EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Eding Kaart heb ik liggen.. die is "geamputeerd" uit één van de verkochte EMCO Compact 5 CNC's .. omdat die nu op Linux draait..

als ik em Nu ga gebruiken met de originele besturing, krijg ik ook een beetje een beeld van wat de machine aan kan.. ook niet onbelangrijk.
Gisteren gewoon op Hand-Jog een stukje Messing gevlakt.. gewoon om em even te zien snijden.. ja.. die doet het wel..
'k moet ook nog beslissen wat er precies in moet worden gemonteerd, qua slede motoren (waarschijnlijk Closed Loop steppers),
Kan ik de huidige eindschakelaars hergebruiken?..
de Spilmotor blijft zitten, moet ik nog wat spullen voor bestellen.. connectoren en een paar weerstandjes die op de aansluitprint moeten komen
hier en daar wat plaatwerk eraf, om te zien hoeveel ruimte ik heb..
bepalen of ik de deur zonder al te veel gedoe naar rechts kan laten openen, zodat ik Links mijn bediening rechtstreeks op de machine kan monteren.. dat soort dingen .
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het is nu dus zo'n beetje tijd om een "boodschappenlijstje" op te gaan stellen.. wat hebben we, en wat hebben we nodig?

Voor de Spindelmotor:
-Aansluitprintje
nog nodig:
-connectoren
-2 weerstanden 33 Ohm

Voor het aansturen van de machine:
2 Stappenmotoren Closed Loop, met drivers
Voedingen voor de kaart en de stappenmotoren

Sensoren.. Kan ik de originele hergebruiken door ze op een andere plaats te monteren, of moet ik nieuwe kopen?
Spindel encoder, is dat voldoende voor draadsnijden, of moet er een schijf met een lichtsluisje bij?

Beeldscherm: Check!.. ik heb een 15"en een 17" Mepscherm.. die 17" omdat ik em "Voah wénâg" kon overnemen van een forumlid.
bedieningspaneel, Check!.. 'k heb nog een Heidenhain klavier liggen.

Voor de EMCO COMPACT 5 CNC zal een soortgelijk lijstje komen.. er moet een servomotor op ter vervanging van de huidige 300 Watt Spindelmotor, de steppers die er nu op zitten zijn nog open loop, en dat laat ik vooralsnog even zo..
Voor de "5" komt het er dan feitelijk op neer dat ik de spindelmotor vervang, een lichtsluisje op de Spindel zet (als de Encoder van de servo daar niet geschikt voor blijkt te zijn) en dan het hele ding in de besturingskast van de 120 bouwen.

zijn er nog dingen die ik vergeten ben? (los van de nodige stukjes bedrading en zo..
Ja.. Dingen zoals Rijgklemmen bijvoorbeeld.. lijkt me wel mooi om de besturigskast eens netjes op te bouwen.. Noodstop knop kan ik van de EMCO 120 wel gebruiken. voor de 5 zal ik er nog een moeten regelen, paar handwielen is ook nooit weg.. weet alleen nog niet.. moet ik er 1 of 2 op elke machine zetten?.. op de Beagle voldoet 1 wiel voor 4 assen eigenlijk prima, maar op de Chevalier draaibanken hadden we er ook 2.. maar de Victors in de productie hadden er ook maar 1...keuzes.. keuzes..
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 17 mar 2021 18:14 Ja.. Dingen zoals Rijgklemmen bijvoorbeeld.. lijkt me wel mooi om de besturigskast eens netjes op te bouwen..
Goed streven. Heb ik ook gedaan, en is ook aardig gelukt moet ik zeggen. Schema erbij en je kan nog eens wat terug vinden ook.
Tippie mijnerzijds. Kies je kabelgoten een keer of 2 a 3 zo groot als dat je denkt nodig te hebben. Die krengen zitten altijd weer voller dan dat de bedoeling was... Als het überhaupt nog past.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Arie Kabaalstra schreef: 17 mar 2021 18:14 er moet een servomotor op ter vervanging van de huidige 300 Watt Spindelmotor
Zou graag willen weten hoeveel Watt je erop zet en waar je die vandaan haalt. Twijfel zelf behoorlijk of ik een nieuwe frequentie regelaar aan mijn 375 Watt Orac motor moet hangen of toch maar een 220V servo. Zie alleen op tegen bestellen in verre-oosten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

xander janssen schreef: 17 mar 2021 19:07
Arie Kabaalstra schreef: 17 mar 2021 18:14 er moet een servomotor op ter vervanging van de huidige 300 Watt Spindelmotor
Zou graag willen weten hoeveel Watt je erop zet en waar je die vandaan haalt. Twijfel zelf behoorlijk of ik een nieuwe frequentie regelaar aan mijn 375 Watt Orac motor moet hangen of toch maar een 220V servo. Zie alleen op tegen bestellen in verre-oosten.

Daar moet ik ook nog even naar kijken.. er was iemand die onlangs ook een servo aan zijn machine heeft gehangen, had wel wat issues in het begin, maar dat is op te lossen..
Veel "zwaarder" dan wat er nu op zit, 300 Watt wil ik niet gaan.. 't motorvermogen is duidelijk niet de beperkende factor van de EMCO 5
kgerrits
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2014 16:33
Locatie: Waalre

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door kgerrits »

Arie Kabaalstra schreef: 17 mar 2021 18:14
Sensoren.. Kan ik de originele hergebruiken door ze op een andere plaats te monteren, of moet ik nieuwe kopen?
Spindel encoder, is dat voldoende voor draadsnijden, of moet er een schijf met een lichtsluisje bij?
Beide kan je hergebruiken. Ik heb de originele home sensoren op een andere plek gemonteerd en dat werkt feilloos. Je kan op de foto's in mijn topic zien hoe ik ze geplaatst heb. Simpel beugeltje maken en that's all.

De originele spindel encoder kan je gebruiken, deze heeft een uitgang met ik geloof 360 of 500 ppr en een uitgang met 1 ppr. Die laatste heb je nodig voor EdingCNC, meer dan 1 ppr is niet ondersteunt. Deze encoder zit met een tandriempje vanaf de spindel gemonteerd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

kgerrits schreef: 17 mar 2021 20:03
Arie Kabaalstra schreef: 17 mar 2021 18:14
Sensoren.. Kan ik de originele hergebruiken door ze op een andere plaats te monteren, of moet ik nieuwe kopen?
Spindel encoder, is dat voldoende voor draadsnijden, of moet er een schijf met een lichtsluisje bij?
Beide kan je hergebruiken. Ik heb de originele home sensoren op een andere plek gemonteerd en dat werkt feilloos. Je kan op de foto's in mijn topic zien hoe ik ze geplaatst heb. Simpel beugeltje maken en that's all.
Even opgezocht.. moet em maar even Bookmarken: viewtopic.php?t=18342 Daar dus..
wat jij daar schreef:Deze emco was niet uitgevoerd met de automatische smering, welke geloof ik wel zat op de 120P uitvoering. De montagepunten zitten er in ieder geval wel, dus waarom ook niet:
Nou heb jij een "MkI" EMCOturn 120, die heeft nog een 4 Langs/4 Boorbaar Turret, een T1 besturing en inderdaad geen centrale smering, Ik heb een '92 er, "MkII" met een TM 02 besturing, en die heeft WEL centrale smering, en een Turret met 8 identieke nesten, waar je dus in elk nest ofwel een langsdraai gereedschap, óf een Boorgereedschap kan plaatsen, middels een opname die je met 2 boutjes in de Turret schroeft.
De originele spindel encoder kan je gebruiken, deze heeft een uitgang met ik geloof 360 of 500 ppr en een uitgang met 1 ppr. Die laatste heb je nodig voor EdingCNC, meer dan 1 ppr is niet ondersteunt. Deze encoder zit met een tandriempje vanaf de spindel gemonteerd.
Kiekeresan.. Nou moet ik wel zeggen dat ik vooralsnog.. de EdingCNC CPU 5B Ethernet ga gebruiken.. die moet NPN Sensoren hebben.. zijn ze dat?. hoe test ik dat?,
als de Spindelencoder ook een "enkelpuls/rev" kanaal heeft.. Ja.. dan kan ik die aan de CPU knupp'n.. da's moai!

vandeweek eerst maar eens een beetje testen met de machine.. gewoon wat progjes inkloppen, en kijken wat ie doet..
Ook moet ik nog een paar parameters instellen, te weten de X en Z referentie positie, ik kwam er bij het instellen al achter dat de door de fabriek opgegeven 198 mm in Z te klein is. ik kreeg na het refereren een Z-as positie overrun foutmelding, parameter op 202 mm gezet, en nu is't weg..
Op zich is de Z parameter niet zo heel belangrijk, de X echter.. wel.. die stel je zo in dat op X0 de opnames voor boorbaartjes op de Centerlijn staan, zodat je bij het gebruik van boortjes je X-Offset gewoon op 0 kan zetten (en dat is precies wat ik ook gedaan heb op de EMCO 5)
Hoewel ik voor de kleinere boortjes (<1 mm, ik ga tot 0.25) een excentrische opname heb gemaakt, zodat ik ze ECHT precies kan afstellen

Ook maar eens rond gaan kijken voor een Spantangsysteem met hevel, de originele EMCO spantang heeft geen doorlaat door de spindel, en da's nie handig..
Voor de productie van Wijzernaafjes, en lagerbusjes voor klokken moet ik er gewoon meter lengtes Messing en brons rondstaf in kunnen steken, grijpertje aan de Turret, of aan de Pinole, machine aanzetten.. en pas terug komen als die meter materiaal is omgezet in werkstukjes..
kgerrits
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2014 16:33
Locatie: Waalre

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door kgerrits »

Arie Kabaalstra schreef: 17 mar 2021 23:12

Kiekeresan.. Nou moet ik wel zeggen dat ik vooralsnog.. de EdingCNC CPU 5B Ethernet ga gebruiken.. die moet NPN Sensoren hebben.. zijn ze dat?. hoe test ik dat?,
als de Spindelencoder ook een "enkelpuls/rev" kanaal heeft.. Ja.. dan kan ik die aan de CPU knupp'n.. da's moai!
23040

De spindel encoder is de enige sensor in de machine die op +5V werkt, dus dat is dan al ideaal om op eding aan te sluiten. Deze geeft een 5V puls, schakelt naar de load, dus NPN. Hoe je dat test? Met de multimeter.

Arie Kabaalstra schreef: 17 mar 2021 23:12 Ook maar eens rond gaan kijken voor een Spantangsysteem met hevel, de originele EMCO spantang heeft geen doorlaat door de spindel, en da's nie handig..
Voor de productie van Wijzernaafjes, en lagerbusjes voor klokken moet ik er gewoon meter lengtes Messing en brons rondstaf in kunnen steken, grijpertje aan de Turret, of aan de Pinole, machine aanzetten.. en pas terug komen als die meter materiaal is omgezet in werkstukjes..
Ik had ook al eens wat rond lopen zoeken, maar vond het toch een prijzige aangelegenheid worden. Nieuw althans. Hier hebben ze wel het een en ander:

https://www.shop.santool.de/de/spanntec ... utter.html

Dit is een tekening van de opaname van de machine, wellicht handig:
23041
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 17 mar 2021 18:14.
zijn er nog dingen die ik vergeten ben? (los van de nodige stukjes bedrading en zo..
Ja.. Dingen zoals Rijgklemmen bijvoorbeeld.. lijkt me wel mooi om de besturigskast eens netjes op te bouwen..
Zoiets bedoel je....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

De spindel encoder is de enige sensor in de machine die op +5V werkt, dus dat is dan al ideaal om op eding aan te sluiten. Deze geeft een 5V puls, schakelt naar de load, dus NPN. Hoe je dat test? Met de multimeter.
Ja.. als je er verstand van hebt... :roll: ..maar goed.. al doende leert men..
'k heb een Fluke 179, dus daar kan het alvast niet aan liggen..
Ik had ook al eens wat rond lopen zoeken, maar vond het toch een prijzige aangelegenheid worden. Nieuw althans. Hier hebben ze wel het een en ander:

https://www.shop.santool.de/de/spanntec ... utter.html
Santool.. die kwam bij mij ook al vrij snel bovendobberen in de Google vijver.. en.. die waren ook zo vriendelijk om...

Afbeelding

te onthullen hoe zo'n ding werkt.. en.. nu ben ik gereedschapmaker..., moet alleen even kijken welke "norm" dit model spantangen heeft.. en wat daarvan de afmetingen zijn.. de rest kom ik dan wel uit.. Juist.. DIN 6343 volgens de Site.. Dat moet wel te vinden zijn.

Die Tekening, heb ik ook..had em alleen nog niet gevonden in de manual van de machine.. bladzijde 5/1.. thanks!..

Die ga ik zo eerst maar eens op tekening zetten..

Verder.. maar eens even informeren of de EMCO CONCEP Tturn 105 nog dezelfde klauwplaat heeft als de 120 (omdat het feitelijk dezelfde machine is), want ik heb alleen maar een set binnenbekken, en de klauwplaten van de EMCO COMPACT 5 CNC zijn kleiner.. dus die bekjes zijn niet uitwisselbaar.
Volgens de Site van de Ridder, zit er een 82 mm Röhm op de 105.. even nakijken of dat dezelfde is als wat ik er op heb zitten..
Of.. ik moet het zelfde trucje uithalen als bij de EMCO 5

Afbeelding

Gewoon zelf even een setje opzetbekken, en buitenbekken Fröbelen .. "been there.. done that".. 😆
Opzetbekjes ga ik sowieso nodig hebben.

Ook nog uit te vlooien.. Wisselplaatjes!.. ik heb er een C-type houder inzitten, en een F- of V-type, Daarnaast ga ik ook mijn eigen systeem met VHM stiftjes ø4 gebruiken, en daarvoor heb ik ook wat aanvullende geometrieën in mijn hoofd, verder zullen er houders voor schroefdraad bij moeten komen.
Ook moet ik een serie verloopbusjes draaien voor de boorhouders, ik heb al een binnendraai baartje voor groefsteken (een rechtse, dus M03 en over de centerlijn (of dat handig is.. is een tweede) anders moet ik gewoon een linkse bestellen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 18 mar 2021 10:29
Arie Kabaalstra schreef: 17 mar 2021 18:14.
zijn er nog dingen die ik vergeten ben? (los van de nodige stukjes bedrading en zo..
Ja.. Dingen zoals Rijgklemmen bijvoorbeeld.. lijkt me wel mooi om de besturigskast eens netjes op te bouwen..
Zoiets bedoel je....
.. hele mooie plaatjes ...
Ja.. precies!..Ik heb momenteel wat "Storing" met de beagle.. als ik het toerental boven de 20.000 instel... krijg ik last van "rogue signals".. machine springt ineens op pauze, wil een ander nulpunt instellen, opent ineens Notepad.. dat soort dingen.. en da's niet fijn als je een paar onderdelen moet maken waarbij Frees ø2 "een hele dikke" is.. en 0.4 de kleinste.. omdat je niet kleiner hebt..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk dat dit:

https://www.sorotec.de/shop/Closed-Loop ... ema34.html

wel eens een goede kandidaat kan zijn voor de Slede aandrijving.. zijn er forumleden met ervaring met deze steppers?
4.5Nm lijkt me gezien de huidige motoren van pak em beet 1.2 Nm meer dan genoeg, hoef ik ze niet tot 't huigje open te trekken, 5m ijlgang lijkt me meer dan voldoende.. 't machien heeft tenslotte slechts ongeveer 200 mm z-as travel..

Qua spantang inrichting.. Ik kan nog geen afmetingen vinden van spantangen tot 20 mm, een optie zou nog kunnen zijn om een "hybride" te ontwerpen op basis van algemeen en goedkoop verkrijgbare ER spantangen.. als je de wartel op de spindelneus schroeft, en de binnenconus in de spindel naar voren drukt, ben je er ook.. als ik dan een coaxiale cilinder om de spilneus van de EMCO kan bedenken, dan hoef ik ook geen trekpijp te gebruiken, en hou ik mijn volle spindeldiameter, en kan ik daadwerkelijk tot 20 mm spannen..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 17 mar 2021 18:14 zijn er nog dingen die ik vergeten ben?
Ja, ik zie de bui al hangen,
straks is alles klaar, programma er in en dan.... hee waar zit nu die groene knop? :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 mar 2021 19:39 Ja, ik zie de bui al hangen,
straks is alles klaar, programma er in en dan.... hee waar zit nu die groene knop? :lol:
Ja, en dan ook de koffie nog op 😂
Plaats reactie