Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

Hallo,

Ik ben op een punt gekomen dat ik een draaibank en freesmachine wil kopen als aanvulling op mijn hobby (bouwen en vliegen schaalmodellen van vliegtuigen). Het punt is dat ik voor mijn huidig project (kwartschaal SAAB Safir 91D) de landingspoten zelf moet maken. Ik heb deze in Fusion 360 getekend en hoopte alle onderdelen daarvoor CNC te laten frezen, maar dat blijkt zo duur te zijn (ruim €1300 alleen voor de hoofdpoten, dus zonder neuspoot)dat ik beter de machines kan aanschaffen en het zelf maken. Een paar projecten verder zal ik goedkoper uit zijn. Draaien heb ik ooit bij een algemene engineering opleiding gedaan, maar dit is ruim 20 jaar geleden dus ik zal de uitdaging van enige leerweg moeten ondergaan.

De onderdelen die ik nu moet maken worden vooral 7075 T6 aluminium, maar ik moet ook wat asjes van RVS maken. Mijn hoofdpoot, als voorbeeld, moet uit een rondstaf van diameter 53mm en lengte van 113mm kunnen gemaakt worden.

Ik heb al wat op het forum gelezen en rondgekeken, ik weet dat er heel wat mensen allergisch voor zijn maar waarschijnlijk kom ik uit in de prijsklasse van Chinese imports en vond een paar machines van HBM en Optiturn aantrekkelijk. Ik heb genoten van de YouTube filmpjes onder andere van "Blondihacks", die tevens ook een Chinese import gebruikt. Voor de freesmachine lijkt het mij wel zeer fraai als die later om te bouwen is naar CNC, of ik begin daar meteen al aan...

Ik zou het heel fijn vinden om meningen te krijgen hierover.

Hopelijk werkt de volgende link naar een paar plaatjes:
https://photos.app.goo.gl/rr1wgextwt6oTguV8

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,
Kim
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door benkr »

Welkom hier op dit forum.
Bedenk dat als je met CNC begint er geen houden meer aan is, dat virus is vele malen hardnekkiger dan Corona.

Als je het hebt over het frezen van aluminium dan is de OSPF (Open Source Portaal Freesmachine) een goed vertrekpunt, het is een zelfbouwproject wat je in vrijwel elke gewenste maat kunt nabouwen en inmiddels al tientallen keren gemaakt is.
Er zijn inmiddels ook wel al gebouwde exemplaren te koop.

Als ik zie dat je iets wil draaien met een diameter van 53 mm dan is een doorlaat van de klauwplaat van minimaal 60mm een goed beginpunt, wat je wil maken moet je om te beginnen kunnen opspannen.
Ja, je kunt iets van HBM kiezen, dat is goedkoop (relatief) maar in vergelijking met de wat duurdere merken ook minde kwaliteit, hoewel er ook hier op het forum mensen zijn die er erg mooie dingen mee maken. Een goed tweedehandse machine is ook een optie, alleen moet je dan geduld hebben en als je iets tegenkomt moet je kunnen beoordelen of het niet gaat om een compleet uitgeleefde machine.

Als je als freesmachine iets zoekt ala HBM BF25L dan kan ik je adviseren de machine van Hainjedaf eens goed te bekijken, dat gaat over een nieuwe machine waar nog wel wat werk aan is, maar die in de basis al alles heeft voor CNC.
Ergens tegen het einde van onderstaand topic meld Hainjedaf zich met wat foto's en details van zijn machine:

viewtopic.php?f=21&t=19373&p=230966&hil ... af#p230966

Houd ons wel op de hoogte, anders wordt het zo saai hier.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door hfjbuis »

Kvlasblom schreef: 27 feb 2021 13:49 Voor de freesmachine lijkt het mij wel zeer fraai als die later om te bouwen is naar CNC, of ik begin daar meteen al aan...
Eerst handmatig leren frezen en daarna ombouwen naar CNC is een makkelijker leercurve.
Kvlasblom schreef: 27 feb 2021 13:49 k heb deze in Fusion 360 getekend en hoopte alle onderdelen daarvoor CNC te laten frezen, maar dat blijkt zo duur te zijn (ruim €1300 alleen voor de hoofdpoten, dus zonder neuspoot)dat ik beter de machines kan aanschaffen en het zelf maken.
Een ontwerp om CNC gefreesd te worden, kan niet altijd handmatig gefreesd worden.
Kvlasblom schreef: 27 feb 2021 13:49 Mijn hoofdpoot, als voorbeeld, moet uit een rondstaf van diameter 53mm en lengte van 113mm kunnen gemaakt worden.
Een buitendiameter van 53 mm draaien kan ook op een kleine draaibank (b.v. mijn HBM300). Voor binnen draaiwerk, heb je op zo'n kleine draaibank een vaste bril nodig. De lengte (werkstuk + beitel) 226 mm zou net kunnen (240 mm max). Als het precies moet (gat mooi centrisch) dan heb je ook een 4 klauw nodig. Deze maat zou ik op mijn BF290 draaien, daarmee gaat het wat gemakkelijker.

Geef in je profiel je woonplaats aan, dan krijg je misschien een uitnodiging om bij iemand te gaan kijken en praten over hoe het gemaakt kan worden.
Kvlasblom schreef: 27 feb 2021 13:49 ik weet dat er heel wat mensen allergisch voor zijn maar waarschijnlijk kom ik uit in de prijsklasse van Chinese imports en vond een paar machines van HBM en Optiturn aantrekkelijk.
Ieder prijsklasse heeft beperkingen maar dat hoeft een goed en mooi resultaat niet in de weg te staan.

Heel veel plezier en succes met je nieuwe uitdaging.
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

Bedankt voor de reacties.
Ik heb er helaas niet genoeg verstand van om een tweedehandse machine te kunnen beoordelen, dus nieuw heeft de voorkeur.
Ik heb mijn profiel bijgewerkt met woonplaats.

Het klinkt vast stom, maar ik weet niet wat er met doorlaat bedoeld wordt. Of mijn ontwerpen zonder CNC te maken zijn weet ik niet zeker.
Wat is de beste manier om hier afbeeldingen te plaatsen?
Nog een vraag: is Holzmann ook een Chinese import of juist van betere kwaliteit?
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Leeuwinga »

Vlgs mijn bescheiden mening ook Chinees. ( zijn ze eigenlijk allemaal er worden praktisch geen
machines in Europa meer gebouwd).
Je kunt bij interesse in gebruikte machines kijken bij SIE Machines of KEETELS
vlak bij je in de buurt.
Je kunt natuurlijk ook op dit forum gevraagde onderdelen aanvragen.
Hier zitten vele die je kunnen helpen tegen "vriendelijke"prijzen.
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

Leeuwinga schreef: 28 feb 2021 10:38 Vlgs mijn bescheiden mening ook Chinees. ( zijn ze eigenlijk allemaal er worden praktisch geen
machines in Europa meer gebouwd).
Je kunt bij interesse in gebruikte machines kijken bij SIE Machines of KEETELS
vlak bij je in de buurt.
Je kunt natuurlijk ook op dit forum gevraagde onderdelen aanvragen.
Hier zitten vele die je kunnen helpen tegen "vriendelijke"prijzen.
Bedankt voor de tips.
Ik keek nu net naar info en videos van https://www.maschinenhandel-gronau.de/m ... 0fdq?c=250 maar het blijft moeilijk, ik wil zo graag aan de slag maar ook weer geen overhaaste beslissingen nemen. Misschien ook niet verkeerd om uit te zoeken wat die vriendelijke prijzen zouden zijn...
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

KEETELS lijkt er niet meer te zijn. SIE wel, maar die mooie machines gaan mijn budget breken.
Over die Holzmann ben ik niet al te positief, na twee slechte recensies gezien te hebben. De ene moest de boel ontbramen en de ander had een probleem met de torque...
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door motormuis »

informeer eens bij Peter van HKS in Ledeacker
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kars-cnc »

Kvlasblom schreef: 28 feb 2021 10:23 Het klinkt vast stom, maar ik weet niet wat er met doorlaat bedoeld wordt.
Die vraag is geloof ik nog niet beantwoordt. Misschien ben je er inmiddels al achter maar de doorlaat is de binnendiameter van de hoofdas. Je kunt stafmateriaal dan aan de achterkant van de klauwplaat laten uitsteken in de "doorlaat". Bij kleinere machines is dat vaak iets van 15 tot 30mm. Als je meer wil kom je al gauw in de wat grotere draaibanken.
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

Kars-cnc schreef: 28 feb 2021 13:42
Die vraag is geloof ik nog niet beantwoordt. Misschien ben je er inmiddels al achter maar de doorlaat is de binnendiameter van de hoofdas. Je kunt stafmateriaal dan aan de achterkant van de klauwplaat laten uitsteken in de "doorlaat". Bij kleinere machines is dat vaak iets van 15 tot 30mm. Als je meer wil kom je al gauw in de wat grotere draaibanken.
Ik had het opgezocht en dacht dat al, maar wist het alsnog niet zeker, dus bedankt daarvoor. Ik neem aan dat dit wenselijk is voor de stabiliteit, aangezien je dan dichter bij de klauw kunt werken. Mijn budget zal dit dan inderdaad bepalen, door de grote van de draaibank. €2,5k zal toch echt niet gaan overschrijden worden.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door hfjbuis »

Kvlasblom schreef: 28 feb 2021 10:23 Of mijn ontwerpen zonder CNC te maken zijn weet ik niet zeker.
Op een handmatige freesmachine kun je rechte lijnen frezen. Als je het werkstuk onder de juiste hoek opspant, kun je ook een lijn onder een hoek frezen. Plaats je het werkstuk op een verdeeltafel, kun je ook cirkels frezen. Zo'n draagarm is daarmee op een handmatige (conventionele) machine te maken. Het is alleen bewerkelijk en kost daardoor best veel tijd, maar het kan.
Ook bij het draaien kun je conventioneel "alleen" rechte lijnen draaien. Door de toolpost onder een hoek te zetten, kun je ook een conus (taper) draaien.
Een (kleine) radius kan ook met een radius (vorm) beitel. Groter kun je met een speciale radius tool draaien.

Een grotere doorlaat (ik heb 21 en 38 mm) en bijbehorende grotere klauwplaat (ik heb 80 en 160 mm), kan het inspannen zo veel makkelijker maken, maar het is geen vereiste.

Denk er aan dat behalve de draaibank en freesmachine je ook nog bijbehorende gereedschappen zoals boren, frezen, opspanset, meet gereedschap, beitels, etc nodig hebt. Dat loopt ook snel op.

Om bouwen naar CNC is ook zo iets. Ik heb 2 draaibanken samen voor zo'n €300,-- omgebouwd (zonder PC/tablet). Maar je kunt er ook een veelvoud aan uitgeven. De freesmachine staat op de planning. Die wordt vermoedelijk duurder omdat de spindels waarschijnlijk door kogelomloop spindels vervangen moeten worden.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Leeuwinga »

Keetels niet meer???? kiek hier eens:

https://www.marktplaats.nl/u/keetels-ma ... /11481798/
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

[/quote]
Leeuwinga schreef: 28 feb 2021 15:15 Keetels niet meer???? kiek hier eens:

https://www.marktplaats.nl/u/keetels-ma ... /11481798/
Goh! Ik zal wel de verkeerde hebben gevonden of zo. Thanks!

Na een weekend rondgevraagd te hebben denk ik dat ik toch kies voor één van de HBM machines. De vraag is nu nog welke maat.
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

hfjbuis schreef: 28 feb 2021 14:37 Op een handmatige freesmachine kun je rechte lijnen frezen. Als je het werkstuk onder de juiste hoek opspant, kun je ook een lijn onder een hoek frezen. Plaats je het werkstuk op een verdeeltafel, kun je ook cirkels frezen. Zo'n draagarm is daarmee op een handmatige (conventionele) machine te maken. Het is alleen bewerkelijk en kost daardoor best veel tijd, maar het kan.
Ook bij het draaien kun je conventioneel "alleen" rechte lijnen draaien. Door de toolpost onder een hoek te zetten, kun je ook een conus (taper) draaien.
Een (kleine) radius kan ook met een radius (vorm) beitel. Groter kun je met een speciale radius tool draaien.

Een grotere doorlaat (ik heb 21 en 38 mm) en bijbehorende grotere klauwplaat (ik heb 80 en 160 mm), kan het inspannen zo veel makkelijker maken, maar het is geen vereiste.

Denk er aan dat behalve de draaibank en freesmachine je ook nog bijbehorende gereedschappen zoals boren, frezen, opspanset, meet gereedschap, beitels, etc nodig hebt. Dat loopt ook snel op.

Om bouwen naar CNC is ook zo iets. Ik heb 2 draaibanken samen voor zo'n €300,-- omgebouwd (zonder PC/tablet). Maar je kunt er ook een veelvoud aan uitgeven. De freesmachine staat op de planning. Die wordt vermoedelijk duurder omdat de spindels waarschijnlijk door kogelomloop spindels vervangen moeten worden.
Dankjewel, ik snap het. En CNC kan natuurlijk nauwkeurig twee assen tegelijk bewegen waardoor hij alle curves kan maken. Ik denk dat ik een draaibank en freesmachine van HBM kies, en dan na wat ervaring op te hebben gedaan er een project van maak om de freesmachine om te bouwen naar CNC. (Een vriend van mij had een CNC freestafel (ik gebruik vast de verkeerde termen) geërfd en ik heb hem geholpen die aan de praat te krijgen, bleek uiteindelijk TinyG te zijn, dus dat heeft mij ook al aangestoken).

Ik dacht dat je werkstuk altijd tussen die klauwen zat, en wist niets af van die doorlaat.

Nog wat vragen:
-Als ik een draaibank kies met vario, is dat slechter dan die machines waarbij je de tandwielen moet verwisselen voor een andere snelheid?
-Een clublid schreef naar aanleiding van mijn vragen op de groepsapp, "Ik heb wel een andere overbrenging aangeschaft cq gemonteerd. Snaaraandrijving ipv tandwiel aandrijving, ivm geluid. Txt zou ik de boorkop vervangen door een spanramen. Is veel nauwkeuriger". Moet ik daar ook aan denken?
-Kan iemand mij vertellen wat een CNC ombouw van een HBM freesmachine ongeveer zou kosten, en heeft een bepaals model daarvoor misschien ook de voorkeur (dan kan ik dat nu meenemen in mijn overwegingen)?
Plaats reactie