EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nou.. als er iemand een Ponsband lezer, en een ponsband snijder voor me heeft?..

:lol:
O40.jpg
Maar ik denk dat er dan meer toekomst is voor dit.. :)
Bert Eding was al bezig met iets met Barcodes..
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Mcgyver »

:lol: Hij is leuk :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door joopbos »

Mijn telefoon maakt er allemaal "rare"tekens van :mrgreen:
qr.jpg
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. voor jou rare tekens, maar voor mij gesneden koek.. :)

Ik heb even verder zitten denken, maar dat komt pas van toepassing als ik de machine heb omgebouwd naar Eding CNC,
met het juiste gebruik van parameters kun je alle werkstuk en gereedschapoffsets ook in het programma opslaan.. en dan is het helemaal simpel.. je zet het programma erin.. stuk materiaal door de spindel.. en Start.. niets meer te nullen of in te stellen.. gewoon gaan.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Mcgyver schreef: 04 dec 2021 13:51 :lol: Hij is leuk :mrgreen:
Ja vooral omdat ze terugvertalen zoals ik die ponsband gevisualiseerd heb. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

ok.. ik heb dus zo'n USB-RS232 verloopje besteld.. en die ga ik niet gebruiken.. tussen de PC en de Psion, geen probleem.. tussen de Laptop en de Psion?.. ook als van een leien dakje.. Tussen de Laptop en de EMCO??... Ik kreeg er geen bitje doorheen..

De adapter er tussenuit, de 25-9 pins verloop rechtstreeks achterin de werkplaats PC gestoken, Coolterm opgestart.. 2400 7E1 ingesteld.. EMCO op "Laden" programmaatje vanuit de PC erdoor gejast.. kwam niet helemaal aan.. 't merendeel wel, maar de laatste regel ontbrak..

Ok.. programma van de EMCO naar de PC gejaagd.. die kwam goed door.. nieuwe poging vanaf de PC.. 2 lege regels onder het programma.. Presto!.. 'k schoot em zo door de draad.. Dus!.. Concluderende aldus.. de Communicatie over de RS232 werkt naar behoren.. met Coolterm.

Ik las ook dat er mensen heel blij zijn met Putty..maar daar ben ik denk ik niet genoeg nerd voor.. ik snap daar nog niet veel van..misschien ga ik daar in de toekomst eens mee spelen.. maar voorlopig niet.. Coolterm werkt.. en dat is het belangrijkste..

Nu dus op de PC een programma samenstellen, en dat eens door de draad jassen..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 11 dec 2021 18:55 Coolterm opgestart.. 2400 7E1 ingesteld
Als je de snelheid op de Emco (en Coolterm) wat lager kunt zetten, kan de betrouwbaarheid bij lange kabels wat toenemen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat Arie z’n kabel niet boven de 10 meter is, dan lijkt het me stug dat dat van invloed is.
Je zou de stopbits op 2 kunnen zetten, dat geeft iets tijd.
Je kabel zal de handshake signalen wel hebben, maar je moet in coolterm wel zeggen dat je die wilt gebruiken. Rts/cts.
Ultieme test: zenden starten en niet de besturing op ontvangst zetten, dan zou coolterm ook niet mogen gaan zenden omdat de besturing dat handshake signaal niet heeft vrij gegeven.

Welke windows versie je gebruikt kan ook nog schelen, vanaf xp wordt het toch wel belangrijk dat het terminalprogramma die poort goed aanstuurt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

't idiote is.. met de kabel rechtstreeks aan de RS232 op een oude PC met Win XP ging het wel, met de kabel via de USB-RS 232 adapter die Stephan ook gebruikt (hij heeft me het type doorgemaild) werkt het niet.. ik kreeg er geen bitje doorheen.

Nu het werkt, heb ik ook geen zin om het verder uit te pluizen.. op aanraden van Stephan heb ik de snelheid eerst op 600 Baud gehad, maar na wat bestanden heen en weer pingpongen ben ik teruggegaan naar "Full speed and a half" zijnde 2400 Baud.. en dat ging goed.. er bleef geen bitje achter in de kabel.

Die kabel is een standaard kabeltje van 1.5 meter of zo.. oude printerkabel denk ik.. had em in de rommeldoos op zolder liggen, geen idee meer waar ie vandaan komt, of wat ik er ooit mee aangesloten heb gehad..'t ding stamt zeer zeker uit het Pre-USB tijdperk.

PVA nu is een keer een nette kabel maken.. niet te kort.. ik wil de PC ergens op een vaste plek in de werkplaats hebben.. al weet ik niet of ik deze tijd volgend jaar nog in de zelfde werkplaats zit.. Nu het werk aan begint te trekken.. zou een werkplaats met verwarming wel fijn zijn.. niet dat ik het zomer en winter 20°C wil hebben.. al zou dat gezien het werk wat ik 't liefste doe wel moeten, maar minimaal 15 °C zal wel fijn zijn, en gezien het kleine formaat van mijn werkstukken, ga je dat niet meten.. (met 20 mm zou ik met een Delta T van 5°C op 1.2µm afwijking zitten.. nou.. de krapste tolerantie die ik ooit heb moeten maken was ±3µm.. dus daar is geen probleem.. vooralsnog..)

anders toch eens een kachel in mijn werkplaats regelen.. eens zien wat er mogelijk is.. dan hoef ik ook de draadvonkmachine niet af te tappen als het dreigt te gaan vriezen.. en.. een beetje warmte is sowieso wel fijn voor de backup batterijen.. Ik schakel nu zeker dagelijks de EMCOturn 120 een keer in.. laatst 3 dagen niet in de werkplaats geweest.. en toen stonden een aantal gegevens niet meer goed in de gereedschappen tabel, en de offset tabel.. ik had ineens X-Offsets in de tabel staan.. Ja.. Duhh.. X-Offsets gebruik je niet op een Draaibank, wel in je gereedschappen tabel, maar niet in je werkstukcoordinatensystemen..

Een langere kabel dus.. Dat ten eerste, en dan wat werk verzetten met de machine.. nu ik in elk geval de programma's gewoon op de PC kan maken, scheelt dat al heel veel.. ik kan ook met CAM gaan werken, of iets maken in Eding of Excel om mijn programma's middels dialogen te gaan produceren.. da's niet heel spannend..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 dec 2021 22:55 Je zou de stopbits op 2 kunnen zetten, dat geeft iets tijd.
Ik denk dat je wel gelijkt hebt hier in. De PC is snel genoeg en heeft een buffer. Die heeft ook geen problemen met lezen. De Emco moet het wel kunnen verwerken en zonder RTS/CTS signalen moet die vol aan de bak. Dan kunnen 2 stop bits helpen bij het sturen van data van de PC naar de Emco.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vooralsnog, loopt het met "7-E-1-2400" prima..over de aloude RS 232.

en als ik de machine uiteindelijk om ga bouwen naar EdingCNC, dan komt er toch op zijn minst USB op, mogelijk hang ik dan ook alles aan het netwerkje..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Raar probleem...

Ik wilde vanmiddag een aantal programma's van USB Stengel op de EMCOtronic TM02 uploaden, dus machine aan, PC aan, Coolterm opgestart, Verbinding gemaakt..
op de draaibank: EDIT, RS232, programma nummer, enter, INPUT, en het eerste programma in Coolterm gemikt.. en die propte ie zo door de kabel..
Volgende programma.. zelfde riedeltje.. NIETS.. er kwam geen Bitje doorheen..

Nou was het eerste programma een aangepaste Backup uit de machine, op de PC is het bewerken toch gewoon een stuk makkelijker en overzichtelijker, op de machine, omdat je maar een paar regels kan zien, en niet zo snel door je programma kan bladeren, heeft dat toch meer weg van het oplossen van een sudoku, level Expert..

Die kwam er dus fluitend doorheen..
de andere. was in zijn geheel opgebouwd uit stukken code uit het voorgaande programma, met handmatig wat regels toegevoegd.. en die ging dus NIET door de draad..

Wie o wie heeft enig idee waar dat aan kan liggen?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat is wel heel erg gis werk, met zoveel informatie.

Als het wel goed gaat, zie je dan iets gebeuren tijdens ontvangen van je programma?
Gaat de pc verzenden? zoniet, dan houden de handshake lijnen de pc tegen, omdat de emco nog niet ontvangst bereid is.
(maar als je de handshake niet benut gooit de pc de boel gewoon in een zwart gat en weet je weinig)

Programma nummer dubbel misschien?

Misschien moeten er toch wat lege regels aan het begin staan? (kopieer dat stuk van de backup tot aan %)

Geheugen vol?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

't programma moet beginnen met "Oxxxx" of "%xxxx", gewoon vanaf de kantlijn.
aan't eind, zet ik 2 lege regels, 1 is misschien al voldoende, moet ik nog een keer testen.

Ik vermoed ook dat het een geheugenkwestie is de machine heeft maar 20Kb..(een Commodore 64 had al meer).
Nou is er ook een mogelijkheid om "de poort continu open te zetten" als het ware.. dat wil zeggen dat je de machine met een extern toetsenbord kan programmeren.. dat zou betekenen dat je elk karakter wat je op de Terminal intikt direct naar de machine verzend.
Dat wil ik ook nog even uitzoeken..

Momenteel moet ik de boel wel even in de gaten houden.. de kou momenteel heeft invloed op het geheugen van de machine, gisteren was ik een paar programma's kwijt.. gelukkig niet de Parameters of gereedschap-offsets, het programma dat ik nodig had, kon ik zo "inschieten"..
Plaats reactie