EMCO 5 CNC moderniseren

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

javanree schreef: 02 feb 2021 12:22 De opnemer had ik al gebouwd, 3 stuks Omron SX4101
Kun je toch met de open collector wel aan die 24v ingang hangen ? (met het juiste weerstandje)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Tolp2 »

Zo, de schaatsen weer in het vet en de werkplaats is weer op behaaglijke temperatuur. Het lipje onder de slede heb ik iets verkleind (ja, het kan rechter, maar vanaf de voorkant zie je het niet) en mat zwart gespoten. Ook de proximity switch is gemonteerd, past netje in het frame.

22774

Tegelijkertijd ook maar de besturingskast ook maar matzwart gespoten. De tand des tijds had her en der al toegeslagen en deze is ook weer redelijk strak. Zal een foto plaatsen wanneer deze gedubbeld is en het beeldscherm er in zit.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kijk.. Zo netjes heb ik een Home switch nog niet vaak zien zitten aan een Draaibankje
Mijn Emcootje 5.. de eerste die ik kocht.. en de laatste die ik nog over heb.. gaat nu de temperaturen weer in het aangename komen binnenkort ook "onder het mes" Alleen wil ik die switch aan de voorzijde monteren, omdat ik op dat kleine randje aan de achterkant van het bed een plaat wil monteren, zodat je daar geen spanen meer krijgt.. , Bankje onder 36° voorover (zelfde hoek als de EMCO Concept Turn 55 , die feitelijk een Compact 5 CNC in een nieuw jasje is)
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Tolp2 »

Toch nog even foto van de gespoten kast. Heb overwogen om hem te vervangen door een nieuwe, maar toch geschrokken van de kosten. Met een schuurpapiertje en een spuitbus is het toch een redelijk resultaat geworden.

22776

Morgen weer een strip metaal binnen voor de X-as home switch. Wordt als het goed is ook een nette oplossing. Bedankt voor het compliment!
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Tonybryden »

Zo dat ziet er al goed uit , ik kan de mijne 2 maart ophalen en kan ik ook beginnen.
Ik neem dan contact met je op voor het Linux gedeelte 👍
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Maak jé niet te mooi?.. krijg er zo nog spijt van da'k em verkocht heb.. maar goed.. hij moest ruimte maken voor de EMCOturn 120.. omdat die gewoon wat beter bestand is tegen het geweld wat ik doorgaans op mijn machines loslaat..

mijn "5je" mag in de toekomst wijzernaafjes en dergelijke uit gaan spugen.. of Bronzen horlogekasten als ik besluit die te gaan maken.. brons is om de een of andere reden best populair.. omdat het zo mooi patineert, en je zo echt je eigen persoonlijke horloge krijgt..

'k heb het EMCO logo in DXF.. laat maar weten of je daar belangstelling voor hebt.. er is vast wel ergens een "Stickersnijer" die dat voor je uit een velletje plakvinyl wil snijden
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Tolp2 »

Home switch voor de X-as gemaakt. Vandaag nog zichtbaar, morgen een kapje er voor printen.

22851

Aan de slede heb ik een verbreding gemaakt van 20 x 20 x 3 mm hoekstaal. De lengte hiervan is zo gekozen, dat de pinole er nog mooi langs kan, anders verlies je weer 20 mm werkruimte. De verbreding was nodig omdat het net niet uitkwam om de sensor op de rand van de slede te laten triggeren. In principe zou ook een profieltje van 10 mm breed volstaan.

Het beugeltje is van een stukje rest materiaal gemaakt. Gaatje M8x1 voor de sensor in getapt, borg boutje zit aan de onderkant. Zo kan de sensor nog afgesteld worden in hoogte zonder de kap er vanaf te hoeven halen. Door twee sleufjes kan de sensor nog naar voren en naar achteren geplaatst worden. Hij zit nu ongeveer zo afgesteld dat de sensor wordt getriggerd op 1,5 mm van het einde van de slag.

Uiteraard alles weer netjes zwart gespoten.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k had em nou net andersom gedaan.. sensor aan de Z-slede, en het Lipje erboven.. spaantjes weg houden met een plastieken ding erop..
maargoed.. als het werkt , is het goed..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6325
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 27 feb 2021 21:23 'k had em nou net andersom gedaan.. sensor aan de Z-slede, en het Lipje erboven.. spaantjes weg houden met een plastieken ding erop..
maargoed.. als het werkt , is het goed..
En je zegt hierboven dat hij het niet te mooi mag maken, t'is ook nooit goed :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Functioneel is mooi..

Wat Sensoren betreft.. hoe minder ze bewegen.. hoe beter.. hoe meer ze weggebouwd zitten, hoe liever ik het zie.. ('k heb ze indertijd wel IN het zadel van een HBM Freesbank weggebouwd, voor zowel de X as als de Y as..)
'k moet nog eens even gaan "pielen" met het 3D model van de EMCO Compact 5 CNC om eens te zien waar ik ze nou het liefste zou monteren..
Maar dat de Z-as Sensor ergens in de zijkant van het machinebed ingeboord gaat worden, dat staat wel vast.. , voor de X-as weet ik het nog niet.. moet ik nog even naar kijken..
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Tolp2 »

Voordeel van deze setup is dat zwaartekracht je vriend is (behalve dan van de lak). Door de sensor naar beneden te monteren blijven er in ieder geval geen spanen op liggen die tot false-positives kunnen leiden. Als er wat spanen op de uitkraging blijven liggen, so be it. Daar merkt de sensor niks van en ze worden wel aan de kant geschoven. Kan altijd nog een wipertje op de sensor installeren :lol: .

Mooiste zou zijn om de sensor horizontaal in de slede te monteren. Maar jammer genoeg kwam ik met de lengte van de sensor niet uit (die had dan toch een stevige clash met onderdelen van de aandrijving).

Of hij het doet? Uitstekend op een 24 V voeding: ik krijg signaal! Nu nog aan LinuxCNC knopen ...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Tolp2 »

Meten is weten. Gelukkig even de proximity sensoren nagemeten; er blijkt intern een pull-up weerstand te zitten. Dat betekent dat hij netjes aan de 24 Volt wordt gelegd indien niet actief. Niet geschikt om dus direct aan de parallelle poort te knopen.

Even in de rommel bak gekeken. Met een 817 opto, een 1k weerstand (current limiter voor diode in opto) en een 10 k (pull-up voor de parallelle poort) en je bent weer gesettled. Keer twee gedaan, zodat de X-as en Z-as gelijk zijn voorzien.

22854

Afbeelding

De rode LED staat in serie met de diode in de opto. Dan kun je mooi zien of de sensor actief is of niet. Handig bij het afstellen, want de LED achterop de sensor is niet meer te zien.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Kars-cnc »

Mooie oplossing, maar een spanningsdeler met 1k /3k9 had het net zo goed gedaan...
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Tolp2 »

Kars-cnc schreef: 28 feb 2021 19:41 Mooie oplossing, maar een spanningsdeler met 1k /3k9 had het net zo goed gedaan...
Wellicht te bang om het uit te proberen, maar werkt dat wel als de de parallelle poort en de voeding (schakelend) niet dezelfde zijn. Dan moet de GND aan elkaar door lussen, maar gaat dat altijd goed?

In ieder geval twee dingen:
1. Galvanisch gescheiden
2. Over engineered prutsprojectje voor de zondag gehad 8). Denk dat ik langer had moeten zoeken voor een 3k9 in de rommel bak...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Plaats reactie