Spindelrem

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Spindelrem

Bericht door andrefc101 »

Ik wil graag op mijn draaibank de spindel fixieren, en denk dat te doen met een schijfrem en een electrisch bedienbare hydraulische remtang.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee, of een beter idee? Spindel gaat draaien als c-as, en ik wil hem dus bij stilstand echt vastzetten.
De servomotor houd hem wel redelijk stil, maar door de htd riem zal er och wat flex inzitten.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Spindelrem

Bericht door hfjbuis »

Ik wil hetzelfde doen voor mijn verdeeltafel. Mijn enige bedenking is de radiale speling in de zuigers van de remtang. Die kunnen voor speling op de verdeeltafel zorgen. Ik dacht dat @spinningwheels zo'n remtang op zijn draaibank gaat zetten voor het afremmen van de bank. Als die erop zit, kan hij misschien iets zeggen over de "restspeling" van de klauwplaat.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Spindelrem

Bericht door Sven »

Klein beginnen met magura hydraulische schijfrem voor fiets?
Met luchtcylindertje er aan?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Spindelrem

Bericht door andrefc101 »

Sven schreef: 29 jul 2020 20:04 Klein beginnen met magura hydraulische schijfrem voor fiets?
Met luchtcylindertje er aan?
Had idd ook aan een fiets setje gedacht.
Wil alleen eigenlijk geen lucht erop hebben, moet ik iedere keer de compressor opstarten, zonde. Zal toch wel iets elektrisch zijn wat dat kabeltje kan aantrekken?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Spindelrem

Bericht door spinningwheels »

Ja ik moet het er idd opbouwen als rem, Voor beweging vande remzuiger ben ik niet zo bang als het ding op de rem staat .
Electr aansturing waar denk je dan aan? Ik weet dat audi een eenvoudig electr handrem systeem heeft, Een spindel die in de achterste remtang zit die door een motortje word aangedreven.
Als rem hadden we al een beetje bedacht dat een setje van een fiets al voldoende zou moeten zijn .
In theorie kan ik praktisch alles
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Spindelrem

Bericht door HD13 »

Elektrisch remmen ?
http://www.temporiti.it/categoria-prodotto/freni/

Weet alleen niet hoe het met de radiale speling zit, kan per rem constructie verschillen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Spindelrem

Bericht door andrefc101 »

HD13 schreef: 29 jul 2020 20:40 Elektrisch remmen ?
http://www.temporiti.it/categoria-prodotto/freni/

Weet alleen niet hoe het met de radiale speling zit, kan per rem constructie verschillen.
Oh ja, grappig. Zo’n ding zou ik nog ergens moeten hebben.... op zoek dus 😉
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Spindelrem

Bericht door hfjbuis »

spinningwheels schreef: 29 jul 2020 20:19 Electr aansturing waar denk je dan aan? Ik weet dat audi een eenvoudig electr handrem systeem heeft, Een spindel die in de achterste remtang zit die door een motortje word aangedreven.
Ik heb nog van die servo motoren uit de modelbouw. De grote (HS-5755MG) doen 2.5 Nm, genoeg om met een acenter de rem (handel) te bekrachtigen. Als aansturing denk ik aan een ESP32 met daarop Grbl_ESP32, die kan dit soort motoren aansturen met dezelfde g-codes als voor een gewone stepper. Het bordje voor de controller is al klaar, nu nog wachten tot dat er in de agenda ruimte is.

Een gewone stepper kan natuurlijk ook of een hydraulisch klepje voor de lucht of een actuator van de bediening voor de centrale vergrendeling van een auto, etc.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Spindelrem

Bericht door Bjornski1976 »

Een elektromagnetische rem is mij eerder geadviseerd on the gebruiken. Omdat deze vrijwel onmiddelijk reageerd wanneer de bekrachtiging inkomt.

Een schijfrem hydraulish heeft enige vertraging. Een solenoid moet elektrisch bekrachtigd worden wat dan vervolgens de hydrauliek zijn werk gaat doen.

Indien de motor direct aan de spindel is gekoppeld kan je motoren inclusief rem toepassen. Bij niet directe aandrijving en overbrenging is het beter om de spindel te remmen. We zal immers altijd iets van speling zitten in de overbrenging.

Je kan ook een elektro stepper motor drie op de spindel monteren en middels een relais de fases aan elkaar schakelen. Zo schakel je van open verbinding naar korstsluiting. Werkt bijna gelijk als een e brake.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Spindelrem

Bericht door HD13 »

Een elektromagnetische rem kun je ook op de spindel bouwen, moet je alleen wel je koppel goed in de gaten houden.
Dit type rem zet alles wel in een klap stil, wel even een dingetje als je veel massa hebt.
Schijfrem werkt dan beter, geleidelijker.

Dan heb je ook nog wervelstroom remmen, remkracht is dan te sturen met de stroom.

Motorwikkelingen botweg kortsluiten wordt eigenlijk maar weinig gedaan, wordt wel weer gestuurd middels PWM gedaan.
Of een variatie met DC injectie.
https://www.cromptoncontrols.co.uk/prod ... llers.html
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Spindelrem

Bericht door Zee&Zee »

Zo'n temporetti ding zet niet alles in één klap stil en is ook nog ( een beetje) af te stellen Dmv de gap tussen schijf en blok. Heb dat ding bv op mijn cirkelzaag zitten, en dat duurt echt nog wel een omwentelingetje ofwat voordat hij stil staat, is ook logisch vanuit zoveel RPM... De rem is gewoon een paar remblokken tussen twee platen. De spoel trekt de schijf vrij, en als je de stroom eraf trekt gaan de veren de platen tegen elkaar drukken ( met remblokjes er tussen, en dus remmen. Met boutjes bepaal je de afstand tussen zaken...Let even op; die dingen worden aangestuurd met pulserende wisselspanning ( dus wisselspanning via een bruggelijkrichter ). Volgens mij zijn er zat draaibanken die zo remmen, en igg heel veel zagen en andere apparatuur.
CNC you later
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spindelrem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jullie dwalen af, de rem is niet bedoeld om stil te zetten maar om te blokkeren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Spindelrem

Bericht door DaBit »

En in geblokkeerde stand ook nog spelingsvrij. Dat maakt het toch niet helemaal triviaal.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spindelrem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vaste deel met bladveren aan de wereld zit geen beweging in. (als je ze in de juiste richting toepast)
Ik zou gewoon een elektrische rem nemen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie