Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Alles werkt provisorisch verbonden. Nu alle kabels netjes leggen, inkorten en van ader-eindhulzen voorzien.

Dan noodstop circuit bedraden en dan EdingCNC gaan instellen.

23943
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door benkr »

Doe jezelf een lol en schuur minimaal onder de metalen vlakken van componenten zoals de voeding, de stappenmotor drivers, de railklemmen, (en dan dus vooral dat stukje C-profiel waar ze op zitten) de VFD en zeker onder die hele mooie klem die je op de VFD kabel hebt gemaakt.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

benkr schreef: 08 okt 2021 23:24 Doe jezelf een lol en schuur
Ben, onder alle METALEN componenten is de plaat blank gemaakt. Voet van VFD is kunststof dus daaronder niet.

Zie hieronder onder de klem van de VFD. Hiervoor heb ik schuur sjablonen gemaakt want ook al is de kast 99,999% van de tijd dicht, vind ik dat het niet alleen functioneel maar ook netjes moet zijn.

23492
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door benkr »

Helemaal goed dan. 100 punten.
HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door HD13 »

Xander,

Ziet er echt netjes uit , maar ik heb nog een visueel puntje.
Maakt voor de werking helemaal niets uit maar staat visueel veel netter.

Kan het niet helpen, zit dagelijks in de installatietechniek.

Bedoel dan de 4 kabelklemmen rechts boven.
Probeer ze in setjes van 2 op 1 lijn te zetten, klemmen kun je aan/in elkaar klikken.
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door pep »

benkr schreef: 08 okt 2021 23:24 Doe jezelf een lol en schuur minimaal onder de metalen vlakken van componenten zoals de voeding, de stappenmotor drivers, de railklemmen, (en dan dus vooral dat stukje C-profiel waar ze op zitten) de VFD en zeker onder die hele mooie klem die je op de VFD kabel hebt gemaakt.
Ziet er professioneel uit
Dat schuren, is dat om allerlei zwerfstroompjes te voorkomen?
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

pep schreef: 12 okt 2021 16:44 Dat schuren, is dat om allerlei zwerfstroompjes te voorkomen?
Dat is om een zo goed mogelijke verbinding met de geaarde achterplaat te maken
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Mijn Eding controller komt van Sorotec in zo'n mooi kastje:

24026

En volgens de mensen van Sorotec kun je dan weer zo'n kastje (had ik nog van vroeger 2 LPT printers op 1 PC) gebruiken om te schakelen tussen mijn frees- en draaibank:

24025

Heb je wel een 25 polige sub-D male-male verlengkabel nodig tussen de twee kastjes.

Dan helpt het niet als die er van binnen zo uit ziet :evil: :evil: :evil: :evil: en lijn 18 t/m 25 aan elkaar hangen

24023

want Eding heeft daar toch echt aparte lijntje nodig:

24024

Ben ik even blij dat ik de kabel eerst doorgemeten heb, want anders hadden +5V en GND kei hard aan elkaar gehangen.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

De stuurkast is klaar. Nog ruimte en bedrading over om in de toekomst aan te vullen met de besturing voor een automatische toolturret.

24078

Mechanica van de draaibank zelf is ook af, nu alleen nog een behuizing om de spanen binnen en te houden.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Testfase afgesloten. Conventionele draaibank aan de kant gezet, stuurkast tegen de muur en nu opbouwen op de uiteindelijke plek.

24092
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Beschermkraag rond de hoofdspil 15mm inkorten. Door de iets dunnere tussenflens en kortere klauwplaten verdwijnen anders de bussen voor de klauwplaatsleutel onder de kap en zijn de klauwplaten niet meer te openen/sluiten.
Bijlagen
20211217_162936.jpg
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door Kars-cnc »

Een forse installatiekast voor zo'n kleine draaibank ;-) ... Tsja, de besturing wordt nou eenmaal niet (veel) kleiner voor een kleinere machine.

Ik ben wel benieuwd hoe het je gaat bevallen. Ik wil mijn draaibankje ook nog eens CNC-en dus ik volg je topic met belangstelling. Wel moet ik zeggen dat het meeste wat ik draai eigenlijk ook heel goed handmatig gaat zoals ik dat tot nu toe ervaar...

Grappig die klok die je daar aan de muur hebt hangen!
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Kars-cnc schreef: 19 dec 2021 16:25 Een forse installatiekast voor zo'n kleine draaibank ;-) ... !
Ik had deze kast nog en een die stuk kleiner is. Voor mijn freesbank (1 stepper drive meer, maar geen VFD ivm Kress) heb ik een hele kleine kast gekozen. Dat nooit meer, dat is uiteindelijk zo'n gefrot om alles erin te krijgen. Zeker als er later iets bij moet. Deze heb ik dus bewust ruim opgezet en plek gehouden voor de sturing van een Tool Turret, die ik nog wil bouwen voor de draaibank.


Kars-cnc schreef: 19 dec 2021 16:25 Grappig die klok die je daar aan de muur hebt hangen!
Die is naar idee van Joe

https://youtu.be/aFRG7nI5ZVY
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door Kjelt »

xander janssen schreef: 19 dec 2021 16:41 Voor mijn freesbank .... heb ik een hele kleine kast gekozen. Dat nooit meer, dat is uiteindelijk zo'n gefrot om alles erin te krijgen.
100% mee eens, je kast kan bijna niet groot genoeg zijn.
Behalve de componenten wil je kabelgoten hebben die hebben ruimte nodig, drivers en vfd die warmte produceren willen dat kwijt.
Hoe overzichtelijker het is des te veiliger en makkelijker te servicen zeker als je na het bouwen nog een zestal uurtjes in de documentatie stopt die je in de deur van de kast bewaard.
Plaats reactie