EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat ik nog wel een schoenendoos diskettes heb staan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zitten daar ook nog 720 Kb Floppydisks bij?..

Ik heb even gekeken naar die USB emulators, maar dan moet ik ook nog uitzoeken welke aansluiting er aan moet zitten, en dan weet ik nog niet of de machine em herkent..

een "gewone USB 3½" Diskdrive, en een paar Floppy's zullen de truc ook wel doen.. een USB Emulator lijkt leuk.. dat je feitelijk een USB poort op je machine zet, maar.. dan heb je wel weer een "Speciale" USB Zetpil nodig die ingedeeld is als een "Doos floppy's".. gedoe.. dan moet ik weer in de gaten houden welke USB Stengel ik mag gebruiken voor de draaibank.. dan is een paar floppy's toch wel makkelijk.. hoef ik voorlopig niets aan de draaibank te veranderen..

Tevens, kan ik met een Floppy ook meteen een Backup maken van de MSD gegevens ( de parameters ), en die weer in de machine opbergen
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door HD13 »

Zou bij deze eerst eens door de manual spitten om te zien of er geen RSR232 oplossing voor je tussen zit.
https://www.antratek.nl/usb-rs232-adapter-isolated
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Frankp »

Ik heb een el cheapo usb-rs232 converter (klopt dat de meeste niet werken) maar die werkt op de maho(philips 432/10) perfect.
Ik wil dit weekend een kabel maken voor mijn emcoturn 140 en kijken of ik die ook aan de loop krijg
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Frankp schreef: 26 nov 2021 07:25 Ik heb een el cheapo usb-rs232 converter (klopt dat de meeste niet werken) maar die werkt op de maho(philips 432/10) perfect.
Ik wil dit weekend een kabel maken voor mijn emcoturn 140 en kijken of ik die ook aan de loop krijg
Je hebt dus niet goed gelezen..

't zou fijn zijn als't met een kabeltje werkt, maar als het met een Floppy werkt, dan ben ik ook uit de brand, daar hoef ik geen kabeltjes voor te solderen, en ik kan dan net zo goed programma's kopiëren van en naar de machine, tevens kan ik de machineparameters op een Floppy opslaan, zodat ik die diskette zo weer in de machine kan opbergen voor het geval dat..

de meest prangende vraag is momenteel eigenlijk: Kan elk USB Diskettestation schijfjes van 720 Kb lezen, schrijven en formatteren?
een gewone schijf kun je door het afschermen van 't ene gaatje veranderen in een 720 Kb schijf.. dus dat is het probleem niet.. en mocht dat toch niet werken.. dan zijn er ook nog wel "echte"720 Kb schijven te vinden
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Frankp »

Arie Kabaalstra schreef: 26 nov 2021 11:04 Je hebt dus niet goed gelezen..

't zou fijn zijn als't met een kabeltje werkt, maar als het met een Floppy werkt, dan ben ik ook uit de brand, daar hoef ik geen kabeltjes voor te solderen, en ik kan dan net zo goed programma's kopiëren van en naar de machine, tevens kan ik de machineparameters op een Floppy opslaan, zodat ik die diskette zo weer in de machine kan opbergen voor het geval dat..
Arie Kabaalstra schreef: 25 nov 2021 14:04
Er zijn ook USB-RS232 adapters, maar als je een Verbinding hebt die vraagt om alle signalen (dus RTR/RTS, CTS/CTR en dergelijke) dan werkt het niet..
'k heb dat op de Brother geprobeerd, en ik kreeg er geen bitje doorheen..
wat ik bedoel is dat er wel werkende USB-RS232 adapters zijn waarmee je met (oude) machines kan communiceren...

Maarja ik zou in jouw geval ook kijken naar de floppy oplossing
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies.. voor een floppy heb je geen aparte software nodig, en mijn Laptop heeft geen RS232 poort, de PC in de werkplaats.. ik vermoed dat de RS232 daarvan naar de eeuwige schrootvelden is, want ik krijg er met de Psion geen bitje doorheen.

een USB Diskettestation is dan het makkelijkste.. die kan ik aan beide computers knopen, en als ik mijn bestanden op Google Drive of OneDrive zet.. dan kan ik ze zelfs via mijn telefoon nog wel binnenhalen.. 't is dat ik geen Diskettestation aan mijn telefoon kan hangen.. :lol:

de enige "prangende" vraag blijft: kan een modern USB Diskettestation met 720 Kb schijven uit de voeten?
VDFman
Donateur
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door VDFman »

Ik ben ook al een poos bezig om een oude floppy drive te vervangen door een USB emulator van een CNC draaibank. Helaas het lukt niet. Ondanks volledige ondersteuning en verwoede pogingen van de leverancier werkt het niet.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door javanree »

Als je nog een machine nodig hebt met gewone echte RS232 poorten die gegarandeerd met een Emco machine werken , je kunt er een ophalen als je in de buurt bent. Ooit getest met een Emco Compact 5 CNC, als het daarmee werkt zal het vast ook met andere machines werken.
Machine is geheel compleet, alleen zelf een besturingssysteem op knallen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

javanree schreef: 26 nov 2021 12:48 Als je nog een machine nodig hebt met gewone echte RS232 poorten die gegarandeerd met een Emco machine werken , je kunt er een ophalen als je in de buurt bent. Ooit getest met een Emco Compact 5 CNC, als het daarmee werkt zal het vast ook met andere machines werken.
Machine is geheel compleet, alleen zelf een besturingssysteem op knallen.
Bedoel je dan een PC?..

zie het zo: de EMCOturn 120 gaat in de toekomst toch omgebouwd worden naar Edingcnc, dus de floppydrive is maar een tijdelijke oplossing..
de enige machine die straks nog met RS232 werkt, dat is de Brother HS-100 Draadvonkmachine.

Nogmaals de vraag.. kan een Modern diskettestation 720 Kb floppy's lezen en schrijven?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 26 nov 2021 13:29 Nogmaals de vraag.. kan een Modern diskettestation 720 Kb floppy's lezen en schrijven?
Alle 1.44 Mb (High density) floppy drives kunnen een 720 Kb (double density) floppy formatteren, lezen en schrijven.

Of je oude diskettes nog kunt gebruiken, daar twijfel ik over. Net als bij magneetbanden "vergaat de ijzeroxide laag" en vervuilen de koppen heel snel.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 26 nov 2021 14:31 Of je oude diskettes nog kunt gebruiken, daar twijfel ik over. Net als bij magneetbanden "vergaat de ijzeroxide laag" en vervuilen de koppen heel snel.
Naar wat ik op Internet gelezen heb.. kun je een 1.44Mb Diskette "ombouwen" naar 720 Kb door één van de vierkante gaatjes af te dichten.. stukje tape erover moet de truc wel doen.. dat gaan we proberen.. 'k heb inmiddels een USB Diskettestation besteld waar expliciet bij stond dat ie ook 720 Kb kan hebben, zodra het spul binnen is.. gaan we het zien.. :)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door DaBit »

Als arme studenten deden we het vroeger vooral andersom. Een perforator had zich 1x Slackware-linux verder weer terugverdiend :lol:

Ik zou wel kijken of je nog ergens enigzins verse floppies kunt kopen. Die dingen hebben zoals eerder gezegd inderdaad niet het eeuwige leven
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb net even een diskette geformatteerd op 720, werkt gewoon. En van slecht magneetmateriaal heb ik nog weinig gemerkt. (meeste dikettes zijn van voor 1995)
En als het alleen voor heen en weer brengen van programmatjes is zal dat ook wel niet boeien.
Moet wel even aan de snelheden wennen. :lol:

Via de windows/eigenschappen/formatteren wilde het niet lukken, toen maar even in een dos box format a: /FS:FAT neem aan dat DOS het FAT file systeem gebruikte.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie