Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 07 mar 2021 09:34 Ik ben ook meer van de WD40 dan van de wasbenzine voor het verwijderen van dat conserveringsmiddel. Maar in de praktijk pak ik het spul dat het dichtste in de buurt staat :mrgreen:
Bier ? :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

petroleum ook prima spul
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

Haha, jullie hebben wel humor! Ik ga het met WD40 doen, met een biertje erbij.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voordeel van WD40 is dat het minder snel vervliegt.. ik pak, als ik wat schoon te maken heb meestal eerst de WD40, en als het ook nog ontvet moet worden, Thinner of Wasbenzine..
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

benkr schreef: 27 feb 2021 16:13
Als je als freesmachine iets zoekt ala HBM BF25L dan kan ik je adviseren de machine van Hainjedaf eens goed te bekijken, dat gaat over een nieuwe machine waar nog wel wat werk aan is, maar die in de basis al alles heeft voor CNC.
Bedankt voor het idee. Ik ben gisteren wezen kijken, en volgend weekend haal ik hem op! :P
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door hfjbuis »

Ingebruikname draaibank:

De spindel lagers van de draaibank (en freesmachine) moeten een half uur inlopen. Dit doe je door de spindel op een laag toerental onbelast te laten lopen. Vervolgens elke 5 minuten het toerental wat verhogen totdat je aan het maximum zit.
Door het inlopen worden de lagers langzaam warm waardoor het vet zich kan verspreiden. Het inlopen vergroot de levensduur.

Wisselen van de klauwplaat:
Ik heb geen camlock en het wisselen van de best wel zware 160 mm klauwplaat kost kracht. Om te voorkomen dat de klauwplaat op het bed van de draaibank valt gebruik ik een hulpstuk. De keuze voor hout is om de klauwplaat/spindel niet te beschadigen.
Ter lering en vermaak: https://youtu.be/pSXW1nrYipc
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door benkr »

Kvlasblom schreef: 07 mar 2021 21:16
benkr schreef: 27 feb 2021 16:13
Als je als freesmachine iets zoekt ala HBM BF25L dan kan ik je adviseren de machine van Hainjedaf eens goed te bekijken, dat gaat over een nieuwe machine waar nog wel wat werk aan is, maar die in de basis al alles heeft voor CNC.
Bedankt voor het idee. Ik ben gisteren wezen kijken, en volgend weekend haal ik hem op! :P
Gefeliciteerd met je aankoop, daar ga je geen spijt van krijgen.
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

hfjbuis schreef: 08 mar 2021 09:26 Ingebruikname draaibank:

De spindel lagers van de draaibank (en freesmachine) moeten een half uur inlopen. Dit doe je door de spindel op een laag toerental onbelast te laten lopen. Vervolgens elke 5 minuten het toerental wat verhogen totdat je aan het maximum zit.
Door het inlopen worden de lagers langzaam warm waardoor het vet zich kan verspreiden. Het inlopen vergroot de levensduur.

Wisselen van de klauwplaat:
Ik heb geen camlock en het wisselen van de best wel zware 160 mm klauwplaat kost kracht. Om te voorkomen dat de klauwplaat op het bed van de draaibank valt gebruik ik een hulpstuk. De keuze voor hout is om de klauwplaat/spindel niet te beschadigen.
Ter lering en vermaak: https://youtu.be/pSXW1nrYipc
Bedankt, voor beide tips. Is het slecht om hout in de metaaldraaibank te bewerken (uiteraard met gereedschap voor hout dan)? Ik heb geen draaibank die voor hout bestemd is.
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

benkr schreef: 08 mar 2021 09:51
Kvlasblom schreef: 07 mar 2021 21:16
benkr schreef: 27 feb 2021 16:13
Als je als freesmachine iets zoekt ala HBM BF25L dan kan ik je adviseren de machine van Hainjedaf eens goed te bekijken, dat gaat over een nieuwe machine waar nog wel wat werk aan is, maar die in de basis al alles heeft voor CNC.
Bedankt voor het idee. Ik ben gisteren wezen kijken, en volgend weekend haal ik hem op! :P
Gefeliciteerd met je aankoop, daar ga je geen spijt van krijgen.
Dankjewel, dat denk ik ook. Ik hoop wel op wat hulp hier voor het afmaken van het project ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Is het slecht om hout in de metaaldraaibank te bewerken (uiteraard met gereedschap voor hout dan)? Ik heb geen draaibank die voor hout bestemd is.
Staal op een houtdraaibank bewerken is denk ik minder goed dan andersom..

kunststoffen, hout, Metaal, da's op een metaaldraaibank geen probleem.. er wordt vaak genoeg hout gedraaid op metaaldraaibanken, gebruik HSS gereedschap met een scherpe hoek, of wisselplaatjes voor zachte metalen (alu).. 't zelfde geldt voor het draaien van kunststof onderdelen

gezien je toepassing, RC modelvliegtuigen, zul je ook wel eens een Delrin lagerbusje willen draaien denk ik?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door hfjbuis »

Kvlasblom schreef: 08 mar 2021 12:46 Is het slecht om hout in de metaaldraaibank te bewerken (uiteraard met gereedschap voor hout dan)? Ik heb geen draaibank die voor hout bestemd is
Hout draaien of frezen is "slecht" om dat de geoliede geleidingen kunnen verstoppen. Toch doe ik het met grote regelmaat omdat hout (en trespa) voor mij gemakkelijker en goedkoper te krijgen zijn dan staal of aluminium.

Ik heb mijn geleidingen afgedekt tegen de spanen omdat spanen ook slecht zijn. Dat houdt ook de meeste stof tegen. Vroeger gebruikte ik voor het afdekken de brede rubber banden van de sportschool. Die gaan plakken na verloop van tijd en moeten dan vervangen worden. Het mooiste is (idee van spinningwheels) dun leer dat te koop is op internet, maar dat is prijzig. Momenteel gebruik ik spijkerstof van een oude spijkerbroek dat doet het ook (recycling).

Het verbaasd mij telkens weer dat de meeste portaalfreesmachines de spindels onbeschermd hebben! :roll:

Voor hout/trespa gebruik ik de beitels voor aluminium (gepolijste CCGT060204 beitelplaatje) maar een HSS/Widia beitel of een beitelplaatje voor staal doet het ook.

Een klauwplaat voor staal is anders dan een voor (zacht) hout. Dus met beleid draaien en regelmatig even naspannen.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 08 mar 2021 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door janplastiek »

met de slang van de stofzuiger aan het werkstuk zuig je al heel wat stof weg, ik doe dit als ik hardweefsel draai en zet de stofzuiger dan buiten, ben ik ook van de geur vanaf ;-)
ook langspanig materiaal zoals nylon en PE en PP heeft dan geen kans om rond het te draaien werkstuk te kruipen
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

ook langspanig materiaal zoals nylon en PE en PP heeft dan geen kans om rond het te draaien werkstuk te kruipen
Ik heb zo'n opstelling eens gezien, bij de fabricage van Skateboard wielen, dat Urethaan wordt met een heel scherpe beitel gedraaid, en het materiaal komt er als één sliert af.. die wordt meteen afgezogen.. aan't eind van de werkdag ligt er geen vlokje Urethaan in de machine..
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door spinningwheels »

Kvlasblom schreef: 08 mar 2021 12:46
Bedankt, voor beide tips. Is het slecht om hout in de metaaldraaibank te bewerken (uiteraard met gereedschap voor hout dan)? Ik heb geen draaibank die voor hout bestemd is.
Je kunt hout prima draaien met de gepolijste scherpe wisselplaten die voor alu bedoeld zijn, ( ali express is goed zat daarvoor)
Een huppelstukje ( leunspaan) maken wat in de beitelhouder past kan ook, dan kan je de gewone houtdraai beitels gebruiken.

(redelijk) vers hout zit veel vocht in en zeker eikenhout dat bijt snel in op de bedbanen.
Dus goed schoonmaken is wel iets om rekening mee te houden. en dat is niet even met een doekje de boel schoon wapperen.
Losse kop en support zo veel mogelijk aan de kant en bedbanen en dergelijk royaal met remmenreiniger afspuiten, met doen droog maken en dan weer in de lijbaan olie.
Dat is trouwens ok aan te raden als je gietijzer gaat bewerken.
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie