Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door WillyH »

Kvlasblom schreef: 16 mar 2021 10:04
Die ISO100 zie ik nergens staan. Weet jij dat omdat er Mobilgear 627 staat?
Inderdaad, en de viscositeit van die mobilgear 627 is ISO100.
Die ISO68 zou je ook wel als leibaanolie kunnen gebruiken, al is de leibaanolie typisch wat kleveriger dan gewone olie waardoor die olielaag er minder snel af zou lopen. Machines die wat minder nauwkeurig zijn gebruiken soms dikkere leibaanolie, mogelijk dat HBM daar de ISO150 versie voor heeft. De ISO68 wordt naar mijn idee meer gebruikt en is beter beschikbaar. Je kan er de machine niet mee stukmaken. Tenminste, als je de leibaanolie niet in de tandwielkast gebruikt ;-)
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

Okay, dankjewel. Zou jij die dan ook gebruiken op al die plekken waarvoor 20W machineolie voorgeschreven wordt? Of is die dan te kleverig?
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2464
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door hainjedaf »

Kvlasblom schreef: 14 mar 2021 10:01
Afbeelding

Nog veel te doen voor beide machines het werk kunnen gaan doen.
Mooie opstelling. Hij heeft een goed huis gevonden.

Als je besluit om de frees uitelkaar te halen... let in hemelsnaam op met de KO-spindels...
Er is een doosje reservekogeltjes maar de voorraad is beperkt....
En KO-spillen in elkaar zetten is kwalitatief uitermate teleurstellend werk.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

Bedankt Marout! Eerst mijn spuitklusje! ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13519
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

let in hemelsnaam op met de KO-spindels...
Kunststof buisje draaien, met een buitendiameter gelijk aan de kerndiameter van de KO moer, en de binnendiameter zo dat je'm tot tegen de draad over de spindel kan schuiven.
Dan draai je de moer van de spindel af over het buisje.. (als je aan de andere kant een dikker stuk houdt, dan kan de moer er ook niet afschieten, en schuif je 'm zo van de spindel af als je em eenmaal van de draad hebt.. , Tierappie erdoor, zodat ie niet uit elkaar kan vallen..

Wil je de moer schoonmaken.. gewoon in een bakkie met wasbenzine.. spoelen, inpakken met vet, en de kogels er weer in plakken..
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

Arie Kabaalstra schreef: 16 mar 2021 16:33
let in hemelsnaam op met de KO-spindels...
Kunststof buisje draaien, met een buitendiameter gelijk aan de kerndiameter van de KO moer, en de binnendiameter zo dat je'm tot tegen de draad over de spindel kan schuiven.
Dan draai je de moer van de spindel af over het buisje.. (als je aan de andere kant een dikker stuk houdt, dan kan de moer er ook niet afschieten, en schuif je 'm zo van de spindel af als je em eenmaal van de draad hebt.. , Tierappie erdoor, zodat ie niet uit elkaar kan vallen..

Wil je de moer schoonmaken.. gewoon in een bakkie met wasbenzine.. spoelen, inpakken met vet, en de kogels er weer in plakken..
Klinkt als een goed eerste project op de draaibank ;-)
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

De v-snaar verplaatsen viel erg mee. Lezen wat er op staat niet.
Er zat geen veer in, maar dat gaf niet.

Volgens mij staat er GATES N950 USA en dan verder op 19C.


Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13519
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Klinkt als een goed eerste project op de draaibank ;-)
als je KO moeren koopt, dan zit er altijd een buisje in.. 'k heb er in mijn leven heel wat gemonteerd, en we bewaarden dus buisjes ook, als we een machine moesten aanpassen, of opknappen..
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door benkr »

Waarom zou je die KO moer van de spindel af willen halen als je hem niet schoon wilt maken?
Ja, dat schoonmaken is een prutswerkje, maar als je de eerste gedaan hebt dan doe je de tweede in 10 minuten denk ik.
Als het Chinese KO spindels zijn dan is het zeker de moeite waard om ze schoon te maken, maar als ze nu goed lopen zou ik het toch niet doen, jouw machine is door een echte pietlut in elkaar gezet, ik ben er van overtuigd dat die KO spindels goed zijn behandelt en als dat nodig was zijn schoongemaakt. Naast Hainjedaf heeft ook Hugo hier de hand in gehad, ik ben er van overtuigd dat die machine alles heeft gehad wat moest.
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

Haha, klinkt goed, van mij hoeft het niet uit elkaar hoor!
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door skillalot »

hainjedaf schreef: 16 mar 2021 14:30 En KO-spillen in elkaar zetten is kwalitatief uitermate teleurstellend werk.
daar was ik ook altijd bang voor. Maar een tijdje terug een keer per ongeluk toch gebeurd, alle kogeltjes terug gevonden, en had ze er zo weer in eerlijk gezegd. Was gewoon een kwestie van de spindel half in de moer, en de rest van de moer volgieten met kogeltjes, en dan maar een beetje op en neer draaien, ze draaiden er gewoon zo in, was echt niet lastig.
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Palmerlivesteam »

Kvlasblom schreef: 16 mar 2021 18:30 De v-snaar verplaatsen viel erg mee. Lezen wat er op staat niet.
Er zat geen veer in, maar dat gaf niet.

Volgens mij staat er GATES N950 USA en dan verder op 19C.
Gewoon even zoeken op Google of je de juiste code hebt afgelezen.

Mijn db heeft er eentje met b.v. Gates 7M730 wat zoiets betekent als 7mm breed 730mm lang.In het ergste geval kun je een touwtje gebruiken om de lengte te meten.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

hfjbuis schreef: 08 mar 2021 09:26 Ingebruikname draaibank:

De spindel lagers van de draaibank (en freesmachine) moeten een half uur inlopen. Dit doe je door de spindel op een laag toerental onbelast te laten lopen. Vervolgens elke 5 minuten het toerental wat verhogen totdat je aan het maximum zit.
Door het inlopen worden de lagers langzaam warm waardoor het vet zich kan verspreiden. Het inlopen vergroot de levensduur.

Wisselen van de klauwplaat:
Ik heb geen camlock en het wisselen van de best wel zware 160 mm klauwplaat kost kracht. Om te voorkomen dat de klauwplaat op het bed van de draaibank valt gebruik ik een hulpstuk. De keuze voor hout is om de klauwplaat/spindel niet te beschadigen.
Ter lering en vermaak: https://youtu.be/pSXW1nrYipc
Ga ik doen. Alles is nu gesmeerd. Maar moet ik die spindellagers ook controleren? En zo ja, hoe?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13519
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wisselen van de klauwplaat:
Ik heb geen camlock en het wisselen van de best wel zware 160 mm klauwplaat kost kracht. Om te voorkomen dat de klauwplaat op het bed van de draaibank valt gebruik ik een hulpstuk. De keuze voor hout is om de klauwplaat/spindel niet te beschadigen.
Ter lering en vermaak: https://youtu.be/pSXW1nrYipc
Beetje omslagtig.. Wat wij op de Gereedschapmakerij deden (klauwplaat ø450), was gewoon een flink stuk pijp in de klauwplaat zetten, plaatje hout op het bed, klauwplaat lossen, en em dan gewoon met die pijp erin uit de spindel schuiven, plaatje hout was dan handig om de buis wat te laten zakken, tot de klauwplaat op het hout lag, en dan kon je'm met 2 man zo van de bank tillen.. kleine klauwplaten deden we ook met die buis.. alleen dan hoefde je niet met z'n tweeën te zijn..
Monteren, precies andersom, pijp in de klauwplaat, hout op het bed.. klauwplaat erop.. pijp in de spindel mikken, klauwplaat aan de andere kant optillen, en dan schoof je 'm er zo in..
Plaats reactie