Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 mar 2021 12:46 Schoonmaken, niet demonteren was het advies. :lol:
Afblijven van bouten waarvan je niet weet waar ze voor zijn.
Ik meen mij te herinneren dat ik hem helemaal uit elkaar moest halen en schoonmaken. Misschien heb ik dat niet goed geïnterpreteerd dan?
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

hfjbuis schreef: 02 mar 2021 19:52
Kvlasblom schreef: 02 mar 2021 17:54 Zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen hoe je zo'n HBM schoonmaakt, als ik daarvoor kies?
Uit elkaar halen, schoonmaken, monteren en afstellen is niet moeilijk en zul je voor het onderhoud regelmatig (jaarlijks) moeten doen, ook als er geen HBM op staat. Een HBM heeft jammer genoeg, zijn eerste beurt een jaar eerder nodig.
Mocht het zover komen, dan ben je welkom (limburg) voor uitleg.
Hier staat het, "uit elkaar halen", maar dat heb ik dan misschien verkeerd begrepen.
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

benkr schreef: 14 mar 2021 10:12 Gewoon een inbussleutel van een echt goed merk er in en trekken maar, komt echt wel los hoor.
Maar kwaliteit is echt belangrijk, als je de bout beschadigd met zo'n sleuteltje van 3,95 voor een heel setje van de Aldi of Lidl dan heb je pas echt een probleem. Vaak is een stevige tik (schrikeffect) de beste aanpak, maar het zou kunnen dat er Loctite gebruikt is, dan is verwarmen de beste aanpak.
Heb je op andere plekken sporen van Loctite gezien?
Nee, geen Loctite sporten gezien. (Gelukkig!)
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

Kars-cnc schreef: 14 mar 2021 12:31 Wera heeft mooie sleutels en bitjes voor inbus. Die zijn een beetje hol op de vlakke kanten waardoor de punten minder gauw het materiaal van de bout wegduwen.

Mooi setje geworden die draaibank en freesmachine naast elkaar! Daar ga je vast veel plezier aan beleven.

@ AW en Kjelt, volgens mij zitten onder de frees van Hainjedaf de zwenkwielen die jullie overwegen, misschien kan kvlasblom z'n eerste ervaring hiermee delen? (ben zelf ook wel benieuwd 8) )
Die wieltjes zijn natuurlijk super practisch. Eén daarvan heeft het begeven op de stoeptegels/drempels tussen woning en busje voor het vervoeren.
Maar daar zijn ze natuurlijk niet voor gemaakt. Ik heb het linkje van Hainjedaf gekregen waar hij ze gekocht heeft. Mijn intentie is om de kapotte met hetzelfde te vervangen. Link: https://nl.aliexpress.com/item/4000893314996.html (de gd/sd40 met flens)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kvlasblom schreef: 14 mar 2021 21:01
hfjbuis schreef: 02 mar 2021 19:52
Kvlasblom schreef: 02 mar 2021 17:54 Zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen hoe je zo'n HBM schoonmaakt, als ik daarvoor kies?
Uit elkaar halen, schoonmaken, monteren en afstellen is niet moeilijk en zul je voor het onderhoud regelmatig (jaarlijks) moeten doen, ook als er geen HBM op staat. Een HBM heeft jammer genoeg, zijn eerste beurt een jaar eerder nodig.
Mocht het zover komen, dan ben je welkom (limburg) voor uitleg.
Hier staat het, "uit elkaar halen", maar dat heb ik dan misschien verkeerd begrepen.
Daar kunnen natuurlijk verschillende meningen over zijn. Ik zou niet de machine terug brengen tot losse onderdelen, maar misschien is de ervaring van mensen hier anders. Je eerst maar eens verdiepen in de materie misschien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 mar 2021 21:15 Daar kunnen natuurlijk verschillende meningen over zijn. Ik zou niet de machine terug brengen tot losse onderdelen, maar misschien is de ervaring van mensen hier anders. Je eerst maar eens verdiepen in de materie misschien.
Dat is natuurlijk ook de manier. Helaas is mijn ervaring en die van meerde andere leden, dat het gietwerk niet goed wordt schoongemaakt en er zand en plamuur in de tandwielkasten zit. Daarnaast waren bij mijn draaibank alle lagers m.u.v. de spindel droog gemonteerd. Bij mijn HBM freesmachine op één lager van de X-as na, precies hetzelfde.
Nu heb zijn de kosten van de kleine druklagers te overzien. Maar zand in de tandwielkast, dat is toch griezelig. Ik had natuurlijk het voordeel/nadeel dat de machines toch volledig gedemonteerd moeten worden om ze een verdieping hoger te krijgen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door spinningwheels »

hfjbuis schreef: 14 mar 2021 22:45
Dat is natuurlijk ook de manier. Helaas is mijn ervaring en die van meerde andere leden, dat het gietwerk niet goed wordt schoongemaakt en er zand en plamuur in de tandwielkasten zit. Daarnaast waren bij mijn draaibank alle lagers m.u.v. de spindel droog gemonteerd. Bij mijn HBM freesmachine op één lager van de X-as na, precies hetzelfde.
Nu heb zijn de kosten van de kleine druklagers te overzien. Maar zand in de tandwielkast, dat is toch griezelig. Ik had natuurlijk het voordeel/nadeel dat de machines toch volledig gedemonteerd moeten worden om ze een verdieping hoger te krijgen.
Zand schuurt de maag zijn mijn moeder altijd, als het eten uit haar heksenketel weer eens tussen de tanden knarste.
Maar voor machines is dat idd wat minder, eigenlijk toch gewoon van de gekke dat het zo hier in NL verkocht word en de mensen er maar blijven bestellen. Maar dat jij de machine uit elkaar moest halen om het ding boven te krijgen was dus eigenlijk alleen maar een voordeel. Heb de pest aan voetbal dus ga niet roepen van ieder nadeel heeft een voordeel.
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door hfjbuis »

spinningwheels schreef: 14 mar 2021 22:57 Maar dat jij de machine uit elkaar moest halen om het ding boven te krijgen was dus eigenlijk alleen maar een voordeel.
Het uit elkaar halen had ik sowieso willen doen, maar dan op een later tijdstip om de laatste 0.005 mm wip uit het bed te halen en de afstelbare geleiding aan de onderkant aan te passen door de stelschroeven weg te laten en drukplaat dunner te frezen totdat de speling weg is als de bouten helemaal vast zitten. Dat systeem met trek/druk schroeven kost mij een middag om af te stellen en dan nog vind ik het maar lala. Ik denk dat aanpassen als je een freesmachine hebt, minder werk is dan afstellen. Bovendien hoeft dat maar één keer te gebeuren.
eigenlijk toch gewoon van de gekke dat het zo hier in NL verkocht word
Als de fabriek een uurtje meer tijd zouden besteden maakte ze een zeer goede (hobby) machines. Gezien het uurtarief en de totale kosten van deze machines, zie dat als een gemiste kans. Volgens HBM willen de huidige kopers dat beetje extra niet betalen. Blijkbaar ben ik te veeleisend! Van de andere kant, zie ik dit aanpassen als onderdeel van mijn hobby.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 15 mar 2021 09:00 Gezien het uurtarief en de totale kosten van deze machines, zie dat als een gemiste kans. Volgens HBM willen de huidige kopers dat beetje extra niet betalen.
Gemiste kans voor HBM lijkt me. Maar als ze er echt iets aan willen doen, zullen ze met 1 fabriek moeten gaan werken, daar een kwaliteits controleur van hun zelf neer zetten, en machine's gaan bouwen, andere identiteit aan hangen en naam maken. Dat is natuurlijk wel een andere discipline dan gewoon een zeecontainer ijzer in china bestellen.

Ik heb ooit bij HBM naar een machine voor een klant gekeken, werd er heel droevig van, de verf bladderde er al van af (niet figuurlijk maar echt)
Wilde hem even horen lopen, dat werd ernstig geprobeerd af te wimpelen (net verhuisd, geen snoer enz.), misschien met een reden......
Blijkbaar is er de laatste 35 jaar niet veel veranderd, ja, toen heb ik al eens een chinese machine omgebouwd naar CNC. De importeur van die machines demonteerde inderdaad de hoofdspil, andere lagers en andere V-snaren ware standaard aanpassingen.
Bedrading nalopen, alle schroefjes bij de relais even vastschroeven (die chinese meisjes waren daar niet sterk genoeg voor), draadjes zaten wel keurig gebogen.
Maar eigenlijk waren die machines destijds al beter dan wat ik begrijp van de huidige chinese machines.

Nou, succes met de machine-herbouw dan maar. (leveren ze er wel een bouwbeschijving bij?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door hfjbuis »

Voor hobby zie ik geen alternatieven. Overal waar ik kijk zie is vrijwel dezelfde machines met identieke specificaties en accessoires. Blijkbaar is dit wat de markt vraagt en "de markt heeft altijd gelijk".
Dus kopen, schoonmaken, afstellen, daar waar mogelijk verbeteren en voor de rest vooral leren werken met de beperkingen van de machines. Dat laatste moet je op elke machine doen.
Blijkbaar is er de laatste 35 jaar niet veel veranderd
Ik zie toch wel een duidelijk verschil tussen mijn 1e draaibank (HBM300 nu zo'n 10 jaar oud) en de BF290. Die laatste zit beter in elkaar maar het is ook wel een andere prijsklasse. Voor de rest maakt het voor mij niet uit. Er is vrijwel niets wat ik niet ook op de kleine draaibank zou kunnen maken. De grotere dingen kosten vaak alleen wat meer moeite.
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

Gisterenavond alles weer schoon in elkaar gezet.
Ik denk echter dat ik het misschien beter toch weer uit elkaar haal, en dan een stapje verder ga door ook de spindles eraf te halen om zo bij de tandwielkast te kunnen. Het klinkt wel slim om dat ook goed te bekijken. Het lijkt mij alleen wel wat moeilijker dan deze onderdelen, met lagers waar ik geen verstand van heb.

Afbeelding
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 mar 2021 10:00

Nou, succes met de machine-herbouw dan maar. (leveren ze er wel een bouwbeschijving bij?)
Ik heb geprobeerd om het bijgesloten boekje in te scannen.

https://drive.google.com/file/d/1i3bouz ... sp=sharing
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door tuonov4 »

met zo een beschrijving en dan ook nog geen sleutelervaring zou ik er maar lekker vanaf blijven .

groet:Fred
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Hulp bij keuze draaibank en freesmachine

Bericht door Kvlasblom »

Welke tandwielkastolie?

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... elkastolie
Hier staan twee verschillende, VG 68 en VG 220...

En, sorry hoor, allemaal leekvragen, als je naar dat kijkraampje kijkt voor de olie, tot hoe ver moet die gevuld zijn?
Plaats reactie