Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Nieuwe spindelflens laten maken. Nu kunnen mijn nauwkeurige spanmiddelen erop ipv de oude onnauwkeurige 3-klauw

23324
23325
23326
23327
23328
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nice.. mooie spullen
Draai je nog wel even die twee boutjes van die Proxxon 4-klauw aan?.. :lol:
Hoe is die 4-klauw eigenlijk?.. ik heb er een van HBM.. hij voldoet.. maar daar heb je dan ook alles mee gezegd..
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Arie Kabaalstra schreef: 19 apr 2021 23:51 Hoe is die 4-klauw eigenlijk?.. ik heb er een van HBM.. hij voldoet.. maar daar heb je dan ook alles mee gezegd..
Even wat uitleg: Proxxon PD400 heeft een spanflens met een pasrand van 70mm. Dit is niet heel courant, waardoor je bijna verplicht bent Proxxon spullen te kopen. Lijkt wel een business-model want de prijs is er wel naar :P, maar gelukkig de kwaliteit ook.

3-klauw --> Proxxon levert origineel Rohm dus die is echt super
spanplaat --> van Proxxon zelf, loopt binnen wat ik kan meten zuiver rond
centrerende 4-klauw --> Proxxon levert origineel Rohm dus ook die is super
onafhankelijke 4-klauw --> Proxxon levert een "white-label", dus die voldoet maar is veel minder dan Rohm. Loopt vooral minder soepel
spantangen systeem --> Proxxon levert eigen type, met zeer beperkt aantal diameters. Gelukkig heb ik destijds bij GG-tools (bestaat niet meer) een ER40 systeem gevonden wat ze speciaal gemaakt hebben voor Proxxon PD400 gebruikers i.e. 70mm pasrand en juiste steekcirkel van de bevestigingsgaten.

Al met al ben ik er tevreden mee, maar als ik kan kiezen zou ik graag een Rohm hebben voor die 4-klauw
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door Kars-cnc »

Ziet er goed uit! Ik ben wel jaloers op die mooie opspanmiddelen die jij nu ter beschikking hebt...

Goed te horen dat de Rohm 3 en 4 klauwen echt goed zijn, al is de prijs daar ook wel naar. Ik heb zelf een Vertex 4-klauw maar die is van een kwaliteit zoals Arie het samenvat: "hij voldoet.. maar daar heb je dan ook alles mee gezegd.."
Viel me toch een beetje tegen van Vertex.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Kars-cnc schreef: 20 apr 2021 07:42 mooie opspanmiddelen
Daarom heb ik destijds gewacht tot er iets meer geld in spaarvarken zat. Spanmiddelen zijn heel belangrijk, je kunt nog zo'n goede machine hebben, als je onnauwkeurige spanmiddelen gebruikt kun je nooit 100% gebruik maken van de nauwkeurigheid van de machine. Het wordt namelijk altijd maar slechter i.e. een spil kan best veel beter dan 5 um rondlopen, maar als je er een spanmiddel opzet ben je zo weer 5 um kwijt.

Ben sterk van mening dat als een machine X euro's kost, je minimaal 0.5 tot 0.75 X euro's kwijt bent aan noodzakelijke accessoires (opspanmiddelen, verspanend gereedschap, meetmiddelen).

Als je iets in 1 opspanning kunt maken, dan maakt het niet uit hoe goed je 3-klauw is, zo lang de materiaaltoegift groter is dan de rondloop-onnauwkeurigheid en hij voldoende klemt dat het werkstuk er niet uit komt.

Omdat veel van mijn werkstukken in meerdere opspanningen gemaakt moeten worden is nauwkeurig spannen noodzaak. Heb daarom ook een verdeelappartaat met dezelfde interfacing als de draaibank. Dan kunnen werkstukken met opspanmiddel en al omgezet worden naar de frees. Scheelt ook weer een keer omspannen (tijd en nauwkeurigheid).
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door Kjelt »

Wat ik niet helemaal begrijp is waarom je dan voor een Proxxxon spindelflens hebt gekozen en geen wat generieke zodat je zelf losse Rohm klauwen er bij kon kopen, of had je ze al liggen ?
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Kjelt schreef: 20 apr 2021 09:59 Wat ik niet helemaal begrijp is waarom je dan voor een Proxxxon spindelflens hebt gekozen en geen wat generieke zodat je zelf losse Rohm klauwen er bij kon kopen, of had je ze al liggen ?
Ik heb sinds +10 jaar een conventionele Proxxon PD400 die nog zeer goed werkt. Zeker voor passingen draaien maar complexe vormen is conventioneel moeilijker. Omdat ik daar alle spanmiddelen voor heb en niet nog een keer in de buidel wil tasten de keuze gemaakt voor de tussenflens op de Orac. Kan ik nu zelfs wisselen tussen draaibanken zonder uit te spannen
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door Kjelt »

Ja zoiets verwachte ik al, duidelijk.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Als ik de Orac heb werken ga ik eerst handmatig tools wisselen met Multifix snelwisselhouder.

Daarna zelf een ATC bouwen.

Zou zo'n horizontale wisselaar nog voor/nadelen hebben tov een verticale?

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nou.. wat me zo opvalt.. 't vreet wel vreselijk veel slag in de Z-as..
Wat wel positief is, dat je Tools niet parallel aan elkaar staan, en ze dus meer ruimte hebben, dat wil zeggen.. er is meer ruimte voor je werkstuk en je spanmiddelen.

de "ouderwetsche" revolverdraaibankjes hadden de wisselaar ook vaak horizontaal staan.. waarschijnlijk omdat het wel makkelijk instelt en gereedschappen zijn lekker bereikbaar..
de makkelijkste methode om een Wisselaar te bouwen is "Worm-reductie kastje" pakken, Steppertje erop, Asje erin, met een opname voor een gereedschaphouderschijf (3 x woordwaarde), en een ratelpal mechaniek.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

220v installatie is af, nu laagspannings kant en stuursignalen nog

23493

23492
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Eindelijk nog eens wat kunnen doen.

Knoppen in de behuizing binnen handbereik geplaatst voor:

- noodstop
- potmeter voor toerental hoofdspil
- links/rechts-loop
- aan/uit hoofdspil

23570
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Maak je er geen mooie Console op?..

Ik heb onlangs een derde Heidenhain Paneel kunnen ritselen, dus dat wordt even een avondje worstelen met de Multimeter, en dan even een montageplaatje verzinnen voor de Pokeys zodat ik gewoon met een USB Kabeltje van mijn Toetsenbord naar de PC kan..

met een stukje Gaatjesprint en een handvol tactswitches maak je al snel een mooi paneeltje
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Als vader van 2 jonge kinderen (1,5 en 3,5) met een fulltime baan en gebroken nachten ben ik blij als ik hem straks heb werken op Eding en kan gaan gebruiken. Kan ong 2 uur per week aan de ombouw spenderen. Zou hem graag zo fancy willen als jouw machines maar daar heb ik eenvoudig de tijd niet voor.

Deze manuele bediening is een bewuste keuze vanwege:

- zonder besturing manueel kunnen gebruiken om snel gaten te boren en ruimen met de losse kop.
- zeker te zijn dat hoofdspil met een mechanische schakelaar uit staat voordat ik er met de handen aan kom voor materiaal- of spanmiddel-wissel. Daar vertrouw ik een 1/0 signaaltje van een pc/stuurkaart niet ivm nare ervaring in verleden waar ineens een spil kortstondig begon te lopen. Geen idee hoe dat kwam, stond bij machine in de ruimte maar deed zelf niets. Als dat gebeurt tijdens een klauwplaat wissel mag je blij zijn als je je handen nog hebt.
Plaats reactie