Macmep mc03 olie voor tandwielkasten

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Macmep mc03 olie voor tandwielkasten

Bericht door herbieferbie »

Ik wil de olie van mijn tandwielkastjes vervangen, zijn 3 kastjes spindel langsvoeding en dwarsvoeding, in mijn gebruiksaanwijzing staat niets over welke soort, alles is duits en het enige wat op een verwijzing lijkt is Russisch, denk dat de vertaler er ook niks van snapte.
Heb dus geen idee, kan in alle 3 de kastjes hetzelfde en zo ja wat is dan goed, ik ben erg blij met mijn draaibank en wil er gewoon goed spul in gieten.
Maar zoveel soorten , soms lees ik over hydraulische olie , dacht dat dat was om onder hoge druk te presteren maar word kennelijk ook voor tandwielkasten gebruikt, shell tallus oid kom ik tegen. somige worden alleen in grote hoeveelheden verkocht, kortom ik word er geen wijs uit en informeer liever als dat ik er iets verkeerds in gooi.
Soms zie ik op youtube mensen de bak ook nog spoelen met diesel meen ik, heeft dat echt zin, je krijgt het er nooit allemaal meer uit lijkt me, zou dan de nieuwe olie verdunnen enigzins.

Nou ben benieuwd hoort het graag, de olie die er nu in zit zal ongetwijfeld te oud zijn inmiddels, schuimt ook zag ik toen ik de makkelijkst bereikbare bak van de spindel opende, volgens mij moet olie niet schuimen
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Macmep mc03 olie voor tandwielkasten

Bericht door javanree »

Ik zou er niet te spannend over doen... oa HBM heeft speciale machine tandwielkast olie : https://www.hbm-machines.com/producten/ ... elkastolie maar er zijn meer leveranciers, dit is slechts een voorbeeld.
Als wat nu is lekker dun is (voor het gemak 'zoals afwasmiddel') zou ik 68 nemen , is het stroperig zou ik de 220 nemen.

En als je toch bestellen moet , vergeet lijbaanolie niet , daar zou ik gewoon VG68 voor nemen
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Macmep mc03 olie voor tandwielkasten

Bericht door hfjbuis »

javanree schreef: 18 feb 2021 18:51 En als je toch bestellen moet , vergeet lijbaanolie niet
Ik heb de afgelopen 10 jaren met een goede motor olie gesmeerd. Dat heeft geen invloed gehad op de nauwkeurigheid of de slijtage en ik was er super tevreden mee.
Bij een bestelling heb ik bij HBM ook eens lijbaanolie gekocht. Dat heeft een half jaartje op de plank gelegen maar vorige maand toch maar eens geprobeerd op één draaibank. Die lijbaanolie is wat dikker en het zaakje loopt merkbaar soepeler. Inmiddels is ook de andere draaibank, de freesmachine en zelfs de verdeeltafel er mee gesmeerd. Had ik eerder moeten doen....
Soms zie ik op YouTube mensen de bak ook nog spoelen met diesel meen ik, heeft dat echt zin, je krijgt het er nooit allemaal meer uit lijkt me, zou dan de nieuwe olie verdunnen enigszins.
Met diesel kun je nog meer oude olie verwijderen. Het probleem is dat het even duurt voordat, na het vullen, de diesel weer door olie is vervangen. Dat is niet goed voor de lagers. Daarom zou ik als de oude olie nog gewoon vloeibaar is, het niet doen. Het heeft dan ook maar weinig zin. Baat het niet, dan kan het wel schaden....
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Macmep mc03 olie voor tandwielkasten

Bericht door assink »

Als je glijlagers etc hebt, kun je niet zomaar elke olie er in gooien.
Bepaalde olie soorten tasten je glijlagers aan.
Gewoon een simpele monograde olie is vaak genoeg, ik gebruik zelf vaak hydrauliekolie. Deze volstaat ook voor zulke toepassingen, en zitten niet zoveel dopes in als motorolie.
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Macmep mc03 olie voor tandwielkasten

Bericht door tantan »

ik heb ook een macmep gehad,
in de kasten kan je iso vg46 in doen, de leibanen smeer je met iso vg68. beide hydrauliekolie.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Macmep mc03 olie voor tandwielkasten

Bericht door herbieferbie »

ok ff geleden , was ff druk met andere dingen

https://www.olievoordeelshop.nl/hykrol- ... -5-lt.html

kwam deze tegen is die ok ? dan ga ik hem bestellen en dat spoelen doe ik maar niet las ik

voor de leibanen vond ik deze,

https://www.olievoordeelshop.nl/multise ... -5-lt.html

wel apart daar word specifiek benoemt voor tandwielen, maar ik neem aan ook prima voor leibanen
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Macmep mc03 olie voor tandwielkasten

Bericht door tantan »

beide goed
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Macmep mc03 olie voor tandwielkasten

Bericht door hfjbuis »

herbieferbie schreef: 11 mar 2021 18:13 wel apart daar word specifiek benoemt voor tandwielen, maar ik neem aan ook prima voor leibanen
Ik verwacht dat leibaanolie een lagere statische wrijving heeft waardoor positioneren met kleine stappen nauwkeuriger gaat. Olie voor tandwielen zal een hogere belasting aan moeten kunnen.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Macmep mc03 olie voor tandwielkasten

Bericht door herbieferbie »

Besteld dank voor jullie info :-)
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Macmep mc03 olie voor tandwielkasten

Bericht door herbieferbie »

Zo Olie was bezorgd, dus meteen aan de slag gegaan, was nog wel een dingetje om alle oud olie uit de tandwielkast van de spindel te krijgen. als ik zo een ding zou ontwerpen zou ik de afvoer zo maken dat die op het laagste punt zit, maar goed ik heb een 15 minuutjes met mijn luchtspuitje gespeelt en toen was het meeste er wel uit, de afdek plaat heb ik even 2 gaatjes in gemaakt en getapt, 2 supersterke magneten geplaats, op de plekken waar de meeste olie opspat. zal over een tijdje eens kijken of het effectief is, ja op de bodem zou misschien beter zijn maar dat was niet echt een optie.
De iso 46 erin, andere 2 kastjes ook gedaan en hoppa, voorlopig weer klaar voor gebruik.
Lijbanen iso 68, meteen de hoofdlagers even vet bij geperst met de stootpers.
Daar zoek ik nog vet voor, heb dat ding ooit ergens bij gehad met vet er in maar geen idee wat voor een vet, en in mijn handleiding staat er ook niks over, dus tips welkom

Afbeelding

Afbeelding
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Macmep mc03 olie voor tandwielkasten

Bericht door assink »

Zou gewoon normaal EP2 kogellagervet gebruiken, volstaat vaak wel.
Is zelfs bij de bouwmarkt te koop in tubes van kroon.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Macmep mc03 olie voor tandwielkasten

Bericht door herbieferbie »

Inmiddels wat weken verder, ik vind de tandwielkast van de hoofdspil meer lawaai maken in tegenstelling tot wat ik verwacht had, met name 1 bepaalde stand, ja idd de meest gebruikte stand. Kan trouwens geen slijtage ontdekken maar daar dit de meest gebruikte stand is zal er toch iets verschil in zitten tov andere schakelstanden.
Is dit normaal, in mijn belevenis was de olie die er uit kwam een stuk dikker als wat ik er in gedaan heb., Misschien maakt het niet uit dat er meer geluid uit komt , maar gevoelsmatig heb je toch liever dat romige geluid.
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Macmep mc03 olie voor tandwielkasten

Bericht door tantan »

de dikte van olie kan idd wel uitmaken. de macmep is niet de machine met het allermooiste tandwielkast geluid... hij is in het oosten (oekraine dacht ik) gebouwd. die tandwielbakken worden met een wat lagere tolerantie gebouwd (volgens mij was het zelfs een landbouwerktuigenfabriek waar deze draaibanken gebouwd zijn). als je bank altijd in een ruimte staat met een wat hogere temperatuur 15-20 graden of meer, dan zou er er dikkere olie in kunnen doen. maar 46 is de standaard voor deze maat/soort machines. mij staat wel bij dat de lagers van de hoofdas aparte smeernippels hebben. ik weet niet meer of dat voor vet of olie was. maar ze zaten onder de afdekkap van de tandwielkast.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Macmep mc03 olie voor tandwielkasten

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als 't een Russische draaibank is.. Humor.. dan is het een "Master MC03".. de kleine "t" wordt in het cyrillisch ook wel als "m" geschreven..
Plaats reactie