Rem op Draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Rem op Draaibank

Bericht door spinningwheels »

Heb nu weer best wel veel klein werk, en dan mis ik een goede rem op de draaibank eigenlijk best wel
Het uitlopen van de bank duurt haast net zo lang als de bewerking ,

Maar wat zou daar een handige setup voor zijn? Een bus op de achterkant van de hoofdas en daar een remschijf op. Iets in die richting.
Maar hoe lomp moet zoiets zijn ?
Afhankelijk van gewicht en toerental denk ik dan, Wat zal hoofdas met klauwplaat wegen Klauwplaat een 30 Kg dus in totaal een 50 Kg ? En een keer 1000 toeren per minuut.
Volgens mij stelt dat dus niet zo veel voor wat afgeremd moet worden, Iets zegt mij dat een remschijfje van een scootertje al meer dan voldoende is. Lijkt mij niet dat daar een geventileerde 300 mm schijf en een 4 zuiger Brembo remklauw voor nodig is . Of vergis ik mij heel erg .
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Rem op Draaibank

Bericht door hfjbuis »

Als ik zie hoe makkelijk mijn ATB met die 2 kleine hydraulische remmen mijn gewicht van 100kg tot stilstand brengen, denk ik dat zoiets kleins ook volstaat. Dan staat hij echt wel in 2..3 seconden stil.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Rem op Draaibank

Bericht door Kars-cnc »

Er zit geen VFD op deze draaibank? Dan kun je het remmen gewoon programmeren.

Je kunt een kooianker motor ook remmen door een DC stroom door de windingen te sturen, Een paar ampere remt al flink. Ik heb dat eens gedaan op een 1 fase motor maar dan zijn er wel wat tricky dingen i.v.m. de hulp-wikkeling. Ik denk dat jij een 3-fasen motor hebt? Je kunt het effect testen door de stekker er uit te trekken en dan snel een DC bron tussen 2 fasen te schakelen of tussen 1 fase en nul als die er is. Een oude laptop voeding (19V / 3 a 4A) zal waarschijnlijk goed voldoen. Dit is in principe ongevaarlijk omdat een kooianker motor geen spanning opwekt als hij nog draait. Wel een beetje oppassen met inductiepieken door de DC stroom.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Rem op Draaibank

Bericht door spinningwheels »

Rem van een ATB kan ik ook naar kijken, Alleen buitendiameter hoofdas is 68 mm , En doorlaat moet wel vrij blijven natuurlijk.

Er heeft een VFD opgezeten, komt er ook wel weer een op, maar dar remmen ging niet goed, Ding regelmatig in de foutmelding. Vandaar dat een mechanisch systeem mij makkelijker lijkt
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Rem op Draaibank

Bericht door hfjbuis »

spinningwheels schreef: 04 jul 2020 18:54 Rem van een ATB kan ik ook naar kijken, Alleen buitendiameter hoofdas is 68 mm , En doorlaat moet wel vrij blijven natuurlijk.
Ik heb een reserve schijf gemeten (Shimano SMRT56). Die heeft een buitendiameter van 100mm en daar kun je 6 montage gaten in boren op een diameter van 80 mm.
Er zijn ook grotere maten schijven die je in de fietsenwinkel wel kunt meten.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Rem op Draaibank

Bericht door spinningwheels »

Dank,
Ook al even zitten kijken, 100 mm is voor mijn gevoel wat klein, Maar ik heb geen idee hoeveel energie er afgeremd moet worden , als ik uitga van een gewicht van de hoofdas plus klauwplaat van 50Kg op 1000 toeren klauwplaat 250 mm .
En dan zeg eens 3 maal per minuut naar stilstand . \
Scooter schijfje is meestal zo rond de 200 mm en op oliedruk, veel van de fiets klauwtjes zijn kabel bediend . Weet niet wat daarin wijsheid is .
Kabel waarschijnlijk makkelijker / sneller te maken.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Rem op Draaibank

Bericht door andrefc101 »

Ik begrijp wel dat het wel leuker is om van iets makkelijks iets moeilijks te maken, maar misschien een remweerstand op je vfd?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Rem op Draaibank

Bericht door spinningwheels »

andrefc101 schreef: 04 jul 2020 21:38 Ik begrijp wel dat het wel leuker is om van iets makkelijks iets moeilijks te maken, maar misschien een remweerstand op je vfd?
VFD zit op dit moment niet op die draaibank, Ben toen er wel een opzat met remweerstand aan de gang geweest , werkte niet naar het zin, Zeker bij remmen vanaf een wat hoger toeren met een beetje gewicht in de klauw het ding in storing.
Draaiwerk waarbij de bank minuten lang bezig is ,dat maakt die krap 10 sec uitloop niet zo veel uit . Maar bij simpel snel werk wat soms maar 10 a 20 sec draaiwerk is ,dan is die 10 sec uitloop wel te veel,
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Rem op Draaibank

Bericht door andrefc101 »

Oké, ik gebruikte voordat ik de servomotor op mijn freesbank zette een 5.5Kw motor met Danfoss VFD. Daarop had ik een flinke remweerstand, wat mij in de winter weer een kachel scheelde 😉
Daarmee ging ik echt in een paar seconden van 4500 naar nul rpm! Zonder een storing welteverstaan.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Rem op Draaibank

Bericht door spinningwheels »

Denk dat het op een freesbank iets eenvoudiger is , Als je het over 4500 toeren hebt dat zal dat vast niet met een 250 mm vlakfrees zijn , Dus veel minder gewicht wat afgeremd moet worden.
Nu zal het op de draaibank ook zeker wel moeten kunnen , maar ik ben mechanisch iets handiger dan elektronisch en dat weegt ook mee
In theorie kan ik praktisch alles
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Rem op Draaibank

Bericht door xander janssen »

Er bestaan ook elektrisch/veer bekrachtigde remmen. Zodra spanning weg is drukt een veer de rem erop. In het klein worden die wel gebruikt voor stappenmotoren op z-as van freesbanken.

Ze bestaan ook in het groot. Voordeel hiervan is dat je die parallel met de motor kunt sturen. Zodra de motor uit gaat gaat de rem erop. Wel nog een overbrugging msken mocht je met de hsnd de klauwplast willen drasien voor bijvoorbeeld uitklokken van materiaal.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Rem op Draaibank

Bericht door hfjbuis »

spinningwheels schreef: 04 jul 2020 20:51 Scooter schijfje is meestal zo rond de 200 mm en op oliedruk, veel van de fiets klauwtjes zijn kabel bediend . Weet niet wat daarin wijsheid is .
Je kunt ook alleen de remklauw gebruiken en zelf een remschijf maken met de gewenste diameter. De schijf is 1.7 mm dik.
De hydraulische klauw remt stukken beter en kost echt maar een paar euro meer dan zo'n kabel bediende klauw. Bovendien wordt de remdruk links/recht beter verdeeld.
De rem is/wordt gevuld met een minerale olie, die een leven lang mee zou moeten gaan. Je kunt de kunststof remleiding ook inkorten.

Gezien onderstaande berekening, denk ik dat ook een kabelbediende remklauw of een "ouderwetse" remblokjes tang het ook doet.

Je kunt de energie berekenen (schatting omdat de totale roterende massa niet als een eenvoudige schijf gezien kan worden).
Voor een homogene schijf van 50 kg en een diameter van 250 mm:
traagheidsmoment I = m x r2 = 50 x (0.25/2)2 = 39 m3
hoeksnelheid w = rpm / 60 / (2 x 3.14) = 1000 / 60 *2 * 3.14 = 2.65 radialen / s
Kinetische energie = 1/2 I w2 = 1/2 * 39 * (2.65)2 = 728 J = 728 Nm = 728 W een seconde lang!

Om er gevoel voor te krijgen, kun je de klauwplaat eens met de hand afremmen!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Rem op Draaibank

Bericht door andrefc101 »

hfjbuis schreef: 04 jul 2020 22:56 Om er gevoel voor te krijgen, kun je de klauwplaat eens met de hand afremmen!
Ik doe niet anders bij mijn Hembrug, heb er zelfs een mooie glimmende klauwplaat aan over gehouden 🤣
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Rem op Draaibank

Bericht door spinningwheels »

Dank voor de berekening.
Ga even zoeken bij voordelige webshops voor een hydraulisch setje
Ali duurt mij op het moment even te lang .
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie