Hulp gevraagd bij smering ai Hembrug DR1

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hobbymat
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mei 2012 12:54
Contacteer:

Hulp gevraagd bij smering ai Hembrug DR1

Bericht door Hobbymat »

Goedendag allemaal.

Ik heb een gekregen DR1 welke 10 jaar heeft stil gestaan aan het opknappen. Ik heb reeds de handleiding en heb qua smering en oliepeil enkele vragen en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb reeds diverse draadjes met betrekking tot smering gevonden maar kom niet echt verder.

1 Volgens de handleiding smeer je het langs en dwarssupport met olie middels de diverse nippels echter bij mij is dit met vet gesmeerd (wat is uitgehard) Is oliesmering correct?

2 voor zover ik kan zien in de handleiding zijn er drie oliebaden. De wisselwielen, hoofdspil, en aanzetkast. Ik zie bij mij echter alleen een oliepeilglas aan de achterzijde (hoofdspil). Aan de voorzijde zit links boven de twee onderste handels wel een vuldop maar geen peilglas aan de voorkant. Hoe kan ik deze olie aftappen en kan ik het peil controleren na het verversen? Er zit wel een rondvlak gedeelte onderin het deksel echter dit is niet geboord/getapt. Blijkbaar kan er wel een peilglas in.

Bij voorbaat dan voor jullie reactie!

20857
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij smering ai Hembrug DR1

Bericht door javanree »

1) Langs en dwars support smeer je inderdaad met olie, goede leibaanolie gebruiken. Originele smeerschema heeft het over Shell Vitrea 33 , ik zou hier leibaanolie met viscositeit 68 voor gebruiken (Vitrea 33 had ook een ISO viscositeit van 68 aldus het vervangingsschema)
2) Geen idee hoe die niveau's te lezen, staat niets over in de service manual
Hobbymat
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mei 2012 12:54
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij smering ai Hembrug DR1

Bericht door Hobbymat »

javanree schreef: 12 mei 2020 21:46 1) Langs en dwars support smeer je inderdaad met olie, goede leibaanolie gebruiken. Originele smeerschema heeft het over Shell Vitrea 33 , ik zou hier leibaanolie met viscositeit 68 voor gebruiken (Vitrea 33 had ook een ISO viscositeit van 68 aldus het vervangingsschema)
Dank voor je antwoord,

Ik heb de leibaanolie met de juiste viscositeit gevonden, hopen dat iemand de overige zaken kan verduidelijken
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Hulp gevraagd bij smering ai Hembrug DR1

Bericht door pieter dr200 »

op de smeer nippels van de hoofdas na kan je eigenlijk alle andere smeer nippels smeren met leibaan olie.
de hoofdas kan je smeren met een universeel vet, het liefste wel zonder EP of grafiet toevoeging. niet te vaak smeren, onder normale omstandigheden 1x per 6 maanden.
sommige leibaan oliën kunnen ook gebruikt worden in tandwielkasten, hier voor moet je het product blad door lezen of deze olie er ook voor geschikt is.
de peilglazen kan je tot de helft vullen, dat is meer dan genoeg.
de aanzet raderkast is bij de oudere modellen met olie gevuld, bij de latere werd dit door vetsmering vervangen.
eventueel kan je deze tandwielkast ook vullen met olie, bij mijn eigen ai heb ik de vet smering vervangen door olie smering. ik heb er een aftap punt in gemaakt en een peilglas er in gemaakt. persoonlijk vind ik dit makkelijker in onderhoud.
de wisselwielen kast kan je een laagje olie in doen, zolang het pompje voldoende heeft om te verpompen tijdens het draaien.
Plaats reactie