EMCO 5 CNC moderniseren

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 30 mar 2021 17:23 "conventioneel draaien" op een CNC machine.. dat doe je natuurlijk niet.. wel even een beiteltje raken om te kalibreren.. maar meer dan dat is het ook niet..
Dat doe JIJ misschien niet....
Ik doe het behoorlijk vaak eigenlijk. Ik zou ook niet weten wat er voor een simpel verloopbusje ofzo uit bijna-passend materiaal te winnen is met CNC; even aan de wieltjes jengelen is dan zeker zo handig. Daarom zijn twee ook zo handig.

Ik heb die dingen overigens inderdaad wel voor op de draaibank zitten, zo'n beetje halverwege het bed. Da's een natuurlijke plek voor het spul.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Arie Kabaalstra »

voor een simpel verloopbusje duim ik dan gewoon 2 dialoogjes in ofzo..
invullen, start heien.. slokje koffie.. volgende dialoog inheien.. weer een slokje koffie.. meer dan dat is het niet..

maar.. de meesten hebben geen Teach-in functionaliteit.. terwijl er genoeg mensen zijn die dat wel kunnen schrijven..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door DaBit »

Nou vooruit dan, jij duimt 2 dialoogjes in. Dat kan ik ook, maar ik kies soms/regelmatig voor de handwieltjes. Kwestie van voorkeur, vrijheid, blijheid.
Maar dat 'je dat niet doet op een CNC-draaibank' is wat kort door de bocht. Dat mag eenieder voor zich weten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 30 mar 2021 18:00 invullen, start heien.. slokje koffie.. volgende dialoog inheien.. weer een slokje koffie.. meer dan dat is het niet..
In dat geval vind ik het dan toch weer jammer dat Eding niet vooruit kan programmeren in de MDI. Doordat dat niet kan pak je misschien juist nog eerder de handwieltjes.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Tonybryden »

Tolp2 schreef: 30 mar 2021 13:09
Tonybryden schreef: 30 mar 2021 10:49 Ja graag , al weer ik niet hoe ik dit allemaal aan moet gaan sluiten.
Als ik dit allemaal zo lees zakt me goede moed me diep in de schoenen 😁
Vergeet je het aanbod niet ;-). Wil je graag daarbij helpen.
Tolp2 dat vergeet ik zeker niet, tzt laat ik zeker van me horen👍
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Kjelt »

bartL schreef: 30 mar 2021 20:02 In dat geval vind ik het dan toch weer jammer dat Eding niet vooruit kan programmeren in de MDI. Doordat dat niet kan pak je misschien juist nog eerder de handwieltjes.
Dan neem je toch een leeg *.cnc bestand laad dat in en drukt opedit, typt wat je wilt doen, kijkt in de simulatie of het al beetje klopt en ram je op de groene knop. Klaar weer edit etc. Makkelijke is dan ook dat je veel gebruiktestukjes code in je user macro bestand zet zodat je die meteen kunt aanroepen.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Tolp2 »

Heb zojuist gekeken: de ruimte is er nu niet. Maar ik weet wel wat het volgende onderdeel wordt wat bij de machine komt: een mooie kubus van aluminium met twee handwieltjes... Netjes op USB aan te sluiten. Maar eerst gaan we de machine aan de praat krijgen voordat we daarmee aan de slag gaan.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door andrefc101 »

bartL schreef: 30 mar 2021 20:02 In dat geval vind ik het dan toch weer jammer dat Eding niet vooruit kan programmeren in de MDI. Doordat dat niet kan pak je misschien juist nog eerder de handwieltjes.
Wat bedoel je met “vooruit programmeren”?
Dat kan je misschien beter gewoon een gcode bestand inladen... of bedoel je iets anders?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 30 mar 2021 20:54 Dan neem je toch een leeg *.cnc bestand
Ik weet ook wel hoe je het kan doen. Maar ik vind het gewoon een gemiste kans dat het niet in de MDI kan. In mach3 gebruikte ik dat heel veel.
andrefc101 schreef: 30 mar 2021 21:15 Wat bedoel je met “vooruit programmeren”?
Dat kan je misschien beter gewoon een gcode bestand inladen... of bedoel je iets anders?
Ik bedoel dat je gewoon tijdens het werk de volgende regel(s) inklopt. In Eding kan dit pas als de vorige regel is afgewerkt en je frees tegen je werkstuk staat te poetsen (of andersom bij een draaibank).
Ik zou het persoonlijk veel mooier vinden als je vast wat regels "klaar kan zetten" die hij gewoon als een programmaatje afhandelt. In mach3 gebruikte ik dit veel voor simpele klusjes, spiebaantje frezen, stukkie vlakken, etc.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door andrefc101 »

bartL schreef: 30 mar 2021 21:24 Ik zou het persoonlijk veel mooier vinden als je vast wat regels "klaar kan zetten" die hij gewoon als een programmaatje afhandelt. In mach3 gebruikte ik dit veel voor simpele klusjes, spiebaantje frezen, stukkie vlakken, etc.
Ik begrijp je nog niet echt. Je kunt toch een aantal regels intikken en af laten lopen? Als je een e-mail verstuurd druk je toch ook niet na elke zin op verzenden....
Ik geloof niet dat mdi daarvoor bedoelt is..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Kjelt »

Lijkt me ook gevoelig voor fouten eerlijk gezegd.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door bartL »

andrefc101 schreef: 30 mar 2021 21:29 Ik begrijp je nog niet echt. Je kunt toch een aantal regels intikken en af laten lopen?
Niet in de MDI, althans mij lukt het niet.

Maargoed als je niet anders gewend ben dan zal je het ook niet missen. Misschien ligt het ook gewoon aan mij...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door Kjelt »

Ja en nee, ik heb het ook wel gemist toen ik even een aantal keer wat tiendes van de zijkant van een blokje aluminium af wilde halen.
Dan duurt zo’n freesbeweging zeg 20 secondes en pas daarna kun je de terug aktie opgeven. Drukje eerder is het weg.
Maar ja dan tik je even de heen en weer beweging in een cnc text filetje en dan is het run met de pendant 0,1 opschuiven en weer run etc.
Dus vind er wel makkelijk omheen te werken, MDI gebruik ik meer voor zo nu en dan los commando niet voor tig regels. Jij waarschijnlijk wel.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: EMCO 5 CNC moderniseren

Bericht door andrefc101 »

bartL schreef: 30 mar 2021 21:40
andrefc101 schreef: 30 mar 2021 21:29 Ik begrijp je nog niet echt. Je kunt toch een aantal regels intikken en af laten lopen?
Niet in de MDI, althans mij lukt het niet.

Maargoed als je niet anders gewend ben dan zal je het ook niet missen. Misschien ligt het ook gewoon aan mij...
Aha, dan heb ik je toch niet goed begrepen waarschijnlijk, ik kan in mijn mdi een hele riedel achter elkaar intikken en dan laten aflopen. Maar in Eding kan je dus maar 1 regel intikken... tja... das zeker mager 😉
Plaats reactie