Myford ml7 Probleem

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Myford ml7 Probleem

Bericht door Bytheax »

Goedenavond Heren,

Ik heb een myford ml7, waar ik een nu een vierklauw op wil gaan monteren. Maar voor deze montage moet ik eerst een achterplaat monteren.
Nu zit hier het probleem dus, ik krijg de tweetal achterplaten welk ik heb gekocht niet gemonteerd. De spoed en de draadsoort is hetzelfde..
De maat die ik meet op de spindel is ook groter (gemeten op de flanken)

Wellicht hebben jullie verdere ideeen?

Met vriendelijke groet,

Daan
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Myford ml7 Probleem

Bericht door rien1959 »

Even contact opnemen met de leverancier van de platen ?
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Myford ml7 Probleem

Bericht door Bytheax »

Inmiddels al contact gehad, en de leverancier zegt dat hij aan mijn spindel ligt...
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Myford ml7 Probleem

Bericht door Grafjan »

Ik heb nog een spil liggen van een ml 7 en nog meer onderdelen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Myford ml7 Probleem

Bericht door Grafjan »

Tandwielen enzovoort, doe er niks mee.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Myford ml7 Probleem

Bericht door spinningwheels »

De spoed en de draadsoort is hetzelfde..
De maat die ik meet op de spindel is ook groter (gemeten op de flanken)
raak in de war van het woordje ook.
Is de spoed en draadsoort nu wel hetzelfde of niet ?
In theorie kan ik praktisch alles
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Myford ml7 Probleem

Bericht door Bytheax »

Goedenavond, excuus voor de verwarring. Maar de spoed is de standaard draadmaat voor dit type bank. Hetzelfde geld voor de klauw plaat. Alleen lijkt het alsof de spindel hier de grootste maat heeft en de plaat de kleinste...

Uit mijn hoofd zit er 2mm verschil in de maat.


Grafjan, ik ben hier opzich wel geïnteresseerd in kunt u een overzichtje met wat foto's en meer informatie in een pb zetten?
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Myford ml7 Probleem

Bericht door rien1959 »

Zoek in een normtabel op wat de schroefdraad hoort te zijn. Dan kun je de buitenmaat (spindel) en de binnenmaat (flens) zien. Wat ik kan vinden is dat de draad 1 1/8 inch x 12 G is. Omgerekend naar mm is de buitendiameter 28,575 en de spoed 2,117 mm met een draadhoek van 55 graden. Nog geen tabel kunnen vinden, dus ook niet hoe klein het gat is in de flens.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Myford ml7 Probleem

Bericht door Grafjan »

Heb pb verstuurt maar is volgens mij mislukt. Gaat meestal niet goed op mijn mobiel. Maar als je je 06 nummer in pb stuurt kan ik vanavond wel foto’s appen. Als je dat geen probleem vindt.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Myford ml7 Probleem

Bericht door Bytheax »

rien1959 schreef: 16 apr 2020 06:31 Zoek in een normtabel op wat de schroefdraad hoort te zijn. Dan kun je de buitenmaat (spindel) en de binnenmaat (flens) zien. Wat ik kan vinden is dat de draad 1 1/8 inch x 12 G is. Omgerekend naar mm is de buitendiameter 28,575 en de spoed 2,117 mm met een draadhoek van 55 graden. Nog geen tabel kunnen vinden, dus ook niet hoe klein het gat is in de flens.
Goedemiddag,

De buitenmaat van de spindel is inderdaad de 28,575 (althans rond die maat).

De spoed is hetzelfde, zojuist even de binnenmaat van de achterplaten opgemeten. En de achterplaat welk wel past is binnen 0.1mm kleiner dan de nieuwe variant. Wellicht is het mogelijk om hier een stukje van af te halen? (door dus 0,05mm van de toppen te halen)


En zo ja hoe kan ik dit het beste doen? Het lijkt ook dat het draad op de spindel iets van slijtage kent. Al moet dit volgens mij geen probleem zijn. Aangezien door de geometrie van de spindel de draad alleen zorgt dat er twee vlakken tegen elkaar gehouden worden.. Aangezien hij niet zozeer op het draad centreert.



Met vriendelijke groet,
Daan
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Myford ml7 Probleem

Bericht door rien1959 »

Als het goed is zit er in de flens nog een cilindrisch gedeelte. Daarop centreert hij op de spindel. Die maten moeten nauwkeurig zijn. Als de inwendige draad van de niet passende flens te klein is dan kun je inderdaad met een boorbeitel de toppen uitdraaien. Past hij daarna nog niet dan denk ik dat de draad niet diep genoeg is gesneden.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Myford ml7 Probleem

Bericht door spinningwheels »

Bytheax schreef: 15 apr 2020 21:21 Inmiddels al contact gehad, en de leverancier zegt dat hij aan mijn spindel ligt...
Hij kan wel zoveel zeggen, als jij een originele spindel hebt moet het gewoon passen .
Misschien de maten vergelijken met een andere spindel of die achterplaat eens op een andere bank passen .
In theorie kan ik praktisch alles
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Myford ml7 Probleem

Bericht door Bytheax »

Goedemiddag heren,

Ik ben bezig met een andere spindel, om deze te vergelijken en zo maatvoering te controleren... Alleen de huidige omstandigheden zitten niet echt mee.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Myford ml7 Probleem

Bericht door Grafjan »

Bytheax schreef: 18 apr 2020 13:12 Goedemiddag heren,

Ik ben bezig met een andere spindel, om deze te vergelijken en zo maatvoering te controleren... Alleen de huidige omstandigheden zitten niet echt mee.
Als je het hebt over het spindeltje en de spullen die ik je aangeboden heb, hoef je je over Corona geen zorgen te maken. Op de zolder waar ze liggen is sinds de uitbraak niemand meer geweest.😃
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Plaats reactie