HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

WillyH schreef: 31 mei 2020 09:22 Niet alleen de handleidingen kunnen beter. Ook de machines kennen geen of amper een upgrade na al die jaren en zijn nog steeds quasi dezelfde. Sommige "details" zijn zo knullig maar ze blijven wel constant. Als voorbeeld de blokkering voor de Y-as op de HBM 45 freesmachine, dat je er amper aan kan (en al zeker niet zonder de handen vettig te maken door de X-schroefas) is één ding, maar dat diezelfde blokkering ook nog eens de werking hindert van de Y-beweging kan toch niet. Ik denk dan ook aan het achterste oliepunt van de X-as zwaluwstaart: netjes afgedekt door het DRO meetliniaal. Enfin, geen evolutie is natuurlijk ook wel goed voor de onderdelenmarkt, die blijft ook onveranderd.
Het lijkt erop dat er geen enkele feedback vanuit HBM richting fabrikant gaat.
Palmerlivesteam schreef: 31 mei 2020 11:58 Oh, dat geldt dan ook voor alle andere duizenden verkopers van dezelfde machines onder hun eigen naam over de hele wereld, zoals Warco, Epple, Bernardo, Rogi enz.enz. en zelfs Huvema koopt bij Weiss. De gietvormen aanpassen is blijkbaar te veel werk voor de fabriek, of de prijzen staan onder druk of manuele (hobby) machines worden gezien als een aflopende zaak.

https://www.weissmachinery.com/

Dezelfde soort fouten heb ik ook gezien o.a. bij Sieg en Optimum.
Hebben jullie het nu nog niet door: het is gewoon handel. Als je denkt dat de aantallen van HBM ook maar enige indruk maken.
Vraag me af hoe je zo zeker weet dat alles bij WEISS vandaan komt, die besteed de gietstukken misschien ook gewoon uit. En de hele industrie in China is er op gebaseerd dat ze alles na maken. Fabrikanten hebben helemaal niet de behoefte om een uniek product neer te zetten met een eigen identiteit. Dus zal er ook zelden een tussen zitten die het product gaat verbeteren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Freddy Frezema
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mei 2020 16:09

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door Freddy Frezema »

Heeft iemand een idee waarom ik "You are not authorised to view this image!" te zien krijg? Het is mijn eigen foto :P

21056
Als je niet mag boren in de vloer en je wilt toch iets af te stellen hebben. Er komen nog extra steunen op de hoeken.
21055
De frequentie-omvormer voor de 3 fase 230V motor. Wat een ding!
Laatst gewijzigd door Freddy Frezema op 11 jun 2020 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Freddy Frezema
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mei 2020 16:09

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door Freddy Frezema »

Dan nu de vragen voor het aanvliegen van de ombouw.

Wie heeft de steppermotor al eens in de kop ingebouwd, dus tandwielen en schakelmechanisme eruit en de stepper met flens aan de kogelomloopspindel monteren? Of wordt er vaak gekozen voor plaatsing aan de rechterkant aan het eind van de spindel? Het liefst heb ik de stepper verstopt in de kast maar is het goed te doen?
Freddy Frezema
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mei 2020 16:09

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door Freddy Frezema »

Tandwielkast geopend, geen olie-aftap-plug. Frontdeksel met de drie bedieningsknoppen ging er makkelijk af. Er lag al olie uit de tandwielkast in de spaanderbak en ik zie nu waarom. Ze hebben er in China vloeibare pakking tussen gedaan en de bouten direct vol aangedraaid waardoor de pakking er direct weer tussenuit werd geperst.

Ik heb pas gezien dat er olie in de machine moest nadat ik al een beetje, onbelast, proef had gedraaid. Je ziet ook gruis onderin. Waarom, in godsnaam waarom?, staat zoiets op bladzijde 19 van de handleiding en heeft HBM niet even een A4tje op het krat geniet met: LET OP!!! GEEN OLIE IN TANDWIELKAST EN SMEERNIPPELS !!!

Maar goed, ik haal de boel toch leeg. Er is te weinig ruimte voor een stappenmotor met as-koppeling. Ik zie wel een mogelijkheid om een tandriem overbrenging aan te brengen.
Heeft iemand daar ervaring mee? Rechts plaatsen is echt de allerlaatste optie.
21144
Freddy Frezema
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mei 2020 16:09

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door Freddy Frezema »

Vandaag geen reactie op de vraag aan HBM gekregen welke olie er in de smeernippels moet. In de HBM-handleiding stond 20W, dat is mooi maar het staat niet op de site van HBM. Ik wilde vandaag wat gereedschap bestellen en dus ook maar goede, door HBM geadviseerde olie mee bestellen, dan moeten ze wel antwoorden.
Ik heb leibaanolie, en een bakje van de Chinees met transmissie-olie. :lol:
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door xander janssen »

Freddy Frezema schreef: 11 jun 2020 00:17 Waarom, in godsnaam waarom?,
Omdat er (uitzonderingen daargelaten) een sterk verband zit tussen prijs en kwaliteit. Men krijgt (vaak) waarvoor men betaald en niet wat men wenst/hoopt/verwacht te krijgen.

N.B. Ik snap dat niet iedereen evenveel geld kan/mag/wil uitgeven, maar je kunt geen Ferrari kopen voor de prijs van een Lada. Verwachten wel, maar dan wordt je teleurgesteld.

Het (vaak handmatig) nawerken en reinigen van gietstukken is veel werk, zeker als je het dusdanig goed wil doen dat ook brokjes/randjes/gruis die pas loskomen bij verdere montage eruit zijn. Dit kost dus tijd en daarmee geld. De gemiddelde koper ziet/weet niet dat dit gebeurt is (omdat het van binnen zit) en ziet alleen de prijs. Als de machine dan paar honderd euro duurder is dan "dezelfde" van een ander merk, dan wordt de goedkoopste aangeschaft. De verkoper van de kwalitatief betere machine verkoopt niets en moet zijn prijzen laten zakken. Daarmee gaat hij zijn toeleveranciers om een "cost-down" vragen en die gaan om dezelfde redenen mee in lagere prijs. Gevolg: machines blijven er mooi/hetzelfde uitzien maar onder de motorkap gaat de kwaliteit naar beneden.

Zelf kom ik geregeld op technische modelbouw beurzen en daar staan dan ook leveranciers van machines en allerlei prijs/kwaliteits categorieën. Als je daar fysiek aan de machine van €800 voelt en daarna aan die van €3600, dan voel je gewoon waar het prijsverschil in zit. De ene loopt mooi met dezelfde wrijving over de volledige lengte van het bed, de andere loop op sommige plekken wat zwaarder/lichter. Duidelijk teken dat het bed niet recht/vlak/evenwijdig is. Dit ga je uiteindelijk ook terug zien in je werkstuk. Als je dat al merkt, kun je je afvragen wat er "onzichtbaar" allemaal slechter is.

Toen ik op zoek was naar een kleine draaibank had ik de keuze tussen HBM/Proxxon/Wabeco die allemaal vergelijkbare afmetingen van werk aankunnen:

https://www.wabeco-remscheid.de/catalog ... egory/325/
https://www.reichelt.nl/draaibank-pd-40 ... D_BwE&&r=1
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... al-display

Uiteindelijk is het een compromis geworden en heb ik de Proxxon aangeschaft. Uit de doos gehaald, overtollige leibaanolie weggenomen, stuk alu van 50x300 in de klauwplaat en als 1e draaiervaring ooit (had nog nooit een draaibank gebruikt, maar me wel ingelezen), over de volledige lengte cilindrisch binnen 0.025mm en lokaal overal een rondheid van <0.015.

Er zijn mensen die dit ook halen met een HBM, maar vaak pas nadat de hele machine uit elkaar is gehaald, gereinigd, gesteld/aangepast, een aanpak waar sommige mensen bewust voor kiezen. Hier zijn veel verslagen over te vinden op internet. Toen ik mij aan het inlezen was heb ik besloten dat ik daar de tijd/kennis/zin niet voor had, vandaar een duurdere machine.
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door JanSr »

Overdrijven is ook een kunst.
Ik heb ruim 10 jaar van alles gemaakt op een HBM250. Er was veel mis met dat ding, behalve de spillagering en het bed, daar viel niets op aan te merken.
Ook de tandwielkast doorstond al die tijd probleemloos de beproevingen.
Dan heb je zo'n beetje de belangrijkste dingen van een draaibank beet.

Wat was er mis?
Veel te weinig vermogen
Waardeloze bril
Losse kop paste niet tussen de "poten" van het support. Na wat slijpwerk wel.
Ø 250 kon niet, Ø 240 was de grootste maat die je kon draaien.
en verder tal van klungeligheden.
Waar voor het geld? Voor een beginner zeker.
Freddy Frezema
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mei 2020 16:09

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door Freddy Frezema »

Beste Sander, dank voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk. Allereerst heb ik bewust voor de HBM gekozen, wetende dat er veel bespaard is op onderdelen en afwerking. Dat 'in godsnaam' was alleen bedoeld over een stickertje of een A4tje. Ik heb de bank bedrijfsmatig gekocht en ben dus geen consument en kan dus ook niet klagen als een consument. Had ik wel 3000 euries als consument uitgegeven en had ik de tandwielkast(en) en andere onderdelen beschadigd doordat cruciale informatie op cruciale momenten ontbreekt in de handleiding dan had ik de NVWA gebeld. Als de NVWA op de hoogte wordt gebracht over deze wijze van consumenten informatie, het gemis aan cruciale informatie t.a.v. transport, plaatsing en ingebruikname dan zou HBM vandaag nog moeten stoppen met leveren van machines waarvan de handleiding zo matig is en het gevaar op letsel zo groot is.
Ter info: ze hebben ooit na een klacht van mij een hobbelpaard uit de handel gehaald omdat mijn kleinkind na een beetje(!) te enthousiast hobbelen achterover klapte met haar hoofd op de plavuizen, ze zijn ongelofelijk streng.

Ik denk dat HBM maar een halfuurtje (35 euro) per draaibank hoeft uit te geven om de informatie op het wettelijk minimum te krijgen, nu zitten ze daar zwaar onder. (zeg ik als voormalig medewerker van een afdeling gebruiksaanwijzingen van een groot Nederlands elektronicaconcern)

Ik heb hem alleen gekocht om te slopen en op te bouwen, ik hoef geen garantie en er zitten ook verrassende onderdelen op waar ik erg blij mee ben. De aluminium plaat met het logo van HBM is er nu af en er komt een nieuwe op met een andere naam en ik geef hem een andere kleur :-)
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door Leeuwinga »

ik geef hem een andere kleur :-)
RAL 6011 ?
Freddy Frezema
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mei 2020 16:09

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door Freddy Frezema »

Leeuwinga schreef: 11 jun 2020 13:38
ik geef hem een andere kleur :-)
RAL 6011 ?
Nouuuw, nee. Ik vind die steenrode kleur van Paulimot wel mooi, Cryspin heeft 'm ook.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door vip1980 »

Freddy Frezema schreef: 29 mei 2020 23:18
Op de site van HBM niet verder omschreven en dat is een gemiste USP!
Het is dus een Delta MS300 met ‘1000 opties en instellingen’, in ieder geval heel veel. Het feit dat DamenCNC alleen dit merk aanbiedt zegt wel iets over de kwaliteit van deze omvormer. Hij staat standaard ingesteld op 60 Hz. De motor kan volgens de site 100Hz aan maar dat zien we later wel een keer. Ook is er geen snelle start of snelle stop ingesteld, de machine komt te langzaam op toeren maar ook dit komt later.
Focus je hier niet te veel op, heb ze ook gehad, echter zijn er genoeg op Alie die hem kunnen leveren voor nog geen 6 tientjes met het "logo" van Delta.....( problemen heb ik er met nog geen 1 gehad )
Freddy Frezema
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mei 2020 16:09

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door Freddy Frezema »

vip1980 schreef: 11 jun 2020 13:48
Freddy Frezema schreef: 29 mei 2020 23:18

Het is dus een Delta MS300 met ‘1000 opties en instellingen’, in ieder geval heel veel.
Focus je hier niet te veel op, heb ze ook gehad, echter zijn er genoeg op Alie die hem kunnen leveren voor nog geen 6 tientjes met het "logo" van Delta.....( problemen heb ik er met nog geen 1 gehad )
Zou kunnen. Gelet op de goede kwaliteit van de meegeleverde handleiding heb ik het vermoeden dat het wel snor zit. 350 euro consumentenprijs incl BTW betekent inkoop voor een OEM ook 60 euro, misschien wel minder.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door vip1980 »

Freddy Frezema schreef: 29 mei 2020 23:18

Zou kunnen. Gelet op de goede kwaliteit van de meegeleverde handleiding heb ik het vermoeden dat het wel snor zit.
Die is uiteraard gewoon gekopieerd van de originele website , en afgedrukt bij de drukkerij om de hoek :mrgreen: :mrgreen: ( het menu/instellingen/apparaat is tenslotte identiek aan de originele )

maar zoals ik al zei, heb nooit problemen met de VFD's gehad, heb nu een chinese VFD 3,5 KW van 220 ==> 3 fase op een motor van 3KW en werkt perfect....( met overigens exact de zelfde instellingen als een VFD van Delta )
Freddy Frezema
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mei 2020 16:09

Re: HBM 320x900 vario compleet, plaatsen en ombouw naar CNC

Bericht door Freddy Frezema »

Al met al heb ik nog geen enkel antwoord op mijn vragen vwb de ombouw naar CNC gekregen, alleen maar aanmerkingen, opmerkingen en twijfel en betweterige reacties over de keuzes die ik heb gemaakt terwijl ik open en transparant ben over die keuzes. Deze site heet toch CNCZone, geen Zeik en Zeur Zone?

Verzoek: reageer alleen als je mijn vragen beantwoord, geen mijmeringen, veronderstellingen, aannames en opinies. Please help, don't judge!

Krijg ik geen feedback dan ben ik snel weg. Ik weet aan wie ik mijn vragen moet stellen, ik doe dat dan offline.
Plaats reactie