EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Een servomotor of servomechanisme (vaak afgekort tot servo) is een apparaat om automatisch een mechanisch systeem te regelen, zonder directe mechanische verbinding.
Aldus Wikipedia.. maar goed.. dat is discuzeuren om de definitie van een Servo.. 't fenomeen "Servo" zegt NIETS over het koppelverloop van de aangestuurde actuator.

Gezien het beperkte koppel van de Originele stappenmotoren, iets van 1.2 Nm, denk ik dat ik met 4 Nm Closed Loop steppers al meer dan genoeg heb..
'k weet niet of ik met DC Servo's zoveel beter uit ben., ik ben geneigd te denken van niet.. prove me wrong.

een 4NM Nema 34 stepper met encoder is 100 mm lang, die kan naar alle waarschijnlijkheid zonder modificaties in de kast gemonteerd worden op de Z-as..en als ik geen gaten in het plaatwerk hoef te zagen.. vind ik dat helemaal mooi
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 09 feb 2021 22:30 'k weet niet of ik met DC Servo's zoveel beter uit ben., ik ben geneigd te denken van niet.. prove me wrong.
Ten overvloede, een servo houdt meer koppel in hogere toeren dan een stepper.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 09 feb 2021 22:30 Een servomotor of servomechanisme (vaak afgekort tot servo) is een apparaat om automatisch een mechanisch systeem te regelen, zonder directe mechanische verbinding.
Uitdaging Arie voor je om je Emco assen aan te sturen met een servo zonder dat daartussen enige mechanische verbinding zit. Succes en ik ben benieuwd :lol:
Gezien het beperkte koppel van de Originele stappenmotoren, iets van 1.2 Nm, denk ik dat ik met 4 Nm Closed Loop steppers al meer dan genoeg heb..
Waarschijnlijk wel zeker als je onder de 1500 rpm blijft.
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door lordprimoz »

Arie Kabaalstra schreef: 09 feb 2021 13:52
de Code zelf is ook redelijk leesbaar, alleen moet ik nog even uitvlooien hoe dat precies zit met al die Accolades.. die ; aan het eind van elke regel (behalve aan het eind van de beginregel van een Subroutine) is iets wat ik nog kende van TurboPascal. (op school les in gehad in 1988/89)

Toen zat ik nog met de uitdaging.. hoe maak ik van een Console Applicatie een Forms Applicatie?.. even op Google gezocht (Google is mijn beste vriend), en daar trof ik een Tutorialletje van een gebrekkig engels sprekende Italiaan.. die me wel toonde hoe dat te doen..

je voegt gewoon een Form toe, dan verander je in de Properties van de applicatie de Output van het programma van Console naar WindowsApplication, en je roept in de code van de Console waarmee het programma gestart wordt je Form aan..

Code: Selecteer alles

 static void Main(string[] args)
        {
            Application.Run(new Form1());
        }
Is dat nou alles?.. Ja.. da's alles.. Mooi.. dan even kijken hoe C# verder werkt.. ik heb 't al voor elkaar gekregen om middels het klikken op een knop in die Applicatie een User_sub in EdingCNC aan te roepen..Jottum!.. 't is nog niet veel.. maar zie dit maar als mijn "Hello World!"in C#
Accolades worden gebruikt om een scope aan te duiden. Alles wat binnen de accolades valt is alleen geldig daarbinnen. Heb je bijv een variabele gedefinieerd binnen de accolades van een class, dan is deze alleen binnen deze class te gebruiken(tenzij je het een public variabele of property maakt, dan kan je deze via je class object aanspreken).

Naast Windows forms die je nu gebruikt is er ook nog WPF, andere vorm van hmi bouwen met wat meer features. Voor een starter wel een stuk complexer.


Scheelt dat je niks parallel hoeft te doen op meerdere threads of met asynchrone code. Dan wordt het geheel al een stuk complexer.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Tonybryden »

Alleen al het lezen van dit topic maakt het voor mij complexer😂.
Als ik dit allemaal moest gaan doen met mijn machine , gegarandeerd rook waar je het niet wilt hebben😁
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tonybryden schreef: 10 feb 2021 12:32 Alleen al het lezen van dit topic maakt het voor mij complexer😂.
Als ik dit allemaal moest gaan doen met mijn machine , gegarandeerd rook waar je het niet wilt hebben😁
Dan bouw je toch een schoorsteen op je machine?.. of een rookmelder in de schakelkast?🤣

Nee.. zonder gekheid.. Programmeren vind ik leuk.. en als ik met wat software de mogelijkheden van mijn machine kan uitbreiden?.. waarom ook niet?..
Ik heb de Macro van de EMCO Compact 5 CNC nu 7 jaar draaien, en die werkt als een malle, ik programmeer 99.99% van het werk gewoon aan de machine, daar komt geen CAM aan te pas.
"t hele programmeersysteem is afgekeken van de Fagor 8050/8055 besturing waar ik heel veel vlieguren op gemaakt heb.



Hier een filmpje van hoe je een Facing Cyclus programmeert, (let ook op het gegeven dat ie alle waarden met zijn duim invoert, daar komt dus mijn uitspraak "programmaatje induimen" vandaan )
Voor de versie voor mijn machine heb ik een paar kleine dingetjes veranderd, bepaalde dingen kun je niet doen met de dialogen van EdingCNC
Als ik de dialogen extern ga maken, dan heb ik die mogelijkheden wel..
En in tegenstelling tot de Fagor besturing, krijg je, in mijn geval omdat ik een programma schrijf met mijn macro meteen de grafische simulatie op 't scherm.

een ombouw naar EdingCNC is voor mij een "Totaalproject" Monteren van de hardware, aansluiten van allerhande dingen, nieuwe dingen proberen.
Met de Compact 5 CNC heb ik al alles uit de kast getrokken van wat ik toen kon, inmiddels zijn we 7 jaar verder, en heb ik weer nieuwe dingen geleerd, en zijn er weer allerhande ideeën ontsproten aan mijn brein.

Zoals het aandrijven van de Pinole met een stappenmotor, zodat ik automagisch mijn center tegen het werk kan zetten, of er een Grijpertje erop kan monteren om stafmateriaal door te trekken.. zelfs als je de spantang of klauwplaat nog handmatig moet sluiten is dat toch een mooie aanvulling.

Ik heb op Youtube een filmpje gevonden van iemand die een "manuele spantang" geautomagiseerd heeft, gewoon een pneumatische cilinder aan de hendel geknoopt.. meer is het niet..
Voordeel van deze constructie is ook dat je geen trekpijp door je spindel hoeft te voeren, waardoor je de volledige spindeldoorlaat behoudt. Ik vind helemaal mooi😍



hij heeft een grijpertje aan zijn Turret hangen, zo te zien iets wat ie met een plasticpoeper gemaakt heeft.
dat werkt mooi natuurlijk, maar het kost je wel een positie op je Turret..
'k heb ook aan een Parts Catcher zitten denken.. die kan op de Pinole, maar.. een lineare unit met een tandriempje los van de pinole werkt net zo goed.. als ik em slim ontwerp, is ie er met 2 boutjes uit te halen, zet ik er een Steppertje op, dan is de positie ook makkelijk aan te sturen..

Voorlopig kan ik me nog prima vermaken met deze machine, ik wil ook nog een set Modulaire klauwplaatbekken maken, zoals ik voor de EMCO Compact 5 CNC ook al gedaan heb.. die dingen bevallen me uitstekend..
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door javanree »

Waarom de parts catcher niet als los gootje/bakje met aparte stepper/solenoid aansturen ? Met een 5-assig (of meer) board houd je een as over voor zoiets.

Losse kop vrij houden voor center, ik zou een gripper voor materiaal doorvoer in hart van de turret bouwen als hart turret tot aan hart spil kan komen (haalt de compact 5 net volgens mij)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, ik begin meer en meer te denken aan een PartsCatcher als apart "apparaatje" Ik moet de machine nog eens goed opmeten en in 3D tekenen, dan kan ik wat dingen gaan bedenken..

"een ladegeleider met een tandriemaandrijving" is al goed genoeg voor een Partscatcher.. en.. ik kreeg gisteren toen ik al in bed lag nog een ideetje..
Meteen maar opgeschreven..



met dit soort onderdelen weet je nooit waar ze terecht gaan komen.. maar.. als ik op mijn partscatcher nou een buisje maak? die ik om het onderdeeltje kan schuiven als ik em afsteek?.. dan kan ie bij het terugtrekken nog uit het buisje vallen..
maar.. als dat buisje nou een kegeltje is?.. dan zal ie als ie los komt binnenin dat kegeltje naar beneden vallen.. daar een "gootje" aan dat in het bakje uitkomt.. en Presto!

Ik kan van PVC of Delrin staf makkelijk genoeg een "klemmend kegeltje" draaien, gaatje voorin, net wat groter dan het stafmateriaal.. en ik ben "gered"
Gootje voor afvoer is eigenlijk nog niet eens nodig.. die onderdelen zijn zo klein.. dat ding krijg ik in een dag niet vol... 🤣

de Turret kan niet met het hart op de Centerlijn komen.. bij de Compact 5 ook al niet. maar dat hoeft geen beletsel te zijn..Ik kan zeker voor klein werk wegkomen met de tools verder uit laten steken..
Maar als ik de Gripper op de Pinole kan monteren.. heb ik meer vrijheid..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb afgelopen week het "Connectieprintje" voor de Motorregeling van de EMCOturn 120 binnen gekregen.. moet alleen nog even op het net grasduinen om de benodigde connectoren in te slaan.. meteen maar een doos Mosfets weerstandjes en diverse typen diodes meebestellen zodat ik de Brother HS-100 ook weer eens aan kan trappen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

22860

Vanmiddag de besturings console even met de Heftruck op een tijdelijk onderstelletje gezet, zodoende kon ik de besturing even " onder stroom" zetten..

omdat de machine een paar jaar stil heeft gestaan.. zijn de parameters eruit.. ik heb de lijsten.. dus zal ik even aan de slag moeten om ze er allemaal weer in te zetten. eerst maar even een Pizzaatje downloaden en dan eens kijken welke papieren ik moet afdrukken.. 'k heb een lijst met alle machines die met de TM 02 besturing geleverd zijn..

'k wil de machine eerst gewoon even testen, en wat onderdeeltjes laten draaien, alvorens ik de ombouw ga doen..
Er gaan ook heel veel delen niet meer terugkeren in de besturingskast, Ik weet niet of er belangstelling is voor Berger Lahr steppers, met de Emco Drivers?.. Ik zal ze in elk geval niet gaan gebruiken, omdat ik de machine wil voorzien van Closed loop steppers.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben vanmiddag even bezig geweest met de originele besturing van de EMCOturn 120, middels wat foefjes de machine weer error-vrij gekregen..

In eerste instantie kreeg ik bij het opstarten 2 foutmeldingen:
1: reference point not active
2: AC Syntax Error.

Contact gehad met de importeur van EMCO (ze kennen me daar.. vanwege dat "titanium op een Emco 5 CNC" verhaal) en die gaf aan:

Om die AC Syntax error weg te krijgen doe je het volgende: [edit], ingeven "MONITOR" [enter] 040 [enter] [CW][enter], en dat allemaal zo snel mogelijk..

dat was even gepiel want "monitor" type je metde nodige Shifts omat het toetsenbord maar 12 letters kent..(en de "O" zit op shift "N"
Na een aantal pogingen lukte dat, en toen kon ik de parameters ingeven.. 2 kantjes A4 vol.. keurig ingeduimt.. nog niets.. er zijn NOG 2 kantjes A4 met parameters..
de Backup batterij is blijkbaar nog in orde, want de ingegeven parameters blijven er keurig in staan.

Ik kan de machine nu handmatig joggen, en refereren.. da's alvast 1 ding.. nu de Toolchanger nog aan de praat zien te krijgen.. maar da's voor morgen.. of een andere dag..
Momenteel loop de Beagle op een klus van 2 uur.. moet straks even terug naar de werkplaats. mooie klus.. fijnmechanische uurwerk prototype onderdelen.. als ik deze klus goed aflever dan zit daar mogelijk vervolgwerk in.. en kan ik gaan sparen voor een KERN Micro.. :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

't blijft leuk dat "ouwe spul" vol goede moed alle parameters erin gezet.. nam ie bepaalde waarden niet aan :roll:

de besturing stond nog op Inches.. Duhhh.. de Toolchanger deed het ook nog niet.. bleek ook een verkeerde parameter te zijn.. opgelost.. dus.. volgende stap..weer even in de parameters duiken, en alles nog even nalopen..

Nu zijn we zo ver dat er in mijn werkplaats nu een werkende EMCOturn 120 staat.. de Backup batterij laadt ook nog gewoon op, dus ik hoef niet elke dag de parameters opnieuw in te geven..

Nu even de schoolboeken induiken, even kijken hoe't ding te programmeren, en dan kan ie eerst eens wat munten gaan genereren..
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door benkr »

Arie Kabaalstra schreef: 16 mar 2021 18:30 't blijft leuk dat "ouwe spul" vol goede moed alle parameters erin gezet.. nam ie bepaalde waarden niet aan :roll:

de besturing stond nog op Inches.. Duhhh.. de Toolchanger deed het ook nog niet.. bleek ook een verkeerde parameter te zijn.. opgelost.. dus.. volgende stap..weer even in de parameters duiken, en alles nog even nalopen..

Nu zijn we zo ver dat er in mijn werkplaats nu een werkende EMCOturn 120 staat.. de Backup batterij laadt ook nog gewoon op, dus ik hoef niet elke dag de parameters opnieuw in te geven..

Nu even de schoolboeken induiken, even kijken hoe't ding te programmeren, en dan kan ie eerst eens wat munten gaan genereren..
Hee, dat ombouwen is voor jou toch maar een uurtje of 2 werk, dat heb je vaak genoeg geroepen.
Je kunt hem dus beter eerst ombouwen dan nu uitzoeken hoe je er mee om moet gaan.
Bovendien komt dat ombouwen er dan nooit meer van.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 16 mar 2021 18:30 Nu even de schoolboeken induiken, even kijken hoe't ding te programmeren, en dan kan ie eerst eens wat munten gaan genereren..
Die begrijp ik dus echt niet? De tijd die je er nu aan besteedt hebt is meer dan wat volgens jou het ombouwen kost!
Of moet dat ding eerst zijn eigen Eding kaart gaan verdienen ;-)
Plaats reactie