Stellen draaibank.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Alex64
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2019 20:22

Stellen draaibank.

Bericht door Alex64 »

Goedemiddag, ik ben Lex, heb lang meegelezen, maar nooit aangemeld of gepost, maar nu heb ik zelf een vraag, waarbij ik graag gebruik wil maken van jullie expertise.
Al een tijdje gebruik ik hobbymatig een HBM BF25 freesmachine en een HBM 250x450 metaaldraaibank met Ditron DRO.
De draaibank werkte prima, maar ik kwam nog al eens ruimte boven het bed, of nauwkeurigheid bij langsdraaien te kort.
Dus heb ik vorige week een andere bank gekocht, weer een HBM, maar nu een 330x600.
Gelijk heb ik een digitale bedwaterpas gekocht om de frees- en de draaibank perfect horizontaal te kunnen zetten.
Maar nu loop ik tegen twee vragen / "problemen" aan:
1. waar kan ik het beste meten, op het support of op het bed ?
2. Met de plaatjes die ik heb krijg ik de bank langs en dwars niet in de -0- stand, er blijft altijd een verschil van ~ 0,5mm over.
Kan ik de onderkasten op stelpootjes zetten, het stellen kan dan veel nauwkeuriger, maar wordt op sommige sites afgeraden voor de draaibank, voor de frees zou dit geen probleem zijn.
Alvast bedankt voor het meedenken !
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Stellen draaibank.

Bericht door hfjbuis »

Alex64 schreef: 21 jun 2020 14:37 1. waar kan ik het beste meten, op het support of op het bed ?
Je moet meten op het support!
Alex64 schreef: 21 jun 2020 14:37 Met de plaatjes die ik heb krijg ik de bank langs en dwars niet in de -0- stand, er blijft altijd een verschil van ~ 0,5mm over.
Je kunt met de freesmachine toch vulplaatjes in de juiste maat frezen!

Je moet voorkomen dat het bed gaat torderen bij het vastzetten en waterpas zetten is daarvoor de methode. Als je de bank spanningsvrij plaats, kan het bed niet torderen als het bed bij het slijpen ook spanningsvrij stond!

Bij mij staat alles spanningsvrij (niet echt waterpas) op dikke rubber en ik heb geen problemen met de nauwkeurigheid. De meeste hier zijn echter van mening dat het allemaal vast en waterpas moet staan!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Stellen draaibank.

Bericht door Zee&Zee »

Cola- ( of bier- of .. ) blikjes openknippen. Zijn 0,1 mm dik en heb je meestal wel bijna de hand, stapelen met je uiteenlopende diktes, icm met wat stukken plaat, dan kom je er wel...of hogetex verkoopt ook voelerband op rol.
CNC you later
Peter Bijlholt
Berichten: 147
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Stellen draaibank.

Bericht door Peter Bijlholt »

Hallo,
Plaats een staf van ongeveer 25 rond en 100 tot125mm lang in de klauwplaat.
Draai een beetje van de diameter en de breedte van de pennen van de micrometer van het eind af. zet de nonius op '0'.
Doe nu hetzelfde vlak voor de klauwplaat door de beitel zover in het materiaal te draaien dat de nonius weer op nul staat.
Meet met de micrometer de diameter en zie het verschil. Door dat weg te werken, via de instelschroeven, staat de machine altijd goed.
Dat waterpas gedoe is minder van belang, alleen voor het oog, want je wilt overal een gelijke diameter kunnen draaien.
Succes, Peter
Hamko
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jul 2020 22:08

Re: Stellen draaibank.

Bericht door Hamko »

Hallo ik ben een beginner op de draaibank
Nu zie ik dat er op dit forum staat dat je waterpas moet stellen op de support niet op het bed
Maar hoe doe ik dat op het support haal ik het beitel blok er dan af ofzo
(Domme vraag waarschijnlijk )
Maar toch graag even hulp
Alvast bedankt koos
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Stellen draaibank.

Bericht door staandeklok »

Een draaibank wel of niet op rubber zetten is sterk afhankelijk van de stijfheid en de lengte van het bed. Ik zou in de vierklauw ook geen zware, niet in balans zijnde delen durfen opspannen, indien de draaibank op rubber staat.
Ik zou elke draaibank netjes waterpas stellen op het support inderdaad(indien het bed geen slijtage heeft tenminste)
Plaats reactie