EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Even aan het rondneuzen... Ik wil 't "vijfje" binnenkort (zéér binnenkort) gaan Upgraden met een nieuwe PC.
Ik heb daartoe al een aantal PC's op het oog.. maar wat is wijsheid?.. WIN 10.. Home of Pro?.. en ga ik voor 8GB intern geheugen, of is 4 GB al meer dan zat?..

Windhoos 10.. dat staat al vast.. want Ik wil af van de "laatste XP Release" van EdingCNC..
E++ gaat er ook op draaien naast EdingCNC natuurlijk..

UIO-10 Kaartje, Pokeys kaartje, da's wat er zo'n beetje aan komt als Extra Hardware, maar dat lijkt met niet echt "Zware hardware" omdat het Pokeys Kaartje in de Beagle ook al op een Intel 915 bordje draait..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

ga ik voor 8GB intern geheugen, of is 4 GB al meer dan zat
Ik heb er 8GB inzetten omdat de PC niet met minder werd verkocht. De afgelopen 20 jaar heb ik nooit meer dan 4GB nodig gehad. Wat is wijsheid, gezien het prijsverschil zet het er in als je kunt kiezen maar op 4GB doet W10 het ook prima.
WIN 10.. Home of Pro
De PRO versie kan een virtuele machine draaien met daarop Windows XP. Helaas is de XP-image van Microsoft niet meer te downloaden. Met VirtualBox gaat het ook als je een installatie CD hebt met XP licentie.
Op de pro versie kun je ook updates (dacht ik) langer dan een maand uitstellen. Er zitten nog wat meer aardigheden in die wel eens van pas zouden kunnen komen, net als een vrachtauto met grote laadbak. Toch rij ik een opeltje.

Voor bij de machine is de kast wel belangrijk. Er zijn er die passief gekoeld zijn of heel klein (NUC), met USB poorten aan de voor en achterkant, die een USB aansluiting voor het toetsenbord hebben of PS2, met ingebouwde WiFi en Bluetooth, of ....
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding
Da's het Kaboutertje wat ik in mijn hoofd heb.. 4 of 8.. scheelt niet heel veel in de kosten.. een SSD van 120 GB lijkt me ook genoeg.. de meeste programma's knoop ik toch op een Zetpil..

ik denk dan dat ik toch maar voor Windhoos 10 Pro ga met 8 Gb.. Ik rij tenslotte ook een Volvo V40.. voor die anderhalve keer per jaar dat ik een werkbank moet leveren bij een klant.. , terwijl mijn Beagle ooit gewoon achterin een Matra Murena meeging naar de CNC meeting...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat ik nog wel moet regelen.. zijn een aantal USB Panelmounts, die kan je immers met een standaard Kabeltje in de PC pluggen en dan in je Console monteren, ook zal ik even moeten kijken of ik een Schakelaar Parallel aan de Aan/Uit schakelaar kan verbinden.. dat heb ik immers bij de Beagle ook gedaan.. dan heb je tenminste een schakelaar ergens op de machine.. , zodat je niet eerst een kastje hoeft open te maken als je de machine wilt aanzetten.. of.. misschien is dat ook mogelijk.. dat de machine zelf inschakelt als je de stroom erop zet.. want dan kan ik er gewoon een Hoofschakelaar voor knuppen.

Momenteel ben ik vooral bezig met een nieuwe Macro.. en ik heb ook uitgevlooid hoe de UIO-10 past in dit verhaal.., zodra je een aantal knoppen aan de UserFuncties met daarin de dialogen voor bewerkingen hebt ingesteld.. dan komen die dialogen naar de voorgrond.. en dat werkt het best als je dat activeert als je de Toets loslaat..

Die Macro is de eerste stap naar de ombouw van de EMCOturn 120, met E++ erop wordt het straks een makkie om aan de machine te programmeren, en de EMCO Compact 5 CNC draait al op EdingCNC, dus daar komt ook die nieuwe Macro op, met E++ uiteraard..

24861

Ik heb de Dialogen wat "uitgekleed" tenopzichte van de oude versie.. Minder Parameters, meer mogelijkheden..
Het is nu (omdat het makkelijker is om gewone G-Code regels in E++ gewoon in te kloppen) zo dat een Cyclus start op de positie waar je beitel staat.. dus is voor het langs en Vlakdraaien een kwestie van een X en een Z coordinaat op te geven, alsmede een snedediepte, een voeding, en een bewerkingsrichting (1 voor vlakken, 2 voor langsdraaien), die worden eruit gefilterd, zodat je bij een andere waarde een Foutmelding krijgt..
Wat ik nog wel moet doen is een ToolCheck.. want.. deze Cyclus (en alle volgende die ik nog moet schrijven) kun je in alle 4 kwadranten toepassen..

Dus!.. zul je voor Vlak en Langsdraaien in het 2de kwadrant gezien vanuit de Beitel (in X- en Z- Richting) met een Orientatie 2(mesbeitel) maar ook met een 6 of 7 (Steekbeitel) kunnen werken.. echter.. ga je "Terugdraaien" dus aan de achterkant iets van een Flens afdraaien, dan moet je 6, 1 of 5 als Orientatie moeten hebben.. ga je van binnen naar buiten.. dan is het in de X- Richting Orientatie 7, 3 of 8, en in de X+ richting 8, 4 of 5, terwijl je ook met Orientatie 9 kan werken in alle gevallen.. echter moet je dan zelf in de gaten houden of de beitel wel past bij je bewerking..
Ook moet ik even loeren naar de RadiusCompensatie (voor vlak en langsdraaien met Rechte hoeken niet heel belangrijk.. eigenlijk niet.. ) voor de Cycli waar ik schuine kanten ga maken of Radii.. (daar moet ik nog even aan rekenen, maar ik heb de Radius Cyclus nog op de EMCO 5 staan.. en ik heb hier locaal een kopie van die Macro.. (als ik Nu in EdingCNC die macro laadt bij het opstarten, en die macro aanwijs voor E++ dan werkt E++ daar ook foutloos mee.. maar die Macro is inmiddels al 10 jaar oud.. en daar zitten nog wat teveel Parameters in... Die wil ik eruit hebben..

Immers.. als ik inwendig een kamer heb gestoken, dan wil ik em ook met 2 beitels na kunnen draaien, een "3" en een "4", of een "8" als ik een steekbeitel heb die ook Zijdelings kan snijden... (denk aan de binnenkant van een HSK houder..)

Verder... kwam ik nog op een Ideetje.. dat moet ik even in een Blanko Macro testen.. maar het M-Code verhaal, zoals laatst beschreven in het EdingCNC Macro topic:

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=271522#p271522

als ik, zoals daar beschreven een G00 of G01 regel kan programmeren met een zelfgeschreven M Code eraan.. dan kan ik die gebruiken om een Positie vast te leggen in het geheugen..
Bijvoorbeeld M33 (die bestaat nog niet in EdingCNC G-Code) kan bijvoorbeeld staan voor Center Circle.. (CC, vandaar M33)
G00 X10 Y10 M33 Slaat dan X10 Y10 op in parameters.. en vanaf die parameters kan ik bijvoorbeeld.. een Lineair Polaire beweging maken met M34.. in de vorm van M34 A30 R20 F.. (programmeer je Geen F dan gaat ie in IJlgang, anders in Voeding) naar Hoek 30° radius 20 mm, en da's makkelijk genoeg uit te rekenen.. Immers X=Sin(30) * 20 en Y is Cos(30) *20..

Ik moet daar nog even wat code voor inknopselen.. maar zoiets moet het wel gaan worden.. zo kun je makkelijk een gatencirkeltje programmeren..
maar da's voor de nieuwe Macro voor de Freesbank..
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hainjedaf »

Arie Kabaalstra schreef: 10 mei 2023 21:57 Wat ik nog wel moet regelen.. zijn een aantal USB Panelmounts,
Neutrik heeft mooie. Zowel voor usb2 als usb 3.x
Stofdicht ook nog.

(en ook voor Cat5/Cat6 ethernet als je de machine op je LAN wil)

Zaten op mijn machine omdat de USB ontvangers van toetsenbord, muis en handwiel niet door het blik van de apparaatkast door kwamen.
En 1 poortje voor een usb sticks.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Ja.. een dergelijke heb ik ook op mijn Beagle.

Ethernet zit ik niet direct op te wachten, er ligt wel glasvezel tot in de meterkast, maar de verhuurder maakt niet heel veel haast met het ophangen van de Router.. en CNC machines aan het Netwerk?.. 'k wee nie.. in elk geval niet aan een Netwerk met Contact naar de buitenwereld..
Intern zou wel fijn kunnen zijn.. omdat ik dan met E++ niet bij de machine hoef te staan om een programma in te duimen.. als ik maar bij de Macro en de INI kan.. dan heb ik alle info die ik nodig heb..

(Note to self).. een E++ Ini maken die Locaal staat, en de Locaties van de E++Local Ini bevat voor alle locale machines.. dan kun je zo van machine naar machine switchen...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 11 mei 2023 12:40 CNC machines aan het Netwerk?.. 'k wee nie.. in elk geval niet aan een Netwerk met Contact naar de buitenwereld..
Intern zou wel fijn kunnen zijn..
Met een (WiFi) router van een paar tientjes heb je internet (intranet) ook zonder WWW internet toegang.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kijk.. Da's praat..

https://www.elektramat.nl/tp-link-unman ... jqEALw_wcB

Zoiets dus?.. Moet ik wel zorgen dat ik PC's met 2 Netwerkgaten heb.. één voor EdingCNC, en de andere om met andere PC's te kunnen praten.

Verder Binnenlands Nieuws!.. Ja.. dat grapje met een M-Code voor Lineair Polair positioneren.. dat werkt!..

ik heb het even "quick and Dirty" geschreven.. dat wil zeggen dat ik nog niet de hele trukendoos heb omgekeerd.. maar!.. Positioneren kan!.. da's één
Ik doe het een en ander wel even uit de doeken in het Macro Topic..
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hainjedaf »

Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door pgroot »

Volgens mij is deze zelf zo in te stellen dat je met VLANS maar 1 netwerkpoortje nodig hebt op je pc.
Je kan die poorten zo configureren dat bv je controller alleen met je pc kan praten en niet naar buiten (www) kan.
met een unmanaged switch heb je die mogelijkheid niet, zie een unmanaged switch meer als een "dom"verdeelblok

mijn ervaring met dat Ubiquity spul is dat het zeer betrouwbaar werkt alleen wel vrij aan de prijs
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hainjedaf »

pgroot schreef: 15 mei 2023 22:35 Volgens mij is deze zelf zo in te stellen dat je met VLANS maar 1 netwerkpoortje nodig hebt op je pc.
Je kan die poorten zo configureren dat bv je controller alleen met je pc kan praten en niet naar buiten (www) kan.
met een unmanaged switch heb je die mogelijkheid niet, zie een unmanaged switch meer als een "dom"verdeelblok

mijn ervaring met dat Ubiquity spul is dat het zeer betrouwbaar werkt alleen wel vrij aan de prijs
QED.
Daarom, doe het goed of doe het niet. Er is geen proberen.

(Zit net StarWars Empire strikes back te kijken)

Die prijs valt reuze mee als je weet wat dat doosje kan.
Op marktplaats of fleabay heb je een er-5 voor 20 tot 30 euro.
En dat ding doet buiten wifi, 200% meer dan wat een router van 200 euro bij de lokale computer toko doet.

Sterker nog dat ding doet dingen die de dream machine pro niet eens kan :evil: :evil:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb de oude Draaibank PC inmiddels stabiel draaien op XP 64Bits.. Dat gaat goed.. Volgende stap!

Eerder had ik al een Console ontworpen, maar dat was een serieuze lap plaatwerk.. "damut better" dacht ik bij mezelf...

Nou.. ik denk dat ik er ben.. bijna dan..

Afbeelding

Ik moet alleen nog een steun verzinnen waarmee ie aan de machine komt.. maar dat kan een stuk buis zijn waar ik een "Flens" onder een hoek aan frituur.. dat kan ik wel durven.. dan zetten we dat hele spul op een schanierende arm, middels een paar in elkaar passende buisjes.. al dan niet met een Kunststof lagerbus.. en dan zijn we er wel..
het stuk tussen de kast om het beeldscherm en de kast van het toetsenkla4½ is gewoon een stuk 45 mm Alu Extrusie, met een bocht van 45°, dat lijkt me wel een goede hoek
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

"Poep!".. dat mooie 45° profiel is alleen in 6 meter lengte leverbaar.. mooi dat ik geen 6 meter ga afnemen als ik maar 390 mm nodig heb?

Dus

Afbeelding

Paar scharnieren ertussen.. Jammer dat de Kabels dan wel in het zicht lopen.. maar da's wel op te lossen met een Rubberen balgje.. al moet ik em zelf maken..
Ik heb net Sophia even wakker geschud.. ze heeft me een offerte gegeven voor het plaatwerk.. 247 TailorSteel heeft me daar een prachtig stukkie Software in elkaar geknopseld.. Je maakt STP bestanden van je Plaatwerk.. Upload ze, Kiest materiaal voor de onderdelen, Klik op OK, en met een paar seconden heb je een Offerte.. vind je em Ok?.. dan klik je verder, en maak je er een Order van.. 200,- lijkt heel wat voor wat plaatwerk, maar er zit ook wat buigwerk in.. en als het goed gaat, heb ik over een paar dagen mijn plaatwerkdelen binnen.. gaatjes boren, draadjes tappen, scharnieren eraan.. Ik maak er eerst een "kickstand" onder.. later gaat ie op een Arm van 120 x 40 Alu Profiel, en hang ik em aan de machine..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hedenmiddag.. "plof" op de mat.. Mijn Pokeys kaartje is binnen.. hetgeen betekent dat ik even de soldeerpook terhand mag gaan nemen, teneinde het Heidi Klavier aan de PC te kunnen knuppen..

Als dat klaar is, dan kan het LogiPech klavier in de motteballen.. :lol: Die hebben we dan niet meer nodig..
even het 3D model raadplegen om te zien waar ik "pootjes" onder de Pokeys kan zetten, teneinde em vast in de Console te monteren.. bij de Beagle heb ik de Kabel vervangen.. 25 Pins bleek genoeg te zijn, dus loopt er een 25 Pins kabel van het klavier naar de Pokeys die in een Gemodde PC kast zit, met een 25 pins connector er direct onder gemonteerd.. gaat ook.. maar waarom zou ik ?.. een USB Kabel is dunner dan een 25 aderige kabel.. Bovendien en Immers.. de verbinding tussen Console en PC gaat dan simpelweg met 2, misschien 3 USB kabeltjes (een van het Mepscherm, en een van de Pokeys..en mogelijk een van de UIO 10)

Voor wat de UIO 10 betreft.. Ik moet even kijken of ik die 20 Toetsen waar ik nog geen directe functie heb, parallel aan kan sluiten op de UIO 10.. als dat mogelijk is.. even kijken of ze op "aparte sporen" zitten..
mocht dat lukken, dan kan ik ook de die in de Console frotten, anders kan ik met Sneltoets Combinaties de UserSubs ook wel aanroepen via de Pokeys..

Kijken we verder, dan zien we ook dat er wat knoppen bij gekomen zijn in de Console.. 12 stuks onder het scherm.. of dat er 12 blijven moet ik nog zien.. maar het is wel mogelijk dat er nog 2 bij komen.. 12 voor de Functietoetsen, de meest rechtse voor de machinestatus (Feed/Speed, G/M Cpde , Time), en de linkse voor "Alt/Tab" om over te schakelen naar E++ als ik dat niet via de Functietoetsen wil doen.. maarja.. die toetsen zitten er niet voor niets.. Dus even bedenken wat ik dan met die toets ga doen..Misschien wel Ctrl/Tab om de diverse tabbladen te doorlopen.. altijd handig om even naar de Gereedschappentabel te wandelen..
Plaats reactie