EMCO 5 CNC moderniseren

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Tolp2 »

Een kleine update van het project:
  • de servo-motor (Lichuan 600 Watt) is anderhalve week geleden aangekomen. Helaas gaf de driver direct bij het aansluiten op netspanning de heilige rook vrij. Qua garantie zijn ze in China niet zo snel, want er is nog steeds oplossing voor het probleem. Wel heb ik toestemming gekregen om de driver open te trekken en te bepalen welk deel nu kapot is gegaan. Het blijkt een IGBT te zijn die de rem-weerstand aanstuurt. Resultaat is dat zodra hij op netspanning wordt aangesloten dat alle stroom wordt gedissipeerd door de rem-weerstand. En ja, die wordt dan heel erg heet. To be continued.
  • voor de spindel heb ik twee hoek-contactlagers binnengekregen. De spindel is aangepast met een M25x0.75 schroefdraad zodat de lagers op voorspanning kunnen worden gezet. Huub bedankt! De spindel zit ondertussen weer gemonteerd in het lagerhuis en is geduldig aan het wachten om rondjes te gaan draaien zodra de motor er is.
  • voor de verbinding tussen de motor en spindel heb ik gekozen voor een HTD5 riem (15 mm) op twee 40 tands poelies (1 op 1 overbrenging). De poelie op de spindel-as is met een taper-lock direct op de spline gemonteerd. Muurvast is een understatement in dit geval.
Op mijn TODO list staat nu een montage-blok voor de motor, maar deze heb ik even gepauzeerd totdat ik duidelijk heb hoe verder met Lichuan. De motor moet 20 mm verder de kast om uit te lijnen met de poelie van de hoofdas.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door hfjbuis »

Heb je de servo al getest in position mode?

Ik heb die van mij (600W 2Nm) getest in speed mode en dat werkt probleemloos ook onder volle belasting. Hij moet ook in position mode draaien. Dan verlies ik echter stappen, zelfs als ik de motor los op de werkbank zet.

Stel je de parameters handmatig in of gebruik je software en zo ja, waar heb je die gevonden en op welke Windows versie is die geïnstalleerd?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie