Moduuldraad

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

DirkF
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 aug 2014 23:05
Locatie: Ede

Moduuldraad

Bericht door DirkF »

Beste lezer(s),
Ben op zoek naar een methode om moduuldraad te snijden. Mijn draaibankjes hebben niet zo een handige knop of hendeltje waarmee dat kan helaas. Dus moet ik het doen met wisselwielen. Ooit heb ik eens een wisselwielencombinatie gebruikt voor een worm met Moduul 1 (spoed was bijna 3,14 en werkte goed in een verdeeltafeltje). Maar nu combinaties te maken voor Moduul 0,3, 0,4 en 0,5... Vond ergens dit tabelletje met bijbehorende spoed:
Dimensions in mm
Module 0,2 0,25 0,3 0,4 0,5 0,6 0,7 0,8 0,9 1,0 1,25
Pitch 0,628 0,785 0,943 1,257 1,571 1,885 2,199 2,513 2,827 3,142 3,927
Module 1,5 2,0 2,5 3,0 4,0 5,0 6,0 8,0 10,0 12,0 16,0
Pitch 4,712 6,283 7,854 9,425 12,566 15,708 18,85 25,123 31,416 37,699
Hoe vind ik de juist wielen voor spoed resp. 0,943, 1,257 of 1,571? En hoe hebben ze dat op die draaibanken met moduuldraad geflikt?
Hoewel ik op de leispindel een stepper kan laten draaien voor voeding, heb ik daar (nog) geen systeempje voor om draad mee te snijden met willekeurige spoed.
Graag uw advies, hulp. uitleg et cetera, Groet, Dirk
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Moduuldraad

Bericht door hfjbuis »

Een modul vorm is een tandwiel maat. Hoe groter de modul, hoe groter de tanden en hoe groter de afstand tussen de tanden (pitch / spoed).
Als je een oneindig groot tandwiel maakt, ziet dat er uit als een lange rij met tanden, een z.g. rack. De spoed van die tanden moet je hebben om een wormwiel te maken.
De spoed is gelijk aan de modul x 3.14159 (pi).

Het vinden van de juiste tandwielcombinatie is moeilijk omdat je met tandwielen niet alle spoeds kunt instellen. Daarnaast kun je ook niet alle tandwielcombinaties maken door de ruimte die er is voor de tandwielen.

Je kunt het probleem deels als volgt oplossen. Kies de modul die je wilt maken, zoek een spoed die daar het beste bij past. Bereken de bij deze spoed behorende modul (spoed/pi) en maak het tandwiel en wormwiel met deze modul.

Ik heb een stepper op de spindel (klauwplaat) voor het nauwkeurig maken van schroefdraad, voor het standaard werk gebruik ik spindel synchronisatie (G33)
Je kunt het met spindel synchronisatie ook heel goed doen. Dat laatste is een heel stuk eenvoudiger om te doen. Een magneetje en een sensor i.c.m. met geschikte software Mach3, grbl-l-Mega, grblHAL, etc is genoeg om schroefdraad te kunnen snijden. Dan kun je ook elke spoed maken!
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Moduuldraad

Bericht door Leeuwinga »

CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Moduuldraad

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De tandwielen die je gebruikt doen niets anders dan de juiste overbrengverhouding maken tussen de spoed van je leischroef en de spoed van je werkstuk.
Dus leischroef spoed 10mm (gewoon even wat verzonnen)
En jij wilt een spoed van 1.5mm
dan heb je een verhouding nodig van 15/100 of anders als het maar op 0.15 uitkomt.
wanneer dat niet lukt, kun je de breuk met 4 tandwielen proberen op te lossen ( 20/60x45/100) en sommige draaibanken hebben de mogelijkheid om met 6 tandwielen te werken. Dan kun je met die breuk heel dicht bij de gewenste spoed komen, een afwijking van een paar honderste wordt meestal wel geaccepteerd.
Voor moduul 1, spoed 3.14159 moet je dus een overbrengverhouding verzinnen die daar het meest bij in de buurt komt.
3.14159/10=0.314159
1e poging 30/100 = 0.3
2e poging 30/95 = 0.31578 zitten we toch al heel dicht in de buurt.
Nog even een lijste om het rekenen eenvoudiger te maken.
21820
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Moduuldraad

Bericht door Leeuwinga »

Wat is het dan gemakkelijk het gewoon in te toetsen en klaar ben je.
Het is wel 2020 nu toch?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Moduuldraad

Bericht door spinningwheels »

Kijk eens bij rocketronics. ELS.
Heel makkelijk bedienbaar systeem,
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Moduuldraad

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Leeuwinga schreef: 26 okt 2020 18:22 Wat is het dan gemakkelijk het gewoon in te toetsen en klaar ben je.
Het is wel 2020 nu toch?
Als je je hobby niet leuk vind moet je het vooral niet doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Moduuldraad

Bericht door Leeuwinga »

Mis ik iets??.... is dit een draaibank/tandwiel forum of toch een CNC forum
zoals de titel is van dit forum CNCZONE.NL.?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Moduuldraad

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De volgende met een bericht wat niet direct over CNC gaat weigeren we de toegang tot dit forum.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Moduuldraad

Bericht door assink »

Ai, dan kan ik wel vertrekken.
Heb alles nog manueel, zelfs nog een manuele machine bijgekocht met een USSR oorsprong :lol:

Moduul draad snijden kan wel op de meeste draaibanken, vaak wel speciale tandwielen voor nodig. Mijn Celtic heeft ze wel op de tabel staan, ben ik alleen andere tandwielen nodig die ik niet heb dacht ik.
Je zou de primaire overbrenging moeten kunnen door rekenen door te kijken wat voor een tandwielen er op je schaar zitten en daarna te kijken naar de spoed van je leidspindel.

Ik zou eens kijken welke tandwielen ik dan nodig ben op m'n celtic tov de standaard.
Heb zelf een inch spil met een spoed van 6 gangen per inch, dat is figuur 9.
Standaard heb ik dus voor metrisch 36-90-127.
Moduul draad is dan 58-120 en 117-127.
Misschien heb je er wat aan?
21826
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Moduuldraad

Bericht door Leeuwinga »

Ben op zoek naar een methode om moduuldraad te snijden
Dat is de vraag van DirkF.
en laten we niet weer verzanden in een oeverloos geeeeezeur en de vraagsteller helpen.
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Moduuldraad

Bericht door JanSr »

Even naar Rocketronics ELS gekeken, dat is voor een CNC beginner een aantrekkelijke optie. Voor €260 heb je dan het moeilijkste deel klaar. Iemand ervaring met dit ding? Duitse software wil nog wel eens erg houterig zijn.

Ik neem aan dat je dan nog een encoder en een stappenmtor nodig hebt. Geen idee wat die dingen kosten.

Bij het aanschouwen van de Youtubes "Lathe Electronic Leadscrew" word ik best hebberig.
De eerste vraag bij die Yutubes: Het lijkt wel, of de originele leadscrew is blijven zitten, dus zonder kogelkringloop.
Dat maakt het extra interessant.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Moduuldraad

Bericht door hugo stoutjesdijk »

JanSr schreef: 27 okt 2020 10:26 Even naar Rocketronics ELS gekeken, dat is voor een CNC beginner een aantrekkelijke optie. Voor €260 heb je dan het moeilijkste deel klaar. Iemand ervaring met dit ding?
spinningwheels gebruikt dat naar volle tevredenheid.
volgens mij is die inmiddels al overgestapt op de uitgebreidere versie, ook op de dwarsverstelling een stappenmotor, kan die ook conisch draaien, afronding en dergelijke
Duitse software wil nog wel eens erg houterig zijn.
herken ik niet

Ik neem aan dat je dan nog een encoder en een stappenmtor nodig hebt. Geen idee wat die dingen kosten.

Bij het aanschouwen van de Youtubes "Lathe Electronic Leadscrew" word ik best hebberig.
De eerste vraag bij die Yutubes: Het lijkt wel, of de originele leadscrew is blijven zitten, dus zonder kogelkringloop.
Dat maakt het extra interessant.
Je werkt altijd 1 kant op dus de speling op de moer maakt niet uit, net als bij conventioneel draad snijden.
assink schreef: 27 okt 2020 09:26 Ai, dan kan ik wel vertrekken.
nee hoor jij mag blijven ;-) :lol:
Heb zelf een inch spil met een spoed van 6 gangen per inch, dat is figuur 9.
Standaard heb ik dus voor metrisch 36-90-127.
Moduul draad is dan 58-120 en 117-127.
Misschien heb je er wat aan?
Door je inch spil met een spoed van 6 gangen per inch, komt tandwiel 127 er bij (5x25.4=127 en dan is de breuk makkelijker oplosbaar), bij metrische leispil zijn het allemaal 'normale' tandwielen. Bij de schaublin zit er in het lijstje niets vreemds, wel steeds combinaties van 6 tandwielen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Moduuldraad

Bericht door thebigbozz »

Zelf heb ik de ELS van clough42 op youtube geïnstalleerd op mijn Myford Super 7.

Werkt leuk en een leerzaam project. Niet zo ingewikkeld maar ook (nog) niet zeer uitgebreid.
Het is gewoon een vervanging van het wisselen van tandwielen of een gearbox.

Zeker gebruiksvriendelijker dan het wisselen van tandwielen. Kan alle draadvariaties en voeding snelheden kiezen met een druk op de knop.

Groetjes Mark

Edit:
Zal waarschijnlijk wel in het programma jou gewenste pitch moeten toevoegen. De Pitch die jij vraagt zijn redelijk exotisch. Maar dat is volgens mij zo gedaan
Plaats reactie