EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

't lastige is.. ik heb geen idee hoeveel vermogen ik nodig heb als ik er servo's op ga zetten. met Stappenmotoren heb ik daar "meer gevoel" bij.
'k neig daardoor naar Closed loop Steppers, voor mij meer begrijpelijke materie.

Eerst maar eens kijken hoeveel ruimte er is, en dan kijken wat er past, zowel fysiek als financiëel, niet dat ik ga beknibbelen, maar ik kan ook niet alles uit de kast trekken.. daar zal ik een goede balans in moeten vinden
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 08 feb 2021 19:19 't lastige is.. ik heb geen idee hoeveel vermogen ik nodig heb als ik er servo's op ga zetten. met Stappenmotoren heb ik daar "meer gevoel" bij.
'k neig daardoor naar Closed loop Steppers, voor mij meer begrijpelijke materie.
Bekend probleem, ik heb precies hetzelfde. Alleen maar ervaring met stappenmotoren en daar ook veel meer gevoel bij. Bij steppers worden vaak de Nm's benoemd terwijl men bij servos het vermogen benoemd.
Om die reden heb ik maar eens zo'n jmc besteld bij ali zodat ik er eens wat mee kan spelen en als het me lukt eventueel inbouwen in de draaibank. Ik kan dan ook eens kijken hoe het eruit ziet als de driver op de motor zit. Gevoelsmatig ben ik er nog geen fan van (dat hoort in de touwenbak) maar misschien raak ik zo overtuigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 08 feb 2021 19:19 't lastige is.. ik heb geen idee hoeveel vermogen ik nodig heb als ik er servo's op ga zetten.
Servo motoren lopen stil, kunnen toeren draaien en hebben ook bij hoge toeren nog koppel. Zet er een tandriem tussen en ze leveren meer koppel dan een stappen motor bij hetzelfde toerental.

Mijn Nema24, 107 mm lang, 4Nm steppers leveren volgens de grafieken van de leverancier 40W. Dan is deze 100W servo (Nema23 flens, 107 mm lang) een betere keus. Je kunt ze voeden met 24..50V DC.
JMC iHSV57-30-10-36
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Gevoelsmatig ben ik er nog geen fan van (dat hoort in de touwenbak) maar misschien raak ik zo overtuigd.
Daar zit ik dus ook mee.. 't zou een mooie Upgrade van de Beagle zijn, maar de drivers in de spanenbak?.. nee toch he?

bij de EMCOTurn 120 zitten de sledemotoren achter beplating, daar komt geen vuil bij.. alleen stof.. en dan scheelt het weer ruimte in de besturingskast..
een groot deel van de besturingskast zal toch al worden ingenomen door de Spindelmotor aansturing, er zit in de zijkant van de EMCOTurn behuizing nog een "klemmenkastje" daar kan ik ook nog wel wat zooi in kwijt..

Wat het benodigde vermogen van de Servo's betreft.. dan moet ik eigenlijk eens vergelijkbare machines met Servo's in actie zien..

Of motoren nou stil lopen of niet.. is dat heel boeiend eigenlijk?.. de 2 Nm Steppers op de "5" komen toch niet boven het geraas van de rest uit..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 08 feb 2021 18:30 Kennelijk kunnen ze ook versturen vanuit een EU warehouse, scheelt je denk ik best een hoop geld en tijd.
JMC store ? Waar zie je dat staan dan?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door benkr »

Nee, dat staat bij die andere, maar daar hebben ze b.v. niet die 200W motor, en al helemaal niet vanuit Duitsland.
Wat ook nog zou kunnen is Sorotec, ook daar zijn de prijzen flink gedaald.
Maar ze lijken de 200W versie niet in hun assortiment te hebben.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mwah.. dan zou ik toch zeggen.. dan knoop ik er wel een 400 Watt aan.. If it's worth doing, it's worth overdoing..
Moet ik alleen even kijken hoeveel ruimte ik heb.. die servo heeft 140 mm nodig..
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 08 feb 2021 23:38 Mwah.. dan zou ik toch zeggen.. dan knoop ik er wel een 400 Watt aan.. If it's worth doing, it's worth overdoing..
Moet ik alleen even kijken hoeveel ruimte ik heb.. die servo heeft 140 mm nodig..
Volgens mij ga je voor 400Watt al naar Nema34, lijkt me voor dit formaat machine wel erg overkill.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door boutje »

Standaard zitten er op een emco 120 5 fase 1,2 Nm stappenmotoren.

Waarom zou je dan servo`s erop zetten.

Nema 34 4,5 Nm closed loop stappenmotoren gaat perfect.(is eigenlijk al overkill)

Past ook op de originele motorsteunen.
Je moet alleen het asgat van de poelie groter maken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat er nu inzit.. is volgens mij ook al Nema 34, Of was je in de veronderstelling dat je met Nema 23 motortjes die machine op 3m/min kan krijgen?.. met Zwaluwstaart geleidingen?

"Beetje Powerrrrrr erachter is ook geen overbodige luxe.. waarom zou er anders een 2.2 Kw Spindelmotor aan zitten?..

Ik wil met deze machine toch even wat meer uit de kast trekken.. vergelijkbaar met de Beagle eigenlijk..
Dat wil zeggen.. de Beagle... ja.. de spindel start automatisch, maar ik moet de snelheid nog met de hand regelen op de motor, maar.. de machine beschikt wel over een Vacuumpomp die ik vanuit de besturing kan starten, en het Heidenhain klavier..

Ik heb ook wel gespeeld met het idee om zelf een Print te ontwerpen, voor een vergelijkbaar klavier, maar dan meer als "bouwpakket"
Stel je voor: een PCB met een Matrix die je zo op een Pokeys kan aansluiten, waar je naar behoeven schakelaars in kan prikken, en die voorzien van Key-caps, de frontplaat.. da's niet heel spannend.. iedere hobbybob met een boormachine en een vijl kan een frontplaat met vierkante gaatjes maken, en met een decoupeerzaag gaat het nog sneller.
Op die manier kun je je Klavier zelf indelen.

van het Heidi-klavier heb ik niet alles nodig, aan de andere kant.. er zitten 2 groepen van 10 toetsen op die ik niet direct nodig heb op een Draaibank: dingen zoals Approach/Depart?.. zitten in de draaicycli meegeprogrammeerd, Chamfer en Fillet?.. daar heb ik Cycli voor (kan het knopje wel hergebruiken dan, CC?.. is een Typisch Heidenhain dingetje. "Circle-Center", Dingen zoals Cycle Call, die programmeer ik al automatisch mee, Tool Def?.. heb ik al een Macrootje voor, Tool Call?.. Idem.. dus die knopjes kan ik ook hergebruiken RL en RR?.. Nee.. die niet.. Dat volgt wel uit de parameters van een cyclus.

20 Toetsen dus.. voor 20 UserFunctions/User_subs... Nice... Daar moet ik wel wat mee kunnen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

boutje schreef: 09 feb 2021 09:59 Standaard zitten er op een emco 120 5 fase 1,2 Nm stappenmotoren.

Waarom zou je dan servo`s erop zetten.

Nema 34 4,5 Nm closed loop stappenmotoren gaat perfect.(is eigenlijk al overkill)

Past ook op de originele motorsteunen.
Je moet alleen het asgat van de poelie groter maken.
nou... ja.. dat dus.. Poelies uitdraaien is niet zo heel spannend, daar heb ik mijn "Vijfje" voor tenslotte..

Ik ga eens even lekker rondshoppen.. wat er zoal te koop is.. Closed Loop.. dat staat vast.. Feitelijk Servo's dus.. de vraag is alleen .. AC/DC?..
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door boutje »

ik maak altijd gebruik van de ac versie.
lekker makkelijk , alleen een trafo nodig .
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Foutje schreef: 09 feb 2021 13:33 ik maak altijd gebruik van de ac versie.
lekker makkelijk , alleen een trafo nodig .
Wat ik eigenlijk bedoel.. een Servo is een Actuator met terugkoppeling en regellus.
Waardoor je feitelijk kan stellen dat een Stepper met een Encoder een Servo is.. een DC Servo, alleen met een andere opbouw dan een "gewone DC Motor"

Zoals mijn Neef het me ooit heel kernachtig uitlegde (Electronica is zijn vak), een Stappenmotor is een Domme motor.. je moet em vertellen welke kant ie op moet draaien, en hoe ver.. als je er gewoon gelijkspanning op zet, is het niet meer dan een Electromagnetische rem..

"He's got a point there"

een 4.5 Nm Closed Loop Stepper is tamelijk compact, en van wat ik her en der lees.. is het voldoende om de machine op gang te krijgen op een acceptabele snelheid.. de snelheid wordt dan eerder begrensd door de constructie van de machine, dan door de kracht van de motoren.

Verder binnenlands nieuws.. een poosje geleden meldde iemand hier dat er iemand een DOTNET API geschreven had voor EdingCNC..
Die heb ik toen gedownload, maar tot gisteren niets mee gedaan.

Gisteravond eens zitten kijken.. voorbeeld progje geopend.. niet meer dan een Console applicatie die na het indrukken van Enter de X as naar 50 laat lopen.. meer dan dat doet het niet.. maar.. het werkt!.. en da's fijn.. vind ik..

Dus.. in de code neuzen.. 't is geschreven in C#.. Riiight... hoeveel verstand heb ik van C#?.. Tot voor gisteren helemaal NIETS.. maar.. als je er een beetje induikt, wordt al snel duidelijk hoe alles werkt en heet.. in plaats van Imports in VB.NET, gebruik je Using.. zelfde concept, andere naam.
de Code zelf is ook redelijk leesbaar, alleen moet ik nog even uitvlooien hoe dat precies zit met al die Accolades.. die ; aan het eind van elke regel (behalve aan het eind van de beginregel van een Subroutine) is iets wat ik nog kende van TurboPascal. (op school les in gehad in 1988/89)

Toen zat ik nog met de uitdaging.. hoe maak ik van een Console Applicatie een Forms Applicatie?.. even op Google gezocht (Google is mijn beste vriend), en daar trof ik een Tutorialletje van een gebrekkig engels sprekende Italiaan.. die me wel toonde hoe dat te doen..

je voegt gewoon een Form toe, dan verander je in de Properties van de applicatie de Output van het programma van Console naar WindowsApplication, en je roept in de code van de Console waarmee het programma gestart wordt je Form aan..

Code: Selecteer alles

 static void Main(string[] args)
        {
            Application.Run(new Form1());
        }
Is dat nou alles?.. Ja.. da's alles.. Mooi.. dan even kijken hoe C# verder werkt.. ik heb 't al voor elkaar gekregen om middels het klikken op een knop in die Applicatie een User_sub in EdingCNC aan te roepen..Jottum!.. 't is nog niet veel.. maar zie dit maar als mijn "Hello World!"in C#

het gaat LEUK worden!..

de PC op de EMCO Compact 5 CNC binnenkort maar eens Upgraden naar Windhoos 10, EdingCNC 4.04.09 erop (minimaal, mogelijk zelfs een latere versie tegen die tijd.. maar in elk geval geen 4.04.08, want daar zitten bugs in..niet heel ernstig.. maar ik heb ze gevonden.. en Eding is op de hoogte..)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 09 feb 2021 13:52 Wat ik eigenlijk bedoel.. een Servo is een Actuator met terugkoppeling en regellus.
Waardoor je feitelijk kan stellen dat een Stepper met een Encoder een Servo is..
Nee, dat is een closed loop steppermotor.
Het is pas een echte servo als het koppel boven de 1000rpm tot ver boven de 3000rpm een flatliner is, anders gezegd dat het koppel niet inboet bij hogere toerentallen.
Die stepper z’n koppel dukelt boven de 1000rpm flink snel in elkaar.
Aan de andere kant als een stepper stil staat, staat ie stil, bij een servo kun je weleens zenuwachtig gewiebel krijgen, afhankelijk van de regeling en feedback loop.
Plaats reactie