EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

https://www.youtube.com/watch?v=2fCZqs2Zjt0

Inmiddels is de machine bezig zichzelf terug te verdienen.. 't levert nog niet echt fortuinen op, maar het begin is er..
Alles nog gewoon aan de machine in G-Code ingeklopt.. en ik begin er handigheid in te krijgen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Bij het opruimen thuis een "peuk" Aluminium ø100 gevonden.. en da's fijn.. want.. zoals ik vandeweek ontdekte.. de steek van de boutgaten van een EMCO Compact 5 CNC klauwplaatje komt overeen met een van de boutcirkels in de spindelneus van de EMCOturn 120.. Dus.. van dat stuk Alu gaan we even een "voorlopige" Klauwplaatverloopflens" maken.. zodat ik de EMCO Compact 5 klauwplaten (waaronder ook dat exemplaat met opzetbekjes) in de EMCOturn 120 kan gebruiken..
er is voldoende ruimte om de verloopflens op de Spindel te bouten, dus als ik ergens nog wat andere klauwplaatjes of spantangen kan vinden.. dan kunnen die op dezelfde flens.. tot ik een stalen exemplaar maak dan...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok.. het "KBHV"* moment is daar..
De plak Alu op de Beagle geknupt, vlakje ø21 mm gefreesd, Gaatje erin geprikt, omgedraaid, kamertje gefreesd.
Daarna die "puck" op een peukje Alu gebout met een M8 Bout, en in de EMCOturn 120 geknoopt.
20210629_181442.jpg
Vlakgedraaid, en de buitenkant even op handvoeding van ø100 naar ø88 afgedraaid, 't kon niet anders.. ik had geen kortere beitels..
Naderhand de diameter naar ø80 gedraaid, en T7 gekalibreerd, zodat ik er een kamer van ø70 x 3.5 mm in kon draaien..
20210630_163641.jpg
en dan ga je passen.. Ja!.. Hij past.. in één keer goed.. was even een gokje.. want ik heb geen schroefmaat die ø70 haalt..alleen een Klokschuifmaatje van de bouwmarkt. maar die dingen zijn verbazingwekkend goed..
20210630_165934.jpg
Dus.. Hebben we 'm nu op de Beagle geknupt.. zodat we de gaten voor de bevestiging van de verloopschijf op de spindel, en de bevestigingsgate voor de klauwplaat erin kunnen gaan boren en frezen.
de bouten voor de klauwplaat gaan door de adapter heen in de spindelneus, dat lijkt me beter dan de klauwplaat aan het Alu vast te trekken.
20210630_171648.jpg
Nu even de programmaatjes maken voor de gaten.. ja.. ik zou dat ook aan de machine kunnen proggen.. maar dat vergt het nodige rekenwerk, omdat ik ooit besloten had om alle kamerdiepteparameters incrementeel te maken.. beter om dat even in CamBam te doen..

* KBHV= Koe Bij Horens Vatten
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Gaatjes geboord, Flens op de spindelneus gebout... Stap 1
20210630_231728.jpg
Gevolgd door vlakdraaien.. Rustig aan.. want ik moest de beitel flink schuin in de turret zetten om voldoende bereik te hebben in de Z-richting..
20210630_234803.jpg
en.. de kers op de taart!..
20210701_003012.jpg
de klauwplaten van de EMCO Compact 5 CNC kunnen nu dus ook op de EMCOturn 120 gebruikt worden.. Jottum!..
en!.. bedacht ik me net.. de spantangen die ik voor mijn horlogekasten gebruik.. Die kunnen er dus ook op.

Al zal ik daar in de toekomst wel een andere Flens voor maken, dit ook omdat ik denk aan een nieuwe versie, die met onderdeel en al uitgenomen kan worden, en op andere machines kan worden geplaatst.

Daarvoor zal de trekbout in de spantang geintegreerd worden, en zal het klemmen van de spantang waarschijnlijk een soort HSK opname worden.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 01 jul 2021 00:58 Gevolgd door vlakdraaien.. Rustig aan..
Soms vergeten ?
  • Merkteken maken zodat de flens telkens op dezelfde gaten terug geplaatst kan worden
  • nog één keer langsdraaien om de runout aan de buitenkant te minimaliseren tegen onbalans en voor het uitrichten van de flens met klauwplaat buiten de machine
Heb je het gat voor het doorsteken van het materiaal niet groter gemaakt dan 8 mm?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 01 jul 2021 09:19 Soms vergeten ?
  • Merkteken maken zodat de flens telkens op dezelfde gaten terug geplaatst kan worden
  • nog één keer langsdraaien om de runout aan de buitenkant te minimaliseren tegen onbalans en voor het uitrichten van de flens met klauwplaat buiten de machine
Heb je het gat voor het doorsteken van het materiaal niet groter gemaakt dan 8 mm?
Er zit ook geen merkteken op de spindelneus, de originele klauwplaat heeft ook geen merktekens
buitenkant nog een keer nadraaien?.. heeft dat zin als je geen meetbare slingering hebt?, uitrichten van de flens met klauwplaat buiten de machine?.. waarom?.. de klauwplaat zit niet aan de flens vast.. maar aan de Machine, de boutgaten voor de klauwplaat zijn doorlopend

't gat van 8 mm is nog niet groter gemaakt voor het doorsteken.. dat is de laatste stap.
kijk eens naar het tijdstip van posten.. en weet dat het de forumsoftware geen zomertijd hanteert..Juist.. :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

20210702_000104.jpg
Yay!.. die's alvast binnen.. de UIO-10 kaart van EdingCNC.

Met deze kaart kun je 32 schakelaars, of selectors aansluiten op EdingCNC, en daarmee een hele resem functionaliteit toevoegen.

per schakelaar kun je schakelen bij indrukken of bij loslaten, en zo kun je met tuimelschakelaars werken, Tuimelschakelaar om naar Jog te gaan, en zodra je em terugzet, ben je terug in Main menu..
ik ga de komende tijd puzzelen wat ik er allemaal mee kan, en ook kijken hoe ik dat eventueel kan combineren met een Pokeys 57U, omdat het Heidenhain klavier een Matrix is.. , even kijken of ik signalen van een Toets in de Matrix naar buiten kan sturen op één of andere manier.. zo niet.. dan moet ik wat anders verzinnen.. misschien met een Arduino of 2.. kortom.. er blijft wel het nodige te knutselen.. :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Gisteren even wat ontwerpwerk gedaan..
BarfeederClamp.jpg
En vandaag..
20210716_184941.jpg
Een stukje HMPE op de Beagle geknupt om em even te maken.. wat is het?.. een klemmetje voor het doorvoeren van ø 16 stafmateriaal..

G00 Z-20
G00 X0
M0
G00 Z0
M0

meer dan dat is er qua code niet nodig.. ik moet dan wel na de eerste M0 de klauwplaat lossen, en dan start heien.. bij de 2de M0, zet ik de klauwplaat weer dicht, Start Heien..en hij gaat verder met programma..

In de toekomst gaat dit in EdingCNC waarschijnlijk een M-Code krijgen.. voor "Manual BarFeed", al moet ik nog wel even verzinnen hoe ik de coordinaten daarvoor moet ingeven.. mogelijk met een "Setup Menuutje"..

Binnenkort "testen", ik ben bezig met een ordertje skateboard onderdelen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »



Klaar voor serieproductie!.. 'k moet de oplagegrootte nog even afspreken met de opdrachtgever, maar in elk geval kan ik er snel en makkelijk een hele doos uitspugen.. nu nog een keer een automagische spantang erop..dan kunnen we 'm onbemand laten lopen..
Dan zet ik het programma als onderprogramma in een hoofdprogramma, en kan ik ingeven hoeveel ik er wil hebben..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Ballegooijen »

Dat gaat heel mooi zo Arie!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

thanks.. nu alleen nog even sparen voor die automatische spantang..

of.. zelf eentje bouwen.. ik heb al een ontwerpje waarbij ik de spancilinder coaxiaal monteer rond de spindelbehuizing,
Alleen zal ik die elders moeten (laten) draaien, omdat de diameter te groot is voor deze draaibank.

Hoe dan ook.. dit werkt goed, straks het onderprogramma voor de klem even schrijven, nu zit het nog in het hoofdprogramma, maar da's minder praktisch.
Jammer dat de EMCOtronic TM-02 niet parametrisch geprogrammeerd kan worden, dat wordt later met EdingCNC wel een heel ander verhaal..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Arie Kabaalstra schreef: 19 jul 2021 14:54 of.. zelf eentje bouwen..
120 Collet Chuck.jpg
't ontwerpje vandaag even verder uitgewerkt, 't is inmiddels zover dat ik Mono's kan gaan maken, of het nu op de Compact 5 is, of op de "120", de meeste onderdelen klop ik zo in de besturing in..🤪

Of ik de cilinder Coaxiaal om de spindelneus ga bouwen, of dat ik een Cilindertje achter het plaatwerk van de Vaste kop ga monteren, dat weet ik nog niet.. Ik neig toch meer naar het laatste, omdat ik de cilinder door een gaatje in het plaatwerk kan laten steken, Gaffeltje erop schroeven, Hevel van de spantang erop, pennetje erdoor.. and we're good to go.. klaar?.. gaffel eraf.. doppie in het gat (of de cilinder gewoon door een Keerrring laten steken) en doorrrrr.

't ontwerp is gebaseerd op 5C spantangen, maar dan wat kleiner en korter, maar de functie is anders.
Waar 5C Spantangen naar binnen getrokken worden om te spannen, druk ik bij dit ontwerp een "Spanmanchet" naar voren.
dit heeft tot gevolg dat het materiaal bij het spannen niet naar binnen getrokken wordt, en dat is niet wenselijk.

Verder zit er een "randje" aan de manchet om de spantang los te trekken zodat het materiaal vrij komt om door te schuiven..
Binnenkort maar eens wat staal regelen.
Spantangen maak ik ook zelf wel.. stukkie 1.2510 moet de truc wel doen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

ET120 Collet Chuck.jpg
Mwah.. zoiets dus.. 6 maakdelen, met een beetje mazzel raak ik die wel 1:1 , 2 per vel A3 kwijt.. wel zo fijn da'k een A3 Printer heb..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

https://www.damencnc.com/en/hsk-spindle ... 40-c/a2675

Hmm.. niet heel erg astronomisch geprijsd.. een "HSK Spindle Adapter", die kun je dus op een bestaande spindel monteren, en middels een sleuteltje je HSK-Opname vast of los maken..

Ok.. Stel.. ik schroef zo'n ding op mijn Draaibank, dan kan ik op basis van HSK "Blanks" allerhande spandoorns en zo maken, en die zo op mijn Draaibank(en) knopen.. , koop ik er nog een.. dan knoop ik die op de Beagle.. onderdeeltje waar een zeskantje aan moet?.. zo uit de draaibank op de freesbank.. start heien.. Koffie.. (weer iets waar ik voor ga sparen denk ik )
Plaats reactie