Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

Ik geef les aan groep 4 op een school in Eindhoven, dus overdag op schooldagen ben ik niet thuis.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 24 mar 2021 16:18 Via TeamViewer kan, in persoon ook (afstand tussen ons twee is 5-10km).
Dat die LTS support verloopt is geen groot drama. Laat 't eerst maar werken.
Oke, het is immers geen mission critical firewall server :)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Hanshembrug
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 jul 2020 16:25
Locatie: WELLERLOOI (L)

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Hanshembrug »

spinningwheels schreef: 03 mar 2021 21:00 Voor het uitklokken in de draaibank vind ik zo,n statief heel erg onhandig.
Ik heb een houder gemaakt, gewoon een vierkant stukje staal met gat van 8 mm erin en een borgschroefje.
Ik plaats dat in de beitelhouder , mooi stabiel
Ik heb n beitel van hbm gemodificeert,daar zit de taster aan vast dmv 8 mm gaatje , simpel ,die klote magneten zitten altijd in de weg,laten we maar zwijgen over de arm.
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

Tweede project is ook gelukt, een hamertje, gemaakt volgens plan van een YouTuber, "Blondihacks".
IMG-20210425-WA0042.jpg
IMG-20210425-WA0032.jpg
IMG-20210424-WA0015.jpg
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door hfjbuis »

Ziet er mooi uit inclusief die gekartelde as.
Ga zo door....
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

Dankjewel. Er moest aan de andere kant van de kop eigenlijk nog een koperen stuk, maar ze hadden bij mijn lokale metaal winkel alleen een te grote diameter, en dat koper is nogal duur spul, dus ik dacht, laat maar....

Vervolgens heb ik de twee eerste onderdelen gemaakt van het project waar het eigenlijk allemaal om draait ( ;-) ), het onderstel van mijn volgende schaalmodel vliegtuig. Dit zijn de remschijven, die mij het makkelijkste leken om mee te beginnen. De juiste maten maken lukt al best aardig al zeg ik het zelf, maar bij mijn eerste remschijf heb ik een denkfout gemaakt en is hij precies 0,5mm te dik. De tweede heb ik wel goed gedaan. Ik overweeg om met de CNC freesmachine te proberen het overtollige materiaal eraf te halen, anders moet ik hem opnieuw maken.

De CNC frees moet sowieso een aantal nauwkeurige gaatjes maken in de schijfjes.
Knipsel.JPG
IMG-20210720-WA0005.jpeg
IMG_20210728_090944.jpg
IMG_20210728_090917.jpg
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door hfjbuis »

Kvlasblom schreef: 28 jul 2021 09:14 Ik overweeg om met de CNC freesmachine te proberen het overtollige materiaal eraf te halen, anders moet ik hem opnieuw maken.
Ik denk dat je probleem het inspannen is. Denk eens over het maken van een hulpstuk om dat ding in te spannen.
  • Een metalen bus om de schijf erop te schroeven
  • Met seconde lijm op een bus lijmen, in de 4 klauw centreren en daarna afdraaien. Doe dit met beleid, seconde lijm laat los als die warm wordt
  • Met een meedraaiend center in de losse kop de schijf tegen de kop aandrukken
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kvlasblom schreef: 28 jul 2021 09:14, die mij het makkelijkste leken om mee te beginnen. De juiste maten maken lukt al best aardig al zeg ik het zelf, maar bij mijn eerste remschijf heb ik een denkfout gemaakt en is hij precies 0,5mm te dik.
Ja, dat heb ik nou ook altijd, de makkelijke onderdelen gaan fout. :lol:

Het ligt er natuurlijk aan waar die dikte fout zit, hoe je het op moet lossen.
Ø43 met een rand van bijna 6mm zet ik gewoon in de 3-klauw, dan moet het wel dat flensje van 1.5mm zijn wat te dik is, dat zal wel niet. Als het echt lastig is zou ik denk ik gewoon even een nieuwe draaien, waarschijnlijk vlugger dan opspan-foetertjes verzinnen.
Wanneer er lastige vervolgbewerkingen aan een onderdeel zitten is het soms toch al handiger om bij de voorbereidende bewerkingen er 1 extra te maken. Als het dan in het vervolg proces ergens mis gaat hoef je niet al je instellingen e.d. opnieuw te doen. (en als je een reserve hebt gaat er meestal minder fout, daar zorgt Murphy dan weer voor)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

Het is gelukt om de fout op te lossen. Met een hulpstuk waarop ik het onderdeel kon vast lijmen met secondelijm. Daarna kon ik hem afwerken. Vanavond met de freesmachine de gaatjes erin gemaakt. Super blij!
IMG_20211013_203050.jpg
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door hfjbuis »

Van de dingen die fout gaan, leer je het meest. Nu rolt er ook nog iets moois uit. Dan kan de dag niet meer stuk.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie