HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Freddy Frezema
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mei 2020 16:09

HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door Freddy Frezema »

Hallo beste mensen!

In topic https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=44&t=18395 heb ik me al voorgesteld. Hieronder de eerste ervaring met de machine en wellicht meer handige info. De machine gaat zsm naar CNC.

Pakketje van 340 kilo kwam keurig binnen met Steenbergen Transport. Geheel volgens instructie om achterom te komen want via de voordeur was lastig. Ik heb dit wel apart aan HBM moeten vragen want er was geen optie voor het geven van instructies aan de transporteur bij het bestelproces bij HBM en dat lijkt mij bij zwaar materieel en veel particuliere klanten toch wel een voorwaarde om verrassingen te voorkomen.
Het onderstel zat in twee dozen en ze zijn volgens mij van voldoende materiaaldikte, niet gemeten maar het voelde aan als 3-4 mm. De linker kast, onder de kop van de bank, is beduidend zwaarder dan de rechter en dat is goed. Geen beschrijving/handleiding van het plaatsen van en op de onderkast. Bij een machine van 280 kilo had ik dat wel verwacht. Waar pak je hem op? Let op de ondergrond, gebruik eventueel stelpoten, hoe de uitlijning te controleren? Niet iedereen die gemiddelde kennis heeft van draaibanken doet zoiets elke maand of jaar.
Handleiding erbij gehaald, geen praktische info over de plaatsing. In de zak zat een klein boekje waarop stond: Delta MS300. Delta? DamenCNC heeft toch ook Delta frequentieregelaars? Verdorie, ja zeg. Er zit dus een 2,2 kW Delta VFD in ter waarde van ca. 350 euro, had ik niet verwacht.

Mijn werkplaats heeft tegeltjes van 7x7 cm op de vloer en die liggen nooit echt recht. De kast wiebelde op de plek waar ik hem wilde hebben, stond dus op een bult. Na ja, de hulptroepen waren er al dus we gaan maar door. Ik heb nog wel keggen liggen… Sorry, maar ik zag nog mogelijkheden de boel stabiel te krijgen en stelvoeten had ik op dat moment niet, wist ik veel?
Ik kreeg hulp van iemand met een motortakel. Na lang kijken, denken en proberen vonden we een manier om een strop om de draaibank te leggen: achterlangs (v-snaar kap eraf), onderdoor langs de motor, schuin langs de klauw zodat de bank niet kon kantelen. Lastig en een tip in een handleiding was zeker handig geweest, twee gaten met M10-M14 schroefdraad nog beter…..

Toen alles stond werd er proefgedraaid en ja, niet stabiel. Inmiddels 8 stelpoten M 14 met 50mm voet besteld en gekregen en morgen de motortakel er weer bij om bank en kast een paar cm op te tillen en de stelpoten plaatsen. Stel je voor dat je een motortakel had gehuurd, kon je dat nog een keer doen.


De machine zelf.

HBM 320x900 vario met veel extra’s. Volgens de site met 3 fase 230V motor van 1,5 kW / 2 pk. Volgens het label op de motor is het een YVF-80M-4 en volgens een Chinese site is dat 0,75 kW. Echter van voorzijde poelie tot achterzijde motor (maat L) is hij 380 mm lang en volgens de tabel is het dan een YVF-90S-4 van 1,1 kW / 1,5 pk. De motor heeft een separate ventilator die toerenonafhankelijk maximaal koelt dus ook op lage rpm goede koeling. Kijk op https://cnmotai.en.made-in-china.com/pr ... uency.html
Afbeelding

De frequentie omvormer, FVD

Op de site van HBM niet verder omschreven en dat is een gemiste USP!
Het is dus een Delta MS300 met ‘1000 opties en instellingen’, in ieder geval heel veel. Het feit dat DamenCNC alleen dit merk aanbiedt zegt wel iets over de kwaliteit van deze omvormer. Hij staat standaard ingesteld op 60 Hz. De motor kan volgens de site 100Hz aan maar dat zien we later wel een keer. Ook is er geen snelle start of snelle stop ingesteld, de machine komt te langzaam op toeren maar ook dit komt later.

Snelwisselhouder met vier blokken
Opname 16 mm en voelt solide aan. Standaard vanaf fabriek gemonteerd. Vandaag contact gehad met HBM om extra blokken te bestellen. Helaas, die hebben wij niet, wordt vanaf de fabriek standaard gemonteerd. Dus als je extra blokken wilt mag je een compleet nieuwe set kopen. Jammer.

In een zakje zaten 6 mij onbekende pennen met een halve ronding eruit. Stond nergens vermeld. Mijn maat die me hielp met de motortakel kon mij vertellen dat dat voor het camlock systeem is want er zit een vierklauw en een flensplaat bij dit model.

Handleiding
Goed, mits je de Engelse tekst leest, de Nederlandse is automatisch vanuit het chinees vertaald óf vanuit het Chinees naar Engels en toen naar Nederlands. Compleet onzinnige woorden zoals gebruikelijk bij automatische vertalingen.
De handleiding van de Delta MS300 is beter maar onduidelijk door de vele mogelijkheden.

Conclusie
Verder ziet het er voor mij goed genoeg uit. Jammer dat ik de dwarsgeleiding niet ga gebruiken en dat je zoveel onderdelen waar je voor hebt betaald nooit gaat gebruiken in CNC-modus. Iemand zou een keer een lijn kale draai (en frees) banken moeten samenstellen en importeren met alleen de basics voor CNC erop, geen knoppen, tandwielen of dwarsgeleiding, alleen grote doorlaat, ruime TDC. Volgens mij is het handel.

Ik heb hem alleen op de stand tot 500 RPM laten draaien. Alle hendels kwamen vaak na enig geweld in de gewenste positie, dat is nieuwigheid neem ik aan. Avondje schakelen doet de bramen ongetwijfeld verdwijnen. Alle geleidingen en spindels liepen soepel en goed.
Helaas, de wissel-tandwielgroep ratelt irritant. De ruimte tussen de tandwielen is een millimeter of 2 en dat lijkt me niet goed. In mijn geval gaat dat er toch allemaal af bij de ombouw naar CNC.

Dit weekend kijken wat ik kan doen om de boel te checken en na te stellen. Alle hulp en details kan ik goed gebruiken. (ook met het plaatsen van foto's merk ik net :lol: )
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Freddy Frezema schreef: 29 mei 2020 23:18 Ik heb hem alleen op de stand tot 500 RPM laten draaien.
Af fabriek moet je de motor en lagers laten inlopen. D.w.z. beginnen bij een laag toerental onbelast een paar minuten laten draaien en vervolgens stapsgewijs wat sneller tot dat je op het maximum zit. Af en toe controleren of het spindel huis niet heet wordt, warm mag/moet. Dat inlopen zo'n 15 a 30 minuten, zorgt ervoor dat het vet zich in de lagers kan verdelen en dat is goed voor de levensduur. Hetzelfde doe je ook in de andere draairichting.
De maximale snelheid haal je pas als de lagers geheel zijn ingelopen. Dat kan best wel een paar weken/maanden duren!
Als je na verloop van tijd wat geknetter hoort, kan dat van de riem zijn die gaat plakken omdat de verf van de poellies is geschuurd. De riem schoon en droog maken lost dat weer op.

crispyn heeft een video over het instellen van de camlock pennen https://www.youtube.com/watch?v=s6xL8GkKfDA
Freddy Frezema
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mei 2020 16:09

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door Freddy Frezema »

Bedankt HFJ, wat is je voornaam? Die van mij is Hans, geen Freddy, maar dat had ik bij de intro al vermeld. Ik verander het anders wel in Hans Frezema, alhoewel, Durk Draaisma kan vanaf deze week ook :lol:

Goeie tip. Ga ik doen. Gewoon laten draaien op 200 rpm of zo.
Crispyn is een held, ik heb al een aantal video's gezien, ik zal deze ook gaan bekijken.

Enig idee hoe ik een foto plaats? De help is mij niet duidelijk.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Hans, dit wordt zo vaak gevraagd dat ik er een bookmark voor gemaakt heb.

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=41&t=1068

Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Freddy Frezema
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mei 2020 16:09

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door Freddy Frezema »

Haha, waarom dan geen duidelijke nick? Of mag je dat niet meer veranderen?
Aangenaam kennis te maken Huub.
Freddy Frezema
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mei 2020 16:09

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door Freddy Frezema »

Alweer haha, ik dacht dat je de bookmark voor je naam had gemaakt, hilarisch.
Okay, ik heb het gelezen, duidelijk.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door WillyH »

Succes met de machine en de ombouw, Freddy! Dubbelcheck de gegevens op het typeplaatje van de motor als je de VFD wenst aan te passen, niet zomaar van uit gaan dat het een bepaald type "wel zal zijn".
Palmerlivesteam
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door Palmerlivesteam »

Ja, handleidingen en helpdesks zijn problematisch.....

Sommige merken/importeurs hebben zelf een min of meer complete handleiding geschreven. Voor de overbekende China machines ga ik meestal te rade bij Grizzly.com, i.v.m. met het Amerikaanse claimgedrag hebben zij o.a. ook een takel pagina in hun manual opgenomen.

zo maar een hl om te downloaden https://www.grizzly.com/products/Grizzl ... athe/G0602

Vroeger was een veel gehoord argument om over te gaan tot het gebruik van een PC dat wijzigingen snel doorgevoerd konden worden i.p.v de hele pagina met typemachine, schaar, pritt stift, kopieerapparaat en typ-ex opnieuw te moeten fabrieken. Tegenwoordig kom ik handleidingen tegen waar al meer dan 10 jaar storende fouten in staan, en vaker nog belangrijke informatie ontbreekt en ook al mocht je het originele Word(Perfect) bestand kwijt zijn, dan nog kun je scannen met OCR en het editen van pdf bestanden is ook geen probleem meer.

Terwijl een goede handleiding toch je email en telefonische support zou kunnen ontlasten.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V11
Freddy Frezema
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mei 2020 16:09

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door Freddy Frezema »

Willy, inderdaad, maar ik dacht toch dat ik research genoeg gedaan had om het juiste motortype te achterhalen? In de tabel van de Chinese leverancier staat dat de lengte van 380 mm overeenkomt met de 90S van 1,1 kW.
https://cnmotai.en.made-in-china.com/pr ... uency.html
Freddy Frezema
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mei 2020 16:09

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door Freddy Frezema »

@Palmerlivesteam. Jeemig, wat een goede tip. ZOOO moet een handleiding eruit zien, alles staat er in: hijsen, plaatsen, in laten lopen met oliewissel (dacht ik ook al aan). Bedankt! Ik zoek daar nog even naar het tweelingbroertje van de HBM 320x900.

Ja, ik snap niets van HBM. Ze zullen in het verleden gek zijn geworden van de vele telefoontjes maar de oorzaak daarvan is inderdaad dat de info op hun site gewoon bagger is. Ik hoef ook nooit naar Conrad of Farnel te bellen: de info is goed en van alles is een datasheet te downloaden en zij hebben meer artikelen dan HBM. En dan ook nog eens de winkel dichtgooien terwijl het zo makkelijk is daar een looproute te maken of volgens afspraak te werken. Ik gaf 3.000 euro uit zonder het apparaat ooit aan te raken. Het was dat iemand mij verzekerde dat de service bij HBM goed is en ik had enige vorm van haast.
Palmerlivesteam
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door Palmerlivesteam »

Ooh maar ik heb niets tegen HBM!

Kan gerust stellen dat 85% van mijn gereedschap en machines van HBM komt. Heb 3x maal een product met manco ontvangen en dat werd omgaande door een nieuwe vervangen of een tegoedbon indien de schade repareerbaar was door mij. Bij mijn vader's U3 slijpmachine idem dus... de service bij HBM is gewoon goed.

Maar in het algemeen zijn de handleidingen bij dit soort Chinese machines slecht of ze zijn gemaakt door iemand met enige beroepsblindheid. Zelfs van het merk Optimum, die zichzelf tot de betere rekent, na jaren nog steeds dezelfde prut. Helaas maken de mensen van de helpdesk ook gebruik ervan en zijn dan ook niet in staat de ontbrekende info te leveren, leverancier, importeur en fabrikant terwijl het toch niet zo moeilijk is om de afmetingen van b.v. een ontbrekende aandrijfriem te bepalen. Stond niet in de stuklijst en nog steeds niet. Soms vermoed ik dat een technische support afdeling het stil wil houden naar hun leidinggevende toe dat de hl al 25jaar bagger is! Een andere verklaring om een document met behoorlijke fouten NIET aan te passen is er niet.

Succes met je CNC conversie.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V11
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door WillyH »

Niet alleen de handleidingen kunnen beter. Ook de machines kennen geen of amper een upgrade na al die jaren en zijn nog steeds quasi dezelfde. Sommige "details" zijn zo knullig maar ze blijven wel constant. Als voorbeeld de blokkering voor de Y-as op de HBM 45 freesmachine, dat je er amper aan kan (en al zeker niet zonder de handen vettig te maken door de X-schroefas) is één ding, maar dat diezelfde blokkering ook nog eens de werking hindert van de Y-beweging kan toch niet. Ik denk dan ook aan het achterste oliepunt van de X-as zwaluwstaart: netjes afgedekt door het DRO meetliniaal. Enfin, geen evolutie is natuurlijk ook wel goed voor de onderdelenmarkt, die blijft ook onveranderd.
Het lijkt erop dat er geen enkele feedback vanuit HBM richting fabrikant gaat.
Palmerlivesteam
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door Palmerlivesteam »

Oh, dat geldt dan ook voor alle andere duizenden verkopers van dezelfde machines onder hun eigen naam over de hele wereld, zoals Warco, Epple, Bernardo, Rogi enz.enz. en zelfs Huvema koopt bij Weiss. De gietvormen aanpassen is blijkbaar te veel werk voor de fabriek, of de prijzen staan onder druk of manuele (hobby) machines worden gezien als een aflopende zaak.

https://www.weissmachinery.com/


Dezelfde soort fouten heb ik ook gezien o.a. bij Sieg en Optimum.

Maar weer terug on topic....CNC conversie.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V11
Freddy Frezema
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mei 2020 16:09

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door Freddy Frezema »

Er zit inderdaad geen olie in. Dat had ik alleen al in grote koeieletters op het krat, in het krat en op pagina 1 van de handleiding gezet. Nu staat het op 19!

Maar idd, on topic.

De machine staat beter. De stelvoeten staan eronder maar het hadden stalen voeten moeten zijn. Tot 1500 rpm gaat het goed, daarboven gaat het trillen. Er horen volgens mij ook geen stelvoeten onder want de gaten zitten zeker 9 cm uit de hoeken en staan dan te dicht op elkaar. Geen probleem nu. Ik maak later vandaag van M16 draadeinde met boven en onder een moer een extra stelvoet die ik op de hoeken van de onderkast zet. Locktite er tussen en het staat vast beter. De vloer is echt echt ruk, de achterste stelpoten staan 8 mm hoger dan de voorste.....

Foto's komen er aan, ik ben vanmiddag even buiten de deur want mijn maatje die mij hielp heeft nu mijn hulp even nodig, zo werkt dat hè?
Plaats reactie