EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Luitjes.. de kogel is door de Kerk.. 'k heb een EMCOTurn 120 bemachtigd.

Deze machine is van 1992, en komt van een Technische school, waar ie eigenlijk alleen op open dagen Schaakstukjes heeft staan draaien, de Leerlingen hadden blijkbaar nogal wat moeite met de besturing (waar moet dat heen.. als je al niet eens meer een Emcootje kan programmeren... :roll: )

niet te groot, niet te klein.. 2.2 Kw Spindelmotor, 380V (heb ik in mijn werkplaats)
't machien neemt ongeveer 1035 x 750 mm vloeroppervlak in, met dien verstande dat je er als het even kan wel aan de achterkant bij moet kunnen.. want.. 1992, da's eigenlijk een Mark II versie, waar de eerste versie nog geen automagische smering had, beschikt deze machine daar wel over. en je moet wel bij het reservoir kunnen.

De Plannen met deze machine: Ombouw naar EdingCNC, Uiterlijk iets aanpassen, Innerlijk wat dingetjes veranderen, en het hele ding wat hoger op de pootjes zetten.

22616

Daartoe heb ik al een "Stalen Pallet" ontworpen waar de machine op komt te staan, met onderin ruimte voor stelpoten (gewoon bouten M16, met een stalen plaatje eronder, Kuiltje in het midden.. meer moet dat niet zijn.

Mochten jullie nou denken.. hij vertoont (op de kleur na) toch wel wat trekjes van de Beagle.. dan klopt dat, Ik heb nog een Heidenhain klavier liggen, en op de vaste kop is voldoende ruimte om em daar op te schroeven, beeldscherm erboven, en we hebben een machine die ze zelfs bij EMCO niet zo compact kregen (bij de Emco Concept 105 staat de console ernaast op een tafeltje)

De 2.2 Kw DC motor, blijk je vanuit EdingCNC rechtstreeks aan te kunnen sturen, er is een Duitser die zijn EMCOTurn 120 op Linux CNC heeft draaien, en die heeft blijkbaar eens gemeten hoe de aansturing ooit was.. dat blijkt met Frequentie te zijn.. 4000 toeren is 10 Khz.. Prima.. dan kunnen we dus wat dingen uitrekenen, en dat instellen in EdingCNC.

het enige wat je moet doen is de motorsturing een beetje verbouwen, en dan moet er een Aansluitprintje gefabriekt worden, en die kan ik dan zo aan EdingCNC hangen.. klaar is Arie..(wor ik blij van, want een 3 Fase motor met VFD... da'kost boelveel knaken, die ik nu kan investeren in Servo's voor de sleden (ik bestel er meteen 1 extra, die komt als Spindelmotor op de EMCO Compact 5..

De EMCO Concept 105 draaibank overigens.. ik heb dat een paar jaar geleden op de Technishow eens nagevraagd, is Mechanisch vrijwel Identiek aan de 120.. kortom.. 't is een 120 in een moderner jasje.. Mooi.. dat betekent dat zolang de 105 in productie is, er ook nieuwe (mechanische) onderdelen voor de 120 verkrijgbaar zijn.. zoals Spanganghouders en Pneumatisch bediende klauwplaten.

de EMCOTurn 120 P namelijk, was voorzien van een Cilinder met een Trekpijp om de klauwplaat te openen en te sluiten, en hij was ook voorzien van een Pneumatisch bediende Pinole in de Losse kop..
Ik heb al gespeeld met het idee om daar gewoon een 1.6-2Nm Steppertje op te zetten.. zal ook al genoeg kracht geven.. en als ie slipt?.. boeie.. bij het terugtrekken home je em gewoon weer.. :)
Met een Stepper erop kan ik em ook als "werkstukaanslag gebruiken:
Of.. ik moet em ombouwen naar pneumatisch.. dat moet ook wel te doen zijn)

De Ombouw gaat wel wat voeten in de aarde hebben. op de rendering zie je dat die Enorme besturingskast verdwenen is.. Ja.. daarvan wil ik het onderstel op 4 eigen benen zetten (nu heeft ie er maar 3, en hangt ie aan een grote scharnier aan de machine vast)
Die Kast ga ik leeghalen, want daar past een Emco Compact 5 in, alleen de Z-as motor zal een klein stukje uitsteken.. boeie!.. Identieke console fabrieken, deurtje ervoor.. dan heb ik 2 "matchende" Emco's

De Besturing van de EMCOTurn 120 die bouw ik wel onderin de kast weg, een deel van de ruimte in die kast wordt nu gevuld door de tank van de koelinstallatie, maar er blijft ruimte genoeg over..

't moet alleen eerst even wat warmer worden. Ik heb vanavond uit voorzorg de Draadvonkmachine afgetapt.. zodat de pompen niet kapot vriezen..
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 20 mei 2021 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

Veel plezier met dat ding, houdt je wel even van de straat.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door bartL »

Mooi project 8)
Arie Kabaalstra schreef: 07 feb 2021 22:56 niet te groot, niet te klein.. 2.2 Kw Spindelmotor, 380V (heb ik in mijn werkplaats)
't machien neemt ongeveer 1035 x 750 mm vloeroppervlak in, met dien verstande dat je er als het even kan wel aan de achterkant bij moet kunnen.. want.. 1992, da's eigenlijk een Mark II versie, waar de eerste versie nog geen automagische smering had, beschikt deze machine daar wel over. en je moet wel bij het reservoir kunnen.
Als dat de reden is om hem niet met zn rug tegen de muur te zetten zou ik dat pompje gewoon naar voren halen. Kan nooit zo moeilijk zijn, een slangetje en een snoertje.

Weet je al wat voor servos je op de slede gaat zetten?
Arie Kabaalstra schreef: 07 feb 2021 22:56 't moet alleen eerst even wat warmer worden. Ik heb vanavond uit voorzorg de Draadvonkmachine afgetapt.. zodat de pompen niet kapot vriezen..
Volgens mijn weerbericht gaat dat nog wel ff duren. En bij in de schuur is het nu nie leuk?
kgerrits
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2014 16:33
Locatie: Waalre

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door kgerrits »

Leuk, nog een Emcoturn120 erbij! Worden er al best wat ondertussen op het forum.

Hoe wilde je de deur laten schuiven in je CAD plaatje? Zoals het er nu uitziet schuift de deur over je scherm/bediening heen, lijkt me niet heel handig?

Ik laat de deur onder de console doorschuiven. Op het moment heb ik even quick 'n dirty een versie van hout gemaakt met een 17" inbouw touchscreen erin:
22617

Het plan is om wat te laten laseren en zetten uit plaatstaal. Dit is het conceptje zoals ik het nu had bedacht:
22618

Om dit werkend te krijgen heb ik alleen de stang op de deur aan de andere zijde erop gelast. Deurtje past er netjes onderdoor.

Ik ben benieuwd naar de rest van de ombouw, zeker de spindel i.c.m. eding. Welke Eding kaart had je in gedachten hiervoor? Ik heb helaas (nog) geen 380V beschikbaar. Met 230V krijg je de originele motor voor zover ik weet/heb kunnen vinden niet aan de gang.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door benkr »

kgerrits schreef: 08 feb 2021 09:50 Leuk, nog een Emcoturn120 erbij! Worden er al best wat ondertussen op het forum.

Ik ben benieuwd naar de rest van de ombouw, zeker de spindel i.c.m. eding. Welke Eding kaart had je in gedachten hiervoor? Ik heb helaas (nog) geen 380V beschikbaar. Met 230V krijg je de originele motor voor zover ik weet/heb kunnen vinden niet aan de gang.
Tuurlijk wel, als dat het enige probleem is dan lossen we dat voor je op, maar dan moet je wel wat meer info aanleveren, typeplaatje van de motor en van de regelaar om te beginnen.
Met een VFD (frequentieregelaar) maak je van éénfase 230V 3 fasen 230V, met een traf daar achter maak je van 3 x 230V zo maar weer 3 x 400V
Ik denk dat Caesar nog wel een paar trafo's heeft liggen die deze klus voor je kunnen doen, en een VFD is ook zo gescoord, zeker als die eigenlijk geen frequentie hoeft te regelen.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door benkr »

benkr schreef: 08 feb 2021 10:19
kgerrits schreef: 08 feb 2021 09:50 Leuk, nog een Emcoturn120 erbij! Worden er al best wat ondertussen op het forum.

Ik ben benieuwd naar de rest van de ombouw, zeker de spindel i.c.m. eding. Welke Eding kaart had je in gedachten hiervoor? Ik heb helaas (nog) geen 380V beschikbaar. Met 230V krijg je de originele motor voor zover ik weet/heb kunnen vinden niet aan de gang.
Tuurlijk wel, als dat het enige probleem is dan lossen we dat voor je op, maar dan moet je wel wat meer info aanleveren, typeplaatje van de motor en van de regelaar om te beginnen.
Met een VFD (frequentieregelaar) maak je van éénfase 230V 3 fasen 230V, met een trafo daar achter maak je van 3 x 230V zo maar weer 3 x 400V
Ik denk dat Caesar nog wel een paar trafo's heeft liggen die deze klus voor je kunnen doen, en een VFD is ook zo gescoord, zeker als die eigenlijk geen frequentie hoeft te regelen.
kgerrits
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2014 16:33
Locatie: Waalre

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door kgerrits »

benkr schreef: 08 feb 2021 10:19
kgerrits schreef: 08 feb 2021 09:50 Leuk, nog een Emcoturn120 erbij! Worden er al best wat ondertussen op het forum.

Ik ben benieuwd naar de rest van de ombouw, zeker de spindel i.c.m. eding. Welke Eding kaart had je in gedachten hiervoor? Ik heb helaas (nog) geen 380V beschikbaar. Met 230V krijg je de originele motor voor zover ik weet/heb kunnen vinden niet aan de gang.
Tuurlijk wel, als dat het enige probleem is dan lossen we dat voor je op, maar dan moet je wel wat meer info aanleveren, typeplaatje van de motor en van de regelaar om te beginnen.
Met een VFD (frequentieregelaar) maak je van éénfase 230V 3 fasen 230V, met een traf daar achter maak je van 3 x 230V zo maar weer 3 x 400V
Ik denk dat Caesar nog wel een paar trafo's heeft liggen die deze klus voor je kunnen doen, en een VFD is ook zo gescoord, zeker als die eigenlijk geen frequentie hoeft te regelen.
Dat is inderdaad een mogelijkheid om van 1x 230V naar 3x380V te gaan. Ik heb het anders aangepakt, een 2.2kW AC spindle servo gebruikt. De drive daarvoor accepteert ook 1x 230V op de ingang, topic over mijn ombouw: https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=44&t=18342. Dank voor het meedenken!

Maar laten we terug gaan naar Arie zijn machine.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 08 feb 2021 00:21 Veel plezier met dat ding, houdt je wel even van de straat.
Da's uiteindelijk wel de bedoeling ja.. voor mij is het deels hobby.. maar de machine moet zichzelf ook als het even kan zo snel mogelijk terugverdienen
bartL schreef: 08 feb 2021 08:27 Mooi project 8)

Als dat de reden is om hem niet met zn rug tegen de muur te zetten zou ik dat pompje gewoon naar voren halen. Kan nooit zo moeilijk zijn, een slangetje en een snoertje.

Weet je al wat voor servos je op de slede gaat zetten?

Volgens mijn weerbericht gaat dat nog wel ff duren. En bij in de schuur is het nu nie leuk?
ach.. met een kannetje Olie kan ik em ook wel over de machine heen vullen.. 'k heb mijn lengte mee tenslotte

Servo's.. Ik dacht zelf aan JMC's, Ik heb kontakt met een Duitser die ook JMC's heeft gemonteerd.
het enige is dat ie voor de Z-as Servo een gat in de kast heeft moeten snijden.. even kijken hoe ik dat ga aanpakken..
Closed Loop Steppers zijn ook een Optie (feitelijk zijn dat ook Servo's natuurlijk) Ik denk dat ik aan 4.5 Nm wel genoeg heb?

Zijn er mensen die er Steppers op hebben?. is 4.5 Nm Voldoende?..
Af Fabriek heeft de machine 3m/min ijlgang, dat hoeft voor mij niet meer te worden, maar minder ook liever niet.. ;-)

Omdat de insteek met deze machine toch echt "Professional" is, wil ik wel Encoders op de Servo's/Steppers, gewoon dat extra stukje bedrijfszekerheid..

Momenteel is het -4°C.. da's buiten wel uit te houden als je aan het sneeuwruimen bent, of een stevige wandeling maakt.. -4.. da's een warme dag in Ojmjakon :lol:
In de werkplaats loop je natuurlijk niet zo veel, en de machines zijn ook koud.. 'k moet toch eens kijken of ik die ruimte op één of andere manier kan verwarmen, of dat ik een ruimte kan vinden met verwarming...
kgerrits schreef: 08 feb 2021 09:50 Leuk, nog een Emcoturn120 erbij! Worden er al best wat ondertussen op het forum.

Hoe wilde je de deur laten schuiven in je CAD plaatje? Zoals het er nu uitziet schuift de deur over je scherm/bediening heen, lijkt me niet heel handig?

Ik laat de deur onder de console doorschuiven. Op het moment heb ik even quick 'n dirty een versie van hout gemaakt met een 17" inbouw touchscreen erin:
22617

Het plan is om wat te laten laseren en zetten uit plaatstaal. Dit is het conceptje zoals ik het nu had bedacht:
22618

Om dit werkend te krijgen heb ik alleen de stang op de deur aan de andere zijde erop gelast. Deurtje past er netjes onderdoor.

Ik ben benieuwd naar de rest van de ombouw, zeker de spindel i.c.m. eding. Welke Eding kaart had je in gedachten hiervoor? Ik heb helaas (nog) geen 380V beschikbaar. Met 230V krijg je de originele motor voor zover ik weet/heb kunnen vinden niet aan de gang.
Ik moet nog even kijken hoe, maar eigenlijk wil ik de deur naar Rechts laten openen, als dat mogelijk is, kan ik de Console "koud" op de Behuizing van de vaste kop monteren, indien dat niet gaat, dan zal ik (zoals inmiddels een aantal anderen ook gedaan hebben) de Console over de deur heen bouwen zoals jij dat ook gaat doen
Jouw "quick and dirty" houten opbouw ziet er al beter uit dan wat ik op Internet gezien heb.

Afbeelding

ja. dit werkt, maar 't ziet er niet uit vind ik, daar moet nog wel even wat aandacht aan besteedt worden.

Jouw plaatstalen ontwerpje ziet er in elk geval netjes uit. Alleen vraag ik me af..hoe ga je daar een Toetsenboard in krijgen?
je hebt 400 mm, en een klavier is al snel breder.
ik ga er in elk geval een Heidenhain klavier op monteren.. ik heb er nog 1 liggen pokeys of Arduino erachter.. en/of die nieuwe UIO-10 kaart van EdingCNC.

Welke EdingCNC kaart ik ga gebruiken weet ik nog niet. Ik heb nog een CPU 5B Ethernet liggen, die moet de truc wel kunnen doen, even kijken wat de voordelen zijn van andere kaarten, als ik dat niet direct nodig heb, dan gaat de 5B erin.. de EMCO Compact 5 draait nog altijd op een CPU4, die al jaren dienst gedaan heeft in mijn Beagle Freesbank (2007-2013) en vanaf 2014 dus in mijn "Vijfje"

Wat de Spindelmotor betreft.. een 2.2 Kw DC motor, de aansturing daarvan is blijkbaar een 5V signaal, en de Frequentie bepaalt het toerental, 10 Khz= 4000 toeren, Dat komt feitelijk neer op 10000/(4000/60) = 150 "pulsen" ofwel "stappen" per omwenteling.

Daarmee moet de spindel dus met EdingCNC ook aangestuurd kunnen worden, in de Setup vink je bij Spindelmotor "IsStepperMotor" aan, 150 Counts per rev, Min en Max toerental ingeven, Ramp Up en Ramp Down instellen.

Dat moet het dan zo'n beetje zijn, ik heb inmiddels ook 't schema voor die aansluitprint ontvangen van weer een andere duitser die Ook een EMCOTurn 120 heeft, en em eveneens met EdingCNC aanstuurt.



Peter Legt het hier even uit. (beetje verwarrend hier en daar.. de ene keer heeft ie het over PWM, en de andere keer weer over Stappenmotoren, maar enige correspondentie over en weer bracht aan het licht dat het dus een "Steppersignaal" is
Ik moet dat nog testen, maar gezien het gegeven dat Peter het met LinuxCNC en Mach aan de praat heeft gekregen, met alleen het "verbouwen van de motorregelaar" en het monteren van een simpel verbindingsprintje, heb ik er alle vertrouwen in dat het met EdingCNC ook wel gaat lukken.

Zolang het weer niet beter wordt, maar even verder met de Macro's.. ik heb de afgelopen 7 jaar uitgebreid kunnen testen met wat ik nu heb, en dat voldoet prima, maar er zijn wat dingen die beter moeten/kunnen.

Zo moet in de Nieuwe Macro de spindelstart meegenomen worden, alsmede Constante Snijsnelheid (CSS), dat had ik er nog niet in zitten, omdat ik bij de "5" de spindel nog handmatig aanzet.

De ATC is ook nog een dingetje.. er zit nu nog een DC motortje op.. mogelijk is die te behouden, al weet ik niet hoe em aan te sturen.. als ik em vervang voor een Nema 17 motortje, dan is de aansturing veel simpeler, alleen is de vraag.. "Trekt een Nema 17 van 0.5 Nm dat?.. en zo niet.. kan ik er 2 achter elkaar monteren? één met een Dubbele as, askoppelingetje, en dan een tweede met enkele as?, behuizingkje is zo gefreesd tenslotte.

Ik geef de voorkeur aan een Steppermotor, omdat Stroombegrenzing tegenwoordig ingebouwd zit in de Drivers.. dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken, verder is het simpel genoeg om de Code te schrijven:

de hoek die je moet verdraaien (Units) is 360°/ aantal gereedschappen + een beetje extra om voorbij de pal te komen.. en dan iets verder terug om em tegen de pal aan te trekken..
Die Code stelt niet veel voor.. je kijkt naar de parameters #5008 (current tool) en #5011 (new tool), als #5011 > #5008 dan is het aantal posities #5011-#5008
Als #5011 < #5008, dan is het aantal posities : aantal tools-(#5008-#5011)

en dat is echt ALLES..

nu eerst even een paar Boterhammen downloaden..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 08 feb 2021 13:24 Zijn er mensen die er Steppers op hebben?. is 4.5 Nm Voldoende?..
Ik denk dat de meesten steppers op de Z-as hebben.

Ik heb Nema24 1.26 Nm steppers op mijn BF290 ( ca. 300 kg) en daar haal ik 600mm/min mee, de stepper loopt dan 800 RPM op 8 micro steps (geluid reductie) met 24V TB6600 drivers (hobby spul). Het meeste koppel is nodig voor acceleratie, die van mij staat op 25mm/s/s.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 08 feb 2021 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
kgerrits
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2014 16:33
Locatie: Waalre

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door kgerrits »

Arie Kabaalstra schreef: 08 feb 2021 13:24 Servo's.. Ik dacht zelf aan JMC's, Ik heb kontakt met een Duitser die ook JMC's heeft gemonteerd.
het enige is dat ie voor de Z-as Servo een gat in de kast heeft moeten snijden.. even kijken hoe ik dat ga aanpakken..
Closed Loop Steppers zijn ook een Optie (feitelijk zijn dat ook Servo's natuurlijk) Ik denk dat ik aan 4.5 Nm wel genoeg heb?

Zijn er mensen die er Steppers op hebben?. is 4.5 Nm Voldoende?..
Af Fabriek heeft de machine 3m/min ijlgang, dat hoeft voor mij niet meer te worden, maar minder ook liever niet.. ;-)
Ikzelf heb er 200W servo's van Delta opzitten. Kwestie van de asgaten van de pulleys vegroten en nieuwe montageplaatjes frezen. Passen qua lengte zonder problemen in de behuizing. Ik heb de machine nu op 5m/min ijlgang zitten, meer vond ik niet zo'n goed idee i.c.m. de geleidingen op de machine. De versies van Emco die hetzelfde frame gebruiken (emcoturn 6P) en servo's hebben zitten ook op 5m/min ijlgang. Max zou je 7.5m/min kunnen halen met deze servo's.

De JMC's zijn qua prijs/performance heel interessant, alleen die dingen bouwen ontzettend lang in (drive zit achterop de motor). Dat is nu net bij deze Emco voor de Z-as niet zo handig.
Arie Kabaalstra schreef: 08 feb 2021 13:24

Jouw plaatstalen ontwerpje ziet er in elk geval netjes uit. Alleen vraag ik me af..hoe ga je daar een Toetsenboard in krijgen?
je hebt 400 mm, en een klavier is al snel breder.

ik ga er in elk geval een Heidenhain klavier op monteren.. ik heb er nog 1 liggen pokeys of Arduino erachter.. en/of die nieuwe UIO-10 kaart van EdingCNC.
Onderin de console heb ik een klepje getekend, hierin past een microsoft toetsenbord met trackpad (zelfs met een touchscreen op windows heb je die nog af en toe nodig)

Afbeelding

Die UIO-10 kaart is wel een handige, ik wist dat die eraan zat te komen, maar op de site van Eding heb ik hem nog niet gezien. Weet ik dat ook weer! Op het moment gebruik ik de teensy (die de sturing van de turret doet) ook om extra IO's naar Eding te sturen.

Arie Kabaalstra schreef: 08 feb 2021 13:24
De ATC is ook nog een dingetje.. er zit nu nog een DC motortje op.. mogelijk is die te behouden, al weet ik niet hoe em aan te sturen.. als ik em vervang voor een Nema 17 motortje, dan is de aansturing veel simpeler, alleen is de vraag.. "Trekt een Nema 17 van 0.5 Nm dat?.. en zo niet.. kan ik er 2 achter elkaar monteren? één met een Dubbele as, askoppelingetje, en dan een tweede met enkele as?, behuizingkje is zo gefreesd tenslotte.

Ik geef de voorkeur aan een Steppermotor, omdat Stroombegrenzing tegenwoordig ingebouwd zit in de Drivers.. dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken, verder is het simpel genoeg om de Code te schrijven:

de hoek die je moet verdraaien (Units) is 360°/ aantal gereedschappen + een beetje extra om voorbij de pal te komen.. en dan iets verder terug om em tegen de pal aan te trekken..
Die Code stelt niet veel voor.. je kijkt naar de parameters #5008 (current tool) en #5011 (new tool), als #5011 > #5008 dan is het aantal posities #5011-#5008
Als #5011 < #5008, dan is het aantal posities : aantal tools-(#5008-#5011)

en dat is echt ALLES..

nu eerst even een paar Boterhammen downloaden..
Wellicht al gezien in mijn topic, ik heb een print gemaakt om de turret met originele motor aan te sturen. Zit een Maxon DC motor op, Zwitserse kwaliteit, zonde om die te vervangen voor een stepper ;-). Stroom van het motortje is mooi begrenst, macro voor EdingCNC heb ik ook. Werkt als een trein. Ik heb nog wat plannen voor dit boardje, om het verder uit te breiden met IO's voor Eding. Mocht je interesse hebben, stuur maar even een berichtje. Het printje wat ik ervoor gemaakt heb kost je sowieso minder dan een nieuwe stepper + drive ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 08 feb 2021 14:10 Ik denk dat de meesten steppers op de Z-as hebben.

Ik heb Nema24 1.26 Nm steppers op mijn BF290 ( ca. 300 kg) en daar haal ik 600mm/min mee, de stepper loopt dan 800 RPM op 16 micro steps (geluid reductie) met 24V TB6600 drivers (hobby spul). Het meeste koppel is nodig voor acceleratie, die van mij staat op 25mm/s/s.
Even kijkend naar mijn Beagle, die loopt natuurlijk op Bosch Rexroth Kogelomloopjes, daar haal ik met Vexta 1.6 Nm steppertjes 3m/min (en dan draaien ze 1500 RPM, Acceleratie staat bij mij op 50 mm/s²

met 2Nm steppers op de EMCO Compact 5 CNC Doe ik 2 meter ijlgang.. en da's voor dat machientje goed genoeg..Kan misschien nog wel wat sneller als ik de geleiding van de Z-as een keer helemaal naloop.. daar is al genoeg over geschreven..
kgerrits schreef: 08 feb 2021 14:41
Ikzelf heb er 200W servo's van Delta opzitten. Kwestie van de asgaten van de pulleys vegroten en nieuwe montageplaatjes frezen. Passen qua lengte zonder problemen in de behuizing. Ik heb de machine nu op 5m/min ijlgang zitten, meer vond ik niet zo'n goed idee i.c.m. de geleidingen op de machine. De versies van Emco die hetzelfde frame gebruiken (emcoturn 6P) en servo's hebben zitten ook op 5m/min ijlgang. Max zou je 7.5m/min kunnen halen met deze servo's.
Max 5 meter it is then.. met een Z-slag van 180 mm steekt ie binnen 2½ seconde de hele machine over.. da's genoeg om mensen te laten schrikken.
De JMC's zijn qua prijs/performance heel interessant, alleen die dingen bouwen ontzettend lang in (drive zit achterop de motor). Dat is nu net bij deze Emco voor de Z-as niet zo handig.
Ik hang momenteel tussen 2 gedachten.. servo of closed loop stepper (wat feitelijk ook al een servo is), Voordeel van Steppers is wel het hogere koppel bij lage toerentallen.. wel lekker voor een draaibank natuurlijk., op hogere toerentallen moet ie alleen de slede maar verplaatsen.. en met de Encoder erop houdt ie de boel wel in de gaten.

een NEMA 34 Closed Loop stepper van 8 Nm kost met driver en al 290,-, een 200 Watt Delta Servo kost al bijna zoveel.. en dan heb je nog geen Driver.
even geke... What?.. 545,- voor de driver?.. Lamazitte..Steppers d'rop.. als JMC's niet lekker passen
Ik weet even niet of er ruimte is om de Z-as Servo/Stepper om te draaien, met een langere riem eventueel.. maar eigenlijk wil je dat niet..
Aan de andere kant.. een Dekseltje over de motor is ook zo gemaakt.. dat hoeft niet meer te zijn dan een Kartonnen modelletje in mekaar verzinnen, Lappie glasvezel en even insoppen met "polyplestik"...Ik kan dat durven

Onderin de console heb ik een klepje getekend, hierin past een microsoft toetsenbord met trackpad (zelfs met een touchscreen op windows heb je die nog af en toe nodig)

Afbeelding
Ok.. een Ramplank met geintegreerde streeltegel.. wat ik bij die dingen altijd mis.. is het Numpad.. i have become comfortably Num :lol:
Die UIO-10 kaart is wel een handige, ik wist dat die eraan zat te komen, maar op de site van Eding heb ik hem nog niet gezien. Weet ik dat ook weer! Op het moment gebruik ik de teensy (die de sturing van de turret doet) ook om extra IO's naar Eding te sturen.
Ik weet dat ie er is.. ik begrijp wat ie doen moet, maar ik weet nog niet hoe het werkt..

Wellicht al gezien in mijn topic, ik heb een print gemaakt om de turret met originele motor aan te sturen. Zit een Maxon DC motor op, Zwitserse kwaliteit, zonde om die te vervangen voor een stepper ;-). Stroom van het motortje is mooi begrenst, macro voor EdingCNC heb ik ook. Werkt als een trein. Ik heb nog wat plannen voor dit boardje, om het verder uit te breiden met IO's voor Eding. Mocht je interesse hebben, stuur maar even een berichtje. Het printje wat ik ervoor gemaakt heb kost je sowieso minder dan een nieuwe stepper + drive ;-)
Ik hou het in mijn achterhoofd.. Nema 17 steppertjes kosten de wereld niet, Drivers ook niet.. de 24 Volt voeding die ik voor de CPU nodig heb.. die kan dan ook mooi de Stepperdriver voor de Turret voeden..
't mooie van Stappenmotoren nogmaals, is de eenvoud van de code en de hardware..

't moet een "Lego-bouwwerk" worden.. dus met minimale aanpassingen maximale resultaten..
kgerrits
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2014 16:33
Locatie: Waalre

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door kgerrits »

Arie Kabaalstra schreef: 08 feb 2021 15:43
een NEMA 34 Closed Loop stepper van 8 Nm kost met driver en al 290,-, een 200 Watt Delta Servo kost al bijna zoveel.. en dan heb je nog geen Driver.
even geke... What?.. 545,- voor de driver?.. Lamazitte..Steppers d'rop.. als JMC's niet lekker passen
Dan moet je iets beter zoeken :shock: Ik heb heb 350 incl. verzenden betaald voor servo motor + driver :lol: Voor de bedragen die jij noemt had ik er ook geen servo's opgezet...

Nog steeds zijn servo's niet de goedkoopste optie, maar man o man wat lopen die servo's lekker. Zit er toch stevig over te denken om de frees ook een servo upgrade te geven 8)
Arie Kabaalstra schreef: 08 feb 2021 15:43
Ik hou het in mijn achterhoofd.. Nema 17 steppertjes kosten de wereld niet, Drivers ook niet.. de 24 Volt voeding die ik voor de CPU nodig heb.. die kan dan ook mooi de Stepperdriver voor de Turret voeden..
't mooie van Stappenmotoren nogmaals, is de eenvoud van de code en de hardware..

't moet een "Lego-bouwwerk" worden.. dus met minimale aanpassingen maximale resultaten..
Bestaande motor + bekabeling laten zitten en aansluiten op een printje, 2 draadjes naar je Eding kaart en als laatste toolchange macro copy paste. Hoe minimaal wil je je aanpassingen hebben :lol:

Maar zonder gekheid, het wordt een leuke ombouw, ben sowieso benieuwd naar hoe het verder allemaal vordert.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Maar zonder gekheid, het wordt een leuke ombouw, ben sowieso benieuwd naar hoe het verder allemaal vordert.
Ik ben aan het nadenken..
Stel.. ik knoop een stappenmotor aan de Pinole ( handwiel eraf, Tandriempoelie erop Stepper ernaast (aan de voor/onderkant).. je kunt toch geen boorkoppen of andere gereedschappen in dat ding zetten.. dus of ik em nou met de hand, of met een stepper bedien, dat kukelt er ook niet tegenaan.

't center wat er standaard in zit, zit met een moer geborgd, dat hele ding kun je er als ik het goed zie op de tekeningen uittrekken als je die moer lost.
Dan kun je er ook wat anders op zetten.. te denken valt aan een "parts catcher" Ik heb kunststof plaat in overvloed, dus een opvangbakkie is zo gemaakt, hangen we dat bakkie aan een gelagerd asje, dan kunnen we die met een nok aan het eind wel laten kantelen zodat de onderdelen in een ander bakje kukelen.

't Center kan ook worden vervangen door een "grijpertje" zodat stafmateriaal automagisch doorgevoerd kan worden.
kwestie van een korteslag cilinder draaien, die met een kegeltje 3 klauwtjes naar binnen drukt, voorkant van dat ding zo maken dat ie ook als aanslag kan dienen, dan loop je met de pinole naar voren, knijpertje dicht, stukje verder uittrekken dan nodig, en dan terugdrukken tot ie op de goede positie ligt.. klauwplaat of spantang dicht.. volgende onderdeel. Pinole terug..

Automatisch center kan op die manier ook, gewoon een veerbelaste spanrol erop, met een sensor.. als de riem strak staat, motor stil zetten, moet te doen zijn, de sensor zo afstellen dat ie triggert voordat de stepper stappen gaat verliezen.
Op die manier kan ik ook langer werk met de Center doen.. werkstukje erin.. voorkant vlakken, centergaatje boren.. Center uitschuiven, werkstukje verder afmaken, afsteken, en vlak voor je em doorsteekt, center terugtrekken..
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door benkr »

JMC heeft ook een 200W versie van hun servomotor, die is iets duurder maar veel korter en past misschien wel, de moeite om het na te zoeken.

https://www.aliexpress.com/item/4000193 ... web201603_

Die is 112mm diep ipv 148 voor deze:

https://www.aliexpress.com/item/3296722 ... web201603_

Kennelijk kunnen ze ook versturen vanuit een EU warehouse, scheelt je denk ik best een hoop geld en tijd.
Plaats reactie