Kart E1N draaibank speling glij lager

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door hfjbuis »

In de normale situatie wordt de beitel naar beneden gedrukt als er kracht op komt. Het draaipunt van de beitel (de beitel houder) ligt beneden en achter de snijkant. De beitel duikt door het buigen dieper in het materiaal. Daardoor wordt de snijkracht nog groter en de beitel duikt nog dieper in het materiaal met chatter, happen, breuk tot gevolg.
Dit probleem is groter naarmate de draaibank minder stijf is, de beitel meer uitsteekt of kleiner is.
Draai je de beitel om, dan zal bij het buigen t.g.v. de snijkrachten de beitel van het materiaal af buigen en minder diep steken met lagere snijkrachten tot gevolg.

Alleen door het omdraaien van de beitel (en draairichting van de klauwplaat) heb ik uiteindelijk op de kleine HBM300 draaibank kunnen afsteken. Ik doe het ook zo op de grotere BF290 draaibank.

Verder gebruik ik ALTIJD smering (kwastje met water verdunde boorolie), ook bij kunststof en steek ik in één pass af. Meestal laat ik de laatste 1.5 mm staan om te voorkomen dat het afgestoken stuk tegen de klauwplaat stuitert.
Verder zie ik op de doorsnede tekening en de foto van de hoofdspil een schroefdraad opname. "Achteruit draaien" zal dan moeilijk worden, tenzij de klauwplaat kan worden gefixeerd, alleen zie ik niet hoe.
Ik ken deze bank niet. Als de draairichting niet omgedraaid kan worden kan aan de andere kant van het werkstuk worden afgestoken!
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 10 aug 2020 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vering is natuurlijk altijd de uitdaging waar je mee moet leven.
In mijn beleving kan de vering die je benut bij het op z'n kop plaatsen van de beitel net zo goed ongewenst zijn als andersom.
(voordeel is wel dat de spanen naar beneden vallen)
Wij leerden, beitel wordt door de vering naar beneden gedrukt, en beweegt dus radiaal van het hart weg (=grotere diameter)
Maar het hangt natuurlijk wel van het 'draaipunt' van de vering af wat er gebeurt.
Er waren ooit afsteekbeitels die op dit principe gebaseerd waren.
21479

Stabiliteit is gewoon het belangrijkste, een afsteekblok achterop je dwarslede is een stuk stabieler dan een afsteekbeitel in de beitelhouder bovenop het kruissupport.
En dan kort inspannen, nog korter. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door motormuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 aug 2020 10:31 Vering is natuurlijk altijd de uitdaging waar je mee moet leven.
In mijn beleving kan de vering die je benut bij het op z'n kop plaatsen van de beitel net zo goed ongewenst zijn als andersom.
(voordeel is wel dat de spanen naar beneden vallen)
Wij leerden, beitel wordt door de vering naar beneden gedrukt, en beweegt dus radiaal van het hart weg (=grotere diameter)
Maar het hangt natuurlijk wel van het 'draaipunt' van de vering af wat er gebeurt.
Er waren ooit afsteekbeitels die op dit principe gebaseerd waren.
21479

Stabiliteit is gewoon het belangrijkste, een afsteekblok achterop je dwarslede is een stuk stabieler dan een afsteekbeitel in de beitelhouder bovenop het kruissupport.
En dan kort inspannen, nog korter. :lol:
ik heb nog zo'n houder echter zonder mes (heb ik in een ander houder zitten)
gebruikt 1 keer ik vind het een onding :mrgreen:
het is van Komeetstaal opname 12mm

als iemand interesse heft
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door hugo stoutjesdijk »

motormuis schreef: 10 aug 2020 10:46 ik heb nog zo'n houder echter zonder mes (heb ik in een ander houder zitten)
gebruikt 1 keer ik vind het een onding :mrgreen:
het is van Komeetstaal opname 12mm

als iemand interesse heft
Ja, sommige producten blijken achteraf toch niet zo handig, je vraagt je af hoe komeetstaal daar over dacht. :lol: Ze zullen ze toch wel gedemonstreerd hebben om te laten zien hoe goed dat werkt.

Misschien heeft het beschikbaar komen van HM inserts dit soort oplossing overbodig gemaakt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door motormuis »

nou Hugo,
ik heb het geprobeerd in kunststof met diverse instellingen toerental,automatische voeding met de hand bijstellen helaas ;-)
maar zelf dan is de bijtel aan het trillen en loopt niet lekker het materiaal in
het kan natuurlijk zijn dat ik da te weinig verstand voor heb en te weinig ervaring aan de draaibank :mrgreen:
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door Floppy »

Ik kan me niet voorstellen dat het omdraaien van de beitel en draairichting enig verschil maakt.
Wat wel verschil kan maken is als je de beitel aan de boven of onderkant van je werkstuk plaatst dan komen de krachten in de lengte richting op de beitel.
Zie filmpje:

benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door benkr »

Floppy schreef: 10 aug 2020 14:41 Ik kan me niet voorstellen dat het omdraaien van de beitel en draairichting enig verschil maakt.
Wat wel verschil kan maken is als je de beitel aan de boven of onderkant van je werkstuk plaatst dan komen de krachten in de lengte richting op de beitel.
Die truuk gaat alleen maar goed met een voor die bewerking geslepen beitel, een standaard beitel voor afsteken is zo niet geslepen.

En dat omdraaien van de beitel en draairichting werkt wel degelijk, beredeneer maar eens hoe de krachten op de beitel komen, en idem op het werkstuk (en dus op de machine, en dus ook op het lager) Je zult dan zien dat in het ene geval de krachten 180 graden gedraaid zijn t.o.v. het andere geval.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Elke beter oplossing is een stap stabieler, dat is het enige wat echt telt.
Maar stabiliteit is een heel belangrijke factor bij verspanen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 10 aug 2020 16:02 En dat omdraaien van de beitel en draairichting werkt wel degelijk, beredeneer maar eens hoe de krachten op de beitel komen, en idem op het werkstuk (en dus op de machine, en dus ook op het lager) Je zult dan zien dat in het ene geval de krachten 180 graden gedraaid zijn t.o.v. het andere geval.
Ik zie 'm ook niet. Ik zie alleen dat de slede opgetild word ipv omlaag gedrukt, maar de buiging van de beitel en werkstuk ten opzichte van elkaar blijft hetzelfde?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door hfjbuis »

Misschien dat het help?

Bovenste afbeelding met omgekeerde beitel en draairichting
21482
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door JanSr »

Als ik naar de foto van die KART kijk zie ik een flinke bonk ijzer, waar elke HBM 'er jaloers op kan zijn.
Stabiliteit het probleem? Lijkt mij sterk.
Je moet natuurijk wel het support zo min mogelijk laten uitsteken, dus niet zoals op de foto.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door DaBit »

hfjbuis schreef: 10 aug 2020 19:57 Misschien dat het help?
Het zal de hitte wel zijn, maar nee, helaas. Zoals ik het zie:

- Gevalletje conventioneel, beitel op centerhoogte. Als de beitel dan (naar beneden) buigt word de hoeveelheid materiaal die de beitel pakt minder, want de punt van de beitel komt verder van de hartlijn door het werkstuk af te liggen.

- Dan gevalletje op-z'n-kop, beitel wederom op centerhoogte. Is krek dezelfde situatie, alleen 180 graden gedraaid. Aan de krachtvectoren ten opzichte van beitel en werkstuk verandert niks. De beitel buigt nu 'naar boven', maar wederom komt de punt verder van de hartlijn af te liggen en pakt-ie minder materiaal.

Wat zie ik nou niet?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door hfjbuis »

Bij mijn BF290 is de as voor het draaien van de topslede 60 mm. De 80 mm tool post steekt al 40 mm over het draaipunt uit, zonder beitel met de slede op de begin stand. Al met al een flink blok staal dat door deze constructie toch veel aan stijfheid heeft verloren. Dit is mij pas bij het afsteken opgevallen. Een nieuwe montage van de beitelhouder staat op de todo lijst en dat zal het draaien als geheel ook ten goede komen.

Als ik naar de Kart E1N foto kijk, dan kan er toch heel wat flex in zitten als je de topslede wat verder naar buiten draait. Vergeet niet, het is een manuele draaibank!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door hfjbuis »

DaBit schreef: 11 aug 2020 09:57 Wat zie ik nou niet?
Als er alleen buiging zou optreden in de beitel, dan had je helemaal gelijk.

De toolpost, slede en de hele constructie daar beneden moeten deze krachten ook opvangen. Die zullen ook buigen en daarmee komt het draaipunt lager dan de beitel en achter de beitel te liggen. Hoe stijver de bank, slede en toolpost hoe minder last je er van hebt.

Als je de topslede verwijderd (CNC ombouw) wordt het al een heel stuk stijver.
Plaats reactie