Soms wordt je eens verrast....

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

JanSr
Berichten: 583
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door JanSr »

Een jaar of 5 geleden mijn Harrison M250 gekocht. Bijzonderheden: 1.000 mm tussen de centers en een een freeskolom.
Toerentallen tussen 80 en 3.000. Beter had ik voor mijn doelen niet kunnen wensen.
Ik betaalde ca € 2.200, leek mij niet te veel. Het aandrijfmechanisme van de freeskolom werkte irrationeel. Leek mij reparabel en dat was ook zo. Gewoon losse tandwiel- en schakelborgingen.
Aangemoedigd door de jacht op de laatste honderdste, vandaag maar eens, met vrees in het hart begonnen met de offset van de losse kop. Gemeten op de Crijspijn-metode: https://www.youtube.com/watch?v=tYCb--bC2H4
Zat binnen 0,05 mm op 750 mm. Ik begrijp dus, waarom ik daar nooit last van had. Na enig stelwerk binnen ± 0,01 mm.

Daarmee bezig bedacht ik dat je ook iets te weten zou kunnen komen over "een zak in het bed" door de meetklok op de bovenkant van de ingespannen as te zetten en dan heen-en weer te bewegen tussen begin en eind.
De uitwijking daarvan zou je iets kunnen vertellen over een zak ik het bed. Geen waarneembare afwijking te zien.
Benieuwd naar het commentaar hier over. Misschien zie ik iets essentieels over het hoofd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door hfjbuis »

JanSr schreef: 22 apr 2020 18:55 Zat binnen 0,05 mm op 750 mm. Ik begrijp dus, waarom ik daar nooit last van had. Na enig stelwerk binnen ± 0,01 mm.
Meet nog eens hetzelfde, maar dan met de kop helemaal uitgedraaid. Als de kop goed is uitgelijnd (hoek fout) moet je weer dezelfde waarde vinden. Bij mijn (Chinees) losse kop was de hoekfout 0.1 mm over 100 mm gemeten. Na een middag schuren 0.025 mm over 100 mm gemeten.
JanSr schreef: 22 apr 2020 18:55]
Daarmee bezig bedacht ik dat je ook iets te weten zou kunnen komen over "een zak in het bed" door de meetklok op de bovenkant van de ingespannen as te zetten
Doe hetzelfde, maar dan horizontaal meten tegen de as aan, dan krijg je een indruk van de afwijking in draaidiameter die uiteindelijk bepalend is voor het resultaat.

Hoe dan ook, ik vindt je cijfers goed
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door tantan »

Toevallig heb ik een harrison 280 en die is ook erg zuiver. Op de vraag of je dat allemaal nodig hebt, ach wat heb je eigenlijk nodig.... ik ben uit interesse met de materie bezig, het houdt me van de staat en uit de kroeg en je wordt er niet dommer van om er een beetje mee te klooien en wat over te sparren.
Plaats reactie