EMCO 5 CNC moderniseren

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Arie Kabaalstra »

http://www.fagorautomation.com/download ... tc_opt.pdf

Hier even een linkje naar de Manual van de Fagor 8055 CNC besturing, ik heb aan de hand van de Manual van zijn voorloper, de Fagor 800, in één avondje leren werken met die besturing.. mogelijk haal je hier nog wat ideetjes uit..
Ik heb zelf gisteren 114 vel A4 80 gr geofferd om de manual van de EMCOturn 120 af te drukken, waarom die moeite als ik de machine uiteindelijk toch om ga bouwen naar EdingCNC?. simpel.. als ik nu de mogelijkheden van de EMCO TM 02 besturing uitpluis, kan ik daar mogelijk nog wat slimmigheidjes uit halen..
Voorbeeldje.. dat vond ik persoonlijk een heel leuke.. de draaicyclus G84 op de EMCO.. als je G84 X.. Z.. programmeert, gaat ie langsdraaien, als je G84 Z... X... programmeert, gaat ie vlakdraaien.. , Verder gebruikt EMCO U en W als Incrementele maten in X en Z... die vind ik ook handig gevonden..

Het is altijd handig om eens door een manual van een andere besturing te grasduinen.. gewoon om eens te zien hoe zij het aanpakken..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 01 apr 2021 15:22.. , Verder gebruikt EMCO U en W als Incrementele maten in X en Z... die vind ik ook handig gevonden..
Dat doen veel besturingen, mijn Fanuc kloon ook.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 01 apr 2021 17:06
Arie Kabaalstra schreef: 01 apr 2021 15:22.. , Verder gebruikt EMCO U en W als Incrementele maten in X en Z... die vind ik ook handig gevonden..
Dat doen veel besturingen, mijn Fanuc kloon ook.
't was voor mij een onbekend fenomeen, als je bij Heidenhain een incrementele verplaatsing wilt programmeren, dan gebruik je een I voor de asletter.. X50 gaat naar X50, IX50 gaat 50 mm verder..
Omdat Heidenhain niet met Canned cycles werkt zoals in G Code, maar met dialogen, krijg je bij het programmeren van zo'n cyclus natuurlijk een dialoogje te zien, en daar zie je zo wel of een maat incrementeel is of niet..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 01 apr 2021 15:22 Voorbeeldje.. dat vond ik persoonlijk een heel leuke.. de draaicyclus G84 op de EMCO.. als je G84 X.. Z.. programmeert, gaat ie langsdraaien, als je G84 Z... X... programmeert, gaat ie vlakdraaien.. , Verder gebruikt EMCO U en W als Incrementele maten in X en Z... die vind ik ook handig gevonden..
Zoiets deed de antieke dialog4 sturing van Deckel ook, aswissel noemden ze dat, kon je ook de uitruimrichting van rechthoekkamer mee beïnvloeden. Maar eigenlijk kun je die met goed fatsoen niet in een machine die Ascii G-code leest in bakken, want er is geen dwingende volgorde van de adressen beschreven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Kars-cnc »

Mooie dialoog schermen in LinuxCNC!
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door andrefc101 »

Kars-cnc schreef: 01 apr 2021 18:31 Mooie dialoog schermen in LinuxCNC!
Tja, je kunt niet altijd zes gooien hè 😉
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door joopbos »

Arie Kabaalstra schreef: 01 apr 2021 17:53

't was voor mij een onbekend fenomeen, als je bij Heidenhain een incrementele verplaatsing wilt programmeren, dan gebruik je een I voor de asletter.. X50 gaat naar X50, IX50 gaat 50 mm verder..
Omdat Heidenhain niet met Canned cycles werkt zoals in G Code, maar met dialogen, krijg je bij het programmeren van zo'n cyclus natuurlijk een dialoogje te zien, en daar zie je zo wel of een maat incrementeel is of niet..
Hugo, dat ging toch ook zo bij Dialog11?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

joopbos schreef: 01 apr 2021 21:44
Arie Kabaalstra schreef: 01 apr 2021 17:53

't was voor mij een onbekend fenomeen, als je bij Heidenhain een incrementele verplaatsing wilt programmeren, dan gebruik je een I voor de asletter.. X50 gaat naar X50, IX50 gaat 50 mm verder..
Omdat Heidenhain niet met Canned cycles werkt zoals in G Code, maar met dialogen, krijg je bij het programmeren van zo'n cyclus natuurlijk een dialoogje te zien, en daar zie je zo wel of een maat incrementeel is of niet..
Hugo, dat ging toch ook zo bij Dialog11?
Ja, daar kun je bij elk adres een I er achter zetten als het inkrementeel moet zijn. Dialogen had die niet, maar wel invulschermen, voor als je even ondersteuning wilt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Tolp2 »

Zo, hij zit (mechanisch) weer in elkaar.

23150

Ondertussen ook blindklinkmoeren besteld om de kast netjes in te gaan richten...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door mjeuring »

Ik mis een spindelmotor :shock:
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Tolp2 »

mjeuring schreef: 04 apr 2021 12:51 Ik mis een spindelmotor :shock:
Dit is state-of-the-art. Er zitten twee speciaal afgerichte muizen in het gele kastje. Ze heten M3 en M4. Geen grote en dure spindelmotor meer vereist.

... dan serieus: ik twijfel nog tussen VFD en drie-fase motor en een Lichuan servo (ik neig naar het laatste). Tot die tijd moet ik mezelf corrigeren: de assen zitten mechanisch in elkaar...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Tolp2 »

Kleine update:

De muisjes M3 en M4 bevielen niet zo. Na lang heen-en-weer mailverkeer met Lichuan is dan nu eindelijk een 600 Watt servomotor + A6 driver onderweg. De servo is voorzien van een absolute encoder en wordt 1-op-1 verbonden met de hoofdspindle met een HTD-5 riem. De spindel-as moet hiervoor worden aangepast, aangezien de originele poelie ook zorgt voor druk op de (groef-)lagers.

Verzoek: Is iemand in de gelegenheid om een schroefdraad M25x1 aan te brengen op de spindel-as en een bijbehorende moer kunnen draaien?

Daarnaast een mail binnen gekregen dat het aluminium gereed is voor de frontplaat. Mooi zwartgelakt aluminium, frees-kwaliteit onbekend. Zal waarschijnlijk automaten-alu zijn, dus kleef kracht ongekend. Eerst maar een paar tests op doen....
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Tolp2 »

Ondertussen de frontplaat afgerond.

23449

De spindel motor is besteld, maar staat nog steeds ergens in China op de kade :oops: . Zodra die binnen is dan kan de binnenkant van de kast worden ingericht.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door javanree »

Wow heel fraai ! Complimenten voor de afwerking
Plaats reactie