Draaibank Ferm MD350

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door xander janssen »

Op mijn Proxxon heb ik de kunststof handwielen vervangen naar aanleiding van dit verslag

http://www.metallmodellbau.de/PROXXON-P ... raeder.php

Super tevreden mee. Kost dagje werk en 5 euro aan aluminium.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door keesijp60 »

xander janssen schreef: 07 okt 2021 16:47 Op mijn Proxxon heb ik de kunststof handwielen vervangen naar aanleiding van dit verslag

http://www.metallmodellbau.de/PROXXON-P ... raeder.php

Super tevreden mee. Kost dagje werk en 5 euro aan aluminium.
Voor dit heb je zo,n speciale frees nodig, deze wielen kon jij ook op 0 zetten? zoals werkstuk net aanraken met beitel en dan 0, op die manier is het een stukje eenvoudiger om geen meetfouten te maken.

Oke, ik heb de draaibank uit elkaar, hij lekt bak olie, en dat deed hij al langer, iemand een idee om dat aan te pakken? omdat er een plaat tegen zit dacht ik zelf aan een ringetje kit om de lagers waar het uitkomt en de plaat er tegen aan, de olie komt tussen de lagers door, en tussen tandwiel vandaan die aan de buitenzijde zit, dit zijn er 2 een draait een stuk sneller voor het draadtappen, de andere voor de voeding en gaat langzamer.

Wat ik ook merk is dat de tandielen die dubbel zijn wat te veel naar binnen zitten waardoor het tandwiel van de voeding het sneldraaiende tandwiel raakt, dat ratelt natuurlijk, ik zag in de bak binnen wel schroefjes waarmee je de lagering kan schuiven en vastzetten, moet dat zaakje dus linksom zien te tikken waardoor ze elkaar niet meer raken en dan vastzetten met die borgschroefjes.

De spindel ligt niet im de olie, maar krijgt spatters want er zit wel olie aan de kogels, hier lekt niks, zal ook een mof die olie wegslingert waardoor het binnen blijft als ik het goed heb.

vrg kees
Bijlagen
DSCN4586.JPG
DSCN4590.JPG
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door xander janssen »

keesijp60 schreef: 12 okt 2021 17:50 Voor dit heb je zo,n speciale frees nodig, deze wielen kon jij ook op 0 zetten? zoals werkstuk net aanraken met beitel en dan 0, op die manier is het een stukje eenvoudiger om geen meetfouten te maken.
Ik heb die van mij volledig inclusief deelstreepjes op de draaibank gemaakt. Dus helemaal zonder freesbank. Verdeelstreepjes zijn met beitel gestoken middels een trucje wat ik ooit op www heb gezien. Als jij of iemand anders wil weten hoe om het zelf ook te doen, wil ik het we uitschrijven. Kan de originele website niet meer vinden.

Cijfers zijn erin gezet met slagletters, niet super mooi maar werkt en daar gaat het om. Toch?

Deze schaalringen kan je inderdaad op 0 stellen. Dat kon met de originele ook al, maar daar waren de deelstreepjes 0.025 mm en ik wil graag 0.01 hebben. Vandaar grotere diameter schaalringen. Daarnaast was de schaalverdeling op radius, die heb ik nu op diameter. Scheelt weer een factor 2 in hoofdrekenen :roll:
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door keesijp60 »

Beste

Ik was even een tijd uit de rolatie, druk druk.

Ik had de vraag gesteld over de stelbare dialer, Ik zou graag zien hoe je dat gedaan hebt, want zoals hier, waar ze vast staan is dat
best moeilijk inderdaad, erg gauw meetfouten, zeker met mijn 65, dat werken de radertjes wat minder op de harde schijf.

dank alvast.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door xander janssen »

keesijp60 schreef: 01 feb 2022 16:55 Ik zou graag zien hoe je dat gedaan hebt
http://www.metallmodellbau.de/PROXXON-P ... raeder.php

Ik heb destijds deze link gevonden en aangepast, want mijn PD400 zit net iets anders in elkaar dan de PD360, maar het idee zal voor de meeste draaibanken werken.

Als je het steken van de streepjes wilt weten, zal ik ikn het weekend ceven relais wat fotos opzoeken en delen.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door keesijp60 »

Beste Xander

Ik zie dat ze een ring maken, en die klemmen. Maar bij mij zit daar wel een smeernippel.

En inderdaad ik heb daar geen streepke voor de afregeling, chinezen denken dat ik wonderman
ben en dat uit het hoofd kan.

Het streepjes steken zoals deze persoon doet, heeft een frees nodig, ik heb wel een freesmotor (15000 rpm) die ik wil gebruiken om
de printplaat frees te bouwen, dat ligt ook al tijd stil door die corona. Ik neem aan dat jij dit met de beitel doet dan?

vrg kees
Plaats reactie