Draaibank Ferm MD350

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door jgvanderveen »

Een wat late reactie mijnerzijds.
Die kogellagers onder het zadel tegen het bed werkt dus goed.
Een paar maand geleden vond ikongeveer dezelfde oplossing op het engelse forum Model Engineer. Een Duitser had het gemaakt voor het kleine bankje Emco Unimat 3. Dat liet hij op dat forum zien, maar heeft dat later weer weggehaald, omdat hij erop werd aangesproken door iemand die rechten meende te hebben op de gekozen oplossing om de speling weg te nemen. Zo’n claim lijkt me onzin.
Ik moet nog wel ergens contact gegevens van die persoon hebben.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door hfjbuis »

Lagers worden op meerdere draaibanken gebruikt. Dan zijn ze met een acenter instelbaar.

Ik heb een keer een draaibank gezien (dacht een emco) die een kunststof blok gebruikte voor het wegnemen van de speling. Dat vond ik helemaal niets maar later bedacht ik dat als dat kunststof blok ingesleten was, de speling toch minimaal moest zijn en het blok geen afstelling meer nodig had.

Door verkeerd gestelde geleiding, is mijn kleine draaibank aan de onderkant "ongelijkmatig gesleten". Die geveerde lagers hebben van een beetje meer of minder speling geen last. Ik kan het zadel nu over de hele lengte zonder zware punten bewegen.

Zolang ik "normaal" draai, zorgen de geveerde lagers voor een spelingsvrij bed. Als de lagers het niet meer redden door een te hoge belasting, nemen de oude "druk platen" het over. Door een spelingsvrij bed kun je zeer nauwkeurig (her)positioneren.
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door jgvanderveen »

OK, klinkt allemaal goed.
Het is, denk ik, idd belangrijk om de lagering verend aan te brengen, om een soepele beweging over de lengte van het bed te bereiken.
Op mijn Emco C5 zou zo’n opsluiting ook wel goed zijn. De dwarsslede is nu afgesteld met 2 kunststof strips onder tegen het bed.
Als het Mazak zadeltje omhoog komt en gaat wringen, leidt dat tot extra slijtage van de nauwkeurigheid van de V-vorm. Oplsluiting met kogel- of naaldlagers zou dat grotendeels voorkomen. Er zijn kleine lagertjes inw. 6, uitw 10mm die over de bruggen in het bed kunnen passeren. Er is een hoogte beschikbaar van zo’n 12mm.
Volgens mij maakt de Hobbymat 65 gebruik van een “halfrond” kunststof blok, maar misschien alleen om losse kop op te sluiten op het bed.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door hfjbuis »

Mijn kleinste lagers zijn 10x3x4 (623ZZ). Een messing of brons glijlager zal het ook wel doen en dan heb je wat meer ruimte voor een ontwerp.
Op de DC300 zitten 22x7x7 lagers (627 ZZ)
Een aan twee kanten gesloten lager is wel nodig om de spanen buiten te houden!

Borenexpress heeft goede lagers:
https://www.borenexpress.nl/l1-09-groef ... r-tot-10mm
https://www.borenexpress.nl/l1-01-bronzen-sinterlagers
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Risico met lagers is natuurlijk dat er vuil tussen gewalst wordt. Goed afschrapen voor de lagers is dus noodzakelijk. Ik zou glijblokken prefereren. Ik denk van hardweefsel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door keesijp60 »

Beste hfjbuis.


Ik was een hele tijd niet actief, te druk met alles, vooral de electronica.

Wat betreft je aanpassing, dat erg mooi en slim, moet wel zeggen mijn beitel stond zeker
3 mm lager, dan an het ook gaan happen, ik moet eigenlijk plaatjes maken onder de beitelhouder
en dat zal ook wel helpen.

ik ga je oplossing eens bekijken.

bedankt.

kees
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door hfjbuis »

keesijp60 schreef: 16 aug 2021 20:55 ik moet eigenlijk plaatjes maken onder de beitelhouder
en dat zal ook wel helpen.
Ik heb plaatjes gelijmd:
  • aan de onder kant, dan staat de beitel altijd goed op hoogte
  • aan ze zijkant, dan staat de beitel altijd precies recht onder de bouten
  • aan de bovenkant, dan hoef ik de schroeven maar 1/2 slag te lossen en kan er elke beitel onder schuiven
  • Een aanslag aan de achterkant zorgt dat ik altijd hetzelfde positioneer en dan kan ik van een tool tabel gebruik maken
  • De 3 schroeven heb ik inmiddels vervangen door één handel, nu heb ik een "snel" wisselsysteem
Een trespa plaatje is het makkelijkste maar is ook wat gladder. Op de kleine draaibank is dat nooit een probleem geweest maar op de grote kan de beitel eruit schuiven als de aanzet wat groter wordt. Daar gebruik ik nu staal, dat is wat ruwer.

Hier een link naar de foto's en de meetresultaten:
https://www.cnczone.nl/app.php/gallery/album/1404
There are only 2 limits, the sky and your imagination
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door keesijp60 »

Beste allemaal.


De lageroplossing moet ik denk ik ook gaan doen als dat kan met de ferm, ik heb speling daar, en de bijtel hapt als ik er aan wring.

Ik heb nieuwe beitels, met plaatjes van amazon, ze snijden prima maar de zaak ging wel enorm resoneren, dat kan ook niet anders omdat
werkstuk lang was en kon niet worden ondersteunt, maar de kwaliteit is niet van belang, het is om de kas te verhogen, buis was net te dik. Het afsteken met de beitel ging wat ruw vond ik, ook met vervangvbaar plaatje.

Ik draai met wisselplaatjes op 1140 toeren en dan gaat de voeding 57.45 mm per minuut, dus zo rond de 57 als ik vertraging er van aftrek.

Is er een beetje gemakkelijke formule voor? de MD-350 kan niet echt precies, maar kan wel iets maken met een stappenmotor en wat pic programmeren om een digitale voeding te maken.

De wielen met de 0.1 mm aanduidingen, die kunnen niet op 0 worden gezet, zijn er toevallig ombouwsetjes voor of tekeningen? ik heb het graag gemakkelijk.

Olie om te smeren, welke is het beste? en de spindellagers maken nogal geluid, dat bekende versleten geluid, deze lagers zitten niet in olie, moeten worden vervangen dan.

Alvast bedankt.

vrg kees
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door hfjbuis »

keesijp60 schreef: 02 okt 2021 19:01 Ik heb nieuwe beitels, met plaatjes van amazon, ze snijden prima maar de zaak ging wel enorm resoneren
Als het resoneert, dan draai ik meestal het toerental en de voeding omlaag. Soms werkt een hogere aanzet of een hogere voeding ook. Dat is een afhankelijk van de oorzaak van de resonantie.
keesijp60 schreef: 02 okt 2021 19:01 Ik draai met wisselplaatjes op 1140 toeren en dan gaat de voeding 57.45 mm per minuut
Je neemt dan 57 /1140 = 0.05 mm / omwenteling af, dat mag gemakkelijk 2X zo veel worden. Het toerental is afhankelijk van de draai diameter en het materiaal.
Bij wisselplaatjes staat meestal op de achterkant de snij condities en dat is een goede start. Bij dunne assen zul je die echter niet halen omdat dan de as gaat buigen.
keesijp60 schreef: 02 okt 2021 19:01 Is er een beetje gemakkelijke formule voor? de MD-350 kan niet echt precies, maar kan wel iets maken met een stappenmotor en wat pic programmeren om een digitale voeding te maken.
Gebruik een Arduino en Grbl, dan heb je een prima basis om de voeding van de Z-as te regelen.
keesijp60 schreef: 02 okt 2021 19:01 Olie om te smeren, welke is het beste?
Ik smeerde alles met motorolie. Tegenwoordig gebruik ik leibaanolie. De kleine draaibank heeft gesloten spindel lagers, daar hoef ik niets aan te doen. In de grote gaat lithium wiellagervet.
keesijp60 schreef: 02 okt 2021 19:01 de spindellagers maken nogal geluid, dat bekende versleten geluid, deze lagers zitten niet in olie, moeten worden vervangen dan.
Als de lagers geluid maken, droog zijn, stroef draaien, een vast punt of speling hebben, dan is schoon maken, smeren en stellen een optie. Gaat dit niet of helpt het niet, dan kan vervangen een optie zijn.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door keesijp60 »

Beste


Erg bedankt met de uitgebreide reactie.

Ik wil even nog wat toevoegen, de lagers die geluid maken lopen nog wel prima en spelingsvrij, geen zware punten of zo, ik heb geloof ik wel vet liggen van de auto wiellagers welke ook conisch zijn.

De voeding, als ik zo draai met 1140 en 57 mm dan krijg ik wel flinke blauwe krullen, dat wordt warm dus, maar beitel zelf niet, het is een plaatje. Ik denk dat ik de meting van de snelheid misschien niet goed gedaan heb, de krullen zijn namelijk 0.35mm dik, en blauw van de hitte, dat zou betekenen dat ik de zaak te snel heb staan dan? want 0.05 is toch wel stukje langzamer, mag het x 2 zoals U zegt kom ik op 0.1 uit dat factor 3 zowat.

Nu komt het als ik zeer glad wil, dan moet de voeding omlaag? W moeten rekening houden met een hobbie apparaat, en dan een flink snelle snijsnelheid weet ik niet of dat goed idee is natuurlijk.

Werkstuk wat resoneerde moet ik wel kwijt dat er een buis aan zat die wat slingerde, het was een kas poot, ik heb de plantenkas verhoogt en helaas paste de buis niet in de boog zelf maarw el in de poot, kleine vergissing, ik moest er dus 1 mm afdraaien maar het zal al gelast, dat was bij elkaar best lang stuk de center ondersteuning kon dus niet, moest er zelfs af.

De wielen met uitlezing, door backlash staan die nooit op nul, zou ik daarvoor niet een oplossing kunnen vinden, zoals afstelbare versie, die je op 0 kan zetten, bestaan deze? of digitaal op de werkbank zelf, dat zou helemaal mooi zijn. Maar voeden met stappenmotor kan ook, al vind ik dat wel wat te ver gaan momenteel, Ik heb wel programmers , alle versies voor arduino en anderen.

Ik ga eens naar de ijzerboer en wat proefstukken ijzer halen.

alvast bedankt voor de hulp.

kees
Bijlagen
DSCN4585.JPG
DSCN4582.JPG
DSCN4568.JPG
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesijp60 schreef: 04 okt 2021 15:35 De wielen met uitlezing, door backlash staan die nooit op nul, zou ik daarvoor niet een oplossing kunnen vinden, zoals afstelbare versie, die je op 0 kan zetten, bestaan deze?
Dat de boel niet op 0 staat heeft natuurlijk niets met backlash te maken, stel het zou wel op 0 staan, en je zet de beitel er opnieuw in, klopt het ook niet meer. (elke conventionele draaibank heeft backlash, dat is geen enkel probleem)
Je kunt ze vast wel vervangen voor verstelbare.
Nonius ringen zijn los te koop, alleen niet voor jouw draaibank (misschien), moet je eerst kijken hoe dit in elkaar zit, en misschien zelf wat draaien, maar dat is nu geen probleem meer.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door hfjbuis »

keesijp60 schreef: 04 okt 2021 15:35 De voeding, als ik zo draai met 1140 en 57 mm dan krijg ik wel flinke blauwe krullen, dat wordt warm dus, maar beitel zelf niet, het is een plaatje. Ik denk dat ik de meting van de snelheid misschien niet goed gedaan heb, de krullen zijn namelijk 0.35mm dik, en blauw van de hitte, dat zou betekenen dat ik de zaak te snel heb staan dan? want 0.05 is toch wel stukje langzamer, mag het x 2 zoals U zegt kom ik op 0.1 uit dat factor 3 zowat.
Blauwe krullen is niet verkeerd. De warmte in de krul maakt de krul zachter en dat snijdt beter waardoor de plaatjes langer leven[quote=keesijp60 In het algemeen wordt het dan ook wat gladder.
Haal je er meer af, wordt de krul dikker, buigt dan niet meer maar breekt, krijg je spanen en dat is goed.
keesijp60 schreef: 04 okt 2021 15:35 Beste
post_id=244026 time=1633354532 user_id=14910]
Nu komt het als ik zeer glad wil, dan moet de voeding omlaag? W moeten rekening houden met een hobbie apparaat, en dan een flink snelle snijsnelheid weet ik niet of dat goed idee is natuurlijk.
Ik heb ook een "hobby" draaibank. Ik bepaal vooraf, met wat proefdraaien, onder welke draaicondities ik de laatste 2 passes van gelijke dikte ga doen. Hierbij probeer ik met een zo hoog mogelijk toerental (snijsnelheid van het plaatje aanhouden) bij welke aanzet de finish nog goed is.
In staal met wisselplaatjes heb je een minimale aanzet nodig. ga je dunner, dan is de finish meestal minder goed. Ga ik te dik, dan is de "elastiek" in de draaibanken de oorzaak van een slechte finish en maat. Meestal draai ik er als laatste 0.2 tot 0.15 mm (0.4 tot 0.3 mm in diameter) af bij 1800 RPM. Dat geeft zowel op mijn BF290 als DC300 nog een goede finish en maat. Bij asjes van 5 mm, gaat dit niet, dan moet de aanzet omlaag. Soms gebruik ik dan een plaatje voor aluminium. Die zijn wat scherper en geven bij een kleinere aanzet toch een mooie finish en een juiste maat.
Veel is afhankelijk van hoe stijf de draaibank en werkstuk zijn. De stijfheid van de draaibank kun je verzieken met een slechte afstelling. De topslede zet ik bij CNC draaien op de kleine HBM300 draaibank vast. Daar knapt de finish van op.
Ook heb ik zo kort mogelijk beitels. Ze zijn zolang dat ik nog net het draaien kan zien. Bij het gebruik van de tegencenter moet ik lange beitels gebruiken maar dan is de aanzet ook niet zo dik!
Bij het CNC draaien van lange assen (en conus draaien) meet ik het dikte verschil tussen het gedraaide begin en einde op en corrigeer deze fout door een "tegengestelde" conus te draaien. Dat is veel minder werk dan te proberen om de losse kop juist af te stellen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door keesijp60 »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 okt 2021 15:54
keesijp60 schreef: 04 okt 2021 15:35 De wielen met uitlezing, door backlash staan die nooit op nul, zou ik daarvoor niet een oplossing kunnen vinden, zoals afstelbare versie, die je op 0 kan zetten, bestaan deze?
Dat de boel niet op 0 staat heeft natuurlijk niets met backlash te maken, stel het zou wel op 0 staan, en je zet de beitel er opnieuw in, klopt het ook niet meer. (elke conventionele draaibank heeft backlash, dat is geen enkel probleem)
Je kunt ze vast wel vervangen voor verstelbare.
Nonius ringen zijn los te koop, alleen niet voor jouw draaibank (misschien), moet je eerst kijken hoe dit in elkaar zit, en misschien zelf wat draaien, maar dat is nu geen probleem meer.
Ja dat klopt, De backlash is niet van belang, maar ik zoek een uitlezer die je nadat je de bijtel net tegen werkkstuk zet op 0 kan zetten en of een digitale inbouwen, dat maakt het zoveel fijner en gemakkelijker, en al zeker weinig kans op fouten.

IK doe altijd eerst werkstuk aanraken met beitel, heel erg lichtjes, dan uitmeten met handwiel.

De draaibank heeft tandwielen, als ik andere voeding wil moet ik die verkassen, dat is best een probleem, oftewel werk,, Ik heb ook het lek gevonden waar tandwielolie uit kwam, daar was een schroefje uit, deze is nu vervangen.

Ik moet een busje hebben en of maken, want de tandwielen zijn wat dikker, en raken de tweede waarmee je sneller kan zetten, wat betreft de snelheid, de draaibank kan vanaf 120 toeren tot 2000 toeren. Ik heb snijplaatjes waar helaas niks op staat, zijn de HBM versies. Maar snijden prima.

Je kan zien in een foto dat er op gegeven moment het mooi glad is, op 1140 toeren met genoemde snelheid.


vrg kees
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door keesijp60 »

Dit is dus de nonius welke op nul gezet kan worden, deze is van een mylord, duur ding, ombouw zou dan toch wel noodzakelijk zijn.

https://www.myfordsolutions.nl/contents/nl/p529.html

vrg kees
Plaats reactie