Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door spinningwheels »

Arie Kabaalstra schreef: 03 mar 2021 21:43
't instellen van zo'n armpje met kogelscharniertjes (HBM noemt ze "Hydraulisch" nou.. ik kan je vertellen.. d'r zit geen druppel olie in) gaat makkelijker en sneller dan zo'n eerder genoemd statief.. er steekt niets uit, en er zit niets in de weg..
Ik heb er hier van mitutoyo maar daar zit wel degelijk olie in.

TS is heb je een pb gedaan
In theorie kan ik praktisch alles
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

En ik zoek ook een boorhouder voor MC3 pinole, maar die zijn niet op voorraad bij HBM. Suggesties?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door spinningwheels »

Kijk eens bij huvema.nl
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

spinningwheels schreef: 03 mar 2021 21:46
Ik heb er hier van mitutoyo maar daar zit wel degelijk olie in.

TS is heb je een pb gedaan
Ja.. ik heb ooit een oud exemplaar van de schrootbak gered, daar zat ook olie in.. zat.. 't is eruit gelopen.. zal em dus opnieuw moeten vullen.. maar aan de andere kant.. voor 3 Tientjes heb ik een nieuwe mechanische van HBM, en die dingetjes bevallen me eigenlijk heel goed.. (ik gebruik ze ook als Horlogestandaards op beurzen.. ziet er wel lekker High-tech uit.. )

Die van HBM werken gewoon met Wiggen, schuine kantjes.. 'k heb er eens een uit elkaar gehaald.. puur uit schieuwnierigheid, en omdat ik er eens een op tekening wilde zetten vanwege een projectje

zeker die kleintjes van HBM vind ik gewoon fijn.. ik heb nu eenmaal kleine machines, en ik kan er dus één zo aan de spindel van mijn Freesbankje knopen.. da's gewoon handig.. ('k moet er alleen eens een mooi draaiknopje voor maken, dat gekl... met een inbussleuteltje om em op de spilmoer te zetten.. gaat me de keel uithangen.. :lol: )

'k heb er zelfs eens een gebruikt als "Standaard" voor een Proxxon handslijpertje om wijzerplaten te slijpen.. gewoon op de X-slede van mijn draaibankje gezet, klemhoudertje met een Pennetje ø8 in de standaard, Proxxonmotortje erin.. borsteltje erop, afgesteld, wijzerplaatje op de machine gelakt met schellak, Proxxon aan, Borsteltje langs de wijzerplaat fietsen.. Presto!.. een wijzerplaat met Sunburst slijpsel

Statiefje bleek stabiel genoeg voor die toepassing..
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door spinningwheels »

Net even de specs van die HBM 290x750 bekeken, toch wel een paar dingen die opvallen,
Draai diameter boven bed 290 mm centerhoogte 140 mm, Hoe dan ??
Max beitelopname 12 mm? bij die afmetingen verwacht je toch eigenlijk wel zeker 20 mm of 25 mm beiteltjes of ben ik gek?
Slag pinole 80 mm dat houd echt niet over, of eigenlijk wel heel erg weinig .
Diameter pinole 30 mm met een mc 3 erin, is ook maar net aan eigenljik
In theorie kan ik praktisch alles
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

spinningwheels schreef: 03 mar 2021 22:58 Net even de specs van die HBM 290x750 bekeken, toch wel een paar dingen die opvallen,
Draai diameter boven bed 290 mm centerhoogte 140 mm, Hoe dan ??
Max beitelopname 12 mm? bij die afmetingen verwacht je toch eigenlijk wel zeker 20 mm of 25 mm beiteltjes of ben ik gek?
Slag pinole 80 mm dat houd echt niet over, of eigenlijk wel heel erg weinig .
Diameter pinole 30 mm met een mc 3 erin, is ook maar net aan eigenljik
Ik heb gisterenavond besteld. Is bovenstaande een probleem? (Ik begrijp er onvoldoende van).
Na ontvangst heb ik nog wel 14 dagen bedenktijd, maar retourkosten zouden voor mijn rekening zijn.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Tonybryden »

Het is een 290x550 draaibank wat nog steeds een klein draaibankje blijft tegenover de echte jongens .
Dus 12mm beitel is zeker wel genoeg voor deze bank .
290 draaidiameter is ook prima , 140mm bed tot center kan een typ fout zijn , anders ook goed 280 draaidiameter .
Je heb voor dit bankje gekozen en daar heb je goed aan gedaan.
Niet vergeten dat er hier heel veel meningen zijn wat goed of slecht is.
Je gaat hier veel plezier mee hebben😊
promo
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2015 07:02

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door promo »

Waarschijnlijk kun je er net 290mm diameter in kwijt wanneer het werkstuk iets tussen de geleidingen van het bed steekt.
De centerhoogte wordt gemeten vanaf de bovenkant van het bed.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door hfjbuis »

spinningwheels schreef: 03 mar 2021 22:58 Net even de specs van die HBM 290x750 bekeken, toch wel een paar dingen die opvallen,
Draai diameter boven bed 290 mm centerhoogte 140 mm, Hoe dan ??
De centerhoogte wordt gemeten tot op het bed. Door de ruimte tussen de bed banen is de max draaidiameter boven het bed, zoals op elke draaibank, een fractie groter.
spinningwheels schreef: 03 mar 2021 22:58 Max beitelopname 12 mm? bij die afmetingen verwacht je toch eigenlijk wel zeker 20 mm of 25 mm beiteltjes of ben ik gek?
In mijn originele 4 voudige BF290 beitelhouder passen 20.5 mm hoge beitels met een hoogte van de snijkant van 13.9 mm. Als er geen type fout is, dan had de grootte van snelwisselhouder inderdaad probleemloos groter gemogen.
Nu is met name bij diep binnendraaiwerk een stevige beitel wel belangrijk. Ik heb even mijn beitels bekeken. Ik heb maar één 16 mm binnendraai (schroefdraad) beitel, de rest is 12 mm of kleiner. Bij buiten draaiwerk steekt de beitel maar heel kort uit. Volgens mijn ervaring is een 12 mm beitel voldoende voor deze bank om staal met een 0.5 mm snede diepte te verspanen.
spinningwheels schreef: 03 mar 2021 22:58 Slag pinole 80 mm dat houd echt niet over, of eigenlijk wel heel erg weinig
80 mm is voldoende om een standaard 10 mm boor op volledige diepte te kunnen gebruiken. Ik heb de 80 mm slag van mijn pinole nog nooit als probleem ervaren. Als de gaten dieper worden, draai ik sowieso de boor niet helemaal terug om de spanen te verwijderen. Dan los ik de losse kop en trek het geheel even naar achteren, wel zo gemakkelijk (Dit was een YouTube tip van Joe Pieczynski).
spinningwheels schreef: 03 mar 2021 22:58 Diameter pinole 30 mm met een mc 3 erin, is ook maar net aan eigenljik
Ja dat had best 2 keer zo dik mogen zijn, maar de meeste kleine draaibanken hebben een nog kleinere 20 mm MC2 pinole. Nu is voor mij de stijfheid het belangrijkste bij het boren van het center gaatje en het verzinken. Dan is de pinole ook maar minimaal uitgedraaid en dan maakt de dikte niet zo veel uit.
Je moet deze draaibank ook niet vergelijken met jouw industriële draaibanken. Dit een desktop draaibank voor hobby matig gebruik.
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

Wat fijn, al die kennis hier! Ik heb er zin in!

Nu eerst mijn werkplaats voorbereiden voor de nieuwe bewoner. Ik was oorspronkelijk van plan om een werkbank te maken, door een balk aan de wand te bevestigen, daar een frame aan te maken met poten op de grond en daar een blad op te maken. Dit zou een lengte van bijna 310 cm hebben, voor de draaibank en freesmachine naast elkaar. Wellicht hou ik dan nog een plekje over om bijvoorbeeld wat soldeerwerk te doen etc.

Nu weegt de draaibank al 250 Kg, dus dit moet allemaal wel echt heel sterk en stabiel worden. Ik ben waarschijnlijk het wiel opnieuw aan het uitvinden; zijn er anderen die zo'n constructie gebruiken, of heeft iedereen zo'n metalen werkbank zoals die verkocht worden, ook bij HBM?
(Ik hoef er trouwens niet ook nog een lashobby bij, haha!!)
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door xander janssen »

Kvlasblom schreef: 04 mar 2021 10:31 of heeft iedereen zo'n metalen werkbank zoals die verkocht worden
Dat dus, maar dan niet van HBM maar 2 stuks van Manutan (destijds nog Overtoom), zijn tot 1000kg belastbaar en uiterst stabiel door de onderste plank.

https://www.manutan.nl/nl/mnl/werkbank- ... bare-poten

En dan 1 van de 2 uitgevoerd met een ladenblok voor zaken die binnen handbereik moeten liggen, zoals meetgereedschappen bijvoorbeeld.

https://www.manutan.nl/nl/mnl/werkbankl ... 51-200-201


Werkbanken die zo'n onderplank niet hebben, die moet je zelf voorzien van schoren, anders gaan ze links/rechts zwalpen op hun poten.

Deze acht ik veel te licht voor jouw toepassing.

https://www.manutan.nl/nl/mnl/werkbank-bo-4
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door spinningwheels »

Is een oud zwaar stalen bureau niet iets?
Zoiets bedoel ik
https://www.marktplaats.nl/a/huis-en-in ... ousPage=lr
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door hfjbuis »

Ik heb op 2 stellingrekken een multiplex werkblad gelegd (dxbxh 560x214x40) (2 dunne platen op elkaar gelijmd gaat ook). Tussen deze stelling rekken staat een 28 cm ladekast. De BF290 (motor kant) staat midden op het werkblad en word zo beide stelling rekken gedragen. Links van de draaibank is nog 80 cm werkruimte. Er onder is flink wat ruimte voor gestapelde wanorde.

Aan de andere kant heb ik vorige week het stelling rek vervangen door 2 gereedschapskasten (dxbxh 465x680x460) met 7 laden met daartussen een 89 cm breed MDF vakken rek voor staf materiaal (kast,rek,kast). Het werkblad ligt op rubber blokken (stuk van een rubber tuintegel om contact geluiden te dempen) Daar staat aan een kant de HBM300 en aan de ander kant de BF16 met daar tussen nog 90 cm werkruimte.
Tussen de gereedschapskast en het werkblad is nog 2.5 cm ruimte om iets (pen, schuifmaat, beitel, boor, etc) neer te kunnen leggen zonder de lade te hoeven openen.

In beide gevallen is/wordt het werkblad/stelling met een dik stuk rubber (contactgeluiden voorkomen) aan de muur vastgemaakt. Op de vloer liggen ook rubberen tuintegels om contact geluiden te voorkomen. Als wat valt maakt het geen geluid en wordt het niet beschadigd (boor, frees, schuifmaat,etc) wel stuitert het soms flink weg waardoor het soms zoeken is.

Houd bij de freesmachine rekening met de tafel die helemaal van links naar rechts moet kunnen.

Een kant en klare werkbank gaat bij mij niet omdat het zaakje een trap op moet.
Plaats reactie