EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Floor »

Arie Kabaalstra schreef: 18 mar 2021 13:55 zijn er forumleden met ervaring met deze steppers?
Niet van Sorotec, maar ik heb 4.5A NEMA 34 op 75v AC op mn freesmachine, met een best zware brug. Ik heb nu 2 x non-closed loop, en 1 x closed loop. Ga het geheel aanpassen naar 3 x closed loop vanwege het "Alarm" wat er daar op zit, niet vanwege de kracht. Slingert de brug in ieder geval met 12 meter/minuut rond, zonder stappen verlies. Ik kan me niet voorstellen dat het voor jouw configuratie onvoldoende zou zijn.
Mijn machine is een 9060 zoals ooit Floriske hem had. Echt geen verkeerde configuratie.
Uiteraard ben je welkom om eens te komen kijken. Maarja, de afstand... Rhoon...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13465
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

vanwege de zwalustaartgeleidingen wil ik de EMCOturn 120 niet blootstellen aan ijlgangen van meer dan 5000mm/min.. de Z-slag van de machine is amper 200 mm, dus met 5m/min? minder dan 2.5 seconden.. ik geloof het wel..da's genoeg snelheid om je 't dun door de bokse te laten lopen.

een beetje "oomph" erachter is nooit weg.. de hoofdmoot zal Titanium worden.. taai spul..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13465
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 18 mar 2021 20:27
hugo stoutjesdijk schreef: 18 mar 2021 19:39 Ja, ik zie de bui al hangen,
straks is alles klaar, programma er in en dan.... hee waar zit nu die groene knop? :lol:
Ja, en dan ook de koffie nog op 😂
hugo stoutjesdijk schreef: 18 mar 2021 19:39
Arie Kabaalstra schreef: 17 mar 2021 18:14 zijn er nog dingen die ik vergeten ben?
Ja, ik zie de bui al hangen,
straks is alles klaar, programma er in en dan.... hee waar zit nu die groene knop? :lol:
Maak je om de groene knop en de koffie maar geen zorgen. dat komt wel goed..
'k moet alleen nog een paneeltje verzinnen om die groene knop in te monteren, tezamen met Jog Toetsen, en een handwieltje..
Bekerhouder moet ook wel te verzinnen zijn.. iets met een magneetje ofzo aan de zijkant..
kgerrits
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2014 16:33
Locatie: Waalre

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door kgerrits »

Vergeet ook niet dat er een 1:2 reductie van motor naar kogelomloop zit, dat is dus max 9Nm op een 16mm kogelomloop met een spoed van 5mm. Dat is echt heel fors overbemeten :shock: Dat wordt nog uitkijken voor schade aan je kogelomlopen als je ergens tegenaan loopt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13465
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

kgerrits schreef: 18 mar 2021 22:21 Vergeet ook niet dat er een 1:2 reductie van motor naar kogelomloop zit, dat is dus max 9Nm op een 16mm kogelomloop met een spoed van 5mm. Dat is echt heel fors overbemeten :shock: Dat wordt nog uitkijken voor schade aan je kogelomlopen als je ergens tegenaan loopt.
'k heb er een gewoonte van gemaakt om nergens tegenaan te lopen.. in de 14 jaar dat ik mijn Beagle heb, nooit in het bed gezeten door een verkeerde ijlgang, Ok. toegegeven.. ik heb wel een keer een aanvaring met de Turret gehad op de "5", maar dat was omdat ik te gehaast was...
Op mijn werk ooit smorgens bij de machine gekomen.. was de avond ervoor gebruikt door de productie.. 2 boorgaten in de tafel.. ze hebben me met 4 man tegen moeten houden om de verantwoordelijke niet ter plekke zijn ballen uit de bokse te trappen.. 't was weliswaar mijn machine niet..maar ik voelde me er wel verantwoordelijk voor..
er zijn er ook die er 400 Watt servo's op knopen.. 't is niet voor niets dat ik em op 5000mm/min max afregel.. de Beagle loopt 3000mm/min, en da's ook al best rap voor zo'n klein machientje..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13465
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vanmiddag even de laatste instellingen gedaan aan de EMCOturn 120, het instellen van de systeemparameters voor de X en Z referentiepositie.. gedoe met eindmaten en meetklokjes.. maar dat staat nu allemaal goed..

Hoe het allemaal werkt met de Work-offsets moet ik nog uitvlooien, ik heb de manual, dus ik denk dat het neerkomt op "Voorkant Turretplate" = ZRef, dus als ik met een eindmaatje 10 klem tussen Turretplate en werkstuk zit, dan moet ik 10 mm van de getoonde Z-waarde aftrekken, om mijn G54 Z0 in te stellen (komt eigenlijk redelijk in de buurt van wat ik op de EMCO 5 doe, maar met EdingCNC is dat makkelijker..
de X hoef ik als het goed is niets aan te doen, alleen beitels kalibreren.

Vanavond maar even in de Manuals, en dan kijken of we morgen / overmorgen even een eerste draaiwerkstukje kunnen maken..
Kent iemand een goed adres voor 12x12 mm wisselplaathouders, Ik zoek een Linkse voor C type inserts (zal wel een CCMT 09 worden) en een Linkse voor D type inserts (DCMT07 ofzo), Steekbeitelhouder vooreen gangbaar type steekplaat, en Schroefdraad beitelhouders voor spoed 0.5? (12x12 mm)

Boorhouders maak ik zelf wel.. dat zijn maar simpele busjes.. in de categorie "niezospannend"
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13465
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

en

Afbeelding

Hetgeen betekent dat de EMCOturn 120 gisteren haar eerste CNC gestuurde spaantjes heeft gemaakt.. Jottum!

Workoffsets.. eigenlijk is dat niet zo heel spannend..Je Spindelneus is Z0, de klauwplaat is 46.1 mm, dus tel ik daarbij op hoever mijn werk uit de klauwplaat steekt.. en dat is dan mijn Workoffset.. de X kom je toch niet aan..
Dat zal in de toekomst in EdingCNC nog makkelijker worden, want dan is het gewoon een kwestie van beiteltje laten raken, waarde overnemen.. (F3, F4)
Ik wil de komende tijd wat draaiwerk doen met de originele besturing.. daar zitten best wel wat handigheidjes in.. zoals de Cyclus G84, die te gebruiken is voor Vlak, en langsdraaien.. hoe dan?.. G84 X20 Z-10 F200 draait langs, G84 Z-10 X20 F200 Draait vlak.. 't zit em in de volgorde waarin je de X en Z programmeert.. eerst X, dan is het langsdraaien, eerst Z dan is het vlakdraaien.. verder kun je met P0 en P2 ook nog schuine kanten draaien,
Dat zijn dan Incrementele waarden.. Prog ik G84 X20 Z-20 P0-4 p2-4 F200, dan gaat ie van X12 Z0 naar X20 Z-10 en door naar X40 (als ik op X 40 voorpositioneer, want Dat punt bepaalt de startdiameter)en Z-14.. Dan kun je met D0 en D2 nog de finishing pass, en met D3 de snedediepte opgeven

Niet dat ik in EdingCNC de G84 Code ga namaken.. er zitten wat haken en ogen aan, maar de dialoog kan ze wel meenemen.. (het haakje, dan wel oogje bij de EMCO TM02 besturing is dat als je met een schuine kant op Z1 wilt beginnen, om een conus te draaien dan moet je als je begint op X12, wel even de schuine kant verlengen met 1 mm in Z, voor het startpunt.. in een Macrootje is dat zo te berekenen, maar bij EMCO hebben ze die moeite nooit genomen)

Een ander dingetje wat ik tegengekomen ben is dat je de breedte van je steekbeitel in een Groefsteekcyclus moet opgeven, Ik haal die momenteel gewoon uit de Tooltabel op de EMCO 5.

Ik heb overigens ook een paar aanbevelingen gedaan aan EdingCNC met betrekking tot verbeteringen van EdingCNC, waaronder het gebruik van een DataGridview voor de Tooltabel, waarom?.. omdat een DataGridview veel makkelijker te schrijven is dan de huidige verzameling Textboxen.
In een DataGridview kun je ook gewoon met de Cursortoetsen door het hele veld heen wandelen.. wel zo handig.. geen gedoe met Tabtoetsen, of toch maar weer een muis..
een DataGridview is vergelijkbaar met een Excel blad, Ik heb dat in het verleden ook gebruikt in een Speciale GUI voor een ponsmachine, de gegevens kon ik vanuit Excel zo plakken.

Vanmiddag ook het staal besteld voor het onderstel van de EMCOTronic TM 02 besturing (later de behuizing van de EMCO COMPACT 5 CNC), en de EMCOturn 120.

Nou staat de EMCOTurn 120 al op "eigen benen", maar.. Ik ben 1.93m.. dus mag ie wel een pietsje hoger, 'k heb een "Pallet" ontworpen waarmee de hele machine een centimeter of 15 hoger komt te staan, en daar kan zo een palletwagen onder, als ik de machine wil verplaatsen.

ik ben momenteel ook aan het nadenken over de Macro.. Macro 1.0 draait al een poosje op de EMCO 5.. maar er zitten dingen in die anders moeten, Zoals de Gereedschapswissel, tijdens een programma moet ie altijd naar het wisselpunt lopen, tijdens handbediening is dat niet nodig, of soms onwenselijk.
Bijvoorbeeld als je net kort werk hebt gedaan, en dan lang werk op de machine zet.. je hebt em et in de klauwplaat, even nulpuntje halen.. dus Tool 2 oproepen.. en dan Zwiept ie ineen naar voren, en krijg je een aanvaring.. nie handig dus..

Nu is het zo dat ie na elke (Sub)cycle naar zijn wisselpunt loopt.. dat wisselpunt legt ie vast als je start.. 't punt waar je staat wordt je wisselpunt.. makkelijk genoeg.. je zet de slede zo neer dat ie kan wisselen, en dan druk je op start.
Maar.. nu gaat ie dus na elke cyclus terug naar zijn wisselpunt, ook als ie geen toolwissel hoeft uit te voeren.. dat moet ik dus nog even uit elkaar trekken..
gevolg daarvan is dan wel dat ik aan het eind van mijn programma wel weer een beweging naar 't wisselpunt moet programmeren. maar.. als ik seriewerk aan het doen ben, dan wissel ik aan het eind van mijn programma sowieso..dan staat ie met het eerste gereedschap klaar..

De bedoeling is nu dat ie alleen dan naar wisselpositie gaat als er gewisseld moet worden.. moet alleen even uitzoeken of dat veilig kan, vanwege de werkstukgeometrieën.. anders moet ik verzinnen of ik, terugtrek naar een veilig punt (approach punt), dat ik in het begin van het programma instel, of dat ik een G00 regel moet proggen om em ergens heen te krijgen.. dat laatste.. wil ik liever niet.. gewoon met dialoogjes voor bewerkingen.. en anders niets.. daar ligt mijn voorkeur..

Ook even zitten denken aan iets om Contouren in z'n geheel te programmeren, punten opslaan in een Array moet lukken.. snedeopdeling kan dan equidistant.. dat is niet te moeliijk.. in rechte sneden opdelen.. da's even een flinke puzzel.. maar op zich.. als je de Functies van de diverse elementen van de contour kan afleiden, en de functie van de snijbeweging gelijk stelt aan de gevonden functies, dan weet je of, en zo ja waar ze elkaar snijden.. als dat binnen het bewerkingsgebied is.. dan moet ie daar stokken.. als het daar buiten ligt.. dan hoeft ie er verder niet naar te kijken.. dat wordt nog wel even een stevig robbertje wiskunde op halen.. 😝
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13465
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Gisteren even ferm de schuifmaat gehanteerd, en daarna een 3D model van de ATC Disc gemaakt:

23370

en meteen maar even de moeite genomen om mijn "eigen ontwerp" beitelhoudertjes met VHM inzetjes ø4 aan te passen voor deze ATC:

23371

En een Versie met wat meer vrijloop, zodat ik ook schuine kanten kan draaien aan de achterkant van een werkstuk.

23372

de Beitels worden in de EMCOturn 120 normaliter vastgeklemd met een blokje met 2 M6 boutjes erin.., door de boutjes uit te draaien, klem je de beitel vast in de slot.
Als ik dan toch zelf beiteltjes wil maken, dan kan ik die boutjes netzogoed integreren in de body.
Steeksleuteltje 8 heb ik al liggen, dus makkelijk tools wisselen.

Nu eerst maar even een metertje 1.2510 bestellen.., stukkies van zagen en even door de Beagle trekken..
de houder voor de boorbaartjes en andere kopse gereedschappen heb ik ook ingetekend, en inmiddels heb ik ook wat staal besteld om een "Pallet" te maken voor onder de EMCOturn 120, en een onderstel voor de besturingskast, zodat ie op eigen pootjes kan staan.
Closed Loop Stekkers uitzoeken, en meteen een Servo voor de EMCO COMPACT 5 CNC mee laten komen..
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door bartL »

Lekker bezig. Is dat een bestaande ATC of 1 die je zelf hebt gemaakt?
Ben je er al uit wat voor servo je op de emco 5 gaat zetten?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13465
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Dit is de Originele "MkII" ATC, de "MkI" had deze:

Afbeelding

Grote verschil tussen deze twee is dat je bij de MkII Versie je elk tool op elk Slot kan plaatsen.. en da's wel zo fijn,Ik heb ook wel voorbeeldjes gezien van "Gang-tooling" op 1 houder.. gewoon een stukje staal waar 3 spantangetjes op zaten, met elk een boortje of een boorbaartje.. , voor klein werk natuurlijk prima toe te passen.... vond ik heel leuk gevonden (houden we in het achterhoofd.. want als je je voor en nadraai tooltjes op 1 slot kan zetten.. scheelt je dat heel wat toolchanges..

Welke Servo ik op de EMCO ga knopen?.. ben ik nog niet uit.. zoveel keuze.. je ziet door de bomen het bos niet meer..
Lichuan, zoveel is al wel 90% zeker.. maar welke?.. ik denk aan 750W-1Kw.. 3000 RPM, en dan eh.. een 3000 RPM Servo.. kan ie niet harder dan 3000?.. of wel?.. de EMCOturn 120 gaat naar 4000 RPM, en dat zou ik op de Compact 5 ook wel willen.. als dat met een Servo kan, is dat mooi.. koppel is dan niet zo heel belangrijk meer.. want als je 4000 RPM draait, dan loopt een stukje van ø16 al 200 meter, en ø1 loopt nog altijd 12.5 meter/min.. Meer dan 4000 moet je eigenlijk alleen doen als je er geen klauwplaat meer op gebruikt, maar uitsluitend spantangen.. anders loopt je machine de hele werkplaats door..

Morgen ligt als het goed is het staal voor de frames klaar.. en dan kan de EMCOTurn 120 eindelijk van dat houten pallet af, en kan ik em op een stalen pallet zetten.
Hetgeen betekent dat ik weer even de laskar aan kan gaan trappen..
Meteen een onderstel voor de besturingskast lassen

Note to self: bij de Metaalhandel even kijken of ze niet toevallig ook een stukje Messing ø20 hebben liggen..dan kan ik daar meteen Spanbussen voor de Boortjes en boorbaartjes van maken.. Centerboor zit er al in.. met spanbus.
een Setje Proxxon spantangen, en wat spanmoeren moet ik ook nog bestellen, evenals een paar proxxon Boorkopjes, Ik heb een snijplaatje M8 x 0.75, de draad die Proxxon gebruikt op hun spantangen, Boortje 4.8 heb ik ook.

Of...https://nl.aliexpress.com/item/33009204 ... web201603_
Ik bestel gewoon deze.. ø 16, dus die kunnen er zo in.. Setje spantangen erbij.. en gaan..

23008

Dit is in elk geval wat ik voor de EMCO COMPACT 5 CNC in gedachten had.. Onderstel wordt morgen opgehaald, en dan hoef ik het alleen maar in elkaar te lassen..de frontplaat heb ik nog niet.. de Console en de deur ook nog niet.. de rest maak ik van het bestaande EMCO plaatwerk als de "120" is omgebouwd naar EdingCNC, want dan is deze kast leeg, en dan kom je met een lasapparaat en een slijptol een heel eind..

Er zitten hier vast wel mensen die wat plaatwerk kunnen snijden en zetten/kanten, zodat ik alleen wat laswerk heb, en hier en daar wat gaatjes moet boren

Console is nog niet definitief, omdat ik nog met een logistiek probleem zit.. ik heb maar 1 Heidi klavier, maar 2 draaibanken, maargoed.. ik ben een poosje geleden al eens bezig geweest in KiCad om zelf een Print te ontwerpen waarmee ik een dergelijk klavier ook zelf kan maken.. Plaatje Acryl op de Vacuumtafel om de knoppies uit te knabbelen, Graveren of laten laseren. en Presto!..
Maar... de Console is nog niet compleet.. er moeten nog Jog-toetsen, een spindel start/stop/dir, Coolant On/Off, en andere grappen op komen.. evenals een Jogwheel en een E-stop.. en een rijtje F-Toetsen.. Ja.. ik ga wel gebruik maken van een Mepscherm.. dus kunnen die toetsen eventueel komen te vervallen.. aan de andere kant.. als ze erop zitten.. is het toetsenbord weer geschikt voor elke monitor..
Da's dus nog even puzzelen..
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 27 apr 2021 22:13
Welke Servo ik op de EMCO ga knopen?.. ben ik nog niet uit.. zoveel keuze.. je ziet door de bomen het bos niet meer..
Lichuan, zoveel is al wel 90% zeker.. maar welke?.. ik denk aan 750W-1Kw.. 3000 RPM, en dan eh.. een 3000 RPM Servo.. kan ie niet harder dan 3000?.. of wel?
Aha, dat was precies waarom ik het vroeg. :mrgreen: Ik had deze vraag al ergens anders gedropt maar er is hier helaas nog niemand die het weet blijkbaar. Ik hoopte dat jij er al uit was. ;-)
Arie Kabaalstra schreef: 27 apr 2021 22:13 Maar... de Console is nog niet compleet.. er moeten nog Jog-toetsen, een spindel start/stop/dir, Coolant On/Off, en andere grappen op komen.. evenals een Jogwheel en een E-stop.. en een rijtje F-Toetsen.. Ja.. ik ga wel gebruik maken van een Mepscherm.. dus kunnen die toetsen eventueel komen te vervallen.. aan de andere kant.. als ze erop zitten.. is het toetsenbord weer geschikt voor elke monitor..
Da's dus nog even puzzelen..
Ik heb zelf een console gemaakt voor de bridgeport waarop ook een aantal F toetsen onder degelijke drukknoppen zitten. Ik moet zeggen dat je niet zo snel meer naar het toetsenbord gaat als je zo'n knoppie eenmaal gewend ben...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13465
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

bartL schreef: 27 apr 2021 22:29 Aha, dat was precies waarom ik het vroeg. Ik had deze vraag al ergens anders gedropt maar er is hier helaas nog niemand die het weet blijkbaar. Ik hoopte dat jij er al uit was.
Nee... ik ben er nog niet uit.. Ik twijfel nog.. 'k heb op de Lichuan Shop al wel een 1.5 Kw in mijn mandje gemikt, maar ik begin weer te twijfelen.. is 1.5Kw niet enorm overkill?.. 't motorvermogen is op een Compact 5 zeker niet de beperkende factor.. en met de huidige motor kan ik zonder al te veel moeite Titanium verspanen, in vergelijking daarmee, ligt't bankje met de originele motor niet wakker van Staal, Messing Aluminium of Kunstoffen zoals POM.
zou best kunnen dat ik met een 600 Watt al meer dan genoeg heb.. Gezien de prijzen.. kan ik mogelijk de gok wel nemen.. laten we zeggen dat ik een 750 watt pak, da's iets van 2 keer zo veel als origineel, dan moet ie toch wel voldoende hebben.. , ik zou dan, als 3000 RPM echt de max is, een versnelling op de aandrijving zetten, zodat ik 4000 RPM kan draaien.. , anders is het gewoon een kwestie van instellen.
bartL schreef: 27 apr 2021 22:29 Ik heb zelf een console gemaakt voor de bridgeport waarop ook een aantal F toetsen onder degelijke drukknoppen zitten. Ik moet zeggen dat je niet zo snel meer naar het toetsenbord gaat als je zo'n knoppie eenmaal gewend ben...
Wat voor Bridgeport is het?.. Ik kan me niet voorstellen dat je op een TNC 410 of hoger enige behoefte hebt aan extra knoppen?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door javanree »

Als je die spantanghoudertjes neemt en je turret slikt 16mm bussen neem dan een ER16 spantanghouder...
ER11 gaat maar tot 7 terwijl ER16 tot 10 gaat, ik merk dat ik nogal eens 'tekort' kom en heb al een dure oversized 8mm ER11 van Sorotec gekocht om dat deels op te lossen, aangezien ik aan ER11 vast zit (router heeft een ER11 spindel en op de Emco 5 is een ER16 al zo groot dat het snel andere tools 'blokkeert')
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13465
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

javanree schreef: 28 apr 2021 00:24 en op de Emco 5 is een ER16 al zo groot dat het snel andere tools 'blokkeert')
'k zou niet weten hoe ik ER16 spantangen op de "5" zou moeten krijgen.. behalve dan op de spindel.. de Gaten in de ATC zijn ø10 of ø12...
Nou kan ik natuurlijk wel een andere Turretplaat maken, maar dan nog is't nut van ER 16 twijfelachtig.. want zulke dikke tools, dat trekt een "5je" niet
Bovendien ga je niet dikker dan strikt noodzakelijk met een boorbaar.. als je maar maximaal 20 mm diep gaat.. dan voldoet op de "5" een 6 mm VHM boorbaartje prima.., hoef je ook niet groter dan ø8 voor te boren.

Net gebeld met de "staalboer".. materiaal ligt nog niet klaar.. Bummer.. 't zou wel fijn zijn als ik voor de lunch mijn staal binnen heb... dan kan ik bij thuiskomst even een paar bruine boterhammen naar binnen schuiven, en dan naar de werkplaats om alles aan elkaar te frituren.

Dat wordt laat lunchen op deze manier..
Plaats reactie