Kart E1N draaibank speling glij lager

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Robje
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mar 2020 16:46
Locatie: Landgraaf

Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door Robje »

Hallo,

Bij mijn Kart E1N draaibank heb ik een speling op het glijlager nabij de klauwplaat. Als ik met een beetje kracht de klauw omhoog til heb ik op de klok micrometer een speling van 0,04mm, als ik met een beetje kracht de klauw omlaag duw heb ik ook een speling van ongeveer 0,04mm.
Het lager waarin de klauw draait is een brons of messing, dat aan de buitenkant conisch is. Hierdoor is het lager na te stellen. Net voordat de as gaat aanlopen heb ik het lager bijgesteld. Dan zou ik dus de kleinste speling moeten hebben. Hieruit valt dus de conclusie dat de "binnen" diameter niet overal meer rond is.
Wat is er aan te doen om deze speling weer binnen de marge te krijgen. Het lager is niet meer leverbaar. Ik heb met honen geprobeerd, echter dan blijft de ovaal volgens mij erin.
Wie o wie kan mij helpen dit lager weer in orde te krijgen, of wie zou mij een nieuw lager kunnen maken.

Alvast bedankt

21460
21462
Laatst gewijzigd door Robje op 07 aug 2020 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Weet je zeker dat het speling is en geen vering ?
Ik zou achter het glijlager proberen te meten.
Daarnaast slijt zo'n lager natuurlijk niet rond uit, maar ei-vormig. Nastellen is dus ook maar in beperkte maten effectief.
Hoofdas slijpen en nieuwe lagers maken is de enige echte oplossing ben ik bang.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Robje
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mar 2020 16:46
Locatie: Landgraaf

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door Robje »

Ok, bedankt voor de reactie, Ik wist niet dat er ook nog vering plaats vind. Ik zal eens de as achter het lager meten.
Ik heb ook geen gegevens wat acceptabel is voor de speling? Ik kan mij voorstellen dat er ook nog olie voor de smering tussen de as en lager moet zijn.
Als ik hem maximaal span, maar dan loopt de as een beetje aan, is de speling/vering omhoog 0,02mm en omlaag ook 0,02mm. Maar dan zal er geen olie meer tussen komen denk ik.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door Grafjan »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 aug 2020 10:17 Weet je zeker dat het speling is en geen vering ?
Ik zou achter het glijlager proberen te meten.
Daarnaast slijt zo'n lager natuurlijk niet rond uit, maar ei-vormig. Nastellen is dus ook maar in beperkte maten effectief.
Hoofdas slijpen en nieuwe lagers maken is de enige echte oplossing ben ik bang.
Die bronzen lagerbus naslijpen en dan de hoofd as plaatselijk opchroomen en naslijpen. Zou dat ook geen oplossing kunnen zijn? Het zal wel niet goedkoop worden.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door Kars-cnc »

Grafjan schreef: 07 aug 2020 14:48 Die bronzen lagerbus naslijpen en dan de hoofd as plaatselijk opchroomen en naslijpen. Zou dat ook geen oplossing kunnen zijn? Het zal wel niet goedkoop worden.
Kun je dan niet beter proberen het bronzen lager door kogel/kegel lagers te vervangen? Dan ben je meteen af van de toeren beperking die glij-lagers geven.
JanF
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jan 2016 14:34
Locatie: Ryptsjerk

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door JanF »

Kun je niet beter gewoon door draaien?
Of vindt je afwijkingen in je werkstuk terug?
Beetje stak aanzetten en de temperatuur wat in de gaten houden.
Probeer maar eens te steken in een as. Als dat zonder getril lukt dan zou ik me er niet al te druk om maken.
Valt me hier meer op dat er heel wat "afgesteld" word zonder dat er direct nood zaak voor is.
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door ger »

Dergelijke lagers worden vaak passend geschraapt ( er van uitgaand dat de loopvlakken van de as precies cilindrisch is ), dat is geen klusje met dit warme weer :lol: , anyway als je er geen last van hebt is het waarschijnlijk veerring , iedere draaibank met dergelijke lagers hebben enige mate van speling op de hoofdas , je moet met zo'n bank ook de speling er uit drukken bij het draaien ( zelfde idee als met afsteken ;)
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door JanSr »

Zo op het oog een robuuste machine:

Afbeelding

De jacht op de laatste honderdste is dikwijls helemaal niet nodig. Met enig beleid druk je de speling naar één kant.
Ik heb jaren op een oude Atlas met glijlagers van alles en nog wat gemaakt.

Zo zou je kunnen beginnen met een nieuw glijlager ;-) , tenslotte een ding wat je op een draaibank maakt.
En draadsnijden kan ook op die Kart.
Robje
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mar 2020 16:46
Locatie: Landgraaf

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door Robje »

Het langs en dwars draaien gaat goed, echter met de afsteekbeitel met wisselplaat krijg ik veel gekrijs en een hakkelig oppervlak.
Ik vermoed dat dit komt door de speling van het lager. Of is er nog iets anders wat ik zou kunnen proberen om het goed te krijgen?
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door motormuis »

ik denk dat 0,02 mm speling in het lager geen probleem is voor het afsteken
kijk eens of de sledes niet speling hebben dan kan het wel
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3087
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door hfjbuis »

Robje schreef: 08 aug 2020 15:24 Het langs en dwars draaien gaat goed, echter met de afsteekbeitel met wisselplaat krijg ik veel gekrijs en een hakkelig oppervlak.
Ik vermoed dat dit komt door de speling van het lager. Of is er nog iets anders wat ik zou kunnen proberen om het goed te krijgen?
  • Als de beitel te ver uitsteekt (buiging) is de stijfheid zoek, dan gaat afsteken ook niet meer.
  • Een smalle (2 mm) wisselplaat geeft lagere snijkrachten, dat helpt ook.
  • Ook het af te steken materiaal kan buigen en "chatter" veroorzaken. Daarom zo kort mogelijk bij de klauwplaat afsteken.
  • Ik heb de afsteekbeitel omgedraaid, dan kan hij niet meer "happen".
  • Een hoog "mes" is stijver, die van mijn zijn 25 mm hoog
  • Om de stijfheid te verbeteren heb ik de beitelhouder aangepast. Nu wordt het "mes" over de hele lengte ondersteund. Dit werkt ook goed op de kleine HBM300 draaibank.
18471
18470
There are only 2 limits, the sky and your imagination
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door staandeklok »

Het afsteekmes op de kop inspannen en goed op centerhoogte afstellen. De meeste problemen bij het afsteken ontstaan omdat mensen te voorzichtig zijn. Niet te bang zijn. Met de wisselplaathouder minimaal op 1000 toeren laten draaien en met de hand stevig voeden. De bank is stabiel genoeg, de beitel met wisselplaat kan er tegen en doordat je deze op de kop hebt ingespannen kan hij de vaste as niet oplichten. Een klein beetje snijolie toevoegen met een kwastje tijdens het snijden.
Je zult zien dat het dan lukt, ook op deze bank.
Let wel bij grote diameters van af 60 mm het toerental iets laten zakken, maar uitproberen geeft ook hier het beste resultaat
Robje
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mar 2020 16:46
Locatie: Landgraaf

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door Robje »

Bedankt allemaal voor de info, ik zal de tips eens allemaal uitproberen.
Later kom ik hierop nog terug.

Tot dan
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Kart E1N draaibank speling glij lager

Bericht door JanSr »

hfjbuis schreef: 08 aug 2020 16:09
[*]Ik heb de afsteekbeitel omgedraaid, dan kan hij niet meer "happen".
Deze begrijp ik niet. De snijkracht staat hier naar boven, dus het support wordt "van het bed getrokken". Ik zie daar het voordeel nog niet zo van.

Verder zie ik op de doorsnede tekening en de foto van de hoofdspil een schroefdraad opname. "Achteruit draaien" zal dan moeilijk worden, tenzij de klauwplaat kan worden gefixeerd, alleen zie ik niet hoe.
Plaats reactie