Soms wordt je eens verrast....

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Soms wordt je eens verrast....

Bericht door tantan »

draaibank gekocht voor een vriend van me.
machine komt uit de Oekraïne, weegt 400 kg, max 2800 rpm
het bed heeft een blokgeleiding en daar heb ik maar eens een klokje over laten lopen, over het hele bereik binnen 0.009....
https://youtu.be/JAbVn4dJ6CA
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door serum »

Ziet er goed uit, maar zo meet je geen bed. je meet alleen het hoogteverschil van je slede aan je bed (die over het datzelfde bed loopt) je hebt een referentie nodig. Deze methode vertelt je alleen of er op bepaalde punten een deuk in je bed zitten. Hoe dichter de meter bij je bed staat, hoe minder afwijking je vermoedelijk zal meten.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door Leeuwinga »

en ook niet onbelangrijk....staat ie waterpas ??

blok geleiding hoeft zeker geen probleem te zijn/worden , ik zelf heb jaren een Myford gehad
met dezelfde geleiding,
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door tantan »

zoals gezegd, dit is de eerste meeting om te kijken of er een zak in het bed zit bij de kop. dit zit er dus niet.
de rest van de metingen volgt nog.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door JanSr »

Leeuwinga schreef: 17 apr 2020 15:29 en ook niet onbelangrijk....staat ie waterpas ??
Laat iemand mij eens uitleggen waarom waterpas zo belangrijk is.
Ik pleeg wel vaker heiligschennis, maar ik zie zo een twee drie niet waarom 1° scheef een probleem zou zijn.
Als het ding maar spanningsloos vast staat, lijkt mij.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door hfjbuis »

Mijn 2 draaibanken staan op rubber en zijn alleen met een losse pin geborgd aan de tafel. Daarmee staan ze spanningsloos en zijn ze net zo recht als toen ze geslepen werden. Het draai resultaat is goed alleen bij het offcenter draaien komt er soms resonantie in het geheel dat op te lossen is door langzamer of sneller te draaien.

Vast bouten is absoluut juist, maar dan moet je het wel heel precies doen. Als je de voeten onder spanning gaat zetten, gaat het hele zaakje torderen en dan is de nauwkeurigheid ook weg.
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door nijsinkgj »

nijsinkgj schreef: 19 apr 2020 13:25
Leeuwinga schreef: ↑17 apr 2020 14:29
en ook niet onbelangrijk....staat ie waterpas ??
Laat iemand mij eens uitleggen waarom waterpas zo belangrijk is.
Ik pleeg wel vaker heiligschennis, maar ik zie zo een twee drie niet waarom 1° scheef een probleem zou zijn.
Als het ding maar spanningsloos vast staat, lijkt mij

een draaibank wordt inderdaat waterpas opgesteld over zowel de de lange kant (Z) als over de dwarsslede.
zo kun je eventuel twist en parraleliteit zeker stellen

zie ook https://youtu.be/rTY9PuvSvk4

beter kan ik het niet uitleggen

Mijn 2 draaibanken staan op rubber en zijn alleen met een losse pin geborgd aan de tafel. Daarmee staan ze spanningsloos en zijn ze net zo recht als toen ze geslepen werden. Het draai resultaat is goed alleen bij het offcenter draaien komt er soms resonantie in het geheel dat op te lossen is door langzamer of sneller te draaien.

Vast bouten is absoluut juist, maar dan moet je het wel heel precies doen. Als je de voeten onder spanning gaat zetten, gaat het hele zaakje torderen en dan is de nauwkeurigheid ook weg.
een draaibank zet je niet op rubber 8)


just my 2 cents

Gertjan
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door mjeuring »

nijsinkgj schreef: 19 apr 2020 13:25
nijsinkgj schreef: 19 apr 2020 13:25
Leeuwinga schreef: ↑17 apr 2020 14:29
en ook niet onbelangrijk....staat ie waterpas ??
Laat iemand mij eens uitleggen waarom waterpas zo belangrijk is.
Ik pleeg wel vaker heiligschennis, maar ik zie zo een twee drie niet waarom 1° scheef een probleem zou zijn.
Als het ding maar spanningsloos vast staat, lijkt mij

een draaibank wordt inderdaat waterpas opgesteld over zowel de de lange kant (Z) als over de dwarsslede.
zo kun je eventuel twist en parraleliteit zeker stellen
Maar dat is toch precies wat JanSR zegt? "Als het ding maar spanningsloos vast staat"

Een draaibank kan prima draaien als hij een graad uit het lood staat. Sterker nog, op het werk heb ik alle draaibanken, zowel de Z en de X-as iets uit het lood staan, om het allerlaatste restje speling uit het systeem te halen. Mag eigenlijk geen speling genoemd worden, maar ik wil dat het beitelbed en de spindel altijd dezelfde kant "op hangt" in z'n luchtlagers.
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door tantan »

deze zal nooit helemaal waterpas komen staan want het is een tafelmodel van ruim 400 kg. ik heb mijn bank ook te waterpas staan maar wat m.i. veel belangrijker is dat er geen torsie op kan treden in het bed. zeker de lichtere banken zijn daar gevoelig voor.

ik ben echt verrast door deze bank uit de Oekraïne. ze hebben een heel zwaar bed gebouwd met blokgeleiding (vergelijkbaar met een AI ergonomic). alle geleiding (ook die van de losse kop )zijn met conische spieën spelingsloos te stellen. alle draadspindels zijn minimaal 16 mm vierkant of trapeziumdraad, met nastelbare bronzen moeren. smeernippels zitten op de juiste plek zodat ze ook echt onder het support smeren. nadat ik alle geleidingen heb schoongemaakt en gesteld lopen die echt super. de bank kan 2800 toeren maken. ik vind het gietwerk heel goed, heel veel beter als de chinese broeders. de nortonkasten lopen wel een beetje ruwer dan bv die van mijn harrison. en er zit een 2,2 kw motor op, dus dat wil wel. rondloop van de hoofdas is < 0.005 mm.
deze machine heeft mij echt verrast qua kwaliteit, hij is voor een vriend van me die heeft nu een Ferm 450...........
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door serum »

Voordeel van waterpas met een machinewaterpas van 0,02mm/m (waarmee je doorgaans nog wel wat nauwkeuriger kan stellen als je hem omdraait en de afwijking interpreteert) is dat je een referentie hebt voor overige metingen aan de machine.
Een bank zet je m.i. niet op rubber. Borg hem liever met 1 kant in beton oid of twee en gebruik latoenkoper/shimming en zorg dat de andere kant recht blijft. (wat je dan weer kan controleren met een accurate waterpas, als de machine tenminste waterpas staat. Want 1 accurate waterpas is handig, maar 2 zijn helemaal praktisch voor dit soort stelwerk in mijn optiek). Een accurate waterpas met een haarliniaal is verrekte handig om iets dergelijks te toetsen/stellen. (je kan een haarliniaal ook weer gebruiken om de vlakheid van je bed te meten, als je er een standaardje voor maakt). Nog iets in het voordeel van een /00 haarliniaal; ik ken geen andere instrument dat over een dergelijke lengte/prijs een dergelijk kleine tolerantie heeft. (tot 600mm goed te betalen)
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door tantan »

ik ben het met serum eens, als je een draaibank wil stellen dan is idd het waterpas (0.02 mm/m) een must, een meetklok met goed statief en een referentie zuil met centers. dan ben je er eigenlijk wel. torsie in het bed is idd met een waterpas ook goed te meten en een zak in het bed ook.
op deze basis is ook de king way allignment tool gebaseerd. die moet ik ook nog eens gaan maken.....
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: 19 apr 2020 15:55 Een bank zet je m.i. niet op rubber. Borg hem liever met 1 kant in beton oid of twee en gebruik latoenkoper/shimming en zorg dat de andere kant recht blijft.
Mijn ouwe AI’tje heeft gewoon stelvoeten daarvoor ;-)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door hfjbuis »

mjeuring schreef: 19 apr 2020 14:21 Een draaibank kan prima draaien als hij een graad uit het lood staat. Sterker nog, op het werk heb ik alle draaibanken, zowel de Z en de X-as iets uit het lood staan, om het allerlaatste restje speling uit het systeem te halen. Mag eigenlijk geen speling genoemd worden, maar ik wil dat het beitelbed en de spindel altijd dezelfde kant "op hangt" in z'n luchtlagers.
Ik heb dat bij mijn kleine draaibank opgelost met een verend kogellager (links en rechts) dat, onder normale draaicondities, de kleine, smalle, laag gewicht carriage spelling's vrij tegen het bed gedrukt houdt. Het is waarschijnlijk de reden dat het kleine ding zo verrekte goed werkt.
De verende ophanging (stukje staf staal) heeft geen last van slijtage of "vervuiling" en de carriage loopt gemakkelijk over de hele lengte van het bed. De oude "messing glijders" (nog net te zien) vormen de begrenzing voor als de belasting te groot wordt, meestal door iets onhandigs van mij.
20509
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Soms wordt je eens verrast....

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 19 apr 2020 16:50
serum schreef: 19 apr 2020 15:55 Een bank zet je m.i. niet op rubber. Borg hem liever met 1 kant in beton oid of twee en gebruik latoenkoper/shimming en zorg dat de andere kant recht blijft.
Mijn ouwe AI’tje heeft gewoon stelvoeten daarvoor ;-)
En bovendien krijg je dat gietijzeren frame volgens mij geen kant op getordeerd. :lol:
Maar zodra de machines wat langer worden, kunnen ze aardig flexibel worden, dan is het echt geen kwestie van spanningsvrij neerzetten. (Hoe kun je die spanning trouwens constateren?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie