EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k bedacht me vanavond wat lolligs.. Zoals menigeen weet heb ik een Teach-in systeem op mijn EMCO Compact 5 CNC, met EdingCNC, en voor de Ombouw van de "120" ga ik die hele macro herschrijven, omdat ik er wat extra's in moet maken.

maar.. zolang de "120" nog met de EMCOtronic TM 02 draait.. 'k moet de RS 232 eens in orde maken.. gewoon de Soldeerpook tussen de snelbinders, en dan zien dat ik 'm eens aan de PC knoop, of aan een Psion.. dat mag ook..zolang ik er maar programma's in kan schieten.

Totdat ik em ga ombouwen wil ik em dus inzetten met de TM02 besturing, maar... ik kan mijn EdingCNC macro ook aanpassen dat ie "EMCO-Code" uitspuugt.. naast de standaard Eding CNC Code, zo kan ik offline programmeren. en zo maken we van EdingCNC een CAM-Applicatie..

Als ik dat voor de CNCZone Meeting klaar heb.. dan neem ik dat ook wel mee.. kunnen we de EMCOturn 120 daar ook "voeden" met door EdingCNC gegenereerde programma's.. :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 08 aug 2021 00:41.. ik kan mijn EdingCNC macro ook aanpassen dat ie "EMCO-Code" uitspuugt.. naast de standaard Eding CNC Code, zo kan ik offline programmeren. en zo maken we van EdingCNC een CAM-Applicatie..
Als je je kwaad maakt komt er ook nog heidenhain code uit. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Kjelt »

Is er geen optie bij Google Translate ? :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Da's niet meer dan gewoon die Subroutines ook schrijven, en dan middels een keuzemenu de "uitvoertaal" kiezen..

een Postprocessor voor een specifieke taal schrijven wordt dan wel wat lastig, maar niet onmogelijk..

de EMCOturn heeft een hele mooie Canned Cycle: G84.
  • Programmeer je G84 X... Z... dan gaat ie langsdraaien
  • Programmeer je G84 Z... X... dan gaat ie Vlakdraaien
Dat vind ik een hele mooie vinding.
Verder kun je nog D3 in de code zetten voor de snedediepte (de EMCOtronic TM02 kijkt dan hoeveel keer die snede kan worden toegepast, en verdeelt 'm in gelijke sneden, D3 is daarmee een Maximum snedediepte, ga ik vlakdraaien van Z0 naar Z-3 in sneden van 0.7, dan maakt ie er 5 sneden van 0.6 van, in plaats van 4 x 0.7 en 1 x 0.2 (ook wel mooi eigenlijk)
Verder kun je em conisch laten snijden door P0 in te geven waarbij P0 dan de kleinste diameter is, en X de grootste (bij buitendraaien, en P2 kun je dan als grootste Z waarde ingeven, zodat ie van Z naarP2 ook conisch draait.

Echter!.. houdt deze methode geen rekening met de "vrijloop" , bij Langsdraaien vanaf Z0, begin je je cyclus op Z1 (bijvoorbeeld, maar altijd iets voor je werk), en dan moet je P0 wel verrekenen, en datzelfde geldt dan voor P2.

Op zich is het berekenen van de juiste P0 en P2 waarden niet heel spannend, rekening houdend met de veiligheidsafstanden, in de Chamfer cyclus die ik geschreven heb, zit dat er ook al in tenslotte

met D0 en D2 kun je dan nadraaien opgeven voor X en Z., klein nadeeltje is wel dat je daar weer geen andere tool en andere voeding voor kan ingeven, wat op mijn "EdingCNC gestookte" Compact 5 weer wel mogelijk is, remedie?.. 2 G84's uitspugen, met daartussen een Subroutine call naar het gereedschapwisselpunt, en dan terug naar het startpunt.

een EdingCNC G++ cyclus voor langsdraaien van X20 naar X10 van Z0 naar Z-20 ziet er dan zo uit.

Code: Selecteer alles

;cycle turning
	#1001=20			(x1)
	#1003=0			(z1)
	#1011=10			(x2)
	#1013=-20			(z2)
	#4001=200			(r-feed)
	#4002=0.5			(r-doc)
	#4060=2			(r-tool)
	#4011=100			(f-feed)
	#4012=0.1			(f-doc)
	#4061=4			(f-tool)
	#4050=0.2			(f-stock)
	#4000=1			(safety dist.)
	#1100=2			(cycle index)
;/cycle
m99
Die Parameters worden op de Compact 5 CNC door de Macro verwerkt.
Voor de EMCOturn 120 krijg je dan :

Code: Selecteer alles

T0202
G00 X(#1001) Z(#1003+#4000) 
G84 X(#1011+(2x#4050) Z(#1013+#4050) D3=(#4002/1000) F(#4001)
G25 O 80 (Toolchange positie)
T0404
G00 X(#1001) Z(#1003+#4000) 
G84 X(#1001) Z(#1013) F(#4012)
Nou.. da's te doen..
Kjelt schreef:Is er geen optie bij Google Translate ?
dan zou ik dat zelf moeten schrijven.. dan is het in EdingCNC toch makkelijker.. :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Software verzinnen is leuk, maar de machine moet natuurlijk ook nog even draaien als het even kan..
Boring Bar.jpg
op de EMCO Compact 5 CNC heb ik al eens een aantal Boorbaartjes gemaakt, waar ik hardmetalen inzetjes van ø4 mm in kan zetten.. die dingetjes voldoen eigenlijk prima, snijden lekker door allerhande materialen, kortom.. daar was ik wel mee in mijn nopjes.. vandaar dat ik bovenstaand ontwerpje heb gemaakt voor de EMCOturn 120, de opname voor de boorbaartjes is ø16, dus.. uit een stukje ø20 kun je prima een baartje maken.
DSCN2712.JPG
of 3 baartjes.. de 2 langste (uitsteek lengte 27.5 mm worden 5°, of 7° schuin gefreesd en ingeboord, de korte van 25 mm uitsteeklengte krijgt een haakse boring, zodat ik daar ofwel een linkse, dan wel rechtse inzet, of een "Steekbeiteltje" in kan zetten, teneinde inwendig profiel te kunnen draaien.
Gewoon nog even aan de EMCOturn 120 "ingeklopt"... progje van 43 blokken voor de moeilijkste kant (met de 2 groefjes), en iets minder voor de andere kant, waar ik het voorbewerken van het deel met de radius tegen de flens aan, gewoon met een G84 gedaan heb, dat wil zeggen 2 G84's.. één van X20 Z1 naar X16.2 Z-27.5, en dan een van X16.2 Z1 naar Z12.2 Z-25.5, met een schuin kantje van 2 mm, dat loop je er met nadraaien wel in één keer af.. gewoon een kwestie van :

G00 T0000 X60.z60.
T0202
G00 X10. Z1.
G01 Z0 F100
G01 X12. Z-0.5 F100
G01 Z-25.5 F100
G02 X16. Z-27.5 I2. K0 F100
G01 X21. F100
G00 T0000 X60. Z60.
M30

meer dan dat is het niet, was het niet, zal het nooit worden.

Want..

Voor het draaien van horlogekasten, gebruikte ik de afgelopen 7 jaar al een systeem dat prima voldeed, maar met de aankomst van de EMCOturn wel een Upgrade mag hebben:
HSC 40 Chuck.jpg
Ik heb onlangs de vorm van de spantangen al gewijzigd, waardoor ze makkelijker te maken zijn, en die vorm leent zich voor een "HSC" opname, eigenlijk een HSK, maar dan met cilindrische opname.

vroeger.. moest de opname door de klemming vastgezet worden in de spindel, op de draaibank met een trekstang door de spindel die de kegel in de opname trok, om het product te klemmen, en de opname dus in de spinde te trekken, , of op de freesbank door de kegel vanaf de voorkant met een bout in te drukken, en daarmee alles vast te trekken op de tafel, of de 4de as.
Hierdoor kan ik op de Freesbank geen dichte deksels opspannen, en da's knap rug (maar dat kan ook een ander lichaamsdeel van 3 letters zijn, met een "u" in het midden :lol: )

Met de nieuwe constructie, kan ik het onderdeel buiten de machine op de Spantang zetten, en dan zo de spantang in de draaibank, of op de freesbank knopen, blokje met een opname maken, en ik knoop em net zo makkelijk in de Draadvonkmachine.. je weet nooit waar het goed voor is :mrgreen:
Gewoon een kwestie van een Imbussleuteltje door 't gaatje steken.. en draaien maar.. dat draadstiftje moet wel een linkse en een rechtse draad krijgen, teneinde de blokjes synchroon te bewegen..

Maar goed.. dan moet je wel profielen kunnen draaien, met name inwendig.. de rest van die opname?.. dat geloof ik zo zoetjes aan wel.. dat kan ik durven
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Net uit de werkplaats..
DSCN2714.JPG
DSCN2715.JPG
'k moet de boutjes nog inkorten.. of eigenlijk liever andere boutjes inslaan, M4 DIN 7380 Torx zou 't mooiste zijn.
deze hebben inbus maat 2.5, en da's nie heel groot.. 'k kan er ook altijd nog een DIN 912 boutje in frotten.. maar da's minder mooi natuurlijk
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door bartL »

Ziet er goed uit! Wat is het materiaal wat je hiervoor (die rond20) gebruikt heb?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Stukje "ongemarkeerd" en dat betekent bij mij in de werkplaats 1.1730, Zwart gemarkeerd is 1.2510, en rood is 42 CrMo

't liefst maak ik ze van 1.2510, dat draait mooier.. maar ach 't hoeft niet mooi te zijn.. als't maar werkt!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Klaarrrr.. dat wil zeggen.. 'k heb 2 inzetjes geslepen.. klereklus.. de snaar van mijn draaibankje is kapoet, dus heb ik ze uit het handje moeten slijpen.. en die slijpsteen heeft zijn beste tijd ook wel gehad..
20210813_174414.jpg
DSCN2717.JPG
Even een dichtbij plaatje.. ja.. "Arie is tevree... "
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 13 aug 2021 17:53 Stukje "ongemarkeerd" en dat betekent bij mij in de werkplaats 1.1730, Zwart gemarkeerd is 1.2510, en rood is 42 CrMo

't liefst maak ik ze van 1.2510, dat draait mooier.. maar ach 't hoeft niet mooi te zijn.. als't maar werkt!
Zit jij zo dicht bij de Duitse grens dat je de werkstoff nrs verkiest boven de EN benaming :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Eh, Nein, Ich wohne nicht in Ost-Friesland.. aber das ist mir scheiß-egal.. :)

Beim vorheriger Arbeitsgeber haben wir nur Werkstoffnummer verwendet, deshalb verwende ich sie auch noch immer..

macht der gewoonte dus.. en omdat ik daar dus aan gewend ben, ken je een aantal van die nummers uit je hoofd.. 1.2510, da's zilverstaal, vergelijkbaar met 1.2842., Veel gebruikt, fijn staal om mee te werken, makkelijk te vlamharden.

Dan heb je 1.1730, gewoon "C45" dus eigenlijk, maar goed.. 1.1730 zit in mijn hoofd.. gewoon koolstofstaal, je kunt het (een beetje) harden (even uit mijn hoofd, niet verder dan 40 hRc)
en dan heb je 1.2379, een 12% ledeburitisch chroomstaal, dat zijn de staalsoorten waar ik voornamelijk mee gewerkt heb..

't zit in mijn systeem..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k ben en blijf een "piekeraar".. de binnendraai en boor gereedschappen op de EMCOturn 120 zitten in een speciaal houderblok, dat met 2 inbusboutjes strak op de Turret getrokken wordt.. eigenlijk is dat wel een slimme methode, omdat de herhalingsnauwkeurigheid, en de stabiliteit goed zijn..

Waarom zitten we dan nog met zo'n klemblokie met 2 boutjes te mieren bij buitendraaigerei?..
Mesbeitel CCMT 09.jpg
Dat moet dus ook anders kunnen..
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door staandeklok »

Zo hoort dat Arie, door ontwikkelen. Niet bij het oude blijven, maar proberen wat slimmers te bedenken. Ik denk, dat bij de meeste machineleveranciers het door ontwikkelen gebeurd :roll: aan de hand van vragen en oplossingen, die uit de praktijk worden aangereikt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

"Gedonder in't vooronder!..

Vanwege een klus binnenkort, waarbij heel boelveel gaatjes in Titanium geboord moeten gaan worden..
Dat boren is niet zo spannend.. zolang ik er maar koeling op zet..

en daar zit em de kneep.. de pomp doet't niet..

Eerst gemeten bij de aansluiting.. daar komt geen prik. (aansluiting zit op de machine links in een kastje..
in de besturingskast gekeken.. daar licht wel een ledje op, op de "datacontroller-Platine" zoals ie in de Manuals staat.. Dat werkt dus..

Verder gekeken, op aanraden van de "Emco-techneut" van THO de Ridder, op de Motortreiber-Platine, zit een Connector waar dat signaal binnen moet komen vanuit de Datacontroller.. dan moet pennetje 5 hoog worden..

en dat doet ie ook.. Conclusie.. 't "onboard SSR" ,feitelijk een schakelingetje met 'n Triac erin volgens de EMCO techneut, is naar de eeuwige schrootvelden..

Nou heb ik geen verstand van Electronica, en al helemaaaal niet van Triac's.. dus daar wil ik niet aan gaan zitten klooien.. en dat hoeft ook volgens de Emco-Techneut..

Hij vertelde me dat ie dit eerder aan de hand gehad heeft, en dat 't heel makkelijk op te lossen is door: die draad op Pin 5 aan een Relais te knopen, en die de Koelmotor laten inschakelen..

Ja.. dat klinkt logisch.. echter..

Dan moet ik dus een relais hebben.. en daar schoent em de wring.. maar 't kan ook andersom zijn..

"Wat voor Relais moet ik daarvoor hebben, hoe snel kan ik dat in huis hebben.. en wat kost me dat?

Montagebeugeltje kan ik wel verzinnen.. draad heb ik ook wel.. adereindhulsjes ook.. daar kom ik wel uit.. maar wat voor Relais?..

Als ik op 't net zoek.. zie ik heel veel verschillende relais.. allemaal even mooi.. maar geen schema.. en als ik niet kan zien wat erin zit?.. wat moet ik er dan mee?.. Bij Pneumatiek weet ik het doorgaans wel.. als er staat 3/2, of 5/2.. dan weet ik wel hoe de poorten aangesloten zijn.. maar bij Relais?.. nee.. dan wil ik een schema!.. Verdikke..

Kortom.. Hellup! :lol:
Plaats reactie