Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

Smering...

Ik wil dus leibaanolie bestellen, de juiste olie voor de tandwielkast, maar voor een aantal plekken staat in het boekje 20W olie, en dik niet-elastisch vet voor op de tandwielen...

Als ik het goed heb begrepen, heb ik vier verschillende smeermiddelen nodig.

Tandwielkast: tandwielkastolie (maar welk van de twee)
Tandwielen: dik niet-elastisch vet
Leibanen: Leibaanolie
Oliepoorten: 20W olie

Sorry als ik termen incorrect gebruik, de vertalingen in het boekje zijn ook niet al te best, haha
Maar ik zou linkjes of merknamen etc erg waarderen om te voorkomen dat ik het verkeerde middel op de verkeerde plekken gebruik. Ik kan het maar beter meteen goed leren te doen.
Palmerlivesteam
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Palmerlivesteam »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 mar 2021 10:00 Gemiste kans voor HBM lijkt me. Maar als ze er echt iets aan willen doen, zullen ze met 1 fabriek moeten gaan werken, daar een kwaliteits controleur van hun zelf neer zetten, en machine's gaan bouwen, andere identiteit aan hangen en naam maken. Dat is natuurlijk wel een andere discipline dan gewoon een zeecontainer ijzer in china bestellen.
Dat is nou net het verhaal wat Optimum-maschinen altijd vertelt... en ja die machines zijn duurder.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V11
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

een Oliekijkglaasje heb je in verschillende vormen.., er zijn er met een rood stipje in het midden.. dat is dan het olieniveau, er zijn er met een "fresnell lensje aan de binnenkant.. als er genoeg olie inzit (tot bovenkant glaasje) dan zie je de ribbels niet, dus zodra er ribbels zichtbaar zijn, moet je bijvullen, en dan heb je blanco glaasjes.. daar moet dan een niveau indicatie bij staan (zoals bij mijn motorfiets waar 2 merktekens in het carter zijn meegegoten)
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

Nog een vraag: kan iemand mij adviseren in het juist en handig verplaatsen van de V-snaar naar de andere wielen voor de hogere toeren?

Afbeelding

Afbeelding
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

Arie Kabaalstra schreef: 15 mar 2021 21:06 een Oliekijkglaasje heb je in verschillende vormen.., er zijn er met een rood stipje in het midden.. dat is dan het olieniveau, er zijn er met een "fresnell lensje aan de binnenkant.. als er genoeg olie inzit (tot bovenkant glaasje) dan zie je de ribbels niet, dus zodra er ribbels zichtbaar zijn, moet je bijvullen, en dan heb je blanco glaasjes.. daar moet dan een niveau indicatie bij staan (zoals bij mijn motorfiets waar 2 merktekens in het carter zijn meegegoten)
Dankjewel! Bij mij tot de rode stip dus. Allebei deze tanks moeten dus verder gevuld worden.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ohja.. er is nog een versie.. met een plastic balletje erin.. als't balletje bovenin drijft is't goed.. als ie onderin ligt.. dan niet.. (Zat op mijn brommer)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door hfjbuis »

Kvlasblom schreef: 15 mar 2021 21:23 Nog een vraag: kan iemand mij adviseren in het juist en handig verplaatsen van de V-snaar naar de andere wielen voor de hogere toeren?
Bij mij moet ik de 4 moeren van de motor lossen, de motor richting spindel duwen, de v-snaar omleggen, motor terug drukken (zakt ook al door het gewicht) en weer vast bouten met de snaar op spanning. Zeer onhandig.

Ik zie dat jij een spanrol op de V-snaar hebt. Met een beetje geluk kunt je die lossen (schroef aan het uiteinde) en kan de spanrol omlaag waardoor het mogelijk wordt om de V-snaar om te leggen. Na het omleggen de V-snaar weer op spanning brengen en de rol vastzetten. Voel aan de V-snaar om een idee te krijgen hoe strak dat hij zit. Te strak is extra slijtage, te los geeft slip en slijtage van de riem.

Niet met vette vingers aan de riem komen, dan gaat hij "plakken", mogelijk slippen en "vreemde" geluiden maken. Gebeurt het toch, dan de riem en alle wielen weer ontvetten.

Omleggen doe je door de V-snaar van het grote wiel om te leggen naar het kleinere wiel. Druk op de zijkant van de V-snaar richting het kleinere wiel en draai het wiel rond totdat die op het andere wiel loopt. Vervolgens aan de andere kant de V-snaar richting het andere wiel drukken. E.e.a. werkt hetzelfde als de derailleur versnelling van een fiets.

Als je de riem lost hebt, schrijf dan het type, merk een aantal tanden op. Als hij ouder wordt, is dat vaak niet meer leesbaar. Een foto kan t.z.t. helpen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door spinningwheels »

Die spanrol, zit daar een veer in, dus kan je het ding met de hand naar beneden drukken?
Dan is het met een hand de spanrol iets wegdrukken en snaar van grote naar klein poelie verplaatsen en dan de andere kant van klein naar groot
In theorie kan ik praktisch alles
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

Die v-snaar (en pulleys) ontvetten, mag dat met alcohol of moet ik daar iets bijzonders voor gebruiken? Ik ben bang om het materiaal aan te tasten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door DaBit »

Ik zou terughoudend zijn met alcohol op de snaar. Op de riemschijven maakt het weinig uit, alleen zijn oplosmiddelen beter in het verspreiden van olie/vet dan in het verwijderen ervan, tenzij je echt gaat wassen met het spul. Beetje Dreft of Dasty werkt ook en is potentieel een stuk vriendelijker voor rubbers en andere polymeren.

Maar dat soort dingen moet je pas doen als je er een reden toe hebt; if it ain't broken....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

DaBit schreef: 16 mar 2021 08:24 Ik zou terughoudend zijn met alcohol op de snaar. Op de riemschijven maakt het weinig uit, alleen zijn oplosmiddelen beter in het verspreiden van olie/vet dan in het verwijderen ervan, tenzij je echt gaat wassen met het spul. Beetje Dreft of Dasty werkt ook en is potentieel een stuk vriendelijker voor rubbers en andere polymeren.

Maar dat soort dingen moet je pas doen als je er een reden toe hebt; if it ain't broken....
Prima, thanks. Ik doe er niets mee zo lang het niet nodig is, maar als dat wel zo is, gebruik ik Dreft.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door WillyH »

Kvlasblom schreef: 15 mar 2021 20:09 Welke tandwielkastolie?

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... elkastolie
Hier staan twee verschillende, VG 68 en VG 220...
Volgens de handleiding moet het een ISO100 olie zijn. Dat is iets dikker dan de VG68 en een stuk vloeibaarder dan de VG220. Die VG68 zal wel voldoen en anders op zoek naar een ISO100 olie. Een hydraulische olie is ook oké.
Wel grappige handleiding, "rechts afslaan" en "halve noot" is nog van de eerste jaren Google Translate :-)
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

WillyH schreef: 16 mar 2021 09:27
Kvlasblom schreef: 15 mar 2021 20:09 Welke tandwielkastolie?

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... elkastolie
Hier staan twee verschillende, VG 68 en VG 220...
Volgens de handleiding moet het een ISO100 olie zijn. Dat is iets dikker dan de VG68 en een stuk vloeibaarder dan de VG220. Die VG68 zal wel voldoen en anders op zoek naar een ISO100 olie. Een hydraulische olie is ook oké.
Wel grappige handleiding, "rechts afslaan" en "halve noot" is nog van de eerste jaren Google Translate :-)
Die ISO100 zie ik nergens staan. Weet jij dat omdat er Mobilgear 627 staat?
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

In het boekje staat voor al die smeerpunten 20W olie voorgeschreven.

In de YouTube filmpjes van Blondihacks wordt er Way oil 68 gebruikt. Als ik op de HBM site kijk, hebben zij Leibaanolie 150. Als ik Google naar Leibaanolie, wordt die verkocht met allerlei verschillende ISO waarden. Het boekje geeft helaas geen ISO waarde aan, alleen die 20W, en als ik het goed heb begrepen is dat appels met peren vergelijken. Onderstaande vergelijkingstabel gevonden:

Afbeelding

Nu zie ik daar ook nog eens twee verschillende standaarden die W getallen gebruiken (SAE Auto en SAE Gear). Nu hoef ik de wetenschap achter de olieindustrie niet in te duiken, maar ik wil gewoon de juiste smeermiddelen kiezen voor deze machine, haha! Als ik hier naar kijk, lijkt het mij dat 20W in ieder geval dichter bij die ISO68 zit dan ISO150. Dan denk ik dat ik niet die Leibaanolie 150 moet kopen bij HBM, maar iets dunners, zoals die ISO68 voor de leibanen en alle smeerpunten? Help?
Plaats reactie