Ombouw Emcoturn 120

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ombouw Emcoturn 120

Bericht door FSSF »

Mooi werk! 8)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ombouw Emcoturn 120

Bericht door Kjelt »

Kjelt schreef: 05 okt 2020 21:57 Waarom loopt er tijdens de PWM OFF weer stroom ?
Inmiddels opgelost, de zelfinductie van de motor zorgt voor een negatieve stroom als de h brug afgeschakeld wordt, deze wordt door de current mirror hardware als positieve stroom weergegeven die over de Ipropi weerstand dus een positieve spanning geeft.
Als ik ipv een motor een weerstand er aan hang wordt het meteen duidelijk.
Ach ja nooit veel met motoren gespeeld.
21741
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ombouw Emcoturn 120

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 06 okt 2020 11:41
Kjelt schreef: 05 okt 2020 21:57 Waarom loopt er tijdens de PWM OFF weer stroom ?
Inmiddels opgelost, de zelfinductie van de motor zorgt voor een negatieve stroom als de h brug afgeschakeld wordt, deze wordt door de current mirror hardware als positieve stroom weergegeven die over de Ipropi weerstand dus een positieve spanning geeft.
Als ik ipv een motor een weerstand er aan hang wordt het meteen duidelijk.
Ach ja nooit veel met motoren gespeeld.
21741
En dan verwacht je van ons een oplossing, jij hebt denk ik toch veel langer in de schoolbanken gezeten, jij moet het ons leren niet andersom.
Maar goed, nooit te oud om te leren dus.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ombouw Emcoturn 120

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 06 okt 2020 13:45 En dan verwacht je van ons een oplossing, jij hebt denk ik toch veel langer in de schoolbanken gezeten, jij moet het ons leren niet andersom.
Maar goed, nooit te oud om te leren dus.
Op de HTS waren er vijf studierichtingen in de elektrotechniek. Van motoren heb ik maar twee korte introducties ooit gehad dus nee hier heb ik nog niet zoveel kaas van gegeten.
Maar de TS heeft al ervaring met dit ic dus vandaar de vraag ;-)
kgerrits
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2014 16:33
Locatie: Waalre

Re: Ombouw Emcoturn 120

Bericht door kgerrits »

Kjelt schreef: 05 okt 2020 21:57
kgerrits schreef: 29 jun 2020 10:34 Als motordriver gekozen voor een TI DRV8876 IC. Dit is een H-brug driver met geïntegreerde stroom sensor en werkt tussen de 4.5 en 37V met een piekstroom van 3.5A.
Hi ik ben voor een eigen projectje nu ook op deze driver uitgekomen.
Leuk ding alleen ik begrijp iets niet, misschien weet jij dit ?

Zie scope plaatjes (ch1 geel is de pwm ingang en ch2 rood is de Ipropi mirror current uitgang).
Als ik naar de mirror current uitgang Ipropi kijk (channel 2 rood) dan snap ik dat tijdens PWM ON de stroom oploopt,
en bij PWM OFF de stroom terugloopt maar ik begrijp die tweede piek tijdens de OFF periode niet zo goed.
Waarom loopt er tijdens de PWM OFF weer stroom ?
En hoe meet je dit dan met je uController ? Of moet ik er nog een condensator bijplaatsen?
Ik heb geen condensator gebruikt, alleen de R_ipropi pull down weerstand en dan rechtstreeks op de ADC van de MCU.

Afhankelijk van je samplerate op de ADC moet je hier wel of geen rekening mee houden. Ik sample de ADC op een stuk lagere frequentie dan de PWM frequentie, verder heb ik nog een 1ste orde lowpass filter in de code erop gezet, geeft voor mij mooi stabiele waarden. Scope plaatjes heb ik zo niet beschikbaar.

Project files voor de PCB heb ik trouwens op github staan: https://github.com/kgerrits/Emcoturn_toolchanger
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ombouw Emcoturn 120

Bericht door Kjelt »

Bedankt, ik denk dat ik gesynchroniseerd met de pwm een adc meting ga doen in de on periode en dan voor de motorbeveiliging de piekwaarde detectie zal doen, zoiets. Kijk wel even, eerst nog een printje maken en de stm32 kennis weer eens afstoffen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Emcoturn 120

Bericht door Arie Kabaalstra »

de Turret werkt zo te zien net als bij de Emco Compact 5 CNC, een wormwielkastje met een blokkeerpal.

Ik heb bij mijn Emco de originele motor vervangen voor een 0.5 Nm Steppertje, die heeft porrie genoeg om em vlotjes te draaien, en als ie moet "locken" laat ik em de andere kant op draaien, iets verder dan zou moeten.. dan slipt de motor een beetj.. kukelt er ook niet tegenan, de blokkeerpal staat dan mooi onder spanning.

'k droom momenteel zelf ook van een Emcoturn 120.. omdat ie wat meer tools kan herbergen dan de Compact 5.. daar kom ik eigenlijk net 1 positie te kort.. bij de EmcoTurn 120 zou ik er 1 over hebben.. hetgeen dan ook betekent dat ik wat meer vrijheid heb bij het inrichten van de Turret..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ombouw Emcoturn 120

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 11 okt 2020 23:28 de Turret werkt zo te zien net als bij de Emco Compact 5 CNC, een wormwielkastje met een blokkeerpal.
Ik heb bij mijn Emco de originele motor vervangen voor een 0.5 Nm Steppertje, die heeft porrie genoeg om em vlotjes te draaien, en als ie moet "locken" laat ik em de andere kant op draaien, iets verder dan zou moeten.. dan slipt de motor een beetj.. kukelt er ook niet tegenan, de blokkeerpal staat dan mooi onder spanning.
'k droom momenteel zelf ook van een Emcoturn 120.. omdat ie wat meer tools kan herbergen dan de Compact 5.. daar kom ik eigenlijk net 1 positie te kort.. bij de EmcoTurn 120 zou ik er 1 over hebben.. hetgeen dan ook betekent dat ik wat meer vrijheid heb bij het inrichten van de Turret..
Ik vraag me af of dat goed genoeg werkt bij zwaardere draaibanken omdat een stepper minder kracht heeft op de tussenposities en het zoals ik het heb begrepen de bedoeling is om de turret continu de andere kant op te laten locken.
Zover als ik weet zitten er op alle turrets DC motoren. Inominaal om de tool te selecteren en iets van 0,3xInominaal om te locken.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emcoturn 120

Bericht door javanree »

Kjelt schreef: 12 okt 2020 09:20 Ik vraag me af of dat goed genoeg werkt bij zwaardere draaibanken omdat een stepper minder kracht heeft op de tussenposities en het zoals ik het heb begrepen de bedoeling is om de turret continu de andere kant op te laten locken.
Zover als ik weet zitten er op alle turrets DC motoren. Inominaal om de tool te selecteren en iets van 0,3xInominaal om te locken.
Zolang de snijkracht altijd in de richting is van de pal aanslag werkt dat prima. De stepper moet alleen het 'opwippen' tegen gaan, niet de snijkracht.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Emcoturn 120

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zolang de snijkracht altijd in de richting is van de pal aanslag werkt dat prima. De stepper moet alleen het 'opwippen' tegen gaan, niet de snijkracht.
Precies..dat was ook mijn gedachte.. en daarmee, dacht ik ook dat die electronica een beetje overkill was.. met een Stepper werkt het ook prima tenslotte, de huidige stepperdrivers hebben toch ook allemaal wel een vorm van Idle-current reductie
Plaats reactie