Schroefdraad tap draaien

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Schroefdraad tap draaien

Bericht door hfjbuis »

Omdat ik veel experimenteer met elektronica, heb ik vaak voor sensoren/connectoren/schakelaars een tap nodig voor meestal eenmalig gebruik. I.p.v. een tap te kopen, zet ik meestal het werkstuk in de 4-klauw en draai de schroefdraad. Dat is niet altijd even handig en daarom heb ik een tijdje geëxperimenteerd met het draaien van een tap op een conventionele draaibank.
Ik heb nu verschillende tappen gemaakt en voor mijn gebruik (tappen in kunststof en aluminium) doen ze het goed. Het maken van mijn laatst tap (1/4 UNC 20 TPI voor een camera steun) heb ik gefilmd en daarvan een instructie (video) gemaakt. Nu is video's maken niet mijn sterkste punt maar toch laat deze video wel zien hoe het kan.

Dit is de dunste (6.35 mm) tap die ik gemaakt heb en de flutes in het conische gedeelte lopen snel vol. Ik zal ze de volgende keer wat dieper maken.
Alles bij elkaar kost het maken van zo'n tap toch wel een uurtje, niet echt economisch om te doen!
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... UXqVJxIAJu
21233
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Schroefdraad tap draaien

Bericht door Hessel Oosten »

Huub,

BRAVO !!!

Ik moet de video(s) nog zeker 2 keer weer bekijken voordat ik alles begrijp, maar dat hoort bij leren en is (dus) niet erg.

Smulvideo voor de liefhebbers van het klassieke werk.

Was dit een ongeharde tap en zoja van welk soort staal gemaakt ?

Hessel
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Schroefdraad tap draaien

Bericht door hfjbuis »

Het is "gewoon" schroefdraad draaien waarbij het werkstuk met een spacer acentrisch is ingespannen (voor de clearence). Hierdoor moet de schroefdraad in 3x gedraaid worden. De kunst is het werkstuk elke keer exact hetzelfde (t.o.v. de klauwplaat) in te spannen. Daarvoor zijn de hulpstukken en de werkwijze.
Ik zou het ook helemaal CNC kunnen doen omdat ik de klauwplaat ook met een stappenmotor kan aansturen, dan is het minder bewerkelijk. Dat programma moet (zal) ik ooit nog maken, maar gezien het beperkt aantal tappen dat ik maak, heeft dat geen prioriteit.

De tap is gemaakt van een stuk staal dat een beetje magnetisch is, komt van de "sloop". Ik heb er 4 afsteek inserts en 3 schroefdraad inserts op gebroken voordat ik het enigszins kon draaien. Het is taai, hard onder belasting en laat zich ook thermisch harden. Behalve voor dit soort toepassingen, gebruik ik het "nergens" voor. Gewoon staal van de bouwmarkt doet het ook!

Voor kunststof en aluminium, hoef ik het voor mijn incidenteel gebruik, niet te harden. De gedachte is dat als de tap bot is, hij ook gehard is door de belasting. Dan zal ik de flanken een keer na slijpen en dan is het weer goed.
Plaats reactie