draaibank van Proxxon de PD 400

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
janbaas
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 mar 2020 17:37

draaibank van Proxxon de PD 400

Bericht door janbaas »

Een goedemiddag

Mijn naam is Jan Baas en ik heb een vraag?
Heeft iemand ervaring met de draaibank van Proxxon de PD 400.
Het is zo dat ik ben verhuist naar een appartement dus geen werkplaats meer
maar ik heb wel een ruimte gekregen om verder te gaan met mijn hobby.
Wel moeten de bewoners geen last van mijn hebben dus geen lawaai van de machine.
Dus hoe stil is de PD 400 in bedrijf.

Groetjes
Jan
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: draaibank van Proxxon de PD 400

Bericht door xander janssen »

Ben er sinds een jaar of 8 heel tevreden mee.

Redelijk stil, motor hoor je bijna niet, een föhn of keukenmixer maakt meer lawaai.

Wat mij vooral tevreden stelt is dat hij destijds zo uit de doos binnen 0.02 cilindriciteit zuiver draait, ook over 400 mm lang product. Over korte afstand ruim binnen 0.01 en nu na 8 jaar veelvuldig gebruik (zeker geen misbruik) en goed onderhoud nog altijd. Rondheid ligt binnen 6 micrometer. Als ik ooit een nieuwe moet ga ik direct weer voor deze.

Is geen super krachtige machine dus soms beperkte snede diepte in "moeilijke" materialen zoals RVS en titanium, maar zeker geen speelgoed zoals sommige denken.

Heb er 3 en 4 klauw, spanplaat en ER40 systeem bij.
janbaas
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 mar 2020 17:37

Re: draaibank van Proxxon de PD 400

Bericht door janbaas »

Hi bedankt voor de reactie ik ga hem zeker kopen

Jan Baas
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: draaibank van Proxxon de PD 400

Bericht door JanSr »

xander janssen schreef: 10 okt 2020 19:18 Is geen super krachtige machine dus soms beperkte snede diepte in "moeilijke" materialen zoals RVS en titanium, maar zeker geen speelgoed zoals sommige denken.
Geldt eigenlijk voor elke hobbymachine: veel te weinig vermogen. Zet er een 1kW 1400 rpm motor achter met een frequentieregelaar en geniet zoveel meer. Zijn ook de kosten niet.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: draaibank van Proxxon de PD 400

Bericht door Kars-cnc »

Hmm, kan dat zomaar?

Mijn Emco-8 heeft een 375Watt motor (met frequentieregelaar.) Door naast de VFD ook nog de oude snaar poelies te gebruiken red ik het daar meestal wel mee. Soms zou meer vermogen wel prettig zijn, maar ik ben echter een beetje huiverig om zomaar een veel zwaardere motor te nemen. Ik zou me kunnen voorstellen dat lagers, poelies, spindel diameters etc. daar niet op berekend zijn en beschadigd zouden kunnen raken?
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: draaibank van Proxxon de PD 400

Bericht door JanSr »

In elke werktuigbouwkundige constructie gaat men uit van een veiligheidsfactor van ca 2.
Er zit dus best wat ruimte in. Er wordt niets zoveel verspild als angst.

Mijn vorige draaibank, een HBM250 x 750 had af fabriek een motortje van 0,5 kW, 230V.
Met de opspanplaat met een werkstukje van 1 kilo kwam het ding al niet op gang, laat staan dat je er mee kon verspanen. Ik heb er 2,2 kW opgezet. Na ruim 10 jr nog geen spoor van slijtage.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: draaibank van Proxxon de PD 400

Bericht door xander janssen »

Vermogen hoeft voor mijn toepassingen (nauwkeurige zuiger/cilinder passingen draaien die luchtdicht zijn zonder zuigerveren) niet. Nauwkeurigheid is belangrijker. Liever 5x 1mm afdraaien dan ineens 5mm voorzetten.

Omdat je de snaren om kunt leggen icm twee-toerental motor ben ik nog nooit vermogen of koppel tekort gekomen.

Scherp snijgereedschap is ook van groot belang.
Een bot gereedschap door materiaal trekken kost exponentieel meer vermogen. Ik gebruik daarom vooral HSS wat je super scherp kunt houden. HM-wisselplaatjes alleen voor voordraaien van gietijzer en RVS om slijten van HSS te minimaliseren omdat vooral gietijzer nogal abrasief is voor je tools.

Als je nog specifieke vragen hebt hoor ik het wel.

Tip, als jevoor spantangen wilt gaan, dan is mijn advies om niet die van proxxon te nemen. In tegenstelling tot rest van hun producten te duur en beperkt. Ik heb gekozen voor een ER houder van gg-tools die gemaakt is voor de PD400 met setvan standaard ER tangen ipv eigen Proxxon systeem. ER kan namelijk ook ondermaatse diameters spannen e n de spantangen van Proxxon niet. Die zijn alleen maar voor "hele mm diameters"
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: draaibank van Proxxon de PD 400

Bericht door hfjbuis »

janbaas schreef: 11 okt 2020 12:29 Zet er een 1kW 1400 rpm motor achter met een frequentieregelaar
Mijn kleine draaibank heeft een 500W servo motor. Tot nu toe, is dat geen beperkende factor geweest. Staal met 0.5 mm aanzet is te doen. De beperking is meer de stijfheid dan het motor vermogen. De 80 mm klauwplaat is ook niet echt geschikt om dikker dan 20 mm in te spannen en vervolgens met een flinke aanzet te draaien.

De motor van deze kleine draaibank (een ook de BF290) heeft een kleine pully die via een tandriem (BF290 v-snaar) de grote pully van de spindel aandrijft. Bij een 1400 RPM motor, moet er een grotere pully op de motor komen en een kleinere pully op de spindel. Daar moet ook de ruimte voor zijn.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: draaibank van Proxxon de PD 400

Bericht door Hessel Oosten »

Deze man doet "bijna ALLES" op een Proxxon !
Alle geluiden in alle standjes te horen.

https://www.youtube.com/c/Adventureswit ... the/videos

Hessel
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: draaibank van Proxxon de PD 400

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb op mijn Emco 5 Compact CNC een 300 Watt DC motortje zitten.. Die bank lust titanium ook rauw.. 'k moet er alleen niet meer dan 0.1 mm voorzetten.. 't ding is toch CNC, dus hoef ik er niet met mijn neus bovenop blijven zitten.

Op zulke kleine bankjes, maak je meestal ook klein werk.. en dan komt het allemaal niet zo op vermogen aan is mijn ervaring.. op mijn HBM chineesje heb ik ook manueel titanium staan draaien.. 't duurt even.. maar zelfs met 150 watt gaat het..

't is dat die Proxxon's best wel aan de prijs zijn.. anders zou ik er ook een in mijn Atelier zetten.. ter vervanging van dat chineesje
Plaats reactie