Kart E1N draaibank speling glij lager

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door DaBit »

hfjbuis schreef: 11 aug 2020 10:19 Als er alleen buiging zou optreden in de beitel, dan had je helemaal gelijk.
Als je de rest meeneemt word het alleen maar erger. De beitel in standje opzekop komt hoger boven de slede te liggen = minder stijf. Verder trek je dan de slede omhoog van de geleidingen in plaats van dat je 'm er tegenaan duwt, daar word het hele systeem ook niet stijver van.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door hfjbuis »

DaBit schreef: 11 aug 2020 11:45 De beitel in standje opzekop komt hoger boven de slede te liggen = minder stijf
De hoogte van de snijkant blijft hetzelfde
DaBit schreef: 11 aug 2020 11:45 aar word het hele systeem ook niet stijver van
Dat klopt, maar het gaat erom de invloed van de buiging op de snedediepte te voorkomen. Ik steek af op 650 RPM met een aanzet van 0.02 mm / omwenteling (diameter 20 mm in 45 sec). Een beetje dieper steken met de beitel in de normale stand is dan desastreus.

Draai eens een dik stuk staal, kort ingespannen in de klauwplaat over 2 cm af met een aanzet van 1 mm. Draai er dan nog eens 0.01 mm af. De kans is groot dat je in de lucht draait.

Het is niet voor niets dat je, om nauwkeurig te draaien, de laatste pass moet doen met dezelfde aanzet als die waarbij je gemeten hebt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door DaBit »

hfjbuis schreef: 11 aug 2020 12:22 De hoogte van de snijkant blijft hetzelfde
Jawel, maar het 20-30mm hoge stuk ijzer waar de insert in zit (of het HSS blad zelf) staat nu ook omhoog in plaats van naar beneden. Doet in het beste geval niks.
DaBit schreef: 11 aug 2020 11:45 Dat klopt, maar het gaat erom de invloed van de buiging op de snedediepte te voorkomen. Ik steek af op 650 RPM met een aanzet van 0.02 mm / omwenteling (diameter 20 mm in 45 sec). Een beetje dieper steken met de beitel in de normale stand is dan desastreus.
Maar ik zie nog steeds niet waarom dat bij opzekop beter is. Dat ligt aan mij hoor, dat dat kwartje nog niet gevallen is.
Draai eens een dik stuk staal, kort ingespannen in de klauwplaat over 2 cm af met een aanzet van 1 mm. Draai er dan nog eens 0.01 mm af. De kans is groot dat je in de lucht draait.
Die is op mijn Emcootje zo'n 100% :lol:
Het is niet voor niets dat je, om nauwkeurig te draaien, de laatste pass moet doen met dezelfde aanzet als die waarbij je gemeten hebt.
Klopt, daarom doe ik de laatste paar gangen op standje 'lintspaanproductie'. 1 of 2 gangen om boven de maat uit te komen zodat ik kan meten, bijstellen, en naar einddiameter.
(offtopic: daar maakte ik laatst ook een dom beginnersfoutje mee. 'Klant' vroeg 19.98mm buitendiameter. Netjes 19.98mm gedaan, maar even vergeten dat het stuk taaie gereedschapsstaal bloedheet geworden was van met eigenlijk te kleine afname per gang draaien. De volgende dag was-ie dus 19.95mm. Grmbl! :roll:)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door ger »

Het heeft te maken met de aandrijving van je hoofdas als je normaal afsteekt is de omspannen boog rond je hoofdas relatief klein de snaar wordt in feite uit de v-groef gelicht , als je de spil andersom laat draaien wordt snaar in de groef getrokken, het verschil is net zo groot as dag en nacht :lol: hoe je het went of keert of argumenten tegen werpt , het werkt gewoon zo, en iedere draaier weet dat ;-) , vergelijkbaar met voor achterwiel aandrijving , getrokken of geduwd etc ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door DaBit »

ger schreef: 11 aug 2020 19:11 Het heeft te maken met de aandrijving van je hoofdas als je normaal afsteekt is de omspannen boog rond je hoofdas relatief klein de snaar wordt in feite uit de v-groef gelicht , als je de spil andersom laat draaien wordt snaar in de groef getrokken
Die snaar is toch ook een symmetrisch ding met aan de ene kant van het wiel Fsnaar=Fvoorspanning + Fkoppel en aan de andere kant Fsnaar = Fvoorspanning-Fkoppel?
het verschil is net zo groot as dag en nacht :lol: hoe je het went of keert of argumenten tegen werpt , het werkt gewoon zo, en iedere draaier weet dat ;-)
Ja, ik geloof ook best dat het zo is. Alleen het 'waarom' kwartje is nog niet gevallen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door hfjbuis »

DaBit schreef: 11 aug 2020 13:59 Maar ik zie nog steeds niet waarom dat bij opzekop beter is. Dat ligt aan mij hoor, dat dat kwartje nog niet gevallen is.

Draai eens een dik stuk staal, kort ingespannen in de klauwplaat over 2 cm af met een aanzet van 1 mm. Draai er dan nog eens 0.01 mm af. De kans is groot dat je in de lucht draait.

Die is op mijn Emcootje zo'n 100%
Het "kwartje" is de verklaring voor de 100%!

Afsteken met een 2 mm insert is "net zo iets als draaien met een 2 mm aanzet".
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door ger »

Als je hoofdas normaal draait trekt de snaar aan de voorkant , de achterkant van de snaar is ontspannen en wordt aan de hoofdas niet in de v-groef getrokken, als je je hoofdas andersom laat draaien dan is de voorkant van de snaar ontspannen en trekt de achterkant van de snaar aan , als je nu kracht zet met je beitel dan wordt de snaar dieper in de v-groef getrokken waar door je dat gejutter niet hebt , dat je kwartje niet valt ligt niet aan mij :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ger schreef: 11 aug 2020 19:11 Het heeft te maken met de aandrijving van je hoofdas als je normaal afsteekt is de omspannen boog rond je hoofdas relatief klein de snaar wordt in feite uit de v-groef gelicht , als je de spil andersom laat draaien wordt snaar in de groef getrokken, het verschil is net zo groot as dag en nacht :lol: hoe je het went of keert of argumenten tegen werpt , het werkt gewoon zo, en iedere draaier weet dat ;-) , vergelijkbaar met voor achterwiel aandrijving , getrokken of geduwd etc ;-)
Dat is weer een heel andere verklaring dan het vering / kantel verhaal.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door DaBit »

hfjbuis schreef: 12 aug 2020 08:58 Het "kwartje" is de verklaring voor de 100%!
Afsteken met een 2 mm insert is "net zo iets als draaien met een 2 mm aanzet".
Jawel, en dan word het werkstuk weg van de beitel en omhoog (bij normale richting) gedrukt. Maar als ik de boel 180 graden draai verandert er vanuit het snijvlak van de beitel bekeken niks. Vanuit de hartlijn van de bank bekeken eigenlijk ook niet; de krachten roteren 180 graden tov die hartlijn, maar als ik daar al een effect van zie is dat enkel negatief (slede die opgetild word ipv omlaag gedrukt bijvoorbeeld).

Idem met die snaar; die wielen zijn toch symmetrisch en hebben geen voorkeurs-draairichting? Bij de reguliere richting word de snaar aan de voorkant in de V-groef getrokken, draai ik de boel om dan is dat aan de achterkant. Wat toch opzich voor de krachtoverbrenging niks uitmaakt? Als jouw verklaring klopt zou conventioneel of opzekop niet uitmaken als je een tandriem als aandrijving gebruikt zoals ik doe op mijn bankje?
ger schreef: 12 aug 2020 09:01 dat je kwartje niet valt ligt niet aan mij
Dat heb ik ook nooit beweerd. Ik mis gewoon het aha-momentje nog.

Ik zal er nog eens lang en hard over nadenken en wat kriebelen op een papiertje. Misschien valt het dan wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door ger »

Je ziet het heel goed als je een grote diameter een groef moet steken of radius moet maken zeg 500 mm , je toeren is relatief laag , je ziet je werkstuk jutteren en je snaren zwabberen, bij andersom draaien en beitel op zijn kop , zie je dat jutteren en zwabberen niet meer ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door DaBit »

Maar na wat tekenen en appen vind ik dat toch gewoon buiging. Wat digitale kriebeltjes, willekeurige maten, willekeurige draaiing. 'driven' dimensie klopt ook niet helemaal want die staat horizontaal, maar ik was te lui om de plaatjes nog een keer te schieten.

Als de beitel niet zo buigen, dan zou-ie nu op een radius van 12.8mm draaien. Draaipunt ligt dan zo'n beetje op de basis
Afbeelding

Buigt het spul door conventioneel draaien, dan neemt de radius duidelijk af, oftewel de beitel graaft zich dieper in:

Afbeelding

Opzekop is de situatie veel gunstiger:

Afbeelding

En nou heb ik dus iets van 'jaaaa, duh! :oops: '
Sorry voor de overlast heren, meestal vallen dit soort kwartjes wat vlotter bij mij. Ik geef gewoon de warmte en korte nachten de schuld. :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
jand
Donateur
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 sep 2012 16:11
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door jand »

Bij je middelste tekening graaft de beitel zich steeds verder in en zal uiteindelijk knappen of zelfs er onder schieten.
Bij de onderste tekening zal de beitel loskomen van je as en wat gaan stuiteren.
Plaats reactie