WillyH schreef: ↑31 mei 2020 09:22 Niet alleen de handleidingen kunnen beter. Ook de machines kennen geen of amper een upgrade na al die jaren en zijn nog steeds quasi dezelfde. Sommige "details" zijn zo knullig maar ze blijven wel constant. Als voorbeeld de blokkering voor de Y-as op de HBM 45 freesmachine, dat je er amper aan kan (en al zeker niet zonder de handen vettig te maken door de X-schroefas) is één ding, maar dat diezelfde blokkering ook nog eens de werking hindert van de Y-beweging kan toch niet. Ik denk dan ook aan het achterste oliepunt van de X-as zwaluwstaart: netjes afgedekt door het DRO meetliniaal. Enfin, geen evolutie is natuurlijk ook wel goed voor de onderdelenmarkt, die blijft ook onveranderd.
Het lijkt erop dat er geen enkele feedback vanuit HBM richting fabrikant gaat.
Hebben jullie het nu nog niet door: het is gewoon handel. Als je denkt dat de aantallen van HBM ook maar enige indruk maken.Palmerlivesteam schreef: ↑31 mei 2020 11:58 Oh, dat geldt dan ook voor alle andere duizenden verkopers van dezelfde machines onder hun eigen naam over de hele wereld, zoals Warco, Epple, Bernardo, Rogi enz.enz. en zelfs Huvema koopt bij Weiss. De gietvormen aanpassen is blijkbaar te veel werk voor de fabriek, of de prijzen staan onder druk of manuele (hobby) machines worden gezien als een aflopende zaak.
https://www.weissmachinery.com/
Dezelfde soort fouten heb ik ook gezien o.a. bij Sieg en Optimum.
Vraag me af hoe je zo zeker weet dat alles bij WEISS vandaan komt, die besteed de gietstukken misschien ook gewoon uit. En de hele industrie in China is er op gebaseerd dat ze alles na maken. Fabrikanten hebben helemaal niet de behoefte om een uniek product neer te zetten met een eigen identiteit. Dus zal er ook zelden een tussen zitten die het product gaat verbeteren.