Lintzaag: Scheef zagen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JanSr
Berichten: 562
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Lintzaag: Scheef zagen

Bericht door JanSr »

Merkwaardig verschijnsel bij mijn lintzaag: Zaagt spatrecht en haaks, behalve bij Ø40 RVS.
Na de eerste mm's begint de zaag ernstig zijwaarts weg te lopen.
Iemand enig idee wat daar aan te doen is?
Afbeelding
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Lintzaag: Scheef zagen

Bericht door xander janssen »

Welke materialen en vormen doet hij wel goed?

Ik gok op combinatie van "slechter" verspaanbaar RVS met een te hoge druk op de zaag en toenemende hoeveelheid materiaal als je richting centrum gaat. Eens de zaag schuin begint te gaan zal hij dat schuine pad willen volgen.

Probeer eens met veel minder voeding, wel nog voldoende dat de zaag daadwerkelijk zaagt ipv alleen maar te wrijven. Zodra je flink stuk in het materiaal zit kun je druk iets opvoeren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Lintzaag: Scheef zagen

Bericht door Kjelt »

Het werkstuk continu roteren tijdens het zagen ?
JanSr
Berichten: 562
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Lintzaag: Scheef zagen

Bericht door JanSr »

@xander Janssen: Ga ik proberen

@Kjelt: Dat is nu mijn "work around".
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Lintzaag: Scheef zagen

Bericht door xander janssen »

Gaat vierkant staf staal of rond aluminium wel goed?
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Lintzaag: Scheef zagen

Bericht door Zee&Zee »

Check ook de spanning van je blad. Te slap zou dit ook kunnen verklaren icm te hoge voeding. Taaier materiaal versterkt dat beeld.
CNC you later
JanSr
Berichten: 562
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Lintzaag: Scheef zagen

Bericht door JanSr »

Alleen dit stuk RVS geeft problemen. Het is een zeer koudverstevigend materiaal. Boren gaat alleen als alles klopt.
Met minimale zaagdruk iets beter, maar nu plotseling een uitwijking de andere kant op. En het vreet tijd.
Gelukkig gebruik ik het voornamelijk voor ronde dingen met een gat er in.
De andere route is dus: De staf in de draaibank, gat er in maken en dan afsteken.
Beter dan dit tijdrovende geknoei.
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Lintzaag: Scheef zagen

Bericht door Michel »

Zijn alle lagers van de zaagblad geleiding nog goed ?
Zitten er geen groeven in de lagers ?
Of een van de lagertjes zit wat ruim op de as
Als je het geleidelagerblok wat te ver van het werkstuk hebt staan wil dit in combinatie met versleten lagers ook wel eens voorkomen.

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Lintzaag: Scheef zagen

Bericht door staandeklok »

Dat is precies de reden, dat ik afscheid heb genomen van mijn lintzaag. Ik heb relatief veel rvs in verschillende diameters en liep steeds tegen het hetzelfde probleem aan. Indien je na deze zaagsnede het zaagblad met een vergrootglas goed bekijkt, zie je, dat de tanden aan één zijde niet meer scherp zijn. Het vreet dus zaaglinten. Je hebt zelf reeds ontdekt, dat het probleem zich ook bij boren voordoet. Een nauwkeurig toerental en de juiste druk en natuurlijk de juiste boor of zaag, waar het probleem over gaat, verbeteren de zaak en de standtijd van de zaag.
Ik heb een automatische Kasto beugelzaag gekocht, die met de juiste zagen goed werk aflevert.
De lintzaag is inmiddels vertrokken en nog geen dag spijt van gehad, al duurt het zagen soms wat langer met de beugelzaag. Ik verspeel geen materiaal doordat ik het vlak moet draaien, wat zeker bij grote diameters mee telt.
Ik kan helaas geen ander antwoord geven.
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Lintzaag: Scheef zagen

Bericht door tantan »

Ik ben afgelopen week ook aan het klooien geweest met mijn lintzaag. Het is een holzmann 128 of zoiets. Gewoon een chinees dus die in alle kleuren en leveranciers geleverd wordt.
Ik had hetzelfde probleem, en mijn zaag liep er regelmatig af.
Ik heb een nieuw lint gemonteerd. De lagers goed, niet te los of te strak! afgesteld. En een fijner lint (meer tanden per inch) gemonteerd.
Nu gaat het weer goed.
Mijn maat heeft een bewo bandzaag, maar die zijn mechanisch toch wel wat beter!! De afstelmogelijkheden bij die chinezen zijn om te janken zo slecht!
JanSr
Berichten: 562
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Lintzaag: Scheef zagen

Bericht door JanSr »

Het gekke is, dat ik met mijn oude HBM lintzaag dat probleem niet (meer) had. In het begin wel, maar door netjes afstellen en minder druk zaagde dat ding mooi haaks, ook in akelig RVS.
Ik heb weer zo'n Chinees voor drie keer niks gekocht, vanuit de optiek dat het zaaglint het werk moet doen.
Justeren van dit ding kostte wel wat tijd, maar je kan er goed bij. Ik vind hem op punten beter dan de vorige, is ook robuuster, bij voorbeeld een gietijzeren frame ipv aluminium. Met een V-snaar ook nog in drie snelheden in te stellen, misschien helpt dat ook bij dat RVS.
Na de nodige detailwijzigingen, zoals de inklemming van het werkstuk, ben ik tevreden. De werkstuk klemmen zijn gewoon veel te klein, ik heb ze vervangen door stukken hoeklijn van 100 x 100 x 10. Dan heb je ook wat, voor een paar euro een stuk gehaald bij de plaatselijke smid.

https://www.toolmania.nl/nl/tm-125-meta ... ntaal.html
JanSr
Berichten: 562
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Lintzaag: Scheef zagen

Bericht door JanSr »

Na lang meten en stellen zaagt het ding nu netjes haaks.
Plaats reactie