Diameter of radius?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Diameter of radius?

Bericht door andrefc101 »

Vraag van een cnc draai noob:
Waarom kies je voor diameter of radius cnc draaien en programmeren? Wat zijn de voor en- of nadelen van beiden.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Diameter of radius?

Bericht door xander janssen »

Zowel manueel als cnc gebruik ik diameter. Radius blijf je steeds x2 moeten doen, omdat je meestal ook diameter meet en niet radius
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Diameter of radius?

Bericht door Danny »

Voor langs draaien wordt altijd de diameter geprogrammeerd. De radius wordt gebruikt voor afrondingen.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Diameter of radius?

Bericht door Harm J Seef »

Een manueel operator/machinist gebruikt een schuifmaat. Op een draaibank wordt ter controle regelmatig de diameter gemeten. Om aflees- en rekenfouten te voorkomen wordt het product op diametermaten gespecificeerd.

Voor een een CNC te draaien onderdeel, tekent de (CAD-)tekenaar slechts één profielzijde in een x,y-raster; de radius is dan een raster-coordinaatwaarde, en de diameter slecht een spiegeling. De tekenaar vindt een diameter-maatvoering niet logisch, immers voor de afrondingen (in het dan getekende platte vlak) kunnen ook geen diameter-waarden worden gebruikt.

Het gebruik van een diameter- of radius-maatvoering wordt dus bepaald door de functie in het fabricageproces (tekenaar danwel operator), ervaring, kennis en kunde.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Diameter of radius?

Bericht door assink »

Tekenaar die met radi/radiussen bemaat? Beetje vreemd, iso passing stelsel heeft ook betrekken op diameter.
Kan me alleen voorstellen als je een contour programmeert, dan is een radius voldoende, hij is immers symetrisch over de lengte as.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Diameter of radius?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat Andre er zelf snel genoeg achter komt als ie eenmaal gaat draaien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Diameter of radius?

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 okt 2020 10:55 Ik denk dat Andre er zelf snel genoeg achter komt als ie eenmaal gaat draaien.
Wilde gewoon weten waarom het een of het ander. Mijn machine staat op diameter draaien en in Fusion heb ik mijn testjes ook in diameter getekend en code gemaakt. Ben dus al om 😉
Plaats reactie