Huvema hu 915

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Old school
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 jan 2021 13:25

Re: Huvema hu 915

Bericht door Old school »

Bedankt voor de filmpjes, opgeslagen! Ook een goede tip mbt afdraaien en opmeten. Zal een schuifmaat meenemen.

Na een aantal pogingen is het gelukt om foto's te posten. Reacties zijn welkom!

22364
22371
22372
22373
22365
22366
22367
22368
22369
22370
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Huvema hu 915

Bericht door JanSr »

Als ik het goed zie moet je voor verschillende toerentallen jongleren met V-snaren.
Dat leer je al vrij snel haten.
Pakweg twee opties:
1 Andere bank, die daarvoor een versnellingsbak heeft.
2 Een frequentieregelaar op de motor.

en: Niet zichtbaar: Camlock of moertjes voor het wisselen van de klauwplaat? Ook een toekomstig haat object.
Old school
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 jan 2021 13:25

Re: Huvema hu 915

Bericht door Old school »

JanSr schreef: 13 jan 2021 20:20 en: Niet zichtbaar: Camlock of moertjes voor het wisselen van de klauwplaat? Ook een toekomstig haat object.
Zijn dit niet de moeren die je bedoelt?
22368
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Huvema hu 915

Bericht door hfjbuis »

Is dat, gezien de stekker, geen krachtstroom uitvoering!
Max toerental 1250 RPM!
Old school
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 jan 2021 13:25

Re: Huvema hu 915

Bericht door Old school »

Klopt, krachtstroom - maar dat heb ik in mijn werkplaats.

Vind je max 1250rpm te beperkt, of bedoel je dit in relatie tot krachtstroom?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Huvema hu 915

Bericht door hfjbuis »

Old school schreef: 13 jan 2021 23:01 Vind je max 1250rpm te beperkt, of bedoel je dit in relatie tot krachtstroom?
Dat max toerental is best wel laag, zeker als je gebruik wilt maken van beitelplaatjes, die vragen voor een goede finish nou eenmaal een hogere snijsnelheid. Hoe hoger het toerental of hoe groter de diameter, hoe groter de snijsnelheid is.
Als je hoofdzakelijk met grotere diameters werkt, dan is een laag max toerental zeker geen probleem. Bij gebruik van HSS beitels (zelf te slijpen) is de optimale snijsnelheid al een heel stuk lager.
Ook op lage toeren kun je in aluminium en messing een mooie finish krijgen, bij staal is dat wat lastiger.

Hoge toeren, zeker bij een bank met tandwielen geeft ook veel meer lawaai. Bij kunststof tandwielen is dat al weer een heel stuk minder en een riem overbrenging is de stilste.

Wat voor jou belangrijk is, moet je zelf afwegen. Natuurlijk spelen ook kosten en het beschikbaar zijn van alternatieven een rol.

p.s. mijn DC300 gaat tot 2500 RPM, de BF290 tot 1850.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Huvema hu 915

Bericht door assink »

1250 rpm is best laag. Maar heb me ook jaren gered met een celtic die maximaal 1500 omw/min kon.
Met de goede wisselplaten is het resultaat desondanks goed. Ligt eraan of je veel klein werk gaat doen, ik over het algemeen niet.
Old school
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 jan 2021 13:25

Re: Huvema hu 915

Bericht door Old school »

Heb wat tabellen opgezocht en zie dat ik met harde metalen ga uitkomen. Aluminum zal wellicht een ander verhaal worden.

Maar met aluminium zal ik voornamelijk werken als ik versnellingsbakken reviseer. Dan moeten de zuigers (doorsnee 10-12 cm) zuiver gemaakt worden, of een fractie afgedraaid om ruimte te maken voor een extra frictieplaat.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Huvema hu 915

Bericht door Arie Kabaalstra »

dan kom je wel uit met 1250 toeren.. en .. ach.. als je em toch hebt staan.. dan draai je toch gewoon een set andere poelies?.. verhoudingen berekenen is niet zo spannend.. D1xN1=D2xN2...
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Huvema hu 915

Bericht door Kars-cnc »

Je kunt er ook een VFD op zetten, zeker als het toch al een draaistroom motor is. Zo'n motor kan gerust harder draaien dan het type plaatje aangeeft. Je verliest wel koppel maar die heb je bij die hoge toerentallen meestal niet nodig.

Hoeveel harder het kan zijn de meningen over verdeeld maar een factor 1.5 voor een 2800rpm motor en factor 2 voor een 1400rpm motor mag eigenlijk geen probleem zijn. Je moet wel even opletten wat je spillagers en klauwplaat aan kunnen, maar met 1250rpm zal daar nog wel marge in zitten (tenzij het glij-lagers zijn).

Mijn Emco-8 van max. 1700rpm doet op die manier al jaren probleemloos 2700rpm. Harder kan ook maar voelt voor mij persoonlijk niet goed, dus heb ik de VFD begrenst op 80Hz.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Huvema hu 915

Bericht door Arie Kabaalstra »

maar met 1250rpm zal daar nog wel marge in zitten (tenzij het glij-lagers zijn).
op de foto's van de machine is een peilglas te zien.. met een laag olie erin.. met de smering zal het wel goed zitten..
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Huvema hu 915

Bericht door JanSr »

Benieuwd wat voor deze draaibank gevraagd wordt.
Als dat een beetje veel zou zijn lijkt het me verstandig nog even te wachten tot er wat moderners langskomt voor hetzelfde geld.
Om een idee te geven:
Voor mijn Harrison M250 met freeskolom en toerentallen tussen 80 en 3.000 betaalde ik ca € 2.300,-
Met Camlock, uitgebreide versnellingsbakken en een kast vol toebehoren.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Huvema hu 915

Bericht door xander janssen »

JanSr schreef: 14 jan 2021 20:12 Benieuwd wat voor deze draaibank gevraagd wordt.
Als ik de fotos zo bekijk zou het deze voor €1975 kunnen zijn

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... hu915.html
Old school
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 jan 2021 13:25

Re: Huvema hu 915

Bericht door Old school »

Ok, bedankt voor alle reacties tot dusver. Alles heeft mij geholpen om,zelfs als leek, een goed beeld te vormen waarop ik moet letten.

Vanavond ben ik langs gereden en de bank bekeken. De belangrijkste eerste conclusie was dat zowel de draaibank als de verkoper heel proper overkwamen.

De bank gaat weg omdat hij een partij gereedschap binnen de familie heeft overgenomen, inclusief de draaibank, maar uiteindelijk niks mee doet omdat hij geen krachtstroom thuis heeft en een grotere bank op zijn bedrijf heeft staan, waar deze bank nu ook stond.

Alles voelde solide en zonder speling, draaide soepel, geen rare geluiden, geen roest of rotzooi. Alles geprobeerd, klein stukje gedraaid en ik ben om.

Klopt, het is de draaibank van de MP advertentie. Uiteindelijk wordt ie voor 1800,- bij mij afgeleverd. Kan het goedkoper en beter? Vast wel. Maar of het lukt om een superdeal op tijd te sluiten zonder heel het land af te rijden, betwijfel ik. Dus.....
Plaats reactie