Aanschaf eerste CNC draaibank.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ruthger
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 feb 2020 21:40
Locatie: Elst (gelderland)

Aanschaf eerste CNC draaibank.

Bericht door ruthger »

Goedemiddag,

In mijn vrije tijd ben ik veel bezig met metaalbewerking.
Ik probeer hier steeds iets meer van te leren.
Inmiddels ben ik vrijwel iedere avond bezig met lassen , draaien ,frezen etc.
Dus dat heb ik nu wel onder de knie ;).

Als volgende stap wil ik me graag richten op CNC bewerken.
En om te starten wil ik een CNC draaibank kopen.
Na een beetje rondzoeken ben ik uitgekomen bij een emco turn 120.
Deze kan ik nog kwijt in de garage en lijkt me een mooie complete machine.

Nu staan er twee te koop. één met werkende besturing á €2.950,- en één zonder werkende besturing á €2.500,-.
Nu heb ik de volgende vragen:

- wat is de beste optie , Met werkende besturing? of zonder werkende besturing en dan ombouwen?
- Zijn er hier mensen die tegen betaling de machine om willen bouwen? Aangezien ik geen elektrotechnicus ben ;-) .
- Wat vinden jullie van de emco turn 120 als eerste machine?

Groeten Ruthger
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Aanschaf eerste CNC draaibank.

Bericht door tantan »

Als je met het bereik uit de voeten kan is dat het beste wat je kan kopen van dat formaat.
Ik heb er nog wel 1 staan
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Aanschaf eerste CNC draaibank.

Bericht door JanSr »

Wat is het bereik van zo'n machine?
Draaidiameter, TDC, doorlaat, etc?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aanschaf eerste CNC draaibank.

Bericht door Arie Kabaalstra »

JanSr schreef: 10 aug 2020 09:34 Wat is het bereik van zo'n machine?
Draaidiameter, TDC, doorlaat, etc?
EMCOturn 120 is een "klein machientje", slagje groter dan de Emco Compact 5 CNC, maar wel een slantbed machine
ik overweeg ook om er één aan te schaffen, omdat ze wat meer "oomph" hebben dan de 5, en ook een stuk stijver zijn, tevens meer gereedschappen op de Turret.

de originele besturing doet wat ie doen moet.. verder niets speciaals.
Belangrijkste is.. zorg dat je alle documentatie erbij hebt..

ombouwen naar een nieuwe besturing is natuurlijk ook goed mogelijk, dan heb je meteen een moderne besturing met alle gemakken van dien..
in mijn geval zou dat betekenen: EdingCNC erop, Macro's installeren.. zodat ik een Teach-in machine heb..

Als je goede Cam software hebt.. dan is dat allemaal "luxe", maar ik heb met mijn macro eigenlijk nog maar 2 keer CAM gebruikt.

Kortom.. voor klein werk is de EmcoTurn 120 een leuk machientje, Als ik er één heb, dan stamp ik em meteen vol met TItanium horlogekasten.. :lol:
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Aanschaf eerste CNC draaibank.

Bericht door JanSr »

Dank voor je reactie.
Dit is wat ik zocht:

Working Area
Chuck size......................3.10" (78 mm)
Swing over bed ...............7.00" (180 mm)
Swing over cross slide ...... 2.90" (75 mm)
Max.length of workpiece....5.219" (132 mm) Max.
Dia.of workpiece ............3.469" (88 mm)
Spindle bore dia............ .82" (21 mm)
Speed range .................150-4000 rpm

en dat houdt niet over. Maar met de 80/20 regel in het hoofd wellicht toch interessant voor de eerste CNC stap thuis.
Als je de CNC moderniseert, kan je dan dat "Control cabinet" weglaten en vervangen door een laptop, of zo?
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Aanschaf eerste CNC draaibank.

Bericht door JanSr »

Ook een vraag die mij wel eens bezighoudt:

Wat is zo ongeveer het budget voor een ombouw van handmatig naar CNC?
Bijvoorbeeld voor mijn Harrison M250.

Je kan ook kiezen voor de aanschaf van een CNC Harrison (of zo), maar dan heb je iets dat al lang achterhaald is. Wat kost "modernisering" dan?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Aanschaf eerste CNC draaibank.

Bericht door spinningwheels »

JanSr schreef: 02 okt 2020 19:31 Ook een vraag die mij wel eens bezighoudt:

Wat is zo ongeveer het budget voor een ombouw van handmatig naar CNC?
Bijvoorbeeld voor mijn Harrison M250.

Je kan ook kiezen voor de aanschaf van een CNC Harrison (of zo), maar dan heb je iets dat al lang achterhaald is. Wat kost "modernisering" dan?
Hoop dat ik topic van TS er niet mee vervuil .
Ik heb een conventionele machine ( meuser) naar een soort van cnc om bebouwd.
Nu met de laatste stapjes bezig van een TOSS die al CNC WAS.
Welke besturing je ook pakt die kosten blijven altijd gelijk, grote bank kleine bank, Conventioneel of een met een CNC besturing uit het jaar kruik die defect is .
Conventionele bank komen een paar KO spindels bij, ( kan ook wel zonder als het echt zo voordelig mogelijk moet)
En je hebt er best wel werk aan om alles mechanisch aan te passen, Spindels pas maken, steunen maken voor de motoren, kabels een beetje knap weg zien te werken, Een paar tandriem wielen en tandriemen telt ook best wel snel op etc etc.Dat heb je bij een defecte CNC machine niet . Daar zitten al KO spindels op, en bij een merk ding komen die ook niet uit China.
Bekabeling zit er ook dan allemaal al in, kan je weer gebruiken. steunen voor de motoren zitten er ook in, zal je wat aanmoeten passen maar dat is eenvoudiger dan alles zelf bedenken.
Plek voor de monitor en elektronica is er ook al. mooie omkasting etc etc
Ga er maar wel vanuit dat je de motoren moet vervangen,
Wat je gaat gebruiken is je eigen keuze. Ik heb op de Meuser stappenmotoren gepakt, was niet de beste keuze.
Als je geschikt aan een machine kunt komen met een defecte besturing vind ik dat toch de mooiste basis .
Kom je alleen een beetje met het formaat van de machine. wat wil je en wat kan je kwijt.
Het formaat van de bank lijkt haast wel omgekeerd evenredig met de prijs.
Heb je de ruimte en heb je krachtstroom, dan is een defecte wat forsere machine voor redelijk geld wel te vinden.
Wil je een ding wat met twee man te tillen is, op 1 fase aansluiting werkt, en er ook nog eens emco op moet staan betaal je de hoofdprijs .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aanschaf eerste CNC draaibank.

Bericht door Arie Kabaalstra »

wat kost Modernisering van een draaibank..
Goeie vraag..

Wedervraag.. "Hoe ver wil je gaan?"

Ik neem even als voorbeeld mijn Emcootje Compact 5 CNC.. ik gebruik gewoon de motorschakelaar om de spindel aan te zetten, en de potmeter om het toerental te regelen.
als "luxe" heb ik een 6 Tools ATC (turret) op mijn machine, daar heb ik een extra stappenmotortje op gezet (Extra kosten: Stappenmotortje Nema 17, 0.5Nm, een voedingkje en een drivertje.. en nog wat kabelspul

Wat heb je nodig?.. heb je een bestaande CNC machine die je wilt Moderniseren, en er zitten Servo's op, kun je die vaak met Servodrivers wel aansturen.. wat die kosten, hangt van de gebruikte servo's af, zitten er stappenmotoren op.. even kijken of dat Compatibel is..
Voorbeeld: Emco gebruikte op de Compact 5 CNC stappenmotoren met een belachelijk laag aantal stappen per omwenteling.. slechts 72 stappen.. waardoor de resolutie van de machine nogal grof was.. daar heb ik NEMA 23 (die passen gewoon) stappenmotoren voor gebruikt met een ¼" As, daar kon ik de poelies van de aandrijfriemen zo op overzetten.. die hele klus heeft nog geen kwartier geduurd.

Heb je een EmcoTurn 120.. daar zitten Berger-Lahr steppers op.. ja.. ze zijn goed.. heel goed.. maar de drivers kun je doorgaans niet aansturen met de moderne besturingssoftware.. dus kom je om nieuwe drivers.. of.. je rukt die oude Berger Lahrs eraf, en zet er moderne stappenmotoren op.. met bijbehorende drivers.

ZIt er een Toolchanger op je draaibank.. moet daar ook een regeling op die je software aan kan sturen.
Spindelmotor zonder VFD?.. dan moet er een VFD bij om het toerental te regelen.. ook wel fijn bij Constant Surface speed/Constante snijsnelheid, waarbij het toerental oploopt als je dichter bij het center komt.

Kortom.. het hangt sterk af van wat je hebt. en wat je wilt..
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Aanschaf eerste CNC draaibank.

Bericht door JanSr »

Dus mijn vraag is te algemeen.
Laat ik als voorbeeld mijn Harrison M250 nemen.
Wat ik erg plezierig zou vinden: Schroefdraad CNC kunnen doen. Meer hoeft niet.
Schoefdraad maken kost nu erg veel concentratie gedurende lange tijd, met flinke kans op missers, zeker bij binnenschroefdraad.
Als ik de spoed mechanisch op mijn bank instel, lijkt mij sturing op de hoofdspil en op dwarsvoeding voldoende om van veel zorg verlost te zijn.
Misschien zie ik weer iets over het hoofd.
Wat zou een dergelijk arrangement moeten kosten?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aanschaf eerste CNC draaibank.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als ik de spoed mechanisch op mijn bank instel, lijkt mij sturing op de hoofdspil en op dwarsvoeding voldoende om van veel zorg verlost te zijn.
Dat gaat zo niet werken, immers, je moet de bank uit zijn voeding halen aan het eind van je draad.
op CNC machines werkt het als volgt:
een sensor op de hoofdspil meet het toerental van de spil, en past de voeding daarop aan om de juiste spoed te verkrijgen.
de besturing zorgt er dan tevens voor dat je beitel vrijloopt aan het einde van de snede.

in G-Code taal zit een code voor schroefdraadsnijden, die programmeer je met de waarden voor de door jou gewenste draad.
Zelf heb ik in het verleden een macrootje geschreven in EdingCNC voor het programmeren van schroefdraad, simpel gezegd kwam het erop neer dat je in een dialoog de maten van de schroefdraad ingaf (D, d, P en draadlengte) alsmede de verspaningscondities zoals snededielte en vrijloop,
Die parameters werden dan in een standaard G-code voor schroefdraad ingevuld.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Aanschaf eerste CNC draaibank.

Bericht door JanSr »

Zoals gebruikelijk, the devil is in the details.
Dan hang ik dus aan een 2,2 kW hoofdspilaandrijving. Kost dat?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Aanschaf eerste CNC draaibank.

Bericht door spinningwheels »

Kijk eens naar een ELS van Rocketronics .
Basis uitvoering kost € 259 Encoder voor de spil € 31
Komen er not twee closed loop stappen motoren bij Zie bij hardware cnc 5 Nm setjes € 136 Weet niet of je aan 5 Nm voldoende hebt maar dat kan je navragen.
Nog een knappe voeding Mag voor die setjes zowel AC als DC zijn . Een stevige trafo is op MP wel te vinden.
Wat bekabeling. dat is hooguit een paar tientjes.
Moet je zelf motor steunen maken, evt een vertraging op de Z
De trapezium spindels kan je eerst gewoon gebruiken.
Een Frequentie regelaar op de aandrijfmotor is handig hoeft niet .
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie