HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Freddy Frezema
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mei 2020 16:09

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door Freddy Frezema »

De enige vraag was: motor links of rechts.
Antwoord: Ral 6011 !
Geen echte VDF van Delta
Al met al geen antwoorden op mijn vragen, wel meningen over HBM en China spul, geen probleem. HBM is matig vwb info. Het is een review, geen discussie.

Gaarne hulp en info bij de ombouw naar CNC, geen meningen en opinies.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door rien1959 »

Motor links ! Rechts is een slechte optie. Moet ik nog uitleggen waarom ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, sorry hoor. Maar je zit zelf ook aardig te zeuren over olie, stickertjes en A4-tjes. Dat lokt ook wel wat uit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door xander janssen »

Freddy Frezema schreef: 31 mei 2020 16:13 Of wordt er vaak gekozen voor plaatsing aan de rechterkant aan het eind van de spindel? Het liefst heb ik de stepper verstopt in de kast maar is het goed te doen?
Ik zie bijna altijd de makkelijkste oplossing i.e. aan de rechter kant van het bed, vaak direct gekoppeld. Als je ermee kunt leven dat hij daar "in de weg zit" zou ik daarvoor gaan. Indien je echt last hebt van de motor op die plek, dan proberen in te bouwen in de kop. Of dat te doen is kan ik moeilijk beoordelen omdat ik niet exact weet hoeveel plek je krijgt door het uitruimen van niet meer noodzakelijke onderdelen en hoe groot je motor is.

Tussenoplossing is de motor rechts maar dan acher het bed in omgekeerde richting en via een tandriem aan de spindel. Dan wordt je bank niet langer, steeks er niks uit wat je "eraf" kunt stoten. Nadeel is wel dat hij dan "in de spanenbak hangt", maar met een stuk plaatstaal een afdankje maken (als je hem toch gaat schilderen) kan het best netjes maken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Ik heb mijn stepper aan de achterkant geplaatst omdat ik de handbediening wil behouden. In eerste instantie met een (Nema23 1.9 Nm) tandriem vanwege de ruimte, maar dat was niet prettig i.c.m. de handbediening. Daarom heb ik er een rechtstreeks gekoppelde kortere (Nema23 1.26 Nm) stepper opgezet.
N.b. de tandriem had geen meetbare invloed op de backlash!
De twee sensoren vormen samen de reference sensor.

De montage:
20471
Gemonteerd:
21154
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door Leeuwinga »

Op mijn omgebouwd Weiler, heb ik mijn Z as motor (servo) aan de rechter achterzijde geplaatst.
Via tandriem op de Z as (kogelomloop spil) gekoppeld (achter groen bescherm doosje)
Ja en die is al RAL6011 :mrgreen:
Waarom ? eenvoudig te monteren
Achterzijde Zas heb ik voorzien van afneembaar handwiel

21155
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Hans,
Ik heb een post gemist en zie na het opnieuw lezen van het hele verhaal dat het om de Z-as gaat.

Ik heb mijn steppers voor de Z-as van beide draaibanken in de kast voor de wisselwielen geplaatst. Ze drijven met een tandwiel de Z-as aan. Dit heeft natuurlijk extra backlash tot gevolg, maar omdat ik geen kogel omloop spindels heb, maakt dat (voor mij) niet uit. De backlash op de (48mm Nema17) DC300 = 0.91 mm, die op de (56mm Nema23) BF290 0.94 mm (ondanks de extra tandwielkast die er tussen zit. In de DC300 past ook een 56mm Nema23, staat op de todo lijst om te doen. Mogelijk heb jij ook de ruimte daarvoor!

Om een foto te maken moet de boel uit elkaar. Als je wilt dan doe ik dat morgen, laat maar weten.

Als je kogelomloop spindels gaat plaatsen, mijn oplossing niet geschikt i.v.m. de backlash!
siob
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jul 2019 09:54

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door siob »

Hallo allen,

dit is geen opinie, wel een technische vraag.

Er staat geschreven: "Ze hebben er in China vloeibare pakking tussen gedaan en de bouten direct vol aangedraaid waardoor de pakking er direct weer tussenuit werd geperst."

Wat is een vloeibare pakking? Hoe moesten ze daar mee om in de fabriek?
Wat moet je doen om die kamer terug dicht te krijgen? Kan men er een ander soort pakking voor gebruiken (alternatieven)?

hopelijk storen deze vragen niet

groeten
Siob
Plaats reactie