Soms wordt je eens verrast....

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door rien1959 »

Toen ik het filmpje zag, van het zogenaamde meten van het bed, rolde ik zowat van mijn stoel. Dit is net zoiets als een lang werkstuk op de freesbank vlakken, de klant er bij halen en dan met de meetklok in de spindel de bank over het werkstuk bewegen. Kijk eens, binnen 0.009 mm ! :lol:
Je kunt dit alleen met een machinewaterpas meten en dan om de 100 mm stoppen, de waterpas-stand noteren en een tabel maken. Aan het einde alle waardes omrekenen en dan schrik je je een bult. Als we het aardoppervlak ook zouden meten zoals in het filmpje, dan bleek de aardbol vlak ! Zie je wel dat de flatearthers gelijk hebben .....
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door serum »

Als je in dit geval een grote afstand tussen de geleider en het meetpunt kiest dan kan je wel redelijk in kaart krijgen of er een deuk in het bed zit (of dat de slede rechtstandig beweegt op 1 as) maar. Het is een ruwe indicatie. En precies dat was de bedoeling verklaarde tantan eerder.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door hugo stoutjesdijk »

rien1959 schreef: 20 apr 2020 07:15 Als we het aardoppervlak ook zouden meten zoals in het filmpje, dan bleek de aardbol vlak ! Zie je wel dat de flatearthers gelijk hebben .....
Maar de aarde was toch plat? of heb ik iets gemist. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door Rocnc »

"De aarde is rond"
.....
"Net als een pannenkoek"

- Herman Finkers
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door tantan »

afgezien van de pannenkoeken en rondheid van de aarde discussies.
meestal zijn draaibanken gebruikt (of misbruikt) vlak bij de kop. als de bank in een productieomgeving gestaan heeft zal je daar de meeste slijtage terugzien, denk aan draaien van gietijzer, schuren, slijpen enz. door het langssupport op een goed (weinig gebruikt) stuk bed te zetten en dan met een statief en een klok zover als mogelijk naar de kop toe te meten, gebruik je de geleiding van het goede stuk bed om het gebruikte stuk bij de kop te meten. mooiste is om even de klauwplaat eraf te halen en dan te meten tot de tegen de nortonkast. daar is het bed ook vaak niet gebruikt omdat dat onder de klauwplaat zit.
stel (in extremen) dat het bed bij de kop een millimeter is uitgesleten dan doet dat wel wat op de nauwkeurigheid tov het goede stuk van het bed.
kortom je gebruikt het goede stuk bed als referentie. en voor een quick en dirty meting als je geen mogelijkheden hebt om de bank te stellen weet je dan al best wat. en geloof me ik ben ooit bij iemand geweest waar zak van een paar tienden in het bed zat net voor de kop.
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door JanSr »

Misschien is het nog wat complexer.
Bij een prismabed loopt het support aan de voorkant op een prisma en de achterkant op een vlak stuk.
Bij de losse kop is dat precies andersom.
Stel, je meet zoals voorgesteld door tartan, waar zet je dan de taster van de klok? Op het vlakke stuk van het support? Waarschijnlijk is dat het minst gesleten.
Op het vlakke stuk van de losse kop? Dat is wellicht helemaal niet gesleten.

Je zou willen weten, lijkt mij, hoeveel het support gezakt is op het prisma dicht bij de klauwplaat.
Misschien is daar een voor amateurs bereikbare list voor. Ik ken hem niet.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door serum »

haarlininaal van een 5 a 600mm, dunne voelermaatjes en een lampje. Kan je vlot het inslijten bij de kop op beide vlakken van het prisma-deel mee controleren.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door rien1959 »

serum schreef: 20 apr 2020 09:49 Als je in dit geval een grote afstand tussen de geleider en het meetpunt kiest dan kan je wel redelijk in kaart krijgen of er een deuk in het bed zit (of dat de slede rechtstandig beweegt op 1 as) maar. Het is een ruwe indicatie. En precies dat was de bedoeling verklaarde tantan eerder.
Het antwoord blijft nee. Zo doe je dat niet.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door serum »

Lees mijn eerste reactie gewoon eens door, dan zie je dat we er hetzelfde over denken.
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door staandeklok »

Beste mensen ik ben nog wel eens op pad om een meestal Zwitserse draaibank te beoordelen op slijtage van het bed. Is de draaibank het waard om te te revideren of niet. Het gereedschap, dat ik bij me heb is een nieuwe hoognauwkeurige spantang , een geslepen as met een lengte van 400 mm en een nauwkeurige meetklok en puppytast met magneetstandaard.
Ik ga er gemakshalve van uit, dat de uitlijning van de vaste kop t.o.v. het bed in orde is.
Ik span de geslepen as op met behulp van de spantang in en klok deze binnen 0,001 uit op rondloop.
Plaats vervolgens de magneetstandaard uiterst links voor op het support. Stel de klok zo goed mogelijk onder het midden van de as en verplaats het support van links naar recht of anders om. De potentiële verkoper kijkt mee en schrikt vaak van de afwijking, die ik constateer(ook dus bij dure Zwitserse banken).
Het blijft voor mij een ruwe meting, maar wel met een indicatie hoe goed of slecht de bank is.
Er zijn nog talloze andere metingen te doen. Hier ben ik echter binnen het kwartier mee klaar en sluit een deal of vertrek, een teleurgestelde verkoper achterlatend.
Andere metingen doe ik thuis, om te zien of het bed geslepen moet worden of dat ik het binnen tolerantie kan schrapen.
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door tantan »

Voor een bank met een prisma wil ik dus die king way allignment tool maken dan kan je dat idd mooi met een waterpas doen.

Ff over die spantang met die geslepen as. Als je dik stuk alu neemt en dat langs draait zeg 200 mm, met een hele lichte snede en een geslepen beiteltje, en Je meet dan de diameter op, dan ben je er ook .... als je vaste kop tenminste recht staat, en dat wil ook wel eens mis zijn.

Ik vind de haarliniaal met voelermaatjes ook wel een goeie methode om snel een indruk te krijgen.

Genoeg wegen die naar rome leiden blijkbaar
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3087
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door hfjbuis »

tantan schreef: 20 apr 2020 22:49 Als je dik stuk alu neemt en dat langs draait zeg 200 mm, met een hele lichte snede en een geslepen beiteltje, en Je meet dan de diameter op, dan ben je er ook .... als je vaste kop tenminste recht staat
Meet op deze manier om de cm en maak er een grafiek (tabel) van. Dan zie je aan de grafiek of er een zak in het bed zit en hoever de kop uit het lood staat. Laat de gedraaide as in de kop zitten en pas daarmee de uitlijning van de vaste kop aan.
N.B. hoe dunner de as, hoe meer invloed een verticale zak in het bed op de gedraaide diameter heeft.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door JanSr »

Wat ga je met die draaibank doen? Een vraag die direct samenhangt met de "jacht op de laatste honderdste".
Naar mijn bescheiden mening is die laatste honderdste zelden van belang.
Voor het werk dat ik er op doe al helemaal niet.
De passingen, die ik draai gaan vrijwel altijd over (kogel) lagers en busjes, dus over een afstand van zelden meer dan 30 mm.
Zelfs met een flinke zak ik het bed merk je daar niets van.
Voor mijn toepassingen is een flink vermogen en stabiliteit veel belangrijker.
Ik maak veel krullen, ook op grote diameters en ook afsteken staat veelvuldig op het programma.
En voor het vlakke werk gelden bij mij dezelfde criteria: Stabiliteit en vermogen. Met mijn AI FR1 ben ik tevreden, al zou hij wel een schraapbeurt kunnen gebruiken.
Nog steeds verlang ik naar een steekkop. Die bestaat voor de AI, maar na vele jaren nog niet één tegengekomen. Ik overweeg om er zelf maar één te maken. Spiebanen steken gaat ook prima met een schaafbankje, maar ik wil daar geen ruimte voor vrijmaken.

Misschien is het een idee om een topic te openen: Wat doe ik met mijn machines?

Samengevat: Wat ga je met die bank doen? is de eerste vraag. Pas dan weet je aan welke nauwkeurigheidseisen hij moet voldoen. Niet andersom.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door assink »

Volgens mij heeft een ander forumlid ook pas zo'n draaibank gekocht.
Het lijkt me in ieder geval een stuk degelijk dan bijna elke andere werkbank model draaibank.
Denk dat deze wel flink wat meer weegt dan m'n ferm MD500 destijds :lol:
Plaats reactie