EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vandaag lekker aan de knutsel geweest..

Relais is gisteren al binnengekomen, maar vanmorgen ben ik de werkplaats maar eens ingedoken.. even kijken wat er nodig is.

de draad voor het stuursignaal verlengd, Relais ergens in de kast gemonteerd, draadje vanaf de spoel naar de massa.. even testen.. pomp aan "klik", pomp uit "klak".. Dat werkt..
Daarna de voedingskabels voor de motor aan het relais geknoopt en getest.. pomp liep, en ook nog eens meteen de goede kant op.

de locale "ijzerwaren handel" had Kroon Oil Emtor Koelemulsie in het assortiment.. meteen maar even een litertje meegenomen.. 1:30 verdunnen.. dus.. 30 liter water in de tank.. pomp aan.. emulsie erin.. en even een kwartiertje laten "mengen".. done!..

Daarna even wat geprobeerd.. dat tooltje dat ik eerder deze week gemaakt had.. inzetje onder een hoek gezet, om eens te kijken wat het resultaat is van een "Shear tool"... nou.. ik kan jullie vertellen. "dat 't werkt!".. ik kreeg in een stukje Messing een mooi glad oppervlak.. , daarna een stuk Titanium gepakt.. ook niet gek.. niet dat het spiegelt.. maar 't is wel zo glad dat zelfs een Paling er nog over uit zou glijden..

kortom.. "Arie is tevree"
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

20210828_223439.jpg
Vanavond even een paar boorhouders gemaakt voor de 120..
Eerst 32xø16 gedraaid.
20210828_222147.jpg
Ja.. dat past.. mooi Doorpakken..
20210828_223512.jpg
6 stuks gemaakt.. ik heb er voor een klus 3 nodig.. en ik heb er nog 3..
20210828_225337.jpg
voorkantjes afgestoken en gevlakt..
20210828_230411.jpg
Gaatjes geboord..
20210828_231355.jpg
bijna klaar voor actie.. morgen even de gaten erin frezen voor het vastzetten..

Arie is tevree.. :)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Kars-cnc »

Ziet er goed uit Arie!

Hoe zet je de boor vast in de houder?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

er moeten nog 2 gaatjes in geboord worden, of.. geboord?.. frezen kan ook.. imbusstiftjes waarmee je ze in de houder zet, klemmen de boor..

't kan netter.. maar dit werkt, en het is mooi compact..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Kars-cnc »

Duidelijk, bedankt!

Ik dacht even dat er nog een of ander rond-klem mechanisme zou moeten komen, maar twee imbusstiftje zullen het ook wel doen. Je zou altijd nog een vlak stukje op de boor kunnen slijpen ter hoogte van 1 van de boutjes. Dat heb je de onvolprezen Weldon opname toch? 8)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

Ik heb mijn tappen (M3..M8) gesoldeerd in een stalen houder (zacht soldeer 3% zilver) en een krimp passing in een aluminium houder. Bij die krimp passing heb je wel een paar mm wanddikte nodig.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 29 aug 2021 12:11 Je zou altijd nog een vlak stukje op de boor kunnen slijpen ter hoogte van 1 van de boutjes. Dat heb je de onvolprezen Weldon opname toch?
Dat kan.. ik kan ook 't gat blind boren in de klembus, en 't platte kantje op de boortjes schuin slijpen, dan is het een "Whiste Notch.
hfjbuis schreef: 29 aug 2021 13:55 Ik heb mijn tappen (M3..M8) gesoldeerd in een stalen houder (zacht soldeer 3% zilver) en een krimp passing in een aluminium houder.
Leuk voor je :lol: maar dat heeft op de EMCOturn 120 niet veel zin, omdat Ridgid tapping daarop niet gaat..
'k heb een tekeningetje in de manual staan voor een taphouder met lengtecompensatie.. die ga ik nog wel een keer namaken..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Momenteel met een leuk projectje bezig..
20210911_161431.jpg
een Titanium sleutelhanger/ horlogetooltje om bandjes te verwisselen.. ja.. daar is vraag naar..
20210909_164729.jpg
voor het middenstukje ( met de 3 groefjes erin ), heb ik alle 8 posities in mijn Turret nodig..
Geeft wel een machtig gevoel.. alle slots in de turret getoold (je komt voor je gevoel toch vaak ruimte te kort)..

Speaking of which..
20210911_152152.jpg
't past nét.. ik heb iets van 0.2 mm ruimte tussen de klauwplaat bekjes, en de beitelhouder...mwah.. net niet raak is nog altijd mis.. voeding op 100%.. boem is ho.. grote groene knop.. koffie.. vaak bie-je te bange.. 🤪
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Even een vraagje aan diegenen die "Lang van stof" zijn...Ik ga binnenkort een aantal Meterlengtes verwerken op mijn EMCOturn 120.. ø8... als ik dat zo in de klauwplaat zet.. dan wordt dat een zweep aan de andere kant



en DIT.. wil ik natuurlijk ten allen tijde voorkomen..

Dus wil ik iets aan mijn machine vastmaken om de boel te ondersteunen.. een "Bar-support" nu, en mogelijke een Feeder in de toekomst.. als ik er bijvoorbeeld een tandriem aan hang, die het stafmateriaal verder drukt.. (zodra ik een automagische klauwplaat of spantang heb dan .. :lol: )

heeft iemand zoiets, of een suggestie?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door bartL »

Bij een vorige opdrachtgever moesten er weleens stukjes rond30 42CrMo in de draaibank aangepast worden. Nu denk je misschien dat dat niet zo snel gaat wapperen maar dat valt vies tegen als er zo'n 3meter uit steekt aan de achterkant. :lol:
Hier werd dat simpelweg opgelost door een soort schraag onder de as te plaatsen met daarop een steun met 2 kogellagers naast elkaar waar de as dan op/tussen ligt. Even afstellen op centerhoogte, probleem opgelost!
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door motormuis »

ik draai geregeld dunne kunststof stafjes dan is dit nog erger
ik heb een buis van300 mm lang gemaakt die ik achter op de spindelbuis schroef
lengtes tot 1 m 6 mm dik kan ik zo zonder problemen bewerken
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

Ik draai op de achterkant van mijn spindel een bus met daarin een opening waar de staaf mooi strak in past. Dan kan ik lang staf draaien en wordt ook het lager van de spindel niet zo zwaar belast.
23898
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. Met Kunststof zal dat wel gaan.. maar eh.. bij mij is het een meter Titanium.. gaat dat niet als een achterlijke liggen klapperen in die buis?..

'k had al wel bedacht.. ik "barst" toch van de Kunststof Staf.. daar kan ik wel een "Doppie" van draaien dat ik achterin de spindel druk., dan heb ik dat stuk in elk geval ondersteuning..

't zou mooi zijn als ik met "Alumeccano", ofwel Systeem profielen iets kan maken.. ik heb vanwege de werkbanken die ik verkoop zat schroefjes en moertjes.. dus kan ik zo wel iets aan/in elkaar knopen.., hoogteverstelling is dan ook geeneens een uitdaging meer..

geleiding van 't rondstaf, diameter.. laten we zeggen alles tussen ø2 en ø20 moet dan mogelijk zijn..

't spindeltje van de EMCOturn 120 is niet zo heel lang.. die "vaste kop" van 41 Cm breed.. dat lijkt heel wat.. maar bedenk je dat er in die behuizing ook nog ruimte is voor een spancilinder met rotary joint..

Ik wil echt geen grote lengtes uit laten steken, Toerental moet gewoon naar 3600 kunnen.. (dat stel ik doorgaans als limiet in.. je hoeft niet elke keer naar 4000 als je alleen maar de voorkant even moet vlakken, en met 3600 toeren zit je met 60 m/min op 5.3 mm diameter.. ik ga niet verder dan ø5.. Primagoed..

als ik zo'n stuk zeskant zo'n eind uit een machine zie steken zonder verdere ondersteuning.. dan denk ik dat ik weet hoe ze grote inbussleutels maken.. :cry: :shock:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 14 sep 2021 22:38 als ik zo'n stuk zeskant zo'n eind uit een machine zie steken zonder verdere ondersteuning.. dan denk ik dat ik weet hoe ze grote inbussleutels maken
Dat zeskant is getrokken staal, dat is nog een beetje recht. Ik doe dit ook met warm gewalst staal of 5mm messing, dat maakt het leven wat spannender. De lengte van de klauwplaat en spindel is bij mij 45cm en deze bank maakt maar 1850 toeren.

Zo'n buis is ook geen verkeerd idee. Je kunt de twee oplossing misschien combineren door de staf in de buis te ondersteunen met losse bussen. Of een bril met kogellagers op een stevig statief!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie