Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Leeuwinga »

Mooie bank.... had ik liever als die HBM
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door WillyH »

Zeker een fijne bank!
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door benkr »

Ik weet niet of je de koop nog ongedaan kunt maken, maar op Marktplaats staat nu deze:

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... b9c5b7a618

Die moet 1000 Euro kosten. Ik denk dat dat een koopje is.
Er lijkt zelfs een Multifix houder op te zitten.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door spinningwheels »

benkr schreef: 05 mar 2021 09:39
Die moet 1000 Euro kosten. Ik denk dat dat een koopje is.
Er lijkt zelfs een Multifix houder op te zitten.
Zit idd een mutifix (cloon) op als je de foto uitvergroot .
Zie ook een liniaal op de beitelslede,
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door benkr »

spinningwheels schreef: 05 mar 2021 13:44
benkr schreef: 05 mar 2021 09:39
Die moet 1000 Euro kosten. Ik denk dat dat een koopje is.
Er lijkt zelfs een Multifix houder op te zitten.
Zit idd een mutifix (cloon) op als je de foto uitvergroot .
Zie ook een liniaal op de beitelslede,
Ja, inderdaad er zit ook een DRO op.
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

Tsja. Nu heb ik deze al. Ik laat het nu maar zo.


Afbeelding

Nog wel even bedenken wat handig is qua positie. Eén van de twee komt rechts in de hoek, of de freesmachine, of de draaibank.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door WillyH »

Als je soms lange zaken moet draaien, is het nuttig om flink wat ruimte aan de linkerzijde van de draaibank te laten, zo kan je langs daar lange stukken invoeren.
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

Daar is 'ie dan!

Maar ik zal toch eerst z'n plekkie moeten voorbereiden. De mevrouw van HBM zei trouwens aan de telefoon dat het schoonmaken met wasbenzine moet, mee eens? En daarna leibaanolie gebruiken op de bewegende delen.

Afbeelding
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

WillyH schreef: 05 mar 2021 18:19 Als je soms lange zaken moet draaien, is het nuttig om flink wat ruimte aan de linkerzijde van de draaibank te laten, zo kan je langs daar lange stukken invoeren.
Dat kan vanuit beide posities, mits die lange stukken langs de freesmachine kunnen, en daarna, links, zit nog een aanrecht. Dat gezegd, als er een bak om de freesmachine komt, kan dat beter niet zo. Dan de freesmachine rechts.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door hfjbuis »

Kvlasblom schreef: 05 mar 2021 19:19 De mevrouw van HBM zei trouwens aan de telefoon dat het schoonmaken met wasbenzine moet, mee eens? En daarna leibaanolie gebruiken op de bewegende delen.
Ik heb altijd alle bewegende delen schoongemaakt met een doek, keukenrol en toiletpapier zonder gebruik te maken van een oplosmiddel. Vervolgens gesmeerd met 5w30 synthetische motorolie (schone). Tegenwoordig gebruik ik leibaanolie en dat kan ik aanbevelen, dat loopt echt beter. Of dat komt door het type olie of omdat de leibaanolie dikker is, dat weet ik niet. Voor de kosten maakt het niet uit, het is ongeveer even duur.

Op de draaibank zitten smeerpunten en je krijgt er een oliespuitje bij. Ik heb inmiddels een heleverzameling van die dingen en ze lekken allemaal. Ik gebruik een (30 jaar oude) plastic olie knijpfles. Dat werkt zonder knoeien in alle standen.
Ik ben ze bij HBM nog niet tegengekomen maar wel bij Paulimot https://www.paulimot.de/weitere_werkzeu ... lkaennchen
Controleer wel of er olie op de lijbanen komt, zo'n olie nippel/kanaal wil wel eens vervuilen. Als het goed is, moeten alle contactvlakken glimmen van de olie.

Niet overal zit een olie nippel. Mijn top slide heeft er b.v. geen en die op het zadel wordt afgedekt door de tool post. Ook de geleiding van het zadel aan de onderkant (net boven de tandheugel voor en achterkant) moet je met de hand smeren.
Voor de lagers en (wissel) tandwielen in de tandwielkast gebruik ik kogellager vet (lithium) het zelfde spul wat ook bij een auto gebruikt wordt. De schroefspindels (3) en onderste aandrijfstang, smeer ik met leibaanolie.

In de klauwplaat zit ook een smeernippel. De olie wordt echter uit de klauwplaat geslingerd bij hogere toerentallen. Dat is zeer onwenselijk!!! Het logische alternatief zou smeren met vet zijn. Daar blijven echter (ook) gemakkelijk de spanen aan hangen. De klauwplaat bekken en "schijf aan de binnenkant", smeer ik daarom met grafiet. Ik weet niet of dat goed is voor de levensduur, maar dat zie ik dan wel weer.

In de "norton" tandwielkast onder het zadel doe ik 5W30 synthetische motor olie. Dat is niet zoals het hoort, maar ik denk dat het probleemloos kan. Zo kom ik ooit toch nog van mijn voorraad af. Ik heb de originele olie afgetapt, tandwielkast gedemonteerd en laten leeglopen. Vervolgens met de stofzuiger met daarop een 10 mm buisje geplakt (ductape) schoon gezogen. De zand en plamuur kun je gelukkig op de bodem goed zien liggen.

Voor tappen gebruik ik snijolie (merk WD40) ruimen doe ik met leibaanolie en draadsnijden met (kwastje) verdunde boorolie (20%).
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Palmerlivesteam »

Ik gebruik al jaren WD40 om al het beschermingsvet te verwijderen. Tast de verf niet aan. Wasbenzine en thinner krijg ik een droge keel van....
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door RoBie »

Palmerlivesteam schreef: 06 mar 2021 17:36 Wasbenzine en thinner krijg ik een droge keel van....
Kun je beter een biertje pakken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kars-cnc »

Als je toch een oplosmiddel wil gebruiken zou ik terpentine nemen. Dat is in het algemeen veilig voor verf e.d. en niet zo vluchtig en ongezond als wasbenzine of thinner.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door DaBit »

Ik ben ook meer van de WD40 dan van de wasbenzine voor het verwijderen van dat conserveringsmiddel. Maar in de praktijk pak ik het spul dat het dichtste in de buurt staat :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie